کد خبر: ۱۰۰۱۵۸
زمان انتشار: ۱۰:۱۶     ۲۶ آذر ۱۳۹۱
۳۳ سال پیش در چنین روزی
امام خمینی : شاه این یک کلمه‎اش درست است ، ولو هیچ وقت بنا نداشت که یک حرف حسابی بزند، ولی این یک کلمه‎اش درست است که اگر ایشان محاکمه بشود، رؤسای جمهوری [آمریکا] هم باید محاکمه بشوند.

رخدادهای 26آذر1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در مصاحبه با خبرنگار مسلمان مقیم انگلیس فرمودند : ماچنانچه بخواهیم اسلام را پیش ببریم دیگر نباید نوکر باشیم. اگر نوکر نباشیم[آمریکا] رابطه‎اش را با ما قطع می‎کند. ما از خدا می‎خواهیم که رابطه قطع بشود. امام خمینی همچنین تاکید کردند : شرافتی نیست رابطه داشتن با امثال امریکا.

رهبر انقلاب امروز همچنین با مسئولان و فرماندهان سپاه پاسداران دیدار و از خطر مقدس نمایان جاهل اظهار نگرانی کردند . امام خمینی در این دیدار فرمودند : جاهلی که نداند قانون اسلام چیست و پیش خود به اسم اسلام برود به خیال خودش خدمت می‎کند. این از آنهایی است که پیغمبر فرموده است که کمر مرا می‎شکند.

دومین حمله دولت عراق به نوار مرزی شهرستان دشت آزادگان دفع شد در پی این تجاوز دو هزار نفر از عراقی های مقیم مشهد با براه انداختن راهپیمایی و تظاهرات تجاوز رژیم بعث به خاک ایران را محکوم کردند .

اعضای هیئت ویژه کردستان در یک مصاحبه مطبوعاتی رئوس طرح خودگردانی استانها را اعلام کردند . مهندس صباغیان گفت : طرح خودگردانی مخصوص کردستان تهیه نشده است بلکه تمام استانهای کشور را در برخواهد گرفت .

علی اکبر معین فر وزیر نفت کشورمان که برای شرکت در کنفرانس اوپک در کاراکاس به سر می برد گفت : بهای نفت ایران در هر بشکه 5دلار افزایش پیدا کرده است و این قیمت از دهم دسامبر از خریداران دریافت خواهد شد .

آیت الله هادی خسروشاهی رئیس هیئت امنای بنیاد مسکن ایران گفت : خرید و فروش زمین از نظر بنیاد مسکن ممنوع است .

معاون وزارت کشور گفت : پیش بینی می شود اواخر هفته آینده کاندیداهای ریاست جمهوری معرفی شوند .

هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور نیز گفت : لایحه قانونی انتخابات ریاست جمهوری بر مبنای قانون اساسی جدید در وزارت کشور در دست تهیه است و تا آخر هفته جاری به شورای انقلاب تسلیم خواهد شد .

حجت الاسلام موسوی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تبریز از محاکمه 15متهم حوادث تبریز در دادگاه انقلاب خبر داده و گفت :  در بین بازداشتی ها که در دادگاه انقلاب محاکمه خواهند شد چهار نفر از فدائیان خلق ، دو نفر از سازمان پیکار و یک سرباز نیروی هوایی که در رادیو و تلویزیون تبریز اقدام به تیراندازی کرده بود وجود دارد.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرکز صبح امروز اعلام کرد در حمله گروهی از مهاجمان مسلح به دو اتومبیل پاسداران در سنندج 2 پاسدار شهید و سه نفر دیگر نیز زخمی شدند .

صادق قطب زاده وزیر امورخارجه ضمن کان لم یکن خواندن رای دادگاه بین المللی لاهه اعلام کرد به کنسول ایران در لاهه دستور داده شده است به هیچ عنوان رای این دادگاه را دریافت نکند .

اگر زور از سر ملتها برداشته شود ...

رهبر انقلاب امروز در مصاحبه با خبرنگار مسلمان مقیم انگلیس وضع اقلیتها در نظام جمهوری اسلامی را تشریح کردند . اهم بیانات امام خمینی در این مصاحبه عبارت است از :

1- ملتها الآن با ما هستند. اگر سرنیزه را ازاین ملتها بردارند، از عراق بردارند، از ـ نمی‎دانم ـ ترکیه بردارند، از جاهای دیگر بردارند، همه یکصدا با ما موافقند. سرنیزه جلو را گرفته است. منتها ایران سرنیزه را شکست. ایران ایستاد. ملت ضعیف ایستاد در مقابل قدرتهای قوی و این سرنیزه‎های اینها را شکست و خودشان را هم بیرون کرد.

حرف درست شاه چه بود ؟

2- شاه این یک کلمه‎اش درست است ، ولو هیچ وقت بنا نداشت که یک حرف حسابی بزند، ولی این یک کلمه‎اش درست است که اگر ایشان محاکمه بشود، رؤسای جمهوری [آمریکا] هم باید محاکمه بشوند.

ما به دنبال حکومت کردن نیستیم

3- نه ما می‎خواهیم یک حکومتی داشته باشیم. اگر می‎خواستیم حکومتی داشته باشیم که اینطوری تو این اتاق نبودیم. تو آن اتاقهایی بودیم که آقای کارتر بودند. تو آن عمارتهایی که آنها هستند. تو کاخ سفید بودیم. ما این مسائل پیشمان مطرح نیست. ما می‎خواهیم یک حکومت عدلی در دنیا پیدا بشود و این مجرمهایی که به ما جرم کردند مال ما را، مال ملت ما را بردند و هدر دادند و نیروی انسانی ما را هدر دادند. اینها بیایند اینجا تا ما محاکمه‎شان کنیم.

امام خمینی:من حقیقتاً نگران هستم. من نگران اسلام هستم. ما اسلام را از چنگ محمدرضا در آوردیم. و من خوف این را دارم که اسلام به چنگ ما مبتلا شده باشد، به طوری که ما هم مثل او یا بدتر از او بر سر اسلام بیاوریم. این نگرانی هست و زیـاد است. آدمهای جاهلـی هستند که به خیال خودشان خدمت می‎کنند برای اسلام، خدمت می‎کنند، لکن سر خود کـارهایی می‎کنند که ضرر به حیثیت اسلام می‎خورد.

ما از خدا می خواهیم این رابطه قطع بشود / ما ذلت را نخواهیم پذیرفت

4- ماچنانچه بخواهیم اسلام را پیش ببریم دیگر نباید نوکر باشیم. اگر نوکر نباشیم رابطه‎اش را با ما قطع می‎کند. ما از خدا می‎خواهیم که رابطه قطع بشود. ما ذلت را نخواهیم پذیرفت برای خاطر اینکه یک رابطه با یک ابرقدرت داشته باشیم. شرافتی نیست رابطه داشتن با امثال امریکا.(1)

نگرانی امام از ضربه مقدس مآبان هتاک به اسلام

رهبر انقلاب امروز همچنین با مسئولان و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب دیدار و گفت و گو کردند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

اعضای هیئت ویژه کردستان در یک مصاحبه مطبوعاتی رئوس طرح خودگردانی استانها را اعلام کردند .مهندس صباغیان گفت : طرح خودگردانی مخصوص کردستان تهیه نشده است بلکه تمام استانهای کشور را در برخواهد گرفت .

1- من حقیقتاً نگران هستم. من نگران اسلام هستم. ما اسلام را از چنگ محمدرضا در آوردیم. و من خوف این را دارم که اسلام به چنگ ما مبتلا شده باشد، به طوری که ما هم مثل او یا بدتر از او بر سر اسلام بیاوریم. این نگرانی هست و زیـاد است. آدمهای جاهلـی هستند که به خیال خودشان خدمت می‎کنند برای اسلام، خدمت می‎کنند، لکن سر خود کـارهایی می‎کنند که ضرر به حیثیت اسلام می‎خورد.

باید آنهایی که به اسلام اعتقاد دارند به داد اسلام برسند. ... پیغمبر فرموده است که: دو طایفه هستند که کمر مرا می‎شکنند: یکیشان عالم متهتک  است، یکیشان جاهل متنسک است. جاهل مقدس مآب کمر پیغمبر را می‎شکند. جاهلی که نداند قانون اسلام چیست و پیش خود به اسم اسلام برود به خیال خودش خدمت می‎کند. این از آنهایی است که پیغمبر فرموده است که کمر مرا می‎شکند. .(2)

امام خمینی:ماچنانچه بخواهیم اسلام را پیش ببریم دیگر نباید نوکر باشیم. اگر نوکر نباشیم رابطه‎اش را با ما قطع می‎کند. ما از خدا می‎خواهیم که رابطه قطع بشود. ما ذلت را نخواهیم پذیرفت برای خاطر اینکه یک رابطه با یک ابرقدرت داشته باشیم. شرافتی نیست رابطه داشتن با امثال امریکا.

حمله عراق به سه پاسگاه مرزی

دومین حمله دولت عراق به نوار مرزی شهرستان دشت آزادگان دفع شد در پی این تجاوز دو هزار نفر از عراقی های مقیم مشهد با براه انداختن راهپیمایی و تظاهرات تجاوز رژیم بعث به خاک ایران را محکوم کردند . (3)

رئوس طرح خودگردانی استانها اعلام شد

اعضای هیئت ویژه کردستان در یک مصاحبه مطبوعاتی رئوس طرح خودگردانی استانها را اعلام کردند .مهندس صباغیان گفت : طرح خودگردانی مخصوص کردستان تهیه نشده است بلکه تمام استانهای کشور را در برخواهد گرفت .وی ادامه داد : در این طرح مسائلی مانند ارتش ، سیاست خارجی ، مسائل پولی و بانکی ، اقتصاد و برنامه ریزی ، اطلاعات و امور اطلاعاتی اصولا مربوط به دولت است و مسائلی که مربوط به مسائل داخلی هر استان است مانند امور محلی ، امور انتظامی ، امور فرهنگی ، مسائل زبان و مسائل مذهبی در امور شخصیه مربوط به منطقه ، خودگردان خواهد بود .

بیانیه شورای انقلاب در مورد سفر شاه به پاناما و رای دادگاه لاهه

به دنبال سفر شاه سابق به پاناما و نیز رای دادگاه لاهه علیه کشورمان شورای انقلاب بیانیه ای صادر کرد . در این بیانیه آمده است : شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران همچنان آمریکا را مسئول جنایات شاه و فرار او می داند و از مردم مبارز ایران میخواهد تا ضربات سهمگین خود را یکی پس از دیگری بر پیکر امپریالیسم غارتگر وارد سازند و تا قطع کامل سلطه بیگانه و استرداد اموال شاه و بازپش گرفتن حقوق غارت شده خود ایستادگی نماید . (4)

افزایش 5دلاری قیمت نفت ایران

معاون وزارت کشور : پس از تصویب لایحه قانونی انتخابات ریاست جمهوری در شورای انقلاب کاندیداهای ریاست جمهوری یک هفته فرصت خواهند داشت تا مراتب نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور اعلام کنند؛پیش بینی می شود اواخر هفته آینده کاندیداهای ریاست جمهوری معرفی شوند .

ایران بهای انواع نفت خام خود را 5دلار برای هر بشکه افزایش داد. علی اکبر معین فر وزیر نفت کشورمان که برای شرکت در کنفرانس اوپک در کاراکاس به سر می برد ضمن اعلام این خبر گفت : بهای نفت ایران در هر بشکه 5 دلار افزایش پیدا کرده است و این قیمت از دهم دسامبر از خریداران دریافت خواهد شد . (5)

خرید و فروش زمین به هرصورت ممنوع شد

آیت الله هادی خسروشاهی رئیس هیئت امنای بنیاد مسکن ایران گفت : خرید و فروش زمین از نظر بنیاد مسکن ممنوع است و متجاوزین به زمین های دولت و مردم و کسانی که زمین خرید و فروش می کنند تحت تعقیب قرار می گیرند و دادگاه انقلاب به پرونده آنان رسیدگی خواهد کرد . (6)

شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد

معاون وزارت کشور گفت : پس از تصویب لایحه قانونی انتخابات ریاست جمهوری در شورای انقلاب کاندیداهای ریاست جمهوری یک هفته فرصت خواهند داشت تا مراتب نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور اعلام کنند. مصطفی میرسلیم ادامه داد :  پیش بینی می شود اواخر هفته آینده کاندیداهای ریاست جمهوری معرفی شوند .

قطب زاده:ما تصمیم یک طرفه دادگاه بین المللی لاهه را نمی پذیریم زیرا مسئله گروگان ها بخشی از یک مسئله بزرگتر یعنی سیاست آمریکا و جنایات شاه سابق است و هیچ عکس العملی و یا تصمیمی نمی تواند موثر باشد مگر اینکه به مبانی و علت العلل این مسئله رسیدگی شود .

سخنان هاشمی در مورد انتخابات ریاست جمهوری

هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور نیز گفت : لایحه قانونی انتخابات ریاست جمهوری بر مبنای قانون اساسی جدید در وزارت کشور در دست تهیه است و تا آخر هفته جاری به شورای انقلاب تسلیم خواهد شد .وی در تشریح علت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش از برگزاری انتخابات مجلس نیز گفت : فکر کردیم کسانی که در این انتخابات موفق نشوند میتوانند مجددا در انتخابات مجلس شورای ملی شرکت کنند. (7)

محاکمه 15متهم حوادث تبریز در دادگاه انقلاب

حجت الاسلام موسوی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تبریز از محاکمه 15متهم حوادث تبریز در دادگاه انقلاب خبر داده و گفت تاکنون 80 نفر از افرادی که ناآگاهانه در این حوادث حضور داشتند آزاد شده اند .وی ادامه داد : در بین بازداشتی ها که در دادگاه انقلاب محاکمه خواهند شد چهار نفر از فدائیان خلق ، دو نفر از سازمان پیکار و یک سرباز نیروی هوایی که در رادیو و تلویزیون تبریز اقدام به تیراندازی کرده بود وجود دارد. (8)

حمله مهاجمان مسلح در سنندج به پاسداران

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرکز صبح امروز اعلام کرد در حمله گروهی از مهاجمان مسلح به دو اتومبیل پاسداران در سنندج 2پاسدار شهید و سه نفر دیگر نیز زخمی شدند .(9)

بیانیه شورای انقلاب در مورد سفر شاه به پاناما و رای دادگاه لاهه:شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران آمریکا را مسئول جنایات شاه و فرار او می داند و از مردم مبارز ایران میخواهد تا ضربات سهمگین خود را یکی پس از دیگری بر پیکر امپریالیسم غارتگر وارد سازند و تا قطع کامل سلطه بیگانه و استرداد اموال شاه و بازپش گرفتن حقوق غارت شده خود ایستادگی نماید .

قطب زاده : کنسول ایران رای دادگاه لاهه را دریافت نکند

صادق قطب زاده وزیر امورخارجه ضمن کان لم یکن خواندن رای دادگاه بین المللی لاهه اعلام کرد به کنسول ایران در لاهه دستور داده شده است به هیچ عنوان رای این دادگاه را دریافت نکند .وزیرخارجه کشورمان در این زمینه اظهار داشت همانطور که قبلا نیز گفته شده بود ما تصمیم یک طرفه دادگاه بین المللی لاهه را نمی پذیریم زیرا مسئله گروگان ها بخشی از یک مسئله بزرگتر یعنی سیاست آمریکا و جنایات شاه سابق است و هیچ عکس العملی و یا تصمیمی نمی تواند موثر باشد مگر اینکه به مبانی و علت العلل این مسئله رسیدگی شود . (10)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 290

2- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 312

3- اطلاعات ، 26آذر1358، صفحه 3

4- اطلاعات ، 26آذر1358، صفحه 11

5-  اطلاعات ، 26آذر1358، صفحه 1

6-  اطلاعات ، 26آذر1358، صفحه 2

7-  کیهان ، 26آذر1358، صفحه 2

8-  کیهان ، 26آذر1358، صفحه 12

9-  کیهان ، 26آذر1358، صفحه 1

10-  اطلاعات ، 26آذر1358، صفحه11

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
سید محمدمهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۷ - ۲۷ آذر ۱۳۹۱
۰
۰
به نظر من شاه از این حاکمای وهابی بهتر بود نه؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها