يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۰۸۷۶۲
زمان انتشار: ۱۷:۴۵     ۰۴ بهمن ۱۳۹۱
یادداشت میهمان؛
مجدالدین معلمی
دیشب فیلم "رسوایی" مسعود ده نمکی را در وزارت ارشاد با جمعی متشکل از نمایندگان مجلس، مدیران ارشد کشوری، روزنامه نگاران، افراد موسوم به جریان انحرافی، هواداران ذوب در آیه الله مصباح یزدی، فعالین انقلابی و چهره های شهیر حزبی دیدم. به جز اهالی فتنه همه بودند. تاکیدم بر این تنوع حضور تعمدی است!

حجه الاسلام شجونی می گفت: برای اولین بار پای ما را به سینما باز کردند. غیر او، مجید امیدی و حسین نوبختی از اطرافیان خاصه ی جناب مشایی، حسن عباسی، حجه الاسلام مصباحی مقدم و رسایی و دکتر حدادعادل هم بودند. از حاتمی کیا و ابوالقاسم طالبی گرفته تا سردار افشار و مهندس واعظی و حاج سعید قاسمی و وحید جلیلی و فضائلی و . . . همه در کنار هم نشستند و بدون حاشیه فیلم ده نمکی را دیدند. این از امتیازات ده نمکی است که چنان ظرفیتی ایجاد کرده که همه ی گرایش های مختلف سیاسی و فکری را می تواند یک جا جمع کند.


اگر یک ژانر جدید سینمایی را به نام "مسعود ده نمکی" سند بزنیم اغراق نیست. فیلم هایی که خیلی ساده  و عاری از پیچیدگی ساخته می شود. جسورانه و جنجالی است و به سادگی با عموم مردم –جز مدعیان، فرهیختگان و جریان موسوم به روشنفکر- ارتباط برقرار می کند.

"رسوایی" همچون سایر فیلم های ده نمکی داستان ساده و قابل پیش بینی دارد. هر چند در "رسوایی" با تلفیق چند داستان مشهور گره داستان کمی بیشتر مخاطب را در تعلیق قرار می دهد. داستان تلفیقی از داستان بینوایان، احوالات حاج آقا سید مهدی قوام –روحانی عارف- و رفتارهای مالنا –ساخته ی جوزپه تورناتوره- است که در بطن داستان از ارشادات مرحوم دولابی و آسید علی آقا قاضی استفاده می کند.

داستان بینوایان را تصور کنید. نقش کشیش را به مرحوم دولابی بدهید و مونیکا بلوچی "مالنا" را هم با همان جذابیت ها و افاده های جنسی، دختر فیلم بگذارید. عارف علی رغم اینکه خود دچار بدنامی می شود اما دختر بی قید، بدنام و معصوم را با نیت وظیفه و نجات گام به گام همراهی می کند. عارف پا بر شهرت و تقدس عمومی خود می گذارد و مقبولیتی تازه را تجربه می کند.

رسوایی+ده نمکی

 "رسوایی" به نسبت اخراجی ها تصویری تر است. این بار به جای متلک های گاه سخیف و جک های ادبیات عامه ی، پوشش و آرایش و رفتار عامه جلوه گر شده و احتمالا برای مخاطب عمومی، این تصاویر وسوسه کننده تر از تکه پرانی های به سبک اخراجی ها باشد.

ریتم فیلم کند است. هر چند این کندی قابل تحمل تر از کندی سریال های تلوزیونی و فیلم های آبکی عشقی است. فیلم تا قبل ورود اکبر عبدی –در نقش روحانی عارف- یک فیلم شبه جنسی است. وضع آرایش سنگین و جیغ الناز شاکردوست -که زن بدنام محل را نمایندگی می کند- غیر متعارف است.

بازی اکبر عبدی در نقش یک روحانی عارف شگرف و فوق العاده است.  اکبر عبدی چنان نقش را درآورده گویی جد اندر جد روحانی و عارف زاده است و پنجاه سال است که کسوت روحانیت دارد. تصویربرداری و کادربندی "رسوایی" بسیار زیبا و کارت پستالی است و در تشدید حس معنوی و تحریک حس جنسی! نقش مهمی ایفا می کند. نمازجماعت پایانی فیلم را بسیار خلاقانه دیدم ولی از سخنرانی آتشین پایانی داستان اصلا خوشم نیامد و آنرا از ضعف های "رسوایی" می دانم.

در مجموع "رسوایی" هم بر همان مبنای سایر آثار ده نمکی ساخته شده است. 1. اگر فسادی هست، ریشه در فقر دارد. 2. طبقه ی مستضعف در عین بدبختی شاد و شنگول هستند. 3. فاسدها بد نیستند و ذات شان پاک است. 4.جناح متظاهرهای دیندار در جامعه قدرتمند هستند. 5. فاسدهای پاک طینت به فلاح می رسند ولی دیندارهای ریا کار در تبهکاری خود باقی می مانند. با این پیش فرض ها هر چند واقعی ولی مشکل دارم. در این نگاه، معمولا به اسم واقعیت، حقیقت قربانی می شود.

پیش بینی من این است که اکران فروردین 92 را به "رسوایی" ده نمکی اختصاص می دهند و لااقل باید هفت-هشت میلیارد تومان را برای فیلم جدید ده نمکی کنار گذاشت. منتظر ماه ها موج رسانه ای سنگین در تقدیر و تقبیح "رسوایی" باشید.

و شما پیدا کنید تاثیر فیلمی قطعا پربیننده، تساهل گرا، به شدت ضد ریا، مروج عرفان و معنویت و مدافع طبقه ی فرو دست را بر فضای انتخابات ریاست جمهوری!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۵ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۱
۳۸
۶
این که همه ا گفتین جنسیه! پس به چه درد ما حزب اللهیا می خوره؟ خودشو زیر سوال برده این ده نمکی. خب داری فیلم می سازی یه چیزی بساز که درخور منه حزب اللهی باشه دیگه
پاسخ
کمیجانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۳ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
برادر من جناب ده نمکی خیلی وقته خودش رو به عنوان یک حزب اللهی زیر سوال برده مخصوصا بعد از فیلم اخراجیها 3 که به منظور نشان دادن اوج فضاحت از هر وسیله و آرایش بانوان استفاده می کنه نمی دونم شاید به نظر ایشون هدف وسیله رو توجیه می کنه.....ولی خب ایشون شاید یادشون رفته که چهره ی بازیگر های زن در فیل های ایشون که به اسم یک کارگردان مذهبی هست اشاعه ی بارز فحشا و تحریک جنسی جوانان بی گناهی است که در عقبی انشاالله باید پاسخگو باشند.
یحیی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۱
۶
۵
ما اگه نخایم این ده نمکی نماینده جریان حزب الله در عرصه هنر و سینما باشد و از ما طلبه ها مایه بذاره کیو باید ببینیم؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۳۸ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
برو فیلم بساز بشه نماینده ی خودت!!!!!!!
ناشناس
NETHERLANDS
۱۷:۴۱ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
هیچی اگه طلبه ای و واقعا راست میگی یه ریزه به خودتون تکون بدید و وارد صحنه بشید ببینیم شما چه کار می کنید یکی داره کار می کنه همون هم دوست دارید (خفه بشه) ای بابا نشد که
جواد شيخ الاسلامي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۱
۳
۴
آقاي دهنمکي! من هم عکسهاي اين فيلم جنسي شما را ديدم و الآن با اين توضيحات حالم بدتر هم شد. خب چرا اينجوري ميخواي اسلام رو معرفي کني؟! حتماً بايد توي فيلمت يکي شلوارشو خيس کنه که اسلام رو بفهمه؟!
برادر! اسلام رو فداي فيلمت نکن. به جاي درست کردن فيلم جنسي برو اسلام رو بخون. اسلام رو بخون و فيلم درست بساز. کدوم يکي از شهدا فيلم رسوايي تو ببينه خوشش مياد؟
پاسخ
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۱
۱۶
۰
یه سوال ساده دارم اگه قراره توی فیلمی مثلا بد حجابی رو نه با ضرب وزور که با امربه معروف ونهی از منکر باهاش مقابله بشه چجوری نمایشش بدن خوبه؟
1-دختر بدحجاب رو نشون بدن
2-نشون ندن
3-شطرنجیش کنن
4-رو تصویر صدای بوق بذارن
5-یکی از خواهرهای محجبه رو به جاش نشون بدن
6-اصلا چه کاریه به این موضوعات بپردازن؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۷ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۱
قرار نیست از هر چیزی تصویر سازی بشه حتی با هدفی بسیار مقدس.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۲ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
آفرین به آقا وحید
بعضیها میخوان خودشونو خیلی مقدس نشون بدن از این حرفهای صدتا یه غاز میزنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۷ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۱
۰
۰
به جناب مسعود بفرمائید این ره که میروی به ترکستان است. هدف وسیله را توجیه نمی کند. با بی اعتنایی به احکام شرع و کمک به نشان دادن بی حجابی یک زن بی حجاب به عنوان وسیله ای برای رساندن پیامت به فلان قشر، نمی توان ایمان تولید کرد. تو هم داری مقهور تحمیلات جو فاسد سینما می شوی؛ به جای آن که تو روشی پاک را به سینما تحمیل بکنی و جریان سازی کنی.

وَإِن كَانَ كَبُرَ عَلَيْكَ إِعْرَاضُهُمْ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَن تَبْتَغِيَ نَفَقًا فِي الأَرْضِ أَوْ سُلَّمًا فِي السَّمَاء فَتَأْتِيَهُم بِآيَةٍ وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدَى فَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْجَاهِلِينَ ﴿۳۵انعام﴾
و اگر اعراض كردن آنان بر تو گران است اگر مى‏ توانى نقبى در زمين يا نردبانى در آسمان بجويى تا آیه ای (هدایتگر) برايشان بياورى [پس چنين كن] و اگر خدا مى‏خواست قطعا آنان را بر هدايتگر مى‏ آورد پس زنهار از نادانان مباش
پاسخ
ناشناس
NETHERLANDS
۱۷:۴۶ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۱
۰
اگه هرکدوم از اینهایی که به همه خرده می گیرند خودشان کمی از شأن خیالی خودشان پایین می آمدند و با مردمی که آنها را از دم بد و کافر می دانند ارتباط می گرفتند و با محبت آنها را جذب دین می کردند تا الان مطمئنا جمعیت دیندار ما حداقل به بالای 95 درصد رسیده بود
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۲ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
۱
۰
من فيلم راديدم. صحنه هاي مربوط به خانم شاكردوست واقعا آزاردهنده است.رفتارهاي جنسي ايشان اصلا قابل تحمل نيست شايد ميشد فكري براي اين موضوع كرد كه هم شخصيت اغواگر افسانه در ميامد هم به عرف بيننده نزديك ميشد ولي در مجموع براي آقاي دهنمكي فيلم رو به جلويي بود.مسلما فيلم ضعفهايي دارد ديالوگهاي شعاري،نماهاي ضعيف و.. ولي يادمان نرود فيلم آقاي ده نمكي است نه اسپيلبرگ!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها