يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۰۰۵۴۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۱     ۲۷ آذر ۱۳۹۱
مهدی هاشمی از زندان آزاد شد؛ این تیترخبری بود که شب گذشته در حالی که سرمای هوا، سردی خاصی بر روی رسانه های داخلی گذاشته بود، همچون آب داغی، تمام نگاه ها را به خود جلب کرد.
«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۸۱ روز پیش، یعنی دوم مهر سال جاری بود که مهدي هاشمي با پرواز دوبي ـ تهران آن هم در یکشنبه شبی از طريق فرودگاه امام به كشور برگشت.
در آن روز با اعلام ورود مهدی هاشمی به کشور دانشجویانی که تا آن موقع شب در فرودگاه منتظر وی بودند، خواستار محاکمه وی در دادگاه شدند.
دانشجویان در آن شب با در ددست داشتند دست‌نوشته‌هایی همچون، «مارکوپولوی سیاسی محاکمه باید گردد»، «ترازوی عدالت دیجیتالی نیست»، «هنوز شاهینش جغدها را شکار می‌کند»، «آقای مهدی هاشمی؛هم مرگ در جهان شما نیز بگذرد/هم رونق زمان شما نیز بگذرد/ آن کس که اسب داشت غبارش فرونشست/ گرد سم خران شما نیز بگذرد»، «آقازاده لندن نشین محاکمه باید گردد» و... به استقبال پسر هاشمی رفسنجانی رفتند.

اما مهدی هاشمی که همچون مانند شب گذشته به دیدار خانواده خود رفته بود، فردای آن روز برای تفهیم اتهام راهی دادسرای امنیت شد و برای انجام مراحل بازپرسی به زندان اوین منتقل شد؛ این آغازی بود بر ۸۱ روز ماجراهایی که طی این مدت راه افتاد.
در همان روزهای ابتدایی فشار خانواده هاشمی با اظهار نظرهایی که با رسانه ها انجام می شد آغاز شد؛ عفت مرعشی مادر مهدی هاشمی در همان روز های اول با اظهاراتي تلاش كرد تا اثبات كند فرزندش بي گناه است، می‌گفت: اتهام نبوده را به فرزند من زده اند. برخی به مردم اتهام می زنند و اتهام نبوده را به فرزند من زده اند. اسم دزدها را در تلویزوین با عنوان مخفف به کار می برند ولی از مهدی در رسانه های خود به وضوح و شفاف اسم می برند.

مصاحبه هایی از این دست از طرف این خانواده ادامه داشت که در اواسط آبان ماه، خبر بستری شدن مهدی هاشمی بار دیگر توجه رسانه ها را به خود جلب کرد.

ادعای خانواده هاشمی مبنی بر بیماری پسرشان و نامه نگاری ها و بیانیه هایی که در آن روز منتشر شد، سوژه خوبی بود که وی به بیمارستان برود و چند روزی را در آنجا سپری کند.

این در حالی بود که یکی از کارکنان بیمارستان دی آن روز به در مصاحبه ای اعلام کرده : مهدی هاشمی به دلیل بیماری قلبی در این بیمارستان بستری شده و قرار است در روز پنجشنبه تحت آنژیوگرافی قرار بگیرد، اما امروز – ۱۹ آبان- علاوه بر غذای معمول بیمارستان که برای بیماران تهیه شده و طبق برنامه غذایی جوجه کباب بود، دو عدد دیزی چرب نیز که توسط همراهان وی تهیه شده بود، به عنوان غذای روزانه مصرف کرد!
اما پس از گذشت ۶ روز، پس از اینکه مشخص وی بیماری نداشته است و سلامتی وی از سوی پزشک خانواده هاشمی تایید شد وی دوباره راهی زندان شد تا اینکه شب گذشته خبر آزادی وی منتشر شد.

روزنامه اعتماد در گزارش امروز خود از وقایعی که شب گذشته رخ داده است می نویسد: خبر ناگهاني بود، گويا هيچ كس نمي خواست اين خبر جايي منتشر شود حتي آنهايي كه ديروز صبح به ديدار رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام هم رفته بودند چيزي نشنيده بودند، شايد خود او هم نمي دانست فرزندش پس از ۸۱ روز حضور در انفرادي آزاد شود. اما ساعت ۲۲ ديشب خبري كوتاه به خانواده رسيد . «مهدي هاشمي پس از تكميل تحقيقات و با توديع وثيقه مناسب از زندان اوين آزاد شد».

این روزنامه اصلاح طلب در جایی دیگر می‌نویسد: حضور مهدي، موجي از شادي را به خانه پدري آورد. هاشمي به محض ديدن فرزند، او را در آغوش گرفت و تبسمي بر چهره هاشمي پدر نشست. هاشمي رفسنجاني به فرزند آزاد شده خود گفت: «زندان چطور بود؟ چه قدر لاغر شدي؟» و به خنده از مهدي پرسيد که «آن جا با تو چه کرده اند؟»

اما در حالی که منابع آگاه از وثیقه ۱۰ میلیاردی برای آزادی وی خبر می‌دهند، محمود عليزاده طباطبايي، وكيل مهدي هاشمي از ميزان وثيقه ابراز بي‌اطلاعي كرد؛ وی در گفتگویی اعلام داشته است:: وثیقه آزادی مهدی هاشمی سند منزلش است اما اطلاعی از میزان وثیقه ندارم.


اما در این میان چند نکته قابل تامل وجود دارد؛ اینکه چطور و به چه دلیلی مهدی هاشمی توانسته است پس از گذشت ۸۱ روز بدون هیچ اطلاع قبلی از زندان آزاد شود، به نظر می رسد فشار هایی که طی این مدت بر دستگاه قضایی کشور صورت گرفته است از دلایل اصلی این اقدام باشد، جایی که اژه ای سخنگوی این دستگاه در نشست های خبری خود ضمن اشاره به فشار بی سابقه و سنگینی از سوی خانواده و اطرافیان مهدی هاشمی از آزادی و نیمه تمام ماندن تحقیقات از وی خبر می‌داد.

نکته قابل تامل دیگر آنجایی است، که پدر مهدی هاشمی در همان روزهای ابتدایی بازداشت وی اعلام می‌کند: "بچه‌های من مثل بچه‌های بقیه افراد هستند و فرقی بین بچه های من با بچه مردم نیست."، اما این در حالی است که آیا « بچه های بقیه افراد» می توانند ۱۰میلیارد وثیقه برای « مجرمانی » که در زندان هستند به همین سادگی تهیه کرد.

در هر صورت باید دید واکنش مقام های قضایی نسبت به این موضوع چگونه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها