يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۰۷۴۳۴
زمان انتشار: ۱۰:۴۷     ۲۹ دی ۱۳۹۱
مدیر مؤسسه فرهنگی موعود با اشاره به سالروز آغاز امامت امام زمان(عج)، گفت: با زیارت اربعین به استقبال از آغاز امامت ولی‌عصر(عج) می‌رویم که نشان می‌دهد راه شناخت ایشان از مسیر امام حسین(ع) می‌گذرد.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، شصت و نهمین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگ مهدوی با موضوع «از حسین(ع) تا مهدی(عج)» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این نشست اسماعیل شفیعی سروستانی مدیر موسسه فرهنگی موعود و کارشناس مهدویت به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه دشمن سعی داشت با دغل‌کاری و حیله، واقعه کربلا را در دشت نینوا باقی بگذارد، افزود: کاروان اهل‌بیت(ع) پس از بازگشت از شام در اولین مجالی که پیدا می‌کنند در اربعین حسینی به دشت کربلا بر می‌گردند و به زیارت می‌روند، لذا از اربعین عاشورا قیام می‌کند، یعنی قیام دوباره حسین(ع) از اربعین اتفاق می‌افتد.

*زینب کبری(س) نحوه زندگی کردن را معنا کرد

شفیعی سروستانی سخنان خود را در سه سرفصل با موضوع «زیارت سرخ، معنی زندگی غیبت»، «مرام‌نامه شیعه بودن» و «عهد امام و عهد با امام» ارایه کرد و گفت: مسیر خروج عاشورا از مجرای اربعین اتفاق می‌افتد، اگر مرگ با شهادت امام حسین(ع) ظهور و بروز پیدا می‌کند، حضرت زینب کبری(س) نحوه زندگی کردن را معنا می‌کند.

*عشق به اهل‌بیت(ع) چه ثمراتی دارد

وی با اشاره به آیه 23 سوره شوری «...قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى...»، مزد نبوت را نیکی به اهل‌بیت دانست و ادامه داد: در تفسیر قمی از محمد بن مسلم و او از امام صادق(ع) شنید که حضرت فرمود: منظور از «قربی» در این آیه اهل‌بیت هستند. در روایت آمده است که «أَلا مَنْ مـاتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمّد مـاتَ شهیدا»؛ هر که با دوستی آل محمد بمیرد، شهید مرده است، همچنین عکس این موضوع نیز بیان شده است: «أَلا وَمَنْ مـاتَ عَلى بُغْضِ آلِ مُحَمَّد جـاءَ یَوْمَ الْقِیـامَةِ مَکْتُوبٌ بَیْنَ عَیْنَیْهِ آیِسٌ مِنْ رَحْمَةِ الله»؛ آگاه باشید! کسى که با بغض و کینه آل محمّد(ص) بمیرد، در روز قیامت مى‌آید، در حالى‌که بر پیشانى‌اش نوشته‌اند: این، مأیوس و ناامید از رحمت الهى است!

*معنای واژه زیارت از منظر آیت‌الله جوادی آملی

مدیر مؤسسه موعود با اشاره به تعریف واژه زیارت از منظر آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، ابراز داشت: سوز مشتاقانه، آگاهانه و عاشقانه است که از سرای دل آغاز می‌شود، ‌از راه دل عبور می‌کند و سرانجام نیز از منزل دل به مقصد و مقصود می‌رسد و بار بر زمین می‌نهد.

وی با تأکید بر اینکه جان شیعه با عشق حسین(ع) ظهور پیدا می‌کند، افزود: با زیارت اباعبدالله شیعه معنای زندگی را دریافت می‌کند، حال کسی که در کربلا حسین(ع) را بگذارد و بدون حسین(ع) به شهرش بازگردد و تحولی در او ایجاد نشود، همانند کسی است که حسین(ع) را در کربلا تنها گذاشته است.

*عشق به مهدی(عج) در کلام امام حسین(ع)

شفیعی سروستانی با اشاره به بخش‌هایی از فرازهای زیارت امام حسین(ع) در عید فطر و عید قربان، بیان داشت: امام حسین(ع) در قالب دعا می‌فرماید: «پروردگارا در سایه احسانت، زیارت مولایم را برای من آسان بگردان و مرا از زیارت او محروم و ناکام مفرما و مرا از ذمه او وا مرهان...»، بی‌شک امام حسین(ع) به خاطر بخشیده شدن گناهان امت به کربلا نرفت، بلکه به خاطر برای بپا داشتن امر خدا و احیای دین به کربلا رفت.

*جایگاه ارزش زیارت امام حسین(ع)/ معنای زیارت سیدالشهدا(ع)

وی با بیان اینکه زیارت امام حسین(ع) مجرای اظهار ولایت و معرفت است، ادامه داد: امام صادق(ع) از زبان خداوند متعال می فرماید: «ارزش مکه در برابر کربلا مانند خیسی سر سوزن در برابر دریاست»، معنای زیارت امام سیدالشهدا(ع) به معنی اتصال مردم به حسین، به معنای اعلام بودن با حسین و تداوم حضور در کاروان حسین(ع) است و در غیر این صورت از کاروان حسین جدا می‌افتد.

سردبیر ماهنامه موعود با بیان اینکه سفارش به زیارت امام حسین(ع) در روایات بسیاری نقل شده است، خاطرنشان کرد: معاویه بن وهب از امام صادق(ع) نقل می‌کند: «هرگز زیارت حسین(ع) را به خاطر ترس رها مکن و کسی که زیارت آن حضرت را واگذارد و به سبب ترس زیارت نکند، حسرت فراوان خواهد برد».

*زیارت امام حسین(ع) در اربعین چه معنایی دارد؟/مرام‌نامه شیعه چیست؟

وی با اشاره به اینکه انسان از پیام زیارت اربعین متوجه می‌شود که هنوز قیام امام حسین(ع) به اتمام نرسیده است، به بازخوانی زیارت عاشورا به عنوان مرام‌نامه شیعه که از جانب خداوند بیان شده است، پرداخت و افزود: زندگی شیعه، همان حیات معناداری است که در جغرافیای حق طلبی و جهاد جلوه می‌یابد، زیارت زائر به منزله برافراشته نگهداشتن پرچم و قیام است، زیارت در حقیقت پاس داشتن امر خواست.

شفیعی سروستانی «تولی» و «تبری» را دو بال پرواز شیعه دانست و بیان داشت: تولی و تبری دو اصطلاح قرآنی است که از دیدگاه شیعه از جمله فروع دین و از واجبات شمرده می‌شود، این دو واژه به ترتیب به معنای دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا است. 

*ارکان شیعه از منظر زیارت عاشورا

وی در ادامه به بیان مبادی و مبانی شیعه مطابق با زیارت عاشورا پرداخت و افزود: «فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً أسَّسَتْ أساسَ الظُّلْمِ وَالجَوْرِ عَلَیْکُمْ أهْلَ البَیْتِ»، بیانگر ارکان شیعه است که توسط امام حسین(ع) پی‌ریزی شد و توسط امام زمان(ع) ساخته خواهد شد، این عبارت «وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ وَأزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الّتِی رَتَّبَکُمُ اللهُ فِیها» بیان کننده استراتژی ظالم است که همواره ادامه دارد، چرا که در بخشی از زیارت عاشورا به بیان عمل ظالمانه آن‌ها می‌پردازد «وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ وَأزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الّتِی رَتَّبَکُمُ اللهُ فِیها».

مدیر مؤسسه موعود با اشاره به ذکر عامل میدانی ظلم در زیارت عاشورا «وَلَعَنَ اللهُ آل زِیَاد وَآلَ مَرْوانَ وَلَعَنَ اللهُ بَنِی اُمَیَّةَ قاطِبَةً وَلَعَنَ اللهُ ابْنَ مَرْجانَةَ وَلَعَنَ اللهُ عُمَرَ بْنَ سَعْد وَلَعَنَ اللهُ شِمْراً»، گفت: این افراد عمله‌های بنی‌امیه و حتی عمله‌های بنی‌اسرائیل هستند، با توجه به این مباحث ما نمی‌توانیم تفکراتی را بپذیریم که فاقد خداگرایی هستند مانند اومانیسم و سکولاریسم.

*جبهه حق و باطل در زیارت عاشورا

وی با بیان اینکه قوای لجستیکی و روحیه‌ساز و رضایت دهنده به قتل امام حسین(ع) مورد لعن خداوند قرار گرفته‌اند، افزود: سلسله تولی و تبری در زیارت عاشورا مطرح شده است، به طوری که جبهه حق در «السَّلام عَلَى الحُسَیْن، وَعَلَى عَلیِّ بْنِ الحُسَیْنِ، وَعَلَى أوْلادِ الحُسَیْنِ، وَعَلَى أصْحابِ الحُسَینِ» و جبهه باطل در «بَرِئْتُ إلى اللهِ وَإلَیْکُمْ مِنْهُمْ وَمِنْ أشْیاعِهِمْ وَأتْباعِهِمْ وَأوْلِیائِهِمْ» مشخص شده است.

*شناخت امام زمان(ع) از چه مسیری ممکن است

شفیعی سروستانی با اشاره به سه نقطه عطف «کربلا با حسین(ع)»، «ظهور مقدمه امام زمان(عج)» و «قیامت کبری» اذعان داشت: پیوندی که با آخرین روز عزاداری اباعبدالله(ع) با ماه ربیع‌الاول وجود دارد و با زیارت اربعین به استقبال از آغاز امامت ولی‌عصر(عج) می‌رویم، نشان می‌دهد راه شناخت امام زمان(عج) از مسیر امام حسین(ع) می‌گذرد، به عبارتی دیگر شناخت امام عصر(عج) شناخت حسین زمان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: «حرکت به سوی امام، تسلیم امام شدن و تجدید عهد با امام» سه تکلیف شیعه در عصر غیبت است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها