کد خبر: ۱۰۰۴۹۲
زمان انتشار: ۱۱:۳۷     ۲۷ آذر ۱۳۹۱
نشست سیاستهای کنترل جمعیت و بحران پیش؛
در گفتگویی که خانم وحید دستجردی، وزیر بهداشت با خانم باچلر ناظر حقوق زنان در سازمان ملل داشتند وی علنا وزیر بهداشت را تهدید کرده که در صورت ادامه ندادن سیاست کنترل جمعیت، ناقض حقوق زنان در ایران شناخته خواهیم شد.
به گزارش سرویس اندیشه دینی 598 به نقل از رسا، خانم سیاح، استاد حوزه و دانشگاه صبح امروز در نشست سیاستهای کنترل جمعیت و بحران پیش رو که در جامعه الزهرا (س) قم برگزار شد با اشاره به این که این سیاست اولین بار از سوی خانم فرمایان در سال 1330 وارد ایران شد گفت: این سیاست در سالهای انقلاب با تغییر رژیم متوقف شد ولی از ابتدای دهه هفتاد تاکنون این سیاست به صورت جدی از سوی سازمان ملل و غرب در ایران پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به این که طرح این مسئله از طرف رهبری و رییس جمهور در برخی از سفرهای استانی متاسفانه با انتقاد جدی از سوی برخی مواجه شد و با آن برخورد سیاسی داشتند، افزود: این مساله از سوی رسانه‌های بیگانه مورد هجمه قرار گرفت در حالی که شورای عالی انقلاب فرهنگی با انجام یک دوره تحقیقات آماری برخی از تهدیدات این سیاست را آشکار کرده است.

خانم سیاح ادامه داد: با دقت در این سیاست اهداف پلیدی به چشم می‌خورد که از جمله آنها می‌توان به پیش رفتن به سوی جمعیت پیر و از کار افتاده، کاهش نسل و در نهایت انقراض آن، کاهش نسل شیعه اشاره کرد.

وی از بین رفتن یکی از مولفه‌های قدرتمند بودن کشور که جمعیت آن است، از بین رفتن حیا در نوجوانان و جوانان ما به واسطه وارد کردن درس تنظیم خانواده و درسهایی از این قبیل در دوره های دبیرستان و دانشگاه با هدف جلوگیری از ایدز و بارداری‌های ناخواسته را از دیگر اهداف این سیاست برشمرد و گفت: از ابتدای دهه هفتاد با شروع شدن تحریم ها و تنگ‌تر شدن محاصره در سالهای بعد، ایران در رابطه با سیاست کنترل جمعیت مورد تحریم قرار نگرفت و از سوی سازمان ملل وام های کلانی هم به ایران پرداخت شد و این موضوع به صورت مستمر از سوی غرب در ایران پیگیری شد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: نرخ باوری در ایران قبل از انقلاب هفت بوده که بالاترین رشد نرخ در جهان بوده است ولی این آمار در دو دهه گذشته به 6/1 رسیده است ، نرخ نرمال باروری 1/2 است به این معنا که به ازای هر پدر و مادر دو نفر به جامعه اضافه شود و و هر گاه نرخ باوری به کمتر از این حد برسد به این معنا است که جامعه به سوی کاهش نسل و انقراض پیش می‌رود.

وی افزود: جالب است که در کشورهای غربی با وجود اصرار دولت‌ها و تشویق‌هایی که برای ازدواج رسمی و باروری زنان ارائه می‌شود میل به این امر به شدت کاهش یافته است.

سیاح تصریح کرد: در زمانی که سیاست کنترل جمعیت در کشورهای شرقی و به خصوص خاورمیانه در پیش گرفته شد اسرائیل نه تنها آن را اجرا نکرد بلکه زنان را به باردای تشویق و داشتن حداقل چهار فرزند را برای خانواده های خود ضروری دانست.

وی با اشاره به این که کشور از لحاظ وسعت برای جای داد جمعیت در خود مشکلی ندارد افزود: لکن پراکندگی جمعیت در کشور به گونه نامناسب است به طوری که 20 درصد جمعیت ایران در کلان شهر تهران جمع شده اند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: کشور ما از لحاظ منابع نفت و گاز و ذخایر زیر زمینی در رده‌های بالای دنیا قرار دارد لکن مصرف آن 2 برابر مصرف سرانه دنیاست، این امر باعث شده تا با القای مصرف گرایی و عدم رضایت در مردم ، آنها را به سوی خانواده‌های کم جمعیت برای داشتن یک زندگی بهتر سوق دهند.

وی القای مکتب فیمینیسم و هجوم زنان به دنیای کار و عرصه تحصیلات دانشگاهی را یکی از دلایل زیر بار نرفتن زنان برای مشقت‌های مادری دانست و گفت: شاید سوال شود که با توجه به خطری که این مساله دارد چرا پیشتر این سیاست اصلاح نشد و چرا علما در این باره هشدار ندادند؟ در این باره باید گفت که یکی از علمای تهران به نام علامه طهرانی در سال 72 کتابی را تالیف کرد به نام کنترل جمعیت ضربه‌ای بر پیکره مسلمین، ولی جالب اینجاست که این کتاب سالها ممنوع الچاپ بوده است.

سیاح ادامه داد: در گفتگویی که خانم وحید دستجردی، وزیر بهداشت با خانم باچلر ناظر حقوق زنان در سازمان ملل داشتند وی علنا وزیر بهداشت را تهدید کرده که در صورت ادامه ندادن سیاست کنترل جمعیت، ناقض حقوق زنان در ایران شناخته خواهیم شد.

وی با اشاره به این که در تاریخ هر کشوری یک دوره طلایی وجود دارد که به آن پنجره جمیعت گفته می‌شود، ادامه داد: ایرا‌ن در سال1385 وارد این پنجره شده است که در آن جمعیت زیر 15 سال و بالای 65 سال در کمترین حد است و بدنه جامعه جوان است، این دوران حدود 4 دهه طول خواهد کشید.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: کاری که باید انجام داد این است که با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از این دوران به خوبی استفاده کنیم و نرخ رشد جمعیت را حداقل به نرخ جایگزین یعنی 1/2 برسانیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها