کد خبر: ۱۰۵۴۳۶
زمان انتشار: ۱۱:۲۶     ۱۸ دی ۱۳۹۱
گزارشی از انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران:
در این گزارش مجموعه نظرات مردم در خصوص مسائل و مشکلات اقتصادی، تحریم ها، نقاط ضعف دولت، دلالان و مافیای اقتصادی و نیز نگرش مردم به قانون هدفمندی یارانه ها بررسی شده است که از جهات مختلف می تواند مورد توجه دولت قرار گیرد تا در اصلاح ضعف های سیستم اقتصادی کشور مصمّم تر وارد میدان شود و از طرفی دیگر، مجموعه نیروهای مخالف دولت از جهت گیری ها و نظرات مردم و اولویت های آنان جمع بندی واقعی تری داشته باشند.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران پیرو درخواست رئیس جمهور مبنی بر ضرورت «نظرخواهی اقتصادی» از مردم گزارش جامع نظرسنجی اقتصادی در خصوص ابعاد هدفمندی یارانه ها منتشر کرد که در ادامه می آید:

در پی بروز مشکلات اقتصادی اخیر، تحلیل های گوناگونی از سوی جریانهای سیاسی داخلی و خارجی شنیده می شود. از سویی در داخل کشور ، مخالفان دولت وجود مشکلات اخیر را صرافاً اقدامات اقتصادی دولت و اجرای طرح های کلان اقتصادی مانند اجرای قانون هدفمندی یارانه ها عنوان می کنند و از سویی دیگر رسانه های خارجی نیز اینگونه قلمداد می کنند که تحریم های اقتصادی در تصمیم مردم در همراهی با نظام مردم سالاری دینی موثر بوده است.


در این راستا مخالفان جمهوری اسلامی اینگونه تحلیل می کنند که یکی از نشانه های بروز نارضایتی از حکومت ایران در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده مشاهده خواهد شد و پیش بینی می کنند مشارکت مردم در حد پایینی خواهد بود. اما به نظر می رسد مردم در مقاومت سی و چند ساله انقلابی خود، دارای تحلیل های واقع بینانه و منصفانه ای هستند و در ریشه یابی مشکلات اخیر اقتصادی، نگاه تک بعدی نداشته و مجموعه ای از عوامل داخلی و خارجی را در بروز این مشکلات موثر می دانند.

از سویی دیگر نیز مخالفان جهت گیری های اقتصادی دولت، دیدگاه منصفانه ای در خصوص اثرات هدفمندی یارانه ها ندارند و با ارائه آمارهای شبهه برانگیز علاوه بر آنکه بر «امنیت خاطر عمومی» را مخدوش می کنند، اجرای بزرگ ترین حرکت اصلاحی اقتصادی کشور را نیز با چالش مواجه می کنند.

در پی بروز همین اختلاف نظر ها بود که هفته گذشته رئیس جمهور محترم خواستار نظرخواهی از مردم درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها شدند. در این گزارش مجموعه نظرات مردم در خصوص مسائل و مشکلات اقتصادی، تحریم ها، نقاط ضعف دولت، دلالان و مافیای اقتصادی و نیز نگرش مردم به قانون هدفمندی یارانه ها بررسی شده است که از جهات مختلف می تواند مورد توجه دولت قرار گیرد تا در اصلاح ضعف های سیستم اقتصادی کشور مصمّم تر وارد میدان شود و از طرفی دیگر، مجموعه نیروهای مخالف دولت از جهت گیری ها و نظرات مردم و اولویت های آنان جمع بندی واقعی تری داشته باشند.

اظهار نظر مردم در خصوص دلایل اعمال تحریم ها علیه ایران

در نظرسنجی های انجام شده در سطح ملی در سه ماهه اخیر، اکثر مردم معتقد بوده اند که «پیشرفت ایران» (79درصد)، «رشد علمی ایران» (78 درصد)، «دشمنی امریکا با ایران» (75درصد)، «دست یابی به انرژی هسته ای»(71درصد)، «جلوگیری از الگو شدن ایران برای کشورهای دیگر» (69درصد)، «نقش ایران در بیداری اسلامی» (67 درصد) بعنوان مهترین عوامل در اعمال تحریم ها علیه ایران محسوب می شود.

 بهترین عکس العمل ایران در قبال تحریم ها

در مواجهه با تحریم ها و تاثیراتی که در اقتصاد و معیشت مردم خواهد گذاشت اکثریت مردم (77درصد) خواستار در پیش گرفتن توأمان سیاست «دیپلماسی» و «مقاومت» هستند و تنها 20 درصد مردم به مذاکره با امریکا اشاره کرده اند.

واقع بینی در ریشه یابی مشکلات اخیر اقتصادی

ارزیابی مردم از وضعیت کشور معطوف به در نظرگرفتن نقاط «ضعف» و «قوت» می باشد. بطوری که علاوه بر اینکه اکثر مردم مشکلات اقتصادی اخیر را ملموس می دانند همین تعداد نیز (78درصد) بر حرکت کشور در مسیر پیشرفت اذعان دارند.

در ریشه یابی بروز مشکلات اقتصادی اخیر، در صدر عواملی که مردم، آنها را بعنوان عوامل اصلی معرفی کرده اند،  سه محور «تحریم ها»، «ضعف های سیستم اقتصادی کشور» و «دلالان و مافیای اقتصادی» قرار دارد و جالب اینکه این سه عامل در دیدگاه مردم دارای وزن تقریباً یکسانی می باشند.(جدول یک)

 جدول یک: نقش عوامل مختلف در بروز مشکلات اقتصادی

تحریم ها

ضعف های سیستم اقتصادی کشور

نقش دلالان ومافیای اقتصادی

تخریب دولت

ضعف های اجرایی دولت

ضعف های سیستم اجرایی اقتصاد کشور (بانک ها، مجموعه قوانین ناکارآمد اقتصادی و...)

مواضع برخی مسئولان مجلس

ضعف قوه قضاییه در ورود به موقع در برخورد با دلالان اقتصادی

ضعف دستگاههای نظارتی و امنیتی

84 درصد

76 درصد

67 درصد

62 درصد

61 درصد

79 درصد

66 درصد

51 درصد

 

نقش هدفمندی در مشکلات اخیر اقتصادی

در ارزیابی از «تأثیر هدفمندی» بر گرانی های اخیر، 67 درصد معتقدند «اجرای قانون هدفمندی در گرانی های اخیر نقش زیادی نداشته است». 69 درصد نیز «از عملکرد دولت در کنترل قیمت ها هنگام اجرای قانون هدفمندی در یکسال اول ابراز رضایت کرده اند». از نظر این عده روند افزایش قیمت ها در یکسال گذشته بیشتر ناشی از تحریم ها و مساله ارز بوده است تا اجرای قانون هدفمندی یارانه ها.

ضرورت اصلاح نظام اقتصادی

پس از زمینه یابی مشکلات اخیر اقتصادی توسط مردم ، اکثریت پاسخگویان خواستار اصلاح سیستم اقتصادی کشور شده اند. بطوری که ضرورت مقابله با دلالان اقتصادی (81 درصد)، اصلاح قوانین اقتصادی (75درصد) و نظارت موثرتر بر بانک ها (73درصد) و همدلی و حل اختلافات مسئولین (71درصد) از مهمترین پیشنهادهای ارائه شده توسط مردم بوده است.

اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها

در حدود 68 درصد مردم شهرنشین و 7۶ درصد مردم روستایی خواهان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها هستند . اکثر مردم نیز اجرای طرح هدفمندی را به نفع کشور دانسته و معتقدند منجر به اصلاح نظام اقتصادی و پیشرفت کشور خواهد شد. همچنین اکثر مردم بر این باورند که اجرای قانون هدفمندی با دستاوردهای مثبتی همراه بوده است که مهمترین آنها تأثیر بر اصلاح الگوی مصرف مردم بوده است.  (این نتایج در جدوال شماره دو و سه قابل مشاهده است.)

جدول 2: نتایج قانون هدفمندی یارانه ها

 

شهرها

روستاها

موافقت با اجرای فاز دوم هدفمندی ها

68

76

هدفمندی به نفع مردم و پیشرف کشور

71

74

تأثیر هدفمندی در اصلاح الگوی مصرف

73

8

 

مخالفت مردم با تخریب طرح هدفمندی و دولت

اکثر مردم با تخریب دستاوردهای طرح هدفمندی یارانه ها مخالفند. بطوری که 75 درصد مردم با این گزینه که «تخریب طرح هدفمندی یارانه ها، باعث تضعیف روحیه خطرپذیری مسئولین و مردم در انجام طرح های کلان اقتصادی در کشور می شود» موافق هستند. 66 درصد مردم نیز نقش تخریب دولت توسط مخالفان را از عوامل موثر بر بروز مشکلات اخیر ذکر کرده اند.(جدول یک) 

میزان اجرای قانون هدفمندی توسط دولت

در یک نظرسنجی که در شهریور 91 و در مراکز استانها (سطح ملی) انجام شده است ، 67 درصد مردم معتقدند دولت قانون هدفمندی را (بطور کامل یا نسبی) اجرا کرده است و 18 درصد نیز معتقدند دولت ، در بخش کوچکی از این قانون را اجرا کرده است. در ادامه نیز تنها 14 درصد مردم معتقدند دولت قانون هدفمندی را «اصلاً» اجرا نکرده است.(جدول سه)

جدول 3: ابعاد مختلف نقش هدفمندی دراصلاح الگوی مصرف و کاهش فاصله طبقاتی

 

اصلاح الگوی مصرف (75درصد)

کمک به معیشت افراد نیازمند

کاهش فاصله طبقاتی

 

بنزین

نان

گاز

برق

آب

سطح ملی

53

77

64

75

67

69

53

روستاها

_____

_____

_____

_____

_____

72

64

 

حذف طبقات متمول از پرداخت یارانه

یکی از مواردی که اکثر افکار عمومی بر آن تأکید دارند و آن را مصداق اجرای عدالت می دانند حذف طبقاتی است که نیازی به دریافت یارانه ندارند و می بایست این هزینه ها به دهک های پایین پرداخت شود. در این راستا 77 درصد مردم با حذف برخی دهک های اقتصادی از پرداخت یارانه موافق می باشند و آن را به نفع طبقات محروم جامعه می دانند.

جمع بندی

آنچه از مجموع نظرات اکثر مردم قابل جمع بندی است ضرورت اصلاح سیستم اقتصادی کشور است که مورد تاکید همه صاحب نظران اقتصادی نیز می باشد. از این رو فراهم آوردن بستر اجرای دقیق «طرح تحول اقتصادی» توسط همه مسئولین کشور از مطالبات همه مردم است. اگر چه برخی مخالفان ، افزایش یارانه های نقدی را از مزیت های نسبی دولت برای انتخابات آینده می دانند اما جلوگیری از اصلاح سیستم اقتصادی کشور به بهانه های سیاسی ، مانع انجام کارهای بزرگ در کشور شده و روحیه مردم و مسئولین را تضعیف می کند. این در حالیست که حال و هوای رئیس جمهور محترم و همکارانش در دولت بر مبنای «تلاش تا دقیقه نود» و به ثمر رساندن پروژه های «مهر ماندگار» است و حتی از طرف برخی نزدیکان ایشان شنیده شده است که آقای رئیس جمهور «ورود زودهنگام دولت» به مساله انتخابات را «خیانت به مردم» دانسته اند.

از طرفی دیگر مردم در طول سالهای پس از انقلاب نگاه «منصفانه» و «واقعی تری» به  مسائل کشور پیدا کرده اند و نقاط ضعف و قوت کشو را در نظر دارند. بطوری که هم پیشرفت های کشور در عرصه های مختلف را لمس می کنند و هم مشکلات و نقاط ضعف های مجموعه ها و نیروهای داخلی کشور را درک می کنند. در برابر این «فهم نهادینه شده» در فرهنگ سیاسی مردم ایران، شایسته است مسئولین کشور با کنار گذاشتن اختلافات در موقعیت کنونی، زمینه حل مشکلات اقتصادی اخیر را با نسخه داخلی «اقتصاد مقاومتی» فراهم نمایند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۱
در انتظار بررسی: ۵۵
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۸ دی ۱۳۹۱
۲۲۸
۲۵۵
خوشم اومد
عالی بود
به این میگند صدای مردم
مردم نشون دادند که پیرو حق و منافع ملی هستند نه منافع حزبی و شخصی برخی آقایون به ویژه برخی نمایندگان مجلس
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۹ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
اقای ناشناس.خواهشا به تعداد کسایی که با نظر شما مخالف نیستن رو بببین.از 100 نفر گذشته
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۷ - ۱۸ دی ۱۳۹۱
۱۵۲
۶۲
میشه منظورت از کلمه مردم رو تو قاموس دولت فخیمه معنی کنی
پاسخ
محمد جعفر قاسمی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۳ - ۱۸ دی ۱۳۹۱
۷۹
۵۹
انچه کاملا واضح است این است که تزریق پول به جامعه انرا بی ارزش نموده وحاصلی جز تورم وحشتناک و ویرانگر نخواهد داشت به عبارت دیگر زمانی که پول در گردش زیاد شودعرضه کنندگان میدانندکه انقدر پول در جامعه وجوددارکه اگرحتی مقدار کمی به قیمت گران بفروشند سودبیشتری رابدست می اورند وگرانی وتورم وحشتناک به جامعه تحمیل میشود اگر پول زیاد مشکل را حل میکرد همه کشورها باچاپ پول وتوزیع ان مشکل را حل میکردند. بطور کلی یک اصل ساده اقتصاد این است که هرزمان چیزی زیاد شود بی ارزش میشود حتی پول.
پاسخ
بنده عاصی خدا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۱ - ۱۹ دی ۱۳۹۱
۸۱
۳۸
خیلی جالبه. این آمارها نتیجه ی جدایی محض پژوهشها از واقعیت های زندگی ست. آمارهایی که بیش از واقعیت ، مضحکه. رضایت مردم با آمار گیری از گروهی محدودی از مردم در یک کشور 75 میلیونی و پهناور مشخص نمیشه جناب 598. این شیوه ی آمارگیری و پژوهشها فقط به درد همون دانشگاه میخوره. می بایست مانند مولا علی ع با مردم زندگی کرد تا بدونی مشکلات کجاست نه از طریق آمار ، محبوس در دفاتر پر طمطراق کاری برنامه های عملیاتی برای مردم تدارک دید. راستی یه بار دیگه نظر رهبری را در مورد تاثیر تحریمها بر گرانی مطالعه کنید.
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۷ - ۱۹ دی ۱۳۹۱
۶۹
۲۲۶
به نظر من مخالفان اجرای مرحله دوم دلسوزان مردم و ملت نیستند.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۹ دی ۱۳۹۱
۱۳۹
۹
فكر كنم نظر سنجي در سطح نماز جمعه هاي كشور انجام شده
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۹ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
حاجی عجب جمله ای گفتی.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۵ - ۱۹ دی ۱۳۹۱
۳۲
۴
هدفمندی خوب است اگر منافع پول دار ها و رانت خوار ها را تهدید نکند . ایها الناس والله هدفمندی اگر خوب اجراء شود بنفع تولید و اقتصاد است .
می ترسیم از روزی دوباره نان از هدفمندی بیفتد و عده ای از آ؛ن سوئ استفاده کنند .
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۸ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
۲۲
۴
ای بابا معلومه نظر سنجی ها از کی ها انجام شده واقعاز صف اول نماز جمعه بوده
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
۳۸
۶
این نظرسنجی مردمیه؟یا نظر سنجیه دولتی؟اینا عمرا نظر مردم باشه.
پاسخ
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۷۸
۳
بله ديگه براي كساني كه پول يا مفت مملكت توي جيبشون ميره بدبختي و فلاكت مردم كه مهم نيست...
پاسخ
نیما
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۹ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۲۶
۵
یعنی دری وری بود نظر سنجی نبود که
پاسخ
kjvs
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۹ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۱۳۵
۵۶
آنهایی که خواهان اجرای فاز دوم هدفمندی هستند مطمئنا" یا در بین مردم ایران نیستند و یا جز همان افرادی هستند که اسامیشان در جیب رئیس جمهور است و یا از سر عناد و دشمنی چنین حرف هایی می زنند.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۸ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۳۶
۱
شاید مردم با هدفمندی موافق باشند ولی این چیزی که دولت اجرا می کند آزادسازی قیمت هاست همان سیاست نئولیبرالیسم که قشر پایین از آن ضررهای زیادی کردند و می کنند.
پاسخ
ایران
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۹ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۴۰
۷
ای ول عجب نظر سنجی باحالیه !!!شما مطمئن هستید این نظر سنجی در داخل ایران انجام شده؟؟؟؟
پاسخ
علوی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۲ - ۲۳ دی ۱۳۹۱
۳۳
۲
از عناوین نظر سنجی معلومه که به سفارش دولتی ها تهیه شده است نظرسنجی بسیار بسیار سفارشی
پاسخ
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۱
۲۰
۱
شما به همون چهل تومن راضی هستین؟ یعنی الان فاز دوم رو اجرا نکنن قیمتا میاد پایین؟ من که بعید میدونم
پاسخ
مسافر
United States
۱۳:۵۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۱
۲۸
۲
کسی که این نظرسنجی رونوشته می تونه بهترین نویسنده ی فیلم های تخیلی بشه حتی شایدجایزه اسکارهم بگیره
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۱
۹۰
۰
اول تورم 110% راجمع کنند اجرای فاز دوم هدفمندی پیشکش.واقعا مردم تحمل افزایش کرانی ناشی از اجرای مرحله دوم هدفمندی را دارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۱
۱۸
۰
من حاضرم یارانه هاروپس بدهم حتی از جیب خودم هم پول بگذارم ولی قدرت خرید قبلا را داشته باشم ؟؟؟؟؟
پاسخ
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۱
۱۱
۱
وای از این اوضاع نابسامان اقتصادی فقط و فقط تقصیر این تحریم هاست بابا یکی حرف این مردم بی نوا را بشنوه بیخیال این همه ادعا شین کوناه بیاین چرا دارین غرق میشین بازم مقاومت می کنین آخه تا کی... جون مردم به لبشون رسید
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۲
۱۴
۱
پدرمان درامد
پاسخ
استاد
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۱ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۲
۱۷
۰
افزلیش 40درصدی انرژی وحذف یارانه درسال آینده ...نمیدونم منظور از حمایت از مردم که ازدهن مسولین درمیادچیه آیا رهبر عزیز نمیخادموضع گیری کنه
پاسخ
پریا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۳ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۳
۱۷
۰
داد ملت درومده...
این بود دولت تدبیر و امید؟؟؟
امید به چی؟؟؟
وقتی تو مملکتی ک فساد اقتصادی توش حرف اول رو میزنه.میلیارد میلیارد میخورن عین آب خوردن اونوقت سر چندرغازی که به مردم میدن دارن چک و چونه میزنن ک آیا برشداریم یا نداریم...
واقعا خجالت آوره...
پاسخ
بیچارهگان
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۶ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۳
۱
۱
یه راهکار همه پولهای مردم رابلوکه کنید وبه آنها
جیره بدید
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۸ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
۰
۰
فقط بدبخت شدیم
پاسخ
hamrah
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۲ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
۰
۰
سلام دوستان اون رویک گام به شارژ نزدیکتر کردی الان خودتان هم میتوانیدیکبار شارژ ۱۰۰۰ تومانی برنده شی! کافیه به سه نفر از دوستان بگی عبارت
K 1564383017
رو به ۲۰۳۰۶۰ پیامک کنید
راستی از دعوت از دوستان کاملا رایگان میباشد
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۰
سلام الان پنجاه بار یارانه دادید یارانه هرچه هم گرفتیم دوبرابر پس میدیم فقط همه چیز برگردونید به قبل یارانه ها باشه {یادش بخیر یک موقع میرفتیم صف کره مرغ گوشت چی شد یارانه هم مثل همین}
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۰
سلام الان پنجاه بار یارانه دادید یارانه هرچه هم گرفتیم دوبرابر پس میدیم فقط همه چیز برگردونید به قبل یارانه ها باشه {یادش بخیر یک موقع میرفتیم صف کره مرغ گوشت چی شد یارانه هم مثل همین}
پاسخ
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۹ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۰
اونهایی که از مقاومت مردم حرف میزنند از مشکلاتمردم خبر ندارند کدومشان مستاجرند از شرمندگی پدر خبر ندارند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها