أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۰۶۶۸۹
زمان انتشار: ۱۲:۰۱     ۲۵ دی ۱۳۹۱
برای آن‌هایی که در شهرها زندگی می‌کنند و به امکانات بهداشتی و آموزشی دسترسی دارند، تصور کردن مناطق کپرنشین دشوار است؛ روستاهایی که فاقد اولین ملزومات زندگی نظیر آب بهداشتی، حمام، مدرسه و حتی عالم دینی هستند.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، طی چند سال اخیر، شاهد ایجاد گروه‌های مختلف جهادی-تبلیغی به صورت خود جوش هستیم. یکی از این گروه‌های تبلیغی که در مناطق کپرنشین جنوب استان کرمان فعالیت دارد، «گروه جهادی تبلیغی فدائیان عدالت» است.

با حجت‌الاسلام محمدرضا فراهانی مدیر این  گروه گفت‌وگو کردیم تا ضمن آشنایی بیشتر با فعالیت‌های تبلیغی-جهادی، مشکلات و موانع پیش روی آن‌ها را منعکس کنیم، شاید و فقط شاید بار کوچکی از دوششان برداریم.

 

 

تبلیغ دین وظیفه اصلی طلاب است

حجت‌الاسلام فراهانی در ابتدای این گفت‌وگو ضمن تبیین اهمیت تبلیغ جهادی در مناطق محروم اظهار داشت: به نظرم تبلیغ، آن هم از نوع جهادی، یک تکلیف اوجب بر عهده همه مبلغانی است که توانایی این کار را دارند و ما طلاب که نان امام زمان (عج) را می‌‌خوریم، کمترین وظیفه‌ای که نسبت به دین داریم این است که در ایام تبلیغی مشغول به تبلیغ دین و پیام اهل‌بیت علیهم‌السلام باشیم.

 

 

تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره تبلیغ دین

وی ادامه داد: ما طلبه‌‌ها فکر می‌کنیم اگر مدتی تبلیغ کنیم دیگر تکلیفمان را انجام داده‌ایم در حالی که این حداقل وظیفه است و تازه قصه شروع شده و مسئولیت ما روحانیون سنگین‌تر از این حرف‌هاست.

این دانش‌آموخته حوزه علمیه افزود: در راه اسلام خیلی هزینه‌‌ها پرداخت شده تا اسلام به دست ما رسیده است. به قول آقای قرائتی، کتک‌‌های دین را امثال یاسر و سمیه‌‌ها و بلال‌ها خوردند و ما امروز هنر خاصی به خرج نمی‌دهیم و فقط وظیفه خودمان را انجام می‌‌دهیم.

 

 

تبلیغ دین در مناطقی که مانند انسان‌های اولیه زندگی می‌کنند

این مبلغ ابراز داشت: مشکلات بسیاری در امر تبلیغ فرا روی ماست. ما در منطقه‌ای تبلیغ می‌کنیم که فاقد امکانات اولیه زندگی است. برای اینکه مشکلات این منطقه بیشتر روشن شود نکاتی در این باره عرض می‌کنم.

مدیر گروه جهادی تبلیغی فدائیان عدالت با اشاره به چگونگی آشنایی خود با مناطق محروم بیان داشت: در سال 1381 یکی از دوستان طلبه روزنامه‌ای به بنده داد که توی آن روزنامه از زبان نماینده وقت شهرستان عنبر آباد استان کرمان عبارتی با این مضمون منتشر شده بود: مردم اطراف عنبر آباد همچون انسانه‌ای اولیه زندگی می‌‌کنند!

 

 

بعد از گذشت سه دهه از انقلاب به بعضی روستاها مبلغ فرستاده شد

این پژوهشگر معارف اسلامی و تبلیغی داشت: خیلی از مناطق کپر نشین منطقه بعد از گذشت سال‌ها از انقلاب اسلامی هنوز حتی یک روحانی هم مسائل شرعی را برای آنها تفهیم کند ندیده بودند و بعضی از این روستاها طی سال گذشته و امسال برای اولین بار در طول سال‌های طولانی توانسته‌اند شاهد حضور یک روحانی باشند.

این مبلغ ادامه داد: لذا به کمک عده‌ای از طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم برای شناسایی منطقه راهی آنجا شدیم. زمانی که به منطقه عنبر آباد و روستاهای اطراف آن رسیدیم، متأسفانه مشاهده کردیم عمق فاجعه بیشتر از چیزی بود که در روزنامه منعکس شده بود. از آن زمان تا به حال دیگر نتوانستیم منطقه را رها کنیم و زندگی ما با محرومان و کپرنشینان این منطقه گره خورد.

 

 

توزیع اقلام مورد نیاز در مناطق کپرنشین

مدیر گروه جهادی تبلیغی فدائیان عدالت اضافه کرد: با همکاری گروه سفیر توانستیم عده‌ای از طلاب را برای اولین بار برای تبلیغ به روستاهای دور افتاده برسانیم.

وی افزود: البته در بعضی روستاها خود ما برای توزیع اقلام مورد نیاز آنها به آنجا رفته بودیم ولی خیلی از این مناطق سابقه حضور روحانی برای تبلیغ نداشته‌اند.

 

 

مردم کپرنشین احکام اولیه شرعی را بلد نیستند

حجت‌الاسلام فراهانی با بیان اینکه به دلیل نبودن مبلغ در این مناطق، سطح فرهنگی و دینی این مناطق بسیار ضعیف است ابراز داشت: مردم، احکام ابتدائی دین را نمی‌‌دانند و هنوز بحث‌‌های ضروری دین و حتی رعایت احکام محرم و نامحرم جا نیفتاده و از آن بیگانه هستند.

فراهانی ادامه داد: بعضی از روستاها، اموات را بدون سدر و کافور غسل می‌‌دهند و به جای آن، برگ درختی به نام سدر را توی آب می‌‌ریزند و با آن بدن میت را غسل می‌‌دهند یا رسومات محلی خودشان را -که هیچ دلیل شرعی ندارد- اجرا می‌‌کنند.

مدیر گروه جهادی تبلیغی فدائیان عدالت تأکید کرد: خیلی از مسائلی که نمی‌دانند نشان از پایین بودن سطح فرهنگ منطقه به دلیل نبودن روحانی و مبلغ است.

 

 

فقر شدید مالی، علت نبودن روحانی است

فراهانی خاطر نشان کرد: در خیلی از این مناطق کپرنشین، حتی یک دستشویی و یا یک حمام و حسینیه و یا یک خانه وجود ندارد، همه چیز کپری ساخته شده است. شما فرض کنید در یک منطقه جنگی قرار دارند که هیچ امکاناتی نیست و همه چیز حتی آب آنها غیر بهداشتی است.

این مبلغ جهادی افزود: خود مردم این منطقه از لحاظ مالی تمکن مالی ندارند که بخواهند 10 روز یا بیشتر میزبان یک روحانی باشند و اگر گروه ما مبلغی به اینجا‌ها می‌فرستد، باید خودمان از لحاظ خورد و خوراک هم آنها را تأمین کنیم.

 

 

مدارس عنبر آباد، کپری و فاقد امکانات است

حجت‌الاسلام فراهانی اظهار داشت: یکی دیگر از دلایل پایین بودن سطح فرهنگی منطقه، نبودن مدارس کافی برای تحصیل دانش‌آموزان است.

 

 

وی یادآور شد: مدارس بسیاری از روستاها یا کپری است یا در چادر، یک مدرسه علم کرده‌اند که هیچ امکاناتی ندارد، فقط یک زیلوی پاره شده و یک تخته سیاه کهنه و یا یک صندلی حلبی برای معلم دارد لذا دانش‌آموزان با این امکانات و شرایط، ترک تحصیل می‌کنند و یا اگر سواد هم دارند کلاس پنجمی آنها به اندازه یک کلاس اولی شهرستان هم اطلاعات و دانش ندارد.

 

 

به دلیل فقر، مردم دچار افسردگی و بیماری عصبی شدند

این مبلغ جهادی با اشاره به فقر شدید فرهنگی و اقتصادی کپرنشینان این منطقه ابراز داشت: بنابر اظهارات مسئولان بهزیستی، یکی از بیماری‌‌های شایع در این منطقه، بیماری عصبی و روانی بوده و علت آن هم فقر فرهنگی و اقتصادی است.

وی افزود: وقتی مردم امیدشان را از دست داده‌اند و چیزی ندارند، طبیعتاً دچار این مسائل می‌‌شوند. تصور کنید در یک بیابان صعب‌العبور مثل زندان زندگی می‌کنند که امکان هیچ گونه رشد و پیشرفت برای آنها وجود ندارد.

 

 

پیمانکارها پول مردم بالا کشیدند

مدیر گروه جهادی تبلیغی فدائیان عدالت گفت: این مردم اگر بخواهند کوچ کنند و توی شهر زندگی کنند، آنجا نه شغل و منبع درآمدی دارند و نه منزل و محل سکونتی و اگر بخواهند در همان بیابان‌ها زندگی کنند، باید همچنان با فقر و کمبود روزگار سپری کنند؛ متأسفانه مسئولان هم فکری به حال این مردم نمی‌کنند.

وی ادامه داد: تنها کاری که برای این مردم صورت گرفت این بود که به آنها وام 10 میلیونی ساخت منزل پرداخت شد که متأسفانه پیمانکارهایی که مردم برای ساخت خانه با آنها قرار داد بسته بودند خانه‌ها را نیمه کاره رها کردند و پول‌های مردم را بالا کشیدند و الآن این مردم از طرفی بدهکار دولت هستند و از طرفی خانه‌ای تحویل نگرفته‌اند.

 

 

 

«خشکسالی» علت فقر مردم است

این مبلغ نمونه، یکی از علت‌های فقر مردم را خشکسالی دانست و گفت: سال‌ها پیش خشکسالی عجیبی این مناطق را دربرگرفت و هنوز هم آثار آن وجود دارد اما این خشکسالی به گونه‌ای نبود که قابل مهار نباشد. دولت وقت، آن زمان می‌توانست به وسیله پمپ‌‌های آب و ... به مردم کمک کند تا به کشاورزی بپردازند ولی این مساعدت‌‌ها به مردم نشد و مردم در فقر ماندند.

 

صعب‌العبور بودن جاده یکی دیگر از مشکلات منطقه است

حجت‌الاسلام فراهانی با بیان اینکه صعب العبور بودن جاده‌ها یکی دیگر از معضلات این منطقه است گفت: این صعب العبوری به گونه‌ای است که ما وقتی می‌خواستیم برای عملیات شناسایی به یکی از این روستاها برویم، نتوانستیم از این جاده‌‌ها عبور کنیم و نیمه راه برگشتیم. ماشین‌های سواری معمولی نمی‌توانند از جاده‌‌های مناطق کپرنشین عبور کنند.

وی با بیان اینکه مناسب نبودن جاده‌‌ها مشکل مردم را مضاعف کرده است، بیان داشت: کشاورزان این مناطق اگر بخواهند محصولات خود را برای فروش به شهر برسانند، باید هزینه بسیار زیادی بپردازند و این باعث‌شده کشاورزی برای آنها به صرفه نباشد و به کلی از فروش محصولات خود پشیمان شوند.

 

 

 

نامناسب بودن راه‌های روستایی جان بسیاری را گرفته است

این مبلغ جهادی اظهار داشت: گاهی اوقات خیرین کمک‌هایی در اختیار ما می‌گذارند تا به مردم برسانیم، ولی وقتی می‌خواهیم آنها را به این مناطق برسانیم، می‌بینیم باید هزینه بسیار گزافی را برای حمل و نقل بپردازیم.

وی گفت: اگر شخصی بیمار شود و یا خانمی زایمان داشته باشد اگر بخواهد این مسافت را طی کند تا به جایی برسد بیماری او را از پا در می‌آورد و بارها افراد به همین دلیل جان خود را از دست داده‌اند.

 

 

(یک دستشویی در مناطق کپرنشین)

 

امکانات بهداشتی بسیار ضعیف است

این مبلغ حوزه علمیه قم با اشاره به نبودن امکانات بهداشتی در بخش‌های کپرنشین ابراز داشت: بارها با افرادی در این مناطق برخورد کردیم که نتوانسته‌اند واکسن بچه‌های خودشان را بزنند و زمانی که می‌پرسیم چرا واکسن کودکان را به موقع نمی‌زنید، می‌گویند از لحاظ مالی تمکن نداریم که ماشینی را دربست بگیریم تا ما را به شهر برساند و با پای پیاده هم توانایی نداشتیم مسافت طولانی و صعب العبوری را طی کنیم.

فراهانی گفت: درخواستی که مردم کپرنشین از مسئولان دارند این است که حداقل جاده‌ها را درست کنند - نه اینکه آسفالت کنند- تا عبور و مرور راحت شود و یا حداقل امکانات اولیه زندگی برای آنها فراهم کنند.

 

 

 

 

نبود آب بهداشتی مشکلات را مضاعف می‌کند

مدیر گروه جهادی تبلیغی فدائیان عدالت ادامه داد: آب لوله‌کشی بعضی از روستاها هم بهداشتی نیست. یکی از اهالی می‌گفت ما در آب لوله‌کشی انواع حشرات و جانورها را دیده‌ایم، همه اینها باعث شده بیماری‌‌های روده‌ای و کلیوی در این روستاها بسیار زیاد باشد.

حجت‌الاسلام فراهانی با اشاره به نبودن خیلی از امکانات در این منطقه‌ها بیان داشت: آیا حق این مردم کپرنشین نیست که حداقل توی هر روستا فقط یک دستشویی و یک حمام مناسب باشد؟!

 

 

(یک حمام صحرایی در مناطق کپرنشین)

 

برخی مسئولین پاسخ‌گو نیستند، آنها باید جوابگوی شهدا باشند

فراهانی اظهار داشت: گروه ما برای هر کسی که دست‌اندرکار است، نامه و عکس و فیلم فرستاده ولی متأسفانه کسی پیگیری نمی‌کند. حتی بچه‌‌های گروه روایت فتح آمدند و از اینجا فیلم‌برداری کردند ولی صدا و سیما گفته بود به دلیل بالا بودن شدت فقر، حاضر نیستیم آن را پخش کنیم، مگر اینکه نمایش شدت فقر را کم کنید و یا فقط گروه جهادی را نشان بدهید!

وی افزود: مردم کشور ما برای ارزش‌ها و عدالت قیام کردند و این همه شهید دادند پس چرا باید این همه مظلومیت و محرومیت بین مردم کپرنشین عنبر آباد، قلعه‌گنج و رودبار باشد؟ واقعاً دست‌اندرکاران پاسخگو باشند!

 

از نظر امام علی(ع) مناطق دور و نزدیک باید مساوی باشند

حجت‌الاسلام فراهانی با ذکر حدیثی از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بیان داشت: از منظر امیرالمؤمنین علیه‌السلام دورترین نقطه حکومت اسلامی باید از نظر امکانات مثل نزدیکترین نقطه باشد. نمی‌شود ما به فکر شنا و استخر دانش‌آموزان پایتخت‌نشین باشیم اما به فکر یک مدرسه ابتدائی برای دانش آموزان کپرنشین نباشیم.

 

 

 

 

کپرنشینان 30 هزار نفر جمعیت دارنداین مبلغ جهادی گفت: جمعیت مناطق کپرنشین، حدود 30 هزار نفر است. بعضی از آنها حتی امکانات ضروری برای زندگی هم ندارند.

 

انتظار ما از حوزه علمیه و سازمان تبلیغات

این پژوهشگر معارف اسلامی و تبلیغی اظهار داشت: توقعی که ما از حوزه علمیه و سازمان تبلیغات داریم این است که به این مناطق عنایت ویژه‌ای داشته باشند و خود طلاب هم هر کاری از دستشان بر می‌آید انجام بدهند و وظیفه شرعی خودشان را انجام دهند.

 

 

 

 

منطقه نیازمند روحانی مستقر است

فراهانی افزود: یکی از مشکلات ما این است که طلاب عزیز نمی‌آیند در این مناطق مستقر بشوند. حداقل یک سال اگر مستقر شوند باز خوب است.

وی گفت: طلاب یکی دو هفته می‌آیند و خیلی هم خوب است اما این کف قصه و حداقل است. البته بعضی روستاها داریم که جمعیتشان زیاد است و حتی خانه عالم و امکانات فراهم است ولی روحانی مستقر ندارند.

مدیر گروه جهادی تبلیغی فدائیان عدالت با بیان اینکه ما طلاب و مسئولان در برابر شهدا مسئول هستیم، بیان داشت: اگر هر کدام از ما وظیفه خودمان را انجام داده بودیم این مناطق از لحاظ فرهنگی و اقتصادی اینچنین نبود.

 

 

 

خیرین مدرسه ساز به مناطق محروم عنایت ویژه داشته باشند

این مبلغ جهادی اظهار داشت: ما از همه خیران و مدرسه‌سازان نیکوکار دعوت می‌کنیم که به این مناطق هم توجهی داشته باشند و از این مناطق بازدید کنند تا عمق فاجعه و نبودن امکانات اولیه برای تحصیل را مشاهده کنند، به گونه‌ای که در بعضی جاها حتی یک سرپناه ساده برای تحصیل دانش‌آموزان وجود ندارد.

پل ارتباطی برای کمک‌رسانی به محرومان کپرنشین

حجت‌الاسلام فراهانی در پایان گفت‌وگوی خود با خبرگزاری فارس اظهار داشت: از همه مردم شریف و نیکوکار تقاضا داریم در صورت تمایل به کمک و یا اطلاعات بیشتر، با شماره تلفن 09108051182 تماس بگیرند یا کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب 4420447442 بانک ملت به نام «گروه جهادی تبلیغی فدائیان عدالت» واریز کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها