أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۱۰۶۷۷۷
زمان انتشار: ۱۲:۴۷     ۲۸ دی ۱۳۹۱
دکتر ابراهیم فیاض در گفتگو با پایگاه ۵۹۸ عنوان داشت:
شما اگر راهبرد کلان تئوریک داشته باشید، حتی آمریکایی را هم می توانید بیاورید با او مباحثه کنید...من معتقدم اگر صدا و سیما قوی بود، هرگز فتنه 88 بوجود نمی آمد. اگر صدا و سیما قوی بود، هرگز لازم نبود در این مسأله سوال از رئیس جمهور، رهبری دخالت کند. صدا و سیما قد و قامتش کوتاه است و برای همین است که دارد از میان مردم حذف می شود. طبق نظرسنجی هایی که منتشر شده، مردم الآن بطور متوسط 2 دقیقه تلویزیون جمهوری اسلامی را تماشا می کنند.

سرویس نقد رسانه پایگاه 598 - اقبال به ماهواره های فارسی زبان در کشور ما با سرعت زیادی رو به افزایش است. برخی این آمار را تا 60 درصد و حتی بیش از آن می دانند. در مورد علت این موضوع، اجماع اندیشمندان جامعه بر این است که ریشه آن، عدم موفقیت صدا و سیما در جذب مخاطب است. صدا و سیما معتقد است نباید به مخالف نظام تریبون دهد و بدین ترتیب، تقریباً هیچ یک از شبهات جدی رسانه های خارجی که روزانه در افکار عمومی مردم تزریق می شوند، امکان طرح و پاسخگویی در رسانه ملی را نمی یابند. در این باره پایگاه 598 گفتگویی را با دکتر ابراهیم فیاض، استاد جامعه شناسی دانشگاه  داشته است که تقدیم حضور می گردد.

یکی از مسائل نظری که در فضای رسانه با آن مواجهیم، این است که آیا به مخالفین نظام نیز تریبون بدهیم یا نه؟ آیا جهت مناظره از آنان به رسانه رسمی جمهوری اسلامی دعوت کنیم یا نه؟

این مشکل کلی از دو سطح است؛ یکی سطح معرفت شناختی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی متکفل آن است  که متاسفانه برعکس عمل می کند. یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی بعضاً ضد آن معرفت شناسی نظام حرکت می کند.

آن بحث معرفت شناسی چیست؟

معرفت هایی مثلا مانند علوم انسانی اسلامی یا علوم انسانی بومی. آدم های آنجا متأسفانه فضایشان بکلی از مباحث و مشکلات فرهنگی نظام دور است و لذا آن بعد معرفت شناسی کور است.

ربطش به این بحث ما چیست؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی مغز نظام است. وقتی که مختل باشد، بعد به سطح رسانه که برسیم، یعنی گفتمان سازی، دیگر معرفتی وجود ندارد که بخواهد تبدیل به گفتمان شود. وقتی معرفت بخواهد تبدیل به گفتمان شود، این اتفاق باید در رسانه بیفتد. خب معرفت که ندارد رسانه، ما هم که فقط رسانه ملی داریم، یعنی همه بودجه ها الآن به سمت رسانه ملی است. حالا اتفاقی که می افتد این است که رسانه ملی هم باید خودش مغز باشد و هم خودش گفتمان سازی کند. یعنی به جای شورای عالی انقلاب فرهنگی، خودش باید معرفت سازی هم بکند خب این از عهده اش بر نمی آید.

بعد برای خود شروع می کند به گفتمان سازی من درآوری. نتیجه اش این مسایل است که پیش می آید. الان هم دیگر صدا و سیما از نظر سطح فکری و علمی به شدت نزول کرده است. من حتی اگر ممنوع التصویر هم نمی شدم، دیگر رغبتی ندارم که به تلویزیون بروم. آقای ضرغامی بنده را به خاطر انتقاداتی که کردم و گفتم صدا و سیما مغز ندارد، ممنوع التصویر کرد. الآن دیگر من را هم که دعوت می کنند، خودم رغبتی به رفتن ندارم. الان آنقدر سطح صدا و سیما پایین آمده است که دیگر هیچ گونه مرجعیتی ندارد.

از آنسو اتفاق دیگر اینکه اصلاً تلویزیون دارد بکلی مرجعیتش را در جهان از دست می دهد و اینترنت جای آن را می گیرد. جوامع دیگر باسواد شده اند و به دنبال رسانه های «متعامل» می گردند نه یکطرفه.

برگردیم به بحث اصلی. الآن مسأله ای که صدا و سیما روی آن فکر نمی کند، این است که من بالاخره مخالف نظام را بیاورم یا نه؟

این حاصل بریدگی و به بن بست رسیدن صدا و سیماست. در نماز جمعه پسران و دختران خوشگل و خوشتیپ را نشان می دهد، می رود با کسانی مصاحبه میکنند که قیافه شان عجیب و غریب است! چون دیگر از محتوا به فرم رسیده؛ چون محتوا ندارد، دنبال فرم است و دچار فرمالیست شده است. چون نمی تواند از لحاظ محتوایی آن قشر را پوشش دهد و تحلیل کند، درظاهر با آنها مصاحبه می کند تا بگوید من متعلق به همه هستم. درحالی که اینطور نیست. و این صورت گرایی بدون محتواست که انحطاط صدا و سیما را رقم می زند.

تا مشکل فرهنگی اصلاح نشود و آدم مختصص در جایگاهش قرار نگیرد، و تا آن شورا و دبیرخانه اش اصلاح نشود، امیدی به رسانه ملی هم نیست و از طرف دیگر آن رسانه ملی تا زمانی که مغز ندارد، به هیچ جا نخواهد رسید. فقط پول نفت را دارد مصرف می کند و هرچه هم بیشتر دست و پا می زند، مشکلات بیشتری ایجاد می کند. یعنی انحطاط فکری ایجاد می کند.

شما اگر راهبرد کلان تئوریک داشته باشید، حتی آمریکایی را هم می توانید بیاورید با او مباحثه کنید. الآن اساتیدی هستند که کتابهای خارجی را میخوانند، ولی محتوای بومی تولید می کنند. چرا؟ چون درس خواندند، سواد دارند، آدم تئوریک هستند. وقتی شما ضعیف باشید حتما غربگرا خواهید شد.

استدلال اینها این است که ما اگر یک مخالف نظام و یا به قول شما یک آمریکایی را در تلویزیون جمهوری اسلامی بیاوریم، به او مشروعیت دادیم. شما با این حرف موافقید؟

اگر شما تئوری داشته باشید، خود بخود آنها مرعوب خواهند شد. وقتی شما حتی یک مجری متخصص مناظره ندارید چه کار می خواهید بکنید؟

الآن بحث کلانتر از این است؛ می گویند حتی اگر شما قدرت پاسخگویی طرف مقابل را هم دارید، نباید او را در رسانه‌ات بیاوری. چون به او مشروعیت دادی.

من نمی دانم، اینها باید بنشینند سیاست های نظام را بررسی کنند.

نظر شما چیست در این موضوع؟

چون فضا بسته است، نمی شود فکر کرد در این موضوع. نمی شود در یک فضای بسته ای که رسانه از لحاظ فکری و مغزی ضعیف است، شما تحلیل کنید که فلان کار درست یا غلط است. من می گویم اگر یک فضای فکری وجود داشته باشد، مثل رسانه های خارجی که مغز پشت آن است، دشمنش را هم بیاورد، به نفع خودش تمام می کند.

من معتقدم اگر صدا و سیما قوی بود، هرگز فتنه 88 بوجود نمی آمد. اگر صدا و سیما قوی بود، هرگز لازم نبود در این مسأله سوال از رئیس جمهور، رهبری دخالت کند. صدا و سیما قد و قامتش کوتاه است و برای همین است که دارد از میان مردم حذف می شود. طبق نظرسنجی هایی که منتشر شده، مردم الآن بطور متوسط 2 دقیقه تلویزیون جمهوری اسلامی را تماشا می کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۸
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۶ - ۲۸ دی ۱۳۹۱
۳۸
۲۴
خیلی ازبرنامه های صداوسیمامشکل داره ولی ایشان این اماردقیق!!!راازکجادراورده اند؟
پاسخ
نوروزی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۶ - ۲۸ دی ۱۳۹۱
۲۷
۱
تا وقتی سیمای ایران در دست سریالهی خشک و بی مزه است مخاطبانش کمتر خواهد شد اول و آخر سریالها اینه زن و شوهرهایی که به هم میپرن پدر و مادری که یا بچه رو انقدر لوس کردن که با هیکل گنده و ده سال سن دارن قاشق تو دهنش میذارن یا برعکس بچه رو آدم حساب نمیکنن بچه هایی که گنده تر از دهنشون حرف میزنن همه با هم دعوا دارن پرستارانی که بداخلاق هستن (در صورتیکه در واقع اینطور نیست) بی احترامی به سالخوردگان و الا ماشاءاله ایرادات اینچنینی خبری از محبت و شادی نیست. سریال حتما نباید طنز باشه تا شادی بخش باشه گرچه سریالهای طنزمان بیشتر از همه پر از بی احترامی و بی ادبی ست. فیلمهای خارجی هم از اونور بوم افتادن و فقط جذابیت بصری دارن و دیگر هیچ.
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۸ - ۲۸ دی ۱۳۹۱
۲
۷۰
در این شرایط که دشمن آخرین تیرش را دارد در کالبد تحریمهای کمابیش همه جانبه اقتصادی به سوی ما پرتاب میکند, و این آخرین تیرش است, و میدانیم که اگر به سنگ بخورد دیگر کار دشمن تمام است, و اگر آن چنان که طراحی کرده, به هدف بخورد, کار ما با مشکل بر میخورد, و ازینرو باید با همه قوا نگذاریم که او به هدفش بزند. و هدف دشمن هم این است که مردم را از نظام ناراضی کند, که سوخت فتنه آینده اش تأمین شود, در این شرایط صدا و سیما باید نقش بسیجگر را داشته باشد. ولی هیهات. یک سازمان به این عریض و طویلی و با این همه هزینه شده یک اسم بی مسما. کار صدا و سیما اکنون نه در شأن جمهوری اسلامی است, و نه جوابگوی چالشهای بزرگی است که نظام ما با آن روبروست.
یادم است در فتنه 88 که از همه جا به سوی نظام تیر پرتاب میشد, تلویزیون ایران را که باز میکردی, انگار نه انگار. مثل این بود که تلویزیون یک کشور دیگر را باز کرده ایم. با خود میگفتم خدایا این تلویزیون ماست, یا تلویزیون کشوری مانند گامبیا, که در ضمن به اخبار ایران نیز میپردازد.
فقط یادم است یک برنامه بسیار کوچک تلویزیون (ظاهرا به نام راه امام بود. درست به یاد ندارم) که پخش شد, چه تأثیر عظیمی گذاشت. و این برنامه ای بود که بیشتر از سر هم بندی فیلمهای روزگار انقلاب تهیه شده بود, و بسیار کم هزینه, و شاید با همکاری چند جوان. هزینه این برنامه, با آن همه تأثیری که داشت, شاید یک هزارم هزینه تهیه یک سریال مبتذل خاله خاله بازی که شبکه های ما از آن آکنده اند, نبود. با این همه هیهات از چنین اقدامات مؤثر و کم هزینه. به یاد دارم که آن برنامه چقدر طرفدار پیدار کرد و چه تأثیری گذاشت.
حتی اخبار درست و حسابی هم نداریم.
مشکل این است که اگر از همین امروز هم صدا و سیما خودش را اصلاح کند, باز کسی نمیفهمد, و مخاطبی نمییابد, زیرا کسی به صدا و سیما نگاه نمیکند تا بداند که شیوه کارش را اصلاح کرده است.
من برای شنیدن اخبار مثبت در باره ایران هم از تلویزیون المنار, که تلویزیون یک حزب کوچک از یک کشور کوچک است, استفاده میکنم. برای پی بردن به مهمترین فرازهای سخنرانیهای رهبری هم از المنار استفاده میکنم (شانس آورده ام که عربی میدانم). و برای پی بردن به رزمایشها و دستاوردهای فنی ایران نیز از این شبکه استفاده میکنم.
در شرایطی که یک جنبه مهم از جنگ ما با نظام سلطه جهانی جنگ رسانه ای است, و همه رسانه های استکبار علیه ما بسیج شده اند, ما از بن گویا رسانه ای نداریم.
تنها مرتبا به شبکه ها میافزاییم. شبکه کارتن, شبکه فیلم به زبان اسپانیولی... ولی وقتی خود شبکه فارسی اش درون تهی باشد, میخواهیم برای اسپانیولها چه بگوییم؟ راستی قرار است پیام جمهوری اسلامی ایران از راه این سریالهای بی مزه و تکراری و بی محتوا با فیگورهای تصنعی ولوس به مردم جهان, از عربها و اسپانیولها برسد؟ یا با کارتونهای خارجی قدیمی که خودمان دیگر از آنها استفاده نمیکنیم؟ واقعا مسئولین صد ا و سیما گوش و چشمشان را بسته اند که نمیدانند که حالا تازه ترین فیلمها را میتوان با خرید یک سی دی دویست تومانی تهیه کرد, و کسی در خارج از ایران برای دیدن فیلمها و کارتونهای کهنه به سراغ تلویزیون ایران نمیرود؟
تازه چه داری؟ انقلابی چه داری؟
مبارزه با شبکه های فارسی ماهواره ای در اصل باید از راه تقویت شبکه بومی باشد, ولی شبکه بومی ما عکس این کار را انجام میدهد, یعنی شبکه های ماهواره ای مبتذل و ضد انقلاب را تقویت میکند, زیرا تماشاگران را از خود میرماند.
صدای همه در آمده است. ولی تأثیری ندارد. و تنها آن مانده است که بگوییم: کجاست فکر حکیمی و رای برهمنی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۵ - ۲۸ دی ۱۳۹۱
۵۴
۵۳
باسلام،تمام حرف های دکترفیاض درست است .من ازکارمندان تلویزیون هستم ،تمام وقت مدیران به سانسور،حذف وممیزی میگذره،آن هاازهمه چیزوحشت دارند.بزرگترین وحشت شان حذف شدن توسط معاون جدید سیماست .سال های تاریک ووحشتناکی رادرتلویزیون پشت سرمی گذرانیم.
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۱ - ۲۹ دی ۱۳۹۱
۵۱
۲
این حرف که اگر تلویون مغز داشته باشد........ بهترین حرفی است که درباره انتقاد از تلویزیون در طول زندگیم شنیده ام
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۴ - ۲۹ دی ۱۳۹۱
۳۴
۱
بله این چنین است
پاسخ
مهدی ازرشت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۸ - ۲۹ دی ۱۳۹۱
۵
۸۸
اگه صداوسیماازایشان دربرنامه هایش بعنوان کارشناس استفاده بکنه اونوقت میشه هلو ! (598اگه واقعا"یک سایت بیطرفی نظرمنوحذف نکن)
پاسخ
ماجد
UNITED STATES
۲۲:۰۹ - ۳۰ دی ۱۳۹۱
... حقیقتا جنازه ی صداوسیما را با پول سرپا نگهداشته اند . این پول را هم به کسانی می پردازند که کوچکترین تحصیلاتی در زمینه برنامه سازی ندارند .... اصلا سازمانی که رییسش نداند قدرت ارتباطات و تبلیغات را ... خسته مان کردند ...
دانشجو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۳ - ۳۰ دی ۱۳۹۱
۵
۰
استاد از افاضات شما سر کلاس هم استفاده کردیم ولی چرا اشاره نکردید که بحث مردم مشکلات خارجی نیست. صدا و سیما به خودش جرعت نقد درون گفتمانی هم نمی دهد. فقط محافظه کاری. براستی کدام رسانه ملی!!!!!!!
پاسخ
صبور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۹ - ۳۰ دی ۱۳۹۱
۵۳
۰
بسمه تعالی
سلام علیکم . متاسفانه آنقدر گوش اقایان سنگین است که آقایان نمی شنوند . چون وقت ندارند . جون صدا و سیما را دانشگاه نمی دانند . فکر می کنند که مردم 9 دی خوابند .
یکی از صدمات سیما به جایگاه خانواده به خصوص «پدر» و در مرحله بعدی «مادر» اصابت کرده . ارزش پدر ندانستن و ارزش مادر بیسوادی ووو ... و برعکس فرزندها با سواد و با شعور و به عرف جدید روشنفکر زمان هستند . دقت شود این ها در کارتون ها کودک به وضوح نمایان است چه به برسد در برنامه های بزرگسالان .
عملا چادر نماد دینی و انقلابی ما تبدیل به مانتو شده و برخورد زن و مرد طبیعی شده حیا و عفت از بین رفته . آرایش زنها . چیدمان اطاقها از اثاثیه لوکس در فیلمها و سریالها . تبلیغ مصرفگرایی به فطور . و خیلی نکات دیگر . نمی دانیم باید چه کرد .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۶ - ۳۰ دی ۱۳۹۱
۰
۰
سینماییی ایییییران کلا ......... شده
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۶ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۱
۵
۸
آخه اگه صدا و سیما نظر مخالف رو هم پخش کنه که دیگه در جمهوری اسلامی سنگ رو سنگ بند نمیشه.ودست دروغگو ها رو میشه
پاسخ
محغ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۷ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۱
۳
۲
این "تنها 2 دقیقه" احتمالا تنها مربوط به 1/4 شمال تهران است. فک و فامیل ما که نقدا روز 4، 5 ساعت را پای تلویزیون اند!
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۰۴:۴۷ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۱
۴
۱۲
بنده ده سالی میشود که تلویزیون ایران رانگاه نمیکنم اصلا نه گویندگانش را می شناسم نه هنر پیشه گانش
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۷ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۱
۰
۰
هشدار شدید الحن به امت حزب الله:سیر جدید ترویج بی حیایی در تهران ---صداوسیما
تا دیرتر نشده دستی بجمبانید

کمی دیگه صبر کنید دیگه برای پخش فیلمشان نیازی به حجاب ندارند

بدی کردیم، خوبی یادمان رفت / ز دلها لای روبی یادمان رفت

به ویلای شمالی خو گرفتیم / شهیدان جنوبی یادمان رفت . . .

شادی روح شهدا صلوات
پاسخ
سید محمدمهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۱ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۱
۰
۰
سریالا زمان قدیم یه چیز دیگه بود 5 6 ساله سریالا چرت شده.میشینم پای تلویزیون جز آی فیلم نمیدونم کی پای این سریالای آبدو خیاری میشینه.
پاسخ
سید محمدمهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۵ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۱
۰
۱
یادمه چند سال پیش مردم یه حساب دیگه رو تلویزیون میکردن الان لااقل شمال تهران دیگه کسی روش نمیشه بگه تلویزیون میبینم و باید دید چرا اینجوری شده!پیدا کرد پرتغال روش را
پاسخ
amir
UNITED STATES
۱۸:۰۴ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۱
۰
خیلی ازبرنامه های صداوسیمامشکل داره ولی ایشان این اماردقیق!!!راازکجادراورده اند؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها