يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۰۴۳۴۷
زمان انتشار: ۱۸:۳۹     ۱۲ دی ۱۳۹۱

«هلا بكم يا زوّار ؛ هلا بكم!»؛ اين پر تكرارترين عبارتي است كه در مسير پياده روي 85 كيلومتري نجف تا كربلا بارها و بارها مي شنوي. عبارتي كه موكب داران عراقي با اشتياق به زائرين پياده اربعين امام حسين عليه السلام تحويل مي دهند تا شايد در پاسخ «بفرمايي كه زده اند»، زائرين ساعتي ميهمان سفره اي باشند كه اين موكب داران در كنار مسير طولاني نجف تا كربلا گسترانيده اند.

به گزارش رجانيوز، پياده روي اربعين دهها ميليوني شيعه به سمت كربلاي معلي، در سال هاي پس از سقوط ديكتاتور عراق،‌ به يك حركت بزرگ اجتماعي در اين كشور تبديل شده است كه اندك اندك شيعيان كشورهاي ديگر همچون ايران را نيز به خود جذب مي كند.

بر اين اساس شيعيان مسير طولاني نجف تا كربلا و يا مسير شهرهاي خود تا كربلا را پياده مي پيمايند تا در روز اربعين به حرم سيد الشهداء (ع) برسند و به رسم زينب كبري (س) و اسراي كربلا، امام شهيد را زيارت كنند. اين حركت دسته جمعي به سوي كربلا يكي از بزگترين اجتماعات انساني را در طول سال در شهر كربلا رقم مي زند كه عدد 16 و يا 20 ميليوني آن چندين برابر جمعيتي است كه در اجتماعاتي همچون حج تمتع حضور پيدا كرده اند.

اما آنچه در كنار اين زيارت روح نوازي مي كند، اشتياقي است كه مردم عراق براي خدمت به زائرين پياده سيد الشهداء در طول مسير از خود نشان مي دهند. از اطعام و اسكان زائرين گرفته تا شستشوي و تيمار پاهاي آبله دار از پياده روي چندين كيلومتري و هر خدمتي كه فكرش را بكنيد.

مناسباتي كه در اين مسير ميان انسان ها حاكم است، از جنس مناسبات مردمان زميني نيست، آسماني است و خدايي و بايد رفته باشي و چشيده باشي تا درك كني..


 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۲
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
ارسال نظرات
یک دوست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۳ - ۱۲ دی ۱۳۹۱
۱۹۲
۱
بسیار زیبا بود آنقدر که دوست داشتم اونجا بودم
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۷ - ۱۲ دی ۱۳۹۱
۹۰
۲
جای ما خالی
پاسخ
محمد جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۴ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
۱۶۳
۱
لبیک یا حسین
پاسخ
محمد جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۱ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
۷۸
۰
لبیک یا حسین
پاسخ
عباس عبایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۳ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
۱۲۸
۰
چه زیباست تصاویر انسانهای اسمانی برروی زمین خدا خیرتان دهد
پاسخ
فلانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۶ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
۱۲۳
۰
آی زائرای ارباب سلام ما رو هم برسونید و بگید فلانی هم قصد داشت تا اربعین خودشو برسونه اما .....
تو این یه هفته موندم و سوختم ازبس بهم گفتن فلانی حلالم کن لب مرز هستم دارم میرم حرم ارباب ....
ای خدا چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۶ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
۷۳
۰
لبيك با اباعبدالله
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۸ - ۱۵ دی ۱۳۹۱
۱۱
۰
عشق یعنی این
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۸ - ۱۵ دی ۱۳۹۱
۱۲
۰
از تلویزیون من برنامه پیاده روی زائرات حضرت را والتماس شیعیان خدمتگذار را برای آب وغذا دادن وجای استراحت و شستن لباس رو دیدم از این همه عشق بر امام حسین(ع) وشوق دیداربارگاه ملکوتیش لذت بردم وباور کنید بعد چند روز هنوز هم دراون فضا هستم وغبطه می خورم که توفیقی نداشتم
پاسخ
انتظار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۵ - ۱۵ دی ۱۳۹۱
۱۵
۰
سلام بر زائران کربلا.
ان شاالله خدا توفیق کند که قسمت ما هم بشود
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۱۹:۳۶ - ۱۷ دی ۱۳۹۱
۲
۰
لبیک یا حسین
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۱
۲
۰
خدا قسمت همه عاشقان کنه انشاالله
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها