يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۰۶۰۲۸
زمان انتشار: ۱۲:۴۴     ۲۰ دی ۱۳۹۱
استاد ميرباقري در مراسم عزاداری مؤتلفه اسلامی؛
متأسفانه با سبک زندگی غربی مقابله نمیشود آن‌وقت به جوانی که از آن الگو گرفته گفته می‌شود که منکر انجام داده ‌است! برای نمونه هم‌اکنون که سینمای غرب بر روی ماوراء کار می‌کند، ما درباره عشق‌های مجازی که دو قرن قبل در غرب وجود داشته سریال‌ می‌سازیم. البته مسلماً مسئولین خودآگاه این اقدامات را انجام نمی‌دهند اما رسانه ملی نباید بستر ترویج فرهنگ غرب شود. اومانیسم به معنای محترم بودن انسان نیست بلکه مدعي است انسان از همه قدسیات آزاد است و هیچ حقی نیست مگر این‌که به انسان برمی‌گردد.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، حجت ‌الاسلام و المسلمين سيد محمّد مهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم شامگاه روز سه‌ شنبه نوزدهم دی‌ماه در مراسم عزاداری حزب موتلفه اسلامی در دهه سوم ماه صفر ، ابراز داشت: گاهی عمل کردن به منکر يا اشاعه منکر، در یک مقیاس محدود انجام می‌شود.

استاد میرباقری که در مؤسسه فرهنگی شهدای مؤتلفه اسلامی سخنرانی می نمود، در تبیین مقیاس محدود منکر افزود: مانند این‌که فردی در خانه خود به الحان مطرب گوش دهد و یا شرایط دسترسی به شبکه‌های اجتماعی فاسد را برای خانواده خود فراهم کند که خود نوعی اشاعه منکر است، اما گاهی اشاعه منکر و احیای ضدارزش‌ها، در مقیاس جامعه جهانی انجام می‌شود و این همان کاری است که تمدن غرب انجام می‌دهد؛ یعنی کاری می‌کنند که منکر در مقیاس جهانی به معروف تبدیل شود.

حوادث آخرالزمان، سه دسته هستند

استاد میرباقری عنوان داشت: با بهره‌گیری از بیانات ائمه معصومین(ع)، حوادث آخرالزمان را می‌توان به سه ‌دسته تقسیم کرد: دسته اول، سلسله حوادث سیاسی قرب ظهور است که عمده‌اش در غرب آسیا اتفاق می‌افتد. دسته دوم، سلسله حوادث طبیعی ناشی از نوعی واژگونی محیط زیست است و دسته سوم، اتفاقات ناموزون اخلاقی است که در میان روایاتی که مربوط به آخرالزمان است، بیش از همه، به همين ابتذال اخلاقی و رفتارهای ضداخلاقی اشاره شده است.

وی افزود: اين ابتذال در آخرالزمان، مربوط به یک شهر نیست بلکه در مقیاس جهانی است و آنچه از روایات استفاده می‌شود این است که این منکر، به‌وسیله یک نقطه کانونی، اشاعه می‌شود و از آن مرکز، در جهت گسترش منکرات در مقیاس جهانی برنامه‌ریزی صورت مي گيرد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: امروز نظام مادی به‌گونه‌ای تلاش می‌کند که نتوانید اقتصاد بدون ربا داشته باشید و از انفاق و کار برای خدا دور باشید یا برای مثال، یکی از مسائلی که امروزه در غرب به‌شدت برای تبدیل آن به معروف، فرهنگ‌سازی و سرمایه‌گذاری صورت مي گيرد، همجنس‌گرایی است.

وی با اشاره به این‌که انقلاب صنعتی، همه فرآیند زندگی غربی‌ها را تغییر داد عنوان داشت: غرب در جهت دموکراسی‌سازی و انتقال فرهنگ و اندیشه اومانیستی تلاش می‌کند و اگر برخی از علما از آغاز به‌حق با ورود مظاهر و حتی تکنولوژی غرب به کشور مخالفت کردند، به‌دلیل این بود که می‌دانستند الگوی غربی می‌خواهد به سبک زندگی مردم و سپس به ساختار و نظام اجتماعی تبدیل گردد.

لايه های چندگانه تمدن غربی

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که ما با یک تمدن پیچیده و همه‌حانبه و چندلایه روبرو هستیم اظهار داشت: لایه رویین فرهنگ غرب، شامل مسائلی مانند مجلس، حق ‌رأی، وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صنعت‌های پیشرفته می‌شود که برخی فریب همین ظواهر را می‌خورند. علم (مانند علوم سیاسی و اجتماعی و ...)، لایه دیگر فرهنگ غرب است و عده‌ای تسلیم این لایه از فرهنگ غرب می‌شوند. هم چنين، ایدئولوژی اومانیستی لایه ای دیگر از فرهنگ غرب است که شامل خودمحوری و بریدن از آسمان و وحی است که سردمداران دوره اصلاحات و روشن‌فکرانی که مي خواهند عمیق فکر ‌کنند اسیر این لایه هستند.

وی در تبیین اومانیسم عنوان داشت: اومانیسم به معنای محترم بودن انسان نیست بلکه مدعي است انسان از همه قدسیات آزاد است و هیچ حقی نیست مگر این‌که به انسان برمی‌گردد؛ برای مثال در غرب، مسجد و کلیسا و میکده را در کنار هم می‌سازند، به‌این معنا که انسان حق داشته باشد هر کدام را که خواست، انتخاب کند! ایدئولوژی غرب این است که انسان حتی تا جایی‌که به بالاترین مقدسات توهین کند آزاد است و نقطه اوج این ایدئولوژی آنجاست که همه مظاهر دین مانند اصل اعتقاد به خدا، نماز، مسجد و کلیسا، تحقیر شد و گفتند که دین، زاییده جهل بشر است. غربی‌ها بر این اساس، فلسفه‌سازی کرده و تمدن تولید کردند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: ما رفاه، امنیت و عدالت را لازم می‌دانیم اما نه آن‌طور که غرب می‌گوید و در هیچ کدام از این مفاهیم با آنها هماهنگ نیستیم. به عنوان مثال، براساس تمدن غربی اندوخته‌های درونی انسان باید مانند سوخت‌های فسیلی برای تولید ثروت به‌کار گرفته شود که از همه جاذبه‌های زن برای همین منظور استفاده کرده و این الگو را به تمام زوایای زندگی از قبیل خوراک، پوشاک، مسکن، ازدواج و تحصیل می‌برند و مدعی جهانی‌سازی آن شده و برای آن لشگرکشی می‌کنند. به همين جهت، هانتینگتون می‌گوید تنها ایدئولوژی آمریکایی است که می‌تواند جهانی شود و اگر دنیای اسلام در مقابل آن مقاومت کند، ما با استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف با آنها می‌جنگیم!

مقابله با سبک زندگی غربی به عنوان منکر اصلی

استاد ميرباقري جریان تجدد را بزرگ‌ترین منکر زمانه خواند و گفت: این یک تمدن به‌هم پیوسته و تجلی روح شیطان در همه مناسبات اجتماعی است و اولیای طاغوت، عین ظلم هستند. ايشان با بیان این‌که نبايد سبک زندگی غربی در رسانه ‌ملی ترویج ‌شود ابراز داشت: متأسفانه ما با این سبک زندگی مقابله نمی‌کنیم آن‌وقت به جوانی که از آن الگو گرفته است می‌گوییم که منکر انجام داده ‌است! برای نمونه هم‌اکنون که سینمای غرب بر روی ماوراء کار می‌کند، ما درباره عشق‌های مجازی که دو قرن قبل در غرب وجود داشته سریال‌ می‌سازیم. البته درست است که مسئولین خودآگاه این اقدامات را انجام نمی‌دهند اما رسانه ملی نباید بستر ترویج فرهنگ غرب شود.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم در پایان افزود: انقلاب اسلامی نعمتی گران‌سنگ و بزرگ‌ترین امر به معروف و نهی از منکر دوران معاصر و دوران غیبت است. این امر به معروف و نهی از منکر هزینه دارد و خداوند اراده کرده است که ملت ایران پرچم اسلام را برافراشته نگه ‌دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها