کد خبر: ۱۱۰۰۶۰
زمان انتشار: ۰۹:۲۲     ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
۳۳ سال پیش در چنین روزی
آیت الله بهشتی در مجمع حزب جمهوری اسلامی: حزب برای ما شریک خدا نیست، ما به حکومت کردن بهای یک بال مگس هم ندادیم، در این مدت ما حقارتی در خود نمی یافتیم و دچار عقده حقارت و خود کم بینی نبودیم که بخواهیم با قدرت و ریاستی آنرا جبران کنیم .

رخدادهای 9 بهمن 1358

چکیده

  • رهبر انقلاب در پیامی رادیو و تلویزیونی از بیمارستان قلب تهران از حضور مردم در انتخابات قدردانی کردند .
  • آیت الله بهشتی در مجمع حزب جمهوری اسلامی گفت : تا جایی که رئیس جمهور در خط انقلاب اسلامی باشد او را تائید می کنیم ، هر جا از این منحرف شد تذکر میدهیم ، انتقاد می کنیم ، اگر پافشاری کرد جلویش می ایستیم . تکلیف ما را اسلام روشن کرده .
  • بر اساس بخشنامه ای که از سوی گمرک ایران به بانک مرکزی ایران ابلاغ شد ورود لوازم آرایشی ، اسباب بازی و بسیاری از کالاهای تزئینی دیگر ممنوع شد .
  • کمیته صنفی امام با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد : گرانفروشان در محل ارتکاب جرم محاکمه و مجازات می شوند .
  • یک مقام مطلع در کمیته مرکزی انقلاب اعلام کرد تاکنون 90درصد از اعضا و کادر رهبری فرقان شناسایی و دستگیر شده اند که محاکمه آنان بتدریج انجام خواهد شد .
  • ستاد انتخابات وزارت کشور نتیجه قطعی شمارش آرا در سراسر کشور را اعلام کرد . بر اساس این گزارش بنی صدر با کسب 10میلیون و709هزار و 330رای از سوی مردم به عنوان اولین رئیس جمهور ایران انتخاب شد .
  • قاسملو دبیرکل حزب دمکرات کردستان گفت :  ما خواستار ادامه مبارزات ضد امپریالیستی ، رشد شکوفایی و تکامل انقلاب و در عین حال حل مسئله خلق کرد و رفع ستم ملی بشکل خودمختاری هستیم .
  • در حمله مسلحانه گروهی در منطقه سلماس به واحدهای ارتش یک نظامی به شهادت رسیده و چند نفر دیگر نیز زخمی شدند .
  • بعنون اعتراض به شرکت ایران در کنفرانس اسلامی اسلام آباد گروهی ناشناس در سفارت پاکستان در تهران نارنجک منفجر کردند .
  • کارکنان دادگاه و دادسرای عمومی وزارت دادگستری طی اطلاعیه ای که به امضای نمایندگان آنان رسیده اعلام کردند که تشکیلات شورای کارکنان و کارمندان دادگستری مورد تائید آنان نیست .
  • بدنبال تحصن گروهی از معلمان و کارکنان و دانش آموزان ناحیه 5آموزش و پرورش تهران امروز این ناحیه تعطیل شد .
  • بدنبال ورود تیمسار فلاحی فرمانده نیروی زمینی به سنندج کار انتقال پاسداران به پادگان این شهر آغاز شد.
  • یونایتدپرس گزارش داد آمریکا با توجه به حرکت آشتی جویانه بنی صدر رئیس جمهور ایران اجرای طرح های مربوط به تحریم اقتصادی ایران را به تعویق انداخته است .
  • رئیس جمهور مصر در مجلس این کشور اعلام کرد که برای اعتراض به دخالت نظامی شوروی در افغانستان بدستور وی همه کارشناسان غیرنظامی شوروی از مصر اخراج خواهند شد.
  • یک هواپیمای بوئینگ 720شرکت هواپیمایی لبنان با 132سرنشین و خدمه توسط طرفداران امام موسی صدر ربوده شده و در ساعت 12به وقت تهران در فرودگاه بیروت به زمین نشست .
  • صدا و سیمای جمهوری اسلامی به اتهامات مطرح در مصاحبه رئیس جمهور پاسخ گفت :تبلیغاتی که برای کاندیداهای ریاست جمهوری از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شده کاملا زیر نظر کمیسیون نظارت و تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بوده است .
  • مک براید برنده جایزه صلح نوبل و وزیر خارجه پیشین ایرلند گفت: بنی صدر این سمت را بصورت مرکز قدرت درخواهد آورد و فقط بعنوان یک چهره تشریفاتی عمل نخواهد کرد .
به رئیس جمهور منتخب کمک کنید

رهبر انقلاب در پیامی رادیو و تلویزیونی از بیمارستان قلب تهران از حضور مردم در انتخابات قدردانی کردند . امام خمینی در این پیام تاکید کردند : من استدعا می‎کنم از تمام گروهها، از تمام دستجات مختلف که در این وقتی که یک نفر از آقایان رأی را برده است و ملت به او رأی داده است، دیگران عقب نشینی نکنند. دیگران کمک کنند.(1)

آیت الله بهشتی : تا جایی که رئیس جمهور در خط انقلاب باشد از او حمایت میکنیم

آیت الله بهشتی در مجمع حزب جمهوری اسلامی گفت : تا جایی که رئیس جمهور در خط انقلاب اسلامی باشد او را تائید می کنیم ، هر جا از این منحرف شد تذکر میدهیم ، انتقاد می کنیم ، اگر پافشاری کرد جلویش می ایستیم . تکلیف ما را اسلام روشن کرده .

حکومت نزد ما بهای بال مگس هم ندارد

وی اظهار داشت : حزب برای ما شریک خدا نیست ، ما به حکومت کردن بهای یک بال مگس هم ندادیم ، در این مدت ما حقارتی در خود نمی یافتیم و دچار عقده حقارت و خود کم بینی نبودیم که بخواهیم با قدرت و ریاستی آنرا جبران کنیم .

آیت الله بهشتی : شکی نیست که یک حکومت لیبرال مستقل از رژیم گذشته برای ما بسیار بهتر است ولی دقت کنید تجربه تاریخی نشان می دهد که یک حکومت لیبرال مستقل در این منطقه از جهان دوام نخواهد داشت ، به آنهایی که به حکومت لیبرال مستقل دل بسته اند بگوئید ساده اندیشی می کنید . این کمال مطلوب شما در این منطقه ای که ما در آن قرار داریم در شرایط سیاسی امروز جهان دوم نخواهد آورد .

از همان ابتدا می دانستیم بازرگان توان اداره انقلابی کشور را ندارد

آیت الله بهشتی در مورد تشکیل دولت موقت بعد از پیروزی انقلاب گفت : مهندس بازرگان برای ما بعنوان یک چهره پیشتاز در بسیاری از فعالیتهای فرهنگی اسلامی و بعنوان یک چهره ارزنده در بسیاری از فعالیتهای سیاسی اسلامی مطلوب و مورد علاقه بودند و هستند ولی بعنوان یک فرد و شخصیتی که بتواند انقلاب را و جامعه انقلابی را پس از سقوط رژیم روی خطی که انقلاب انتخاب کرده بود اداره بکند از همان موقع هم مورد اعتقاد نبودند نه برای امام و نه برای ما .

حکومت لیبرال مستقل در منطقه دوام ندارد

آیت الله بهشتی در باره این ایده که«ما در ایران بجای آنکه یک حکومت اسلامی داشته باشیم یک حکومت لیبرال داشته باشیم که به اسلام و مسلمانی اجازه زندگی در خانه و در مسجد می دهد» اظهار داشت : شکی نیست که یک حکومت لیبرال مستقل از رژیم گذشته برای ما بسیار بهتر است ولی دقت کنید تجربه تاریخی نشان می دهد که یک حکومت لیبرال مستقل در این منطقه از جهان دوام نخواهد داشت ، به آنهایی که به حکومت لیبرال مستقل دل بسته اند بگوئید ساده اندیشی می کنید . این کمال مطلوب شما در این منطقه ای که ما در آن قرار داریم در شرایط سیاسی امروز جهان دوم نخواهد آورد .

حکومت لیبرال مستقل نیروی مقابله با دشمن را ندارد

آیت الله بهشتی اینگونه ادامه داد که : برای اینکه یک حکومت لیبرال در ایران نیروی عظیم مقابله با دشمن را در اختیار ندارد . در ایران نیروی عظیم مقابله با دشمن نیروی مردم است و نیروی مردم در ایران نیرویی است که متکی به اسلام به عنوان مکتب باشد. (2)

ورود لوازم آرایشی و اسباب بازی به کشور ممنوع شد

هیئت رئیسه گمرک ایران با صدور بخشنامه ای که به بانک مرکزی ایران ابلاغ شد اعلام کرد : از تاریخ 2بهمن باید از ثبت سفارش و گشایش اعتبار برای بسیاری از کالاهای زینتی از جمله لوازم آرایشی ، اسباب بازی و دیگر کالاهای مندرج در بخشنامه خودداری شود . در این بخشنامه آمده است ورود کالاهای مورد نظر به کشور غیرضروری است و گشایش اعتبار برای ورود آنها بمنظور خروج ارز صورت می گیرد . (3)

گرانفروشان در محل ارتکاب جرم محاکمه و مجازات می شوند

کمیته صنفی امام با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد : از روز چهار شنبه 10بهمن گروه های ضربتی متشکل از نماینده حاکم شرع و نماینده دادستان در کمیته امور صنفی به همراه چند نفر متخصص مواد غذایی به نقاط مختلف تهران اعزام و متخلفین صنفی را در محل ارتکاب جرم محاکمه و در همان محل حکم صادره را اجرا خواهند کرد . (4)

گروه فرقان متلاشی شده است

یک مقام مطلع در کمیته مرکزی انقلاب اعلام کرد تاکنون 90درصد از اعضا و کادر رهبری فرقان شناسایی و دستگیر شده اند که محاکمه آنان بتدریج انجام خواهد شد . این مقام مسئول گفت : فرقان عملا متلاشی شده و دیگر مطلقا سازمان و تشکیلاتی ندارد . (5)

نتایج نهایی آرای انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد

ستاد انتخابات وزارت کشور نتیجه قطعی شمارش آرا در سراسر کشور را اعلام کرد . بر اساس این گزارش بنی صدر با کسب 10میلیون و709هزار و 330رای از سوی مردم به عنوان اولین رئیس جمهور ایران انتخاب شد . بر اساس اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور 14میلیون و 146هزار و 622نفر در انتخابات شرکت کرده اند . (6)

انتخابات فقط در تهران منطقه ای خواهد بود

علی اکبر معین فر سخنگو و عضو شورای انقلاب گفت : روزنامه ها نوشته اند که انتخابات مجلس شورای ملی منطقه ای خواهد شد و هر منطقه یک نماینده خواهد داشت در صورتی که اینطور نیست و ما گفتیم انتخابات تهران منطقه ای خواهد بود و هر منطقه چند نماینده خواهد داشت . وی ادامه داد : به این منظور کارتهای انتخاباتی برای هر منطقه توزیع خواهد شد . (7)

کار مجلس فروردین ماه آغاز میشود

میرسلیم معاون وزارت کشور نیز اظهار امیدواری کرد که کار مجلس شورای ملی در فروردین ماه آغاز شود. وی گفت : نکته مهم در قانون انتخابات در مورد تهران بطور ویژه صدور اقامتنامه برای اهالی تهران است به این ترتیب با اقدام به منطقه بندی تهران هیچکس به بیشتر از 5 نفر نمی تواند رای بدهد و رای را در منطقه مربوط به خود به صندوق خواهد انداخت. (8)

یک هواپیمای بوئینگ 720شرکت هواپیمایی لبنان با 132سرنشین و خدمه توسط طرفداران امام موسی صدر ربوده شده و در ساعت 12به وقت تهران در فرودگاه بیروت به زمین نشست . ربایندگان این هواپیما خواستار حضور نمایندگان امام خمینی و معمر قذافی و همچنین تشکیل یک کنفرانس مطبوعاتی با شرکت نماینده وزارت ارشاد ملی ایران شدند .

خواست های عزالدین و قاسملو از بنی صدر

دبیرکل حزب دمکرات کردستان گفت :  ما خواستار ادامه مبارزات ضد امپریالیستی ، رشد شکوفایی و تکامل انقلاب و در عین حال حل مسئله خلق کرد و رفع ستم ملی بشکل خودمختاری هستیم . قاسملو همچنین اظهار داشت : بدون تردید اعطای خودمختاری به کردستان و کوتاه کردن دست امپریالیسم و بخصوص آمریکا و همچنین در پیشبرد انقلاب ایران بسیار موثر تر خواهد بود ، امام خمینی همواره پشتیبان رفع ستم از خلق ستمدیده کرد بوده اند . (9)

حمله مسلحانه به واحدهای نظامی سلماس

در حمله مسلحانه گروهی در منطقه سلماس به واحدهای ارتش یک نظامی به شهادت رسیده و چند نفر دیگر نیز زخمی شدند . سرهنگ روحانی شمس فرمانده پادگان سلماس طی گفت و گویی اعلام کرد : اشرار مسلح به سرکردگی ستار مامدی به سوی واحدهای ارتش تیراندازی کردند . (10)

انفجار نارنجک در سفارت پاکستان

بعنون اعتراض به شرکت ایران در کنفرانس اسلامی اسلام آباد گروهی ناشناس در سفارت پاکستان در تهران نارنجک منفجر کردند . خبرهای رسیده حاکی است که گروه فوق ساعت 3بعد از ظهر دیروز به کارکنان سفارت پاکستان هشدار داده بود که به این اقدام دست خواهد زد . (11)

رد صلاحیت شورای کارکنان دادگستری از سوی کارکنان دادسرای عمومی 

کارکنان دادگاه و دادسرای عمومی وزارت دادگستری طی اطلاعیه ای که به امضای نمایندگان آنان رسیده اعلام کردند که تشکیلات شورای کارکنان و کارمندان دادگستری مورد تائید آنان نیست . (12)

تعطیلی ناحیه 5آموزش و پرورش تهران به دلیل تحصن

بدنبال تحصن گروهی از معلمان و کارکنان و دانش آموزان ناحیه 5آموزش و پرورش تهران امروز ناحیه 5آموزش و پرورش تهران تعطیل شد . روز گذشته گروهی از معلمان و کارکنان و دانش آموزان ناحیه 5آموزش و پرورش تهران با تحصن در محل این اداره خواستار برکناری و تعویض رئیس و معاون این ناحیه شدند . (13)

اعتراض گروهی از مردم سنندج به استقرار پاسداران در پادگان

بدنبال ورود تیمسار فلاحی فرمانده نیروی زمینی به سنندج کار انتقال پاسداران به پادگان این شهر آغاز شد. در همین حال متحصنین در استانداری و مسجد جامعه سننج اعلام کردند که اعتصاب ما بمنظور خروج پاسداران از سنندج صورت گرفت نه اینکه پاسداران به پادگان شهر انتقال یابند . این گروه همچنین اعلام کردند که تحصن و اعتصاب خود را همچنان ادامه خواهند داد تا پاسداران بطور کامل از سنندج و پادگان شهر خارج شوند . (14)

مکری : تلویزیون مرا سانسور کرد !

محمد مکری از این که در انتخابات نخستین دوره ریاست جمهوری به او این اجازه داده نشد که از طریق رادیو و تلویزیون با مردم سخن گوید انتقاد کرد و گفت : من مورد سانسور قرار گرفتم . (15) گفتنی است مکری بعد از پایان مهلت ثبت نام در انتخابات به وزارت کشور مراجعه کرده بود و در لیست نامزدهای انتخابات قرار نداشت .

آمریکا محاصره اقتصادی ایران را به تعویق انداخت

یونایتدپرس گزارش داد آمریکا با توجه به حرکت آشتی جویانه بنی صدر رئیس جمهور ایران اجرای طرح های مربوط به تحریم اقتصادی ایران را به تعویق انداخته است . (16)

مک براید برنده جایزه صلح نوبل و وزیر خارجه پیشین ایرلند گفت: با روی کارآمدن بنی صدر مشکل گروگانهای آمریکایی در تهران بسیار آسانتر حل خواهد شد . وی ادامه داد : بنی صدر این سمت را بصورت مرکز قدرت درخواهد آورد و فقط بعنوان یک چهره تشریفاتی عمل نخواهد کرد

سادات کارشناسان شوروی را از مصر اخراج کرد

انورسادات رئیس جمهور مصر در مجلس این کشور اعلام کرد که برای اعتراض به دخالت نظامی شوروی در افغانستان بدستور وی همه کارشناسان غیرنظامی شوروی از مصر اخراج خواهند شد و تعداد کارکنان سفارت شوروی نیز تا میزان 80 درصد کاهش خواهد یافت . (17)

طرفداران امام موسی صدر یک هواپیمای لبنانی را ربودند

یک هواپیمای بوئینگ 720شرکت هواپیمایی لبنان با 132سرنشین و خدمه توسط طرفداران امام موسی صدر ربوده شده و در ساعت 12به وقت تهران در فرودگاه بیروت به زمین نشست . ربایندگان این هواپیما خواستار حضور نمایندگان امام خمینی و معمر قذافی و همچنین تشکیل یک کنفرانس مطبوعاتی با شرکت نماینده وزارت ارشاد ملی ایران شدند . این هواپیما از بغداد عازم بیروت بود .

هواپیما ربا از دولت لبنان خواسته است در مورد وضعیت امام موسی صدر کمیته تحقیق تشکیل دهد . گفتنی است پس از تشکیل کنفرانس مطبوعاتی تمامی گروگانها آزاد شدند . (18)

صدا و سیما به بنی صدر پاسخ گفت

شورای سرپرستی صدا و سیما در پاسخ به اتهام سانسور و حذف نامزدها در رسانه ملی تاکید کرد : تبلیغاتی که برای کاندیداهای ریاست جمهوری از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شده کاملا زیر نظر کمیسیون نظارت و تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بوده و مسئولان رادیو و تلویزیون در حذف و ابقاء کاندیداها و یا تقسیم ساعات سخنرانی و مصاحبه میان آنان هیچگونه دخالتی نداشتند و صرفا تصمیمات آن کمیسیون را اجرا می کردند .

در ادامه این اطلاعیه آمده است : بنی صدر معتقدند که تلویزیون نسبت به ایشان روش خصمانه داشته است آیا ایشان که معتقدبه بحث آزاد هستند و پخش مناظره ای که با اجازه شخص ایشان ضبط شده است دلیل خصومت میدانند . (19)

مک براید : بنی صدر ریاست جمهوری را مرکز قدرت خواهد کرد

مک براید برنده جایزه صلح نوبل و وزیر خارجه پیشین ایرلند گفت: با روی کارآمدن بنی صدر مشکل گروگانهای آمریکایی در تهران بسیار آسانتر حل خواهد شد . وی ادامه داد : بنی صدر این سمت را بصورت مرکز قدرت درخواهد آورد و فقط بعنوان یک چهره تشریفاتی عمل نخواهد کرد .(20)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 12، صفحه 131

2- جمهوری اسلامی ، 9بهمن 1358، صفحه 3

3- اطلاعات ، 9بهمن 1358، صفحه 2

4- اطلاعات ، 9بهمن 1358، صفحه 2

5- بامداد ، 9بهمن 1358، صفحه 1

6- اطلاعات ، 9بهمن 1358، صفحه 2

7- اطلاعات ، 9بهمن 1358، صفحه 12

8- بامداد ، 9بهمن 1358، صفحه 1

9- اطلاعات ، 9بهمن 1358، صفحه 3

10- اطلاعات ، 9بهمن 1358، صفحه2

11-  اطلاعات ، 9بهمن 1358، صفحه 3

12-  اطلاعات ، 9بهمن 1358، صفحه 3

13-  اطلاعات ، 9بهمن 1358، صفحه 3

14-  اطلاعات ، 9بهمن 1358، صفحه 11

15-  اطلاعات ، 9بهمن 1358، صفحه 12

16-  اطلاعات ، 9بهمن 1358، صفحه 12

17-  بامداد ، 9بهمن 1358، صفحه 3

18-  بامداد ، 9بهمن 1358، صفحه 1

19-  بامداد ، 9بهمن 1358، صفحه 3

20-  جمهوری اسلامی ، 9بهمن 1358، صفحه 12

پژوهشگر :‌سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها