أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۱۳۴۰۳
زمان انتشار: ۲۰:۰۶     ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
آیت‌الله مصباح یزدی:
رئیس موسسه آموزش پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: هنوز پس از 34 سال از پیروزی انقلاب رگه‌های تمایل به اومانیسم در کتاب‌ها و نوشته‌های نویسندگان داخل کشور دیده می‌شود.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی امروز در جمع گروهی از مسئولان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی سراسر کشور با اشاره به انقلاب ایران به عنوان پدیده‌ای جریان‌ساز در تاریخ ایران اظهار کرد: ابعاد مختلف انقلاب اسلامی هر روز بیشتر توسط جهانیان شناخته می‌شود.

وی افزود: انقلاب موجب پیشرفت ملت ایران در ابعاد مختلفی چون سیاست، علوم اجتماعی و مسائل تکنولوژیکی شده اما جنبه اسلامی بودن آن اهمیت بیشتری نسبت به سایر مزیت‌ها دارد.

رئیس موسسه آموزش پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر یک فرهنگ دینی بوده است گفت: بنیان‌گذار کبیر انقلاب قیام خود را به وسیله تبیین ابعاد سیاسی اجتماعی اسلام و تربیت شاگردانی خوب آغاز کرد.

وی ادامه داد: تا پیش از انقلاب فعالیت سیاسی توسط افراد مذهبی در نزد بسیاری از مردم اقدامی منفی محسوب می‌شد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به فداکاری‌های مخلصانه و اقدامات هوشمندانه امام راحل در کشاندن سیاست به عرصه‌های مختلف زندگی مسلمانان خاطرنشان کرد: تا قبل از انقلاب انگ سیاسی بودن مطلبی منفی در مورد روحانیون به شمار می‌رود اما امام خمینی(ره) با تکیه بر تحول فرهنگی اسلامی، کار را به جایی رساندند که فرمودند شرکت در فعالیت‌های سیاسی امری واجب مانند نماز است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم عنوان داشت: عشق به اباعبدالله(ع) و فرهنگ عاشورا عامل اساسی ارادت مردم ایران به امام خمینی(ره) بود و ایشان از این ظرفیت دینی و معنوی در راستای پیروزی انقلاب بهره بردند.

وی با تاکید بر پرداختن بیشتر به بعد معنوی انقلاب و تأثیرات این حادثه بزرگ بر تربیت دینی مردم ایران تصریح کرد: این وظیفه سترگ به طور ویژه بر عهده روحانیون و حوزه‌های علمیه است هرچند اقشار دیگر هم می‌توانند در این زمینه وارد عمل شوند و در این میان نهادهای آموزشی و فرهنگی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد و آموزش و پرورش و نیز صدا و سیما هم وظایفی دارند.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: انسانیت آدمی بدون دین فعلیت نمی‌یابد و در صورت نبود دین تفاوتی با حیوانات نخواهد داشت و شاید از آن‌ها هم پایین‌تر برود؛ فرهنگ عمومی جهان امروز بر پایه اومانیسم یعنی اصالت انسان بنا شده است.

رئیس موسسه آموزش پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه هنوز پس از 34 سال از پیروزی انقلاب رگه‌های تمایل به اومانیسم در کتاب‌ها و نوشته‌های نویسندگان داخل کشور هم دیده می‌شود عنوان داشت: حقیقت امر این است که انسان موجودی دارای دو جنبه الهی و مادی است و می‌تواند از عروج به سمت خدا و نیز سقوط به اسفل‌السافلین سیر کند.

وی افزود: چنانچه آدمی راه صحیح را بپیماید ارزش او فراتر از آنچه خواهد بود که اومانیسم برای بشر در نظر گرفته است اما در صورت انتخاب مسیر اشتباه از حیوانات هم پست‌تر خواهد بود؛ کرامت انسانی زمانی معنا دارد که انسان در راه خداوند حرکت کند.

آیت‌الله مصباح یزدی دین را عامل اساسی در تبدیل آدمی به انسان بالفعل دانست و تصریح کرد: همه نهادهای دیگر باید زیر چتر دین قرار گیرند؛ جامعه دینی نیازمند اقتصاد، سیاست، فرهنگ و علوم انسانی اسلامی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه استقلال و آزادی هم بستری برای تکامل انسان هستند گفت: در غیر این صورت همین عوامل ممکن است آدمی را به سقوط بکشانند.

وی با تاکید بر تلاش روحانیون به منظور شناساندن بعد دینی انقلاب به اقشار مختلف مردم ادامه داد: برای این منظور ابتدا باید محتوای دین به درستی شناخته و مفاهیم و ارزش‌های اصیل به خوبی پالایش شوند و روحانیون این وظیفه سنگین را بر دوش گرفته‌اند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه در طول سال‌های پس از انقلاب گروهی بر اثر جهل دین را به طور صحیح نشناختند تصریح کرد: برای رفع این آسیب باید آموزش‌های درست دینی را تقویت کرد اما نکته اساسی این است که نمی‌توان با اطمینان گفت هر کس دین را می‌شناسد به آن عمل هم می‌کند.

رئیس موسسه آموزش پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: تزکیه و تهذیب نفس از جمله اموری هستند که در کنار آموزه‌های صحیح دینی تقویت آن‌ها ضروری است تا فقط شناختی سطحی از دین به دست نیاید.

وی اضافه کرد: برخی تنها ظواهر دین را می‌بینند و عبادات فردی را ملاک قرار می‌دهند در حالی که همه سو نگری در دین ضروری بوده و باید به همه ابعاد آن توجه داشت.

وی ادامه داد: انقلاب نعمتی بی‌نظیر است که در اختیار ملت ایران قرار گرفته و مردم ما رهبری بی‌بدیل را هم از سوی خداوند در اختیار دارند بنابراین میهن پرستی و فداکاری برای آب و خاک ارزشی نخواهد داشت زیرا همه مردم جهان این مسائل را دارند.

آیت‌الله مصباح یزدی شعار «نه غزه نه لبنان» را برگرفته از اندیشه‌های ناسیونالیستی غربی دانست و تاکید کرد: آنچه اصالت واقعی دارند مربوط به الهیات و خداوند هستند و روحانیون باید این تفکر را در جامعه رواج دهند.

استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: در خصوص تبیین و ترویج باورهای دینی و هدایت مردم در این زمینه اشارات مقام معظم رهبری قطب نمای حرکت روحانیون است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها