امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۱۱۵۶۱۲
زمان انتشار: ۱۶:۲۱     ۰۵ اسفند ۱۳۹۱
میثم نیلی در دوره آموزش خبرنگاری جبهه فرهنگی انقلاب:
میثم نیلی با اشاره به اینکه برنامه دیروز، امروز، فردا با مجری گری وحید یامین پور با برنامه ای که امروز پخش می‌شود، تفاوت بسیاری دارد، بیان داشت: این برنامه انسجام گفتمانی و مخاطبان خود را از دست داده است و اگر چنین برنامه ای با این نام پخش نمی‌شد، بهتر بود. / ویروسی در صدا و سیما وجود دارد که دائماً در حال تنزل است و آن این است که مدیرانش می‌گویند که ما 70 میلیون مخاطب و سلیقه داریم و نمی‌توان با نگاه شما آن را اداره کنیم.
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598، میثم نیلی، مدیر مسئول رجانیوز روز گذشته در دوره آموزش خبرنگاری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که در قم برگزار شد، با اشاره به اینکه رسانه‌ها به دسته های مختلف تقسیم بندی می‌شوند، گفت: رسانه‌ها به دسته بندی صوتی و تصویری، مکتوب و مجازی و در تقسیمات مختلفی دسته بندی می شود.
 
وی با اشاره به اینکه وظیفه رسانه بیان اراده انسان در واحد اجتماعی است، خاطرنشان کرد: رسانه گوینده درونی نیات افرادی است که در آن به فعالیت و قلم زنی می‌پردازند.


 
مدیر مسئول رجانیوز افزود: همان‌طور که فرد انقلابی داریم، رسانه انقلابی و همان‌طور که فرد فاسد داریم، رسانه فاسد هم داریم.
 
نیلی با بیان اینکه در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تحلیل‌های لازم را باید فراگیریم، گفت: ادبیات، زبان و بیان محتوایی رسانه بسیار مهم و تأثیرگذار است و در درجه اهمیت بالایی قرار دارد.
 
وی حرف را با جهت‌های مختلف فتحه، کسره و ضمه دانست و تصریح کرد: زبان عرب به عنوان کامل‌ترین زبان دنیا برای حرف، کلمه و جمله جهت‌های مختلفی را تعریف کرده است.
 
این فعال رسانه ای با اشاره به این که در رسانه با حرف، کلمه و جمله کار زیادی داریم و باید در آن توجه بیشتری شود، اذعان داشت: رسانه به تحلیل محتوا و تحلیل گفتمان تقسیم می‌شود که البته تحلیل گفتمان مفهومی فراتر از تحلیل محتوای آن دارد.
 
نیلی با تاکید بر اینکه جهت گیری در رسانه به وضوح قابل رویت است و عیار رسانه را افزایش می‌دهد، بیان داشت: دستور گفتمانی برای هر جهتی مختلف است و عبارت‌ها در گفتمان‌ها دارای معانی متفاوت می‌باشد.
 
وی با اشاره به این که رسانه ای قوی است که گفتمانی یکپارچه و متحد دارد، ابراز داشت: رسانه ای که گفتمان درستی ندارد، قابلیت و ارزش چندانی در جامعه نخواهد داشت.
 
مدیر مسئول رجانیوز با اشاره به اینکه برنامه دیروز، امروز، فردا با مجری گری وحید یامین پور با برنامه ای که امروز پخش می‌شود، تفاوت بسیاری دارد، بیان داشت: این برنامه انسجام گفتمانی و مخاطبان خود را از دست داده است و اگر چنین برنامه ای با این نام پخش نمی‌شد، بهتر بود.
 
نیلی افزود: سری قبلی برنامه دیروز، امروز، فردا با انسجام گفتمانی که در آن وجود داشت، مخاطب را مجبور می‌کرد که تا پاسی از شب به تماشای آن بنشیند.
 
وی با اشاره به این که اسلاید سری گذشته برنامه دیروز، امروز، فردا در طبقه چندم ساختمانی در خیابان شریعتی برگزار می‌شد و تأثیر بسزایی در جامعه به جای می‌گذاشت، خاطرنشان کرد: برنامه ای که امروز به این نام پخش می‌شود، با توجه به امکانات بسیاری که در خود جای داده، ولی به دلیل نقیصه ای در آن به وجود آمده است، مخاطب خود را از دست داد.
 
این فعال رسانه ای با بیان این که همگنی ممکن است در کفر و یا در ایمان اتفاق بیفتد، اظهار داشت: ویروسی در صدا و سیما وجود دارد که دائماً در حال تنزل است و آن این است که مدیرانش می‌گویند که ما 70 میلیون مخاطب و سلیقه داریم و نمی‌توان با نگاه شما آن را اداره کنیم.
 
نیلی با تاکید بر این که حضرت امام(ره) صدا و سیما را به عنوان دانشگاه عمومی تلقی می‌کردند، خاطرنشان کرد: مدیران صدا و سیما عقیده دارند که میانگین سلیقه‌ها و تفکرات را باید در نظر گرفت و سپس برایشان برنامه درست کرد.
 
 وی با اشاره به اینکه بخشی از برنامه های صدا و سیما بر اساس برنامه های ماهواره های غربی تولید می‌شود، گفت: کسانی که ماهواره نگاه می‌کنند، به دلیل جذابیت برنامه های آن نسبت به تولیدات داخلی، موجب کاهش ارزش رسانه ملی می‌شوند.
 
مدیر مسئول رجانیوز گفت: اگر رسانه مخاطب خود را شناخت و سپس آنالیز و تحلیل کرد و بر مبنای تحلیل بازخورد به جای گذاشت، می‌تواند رسانه ای تأثیرگذار باشد.
 


نیلی با بیان اینکه شبکه 4 صدا و سیما طیفی از مخاطب را جذب کرده است، اظهار داشت: باید مخاطب را شناخت و طبق سلایق مخاطبین او را ارتقا داد؛ در حالی که طوری برنامه ریزی می‌شود که برنامه های مختلف یکدیگر را خنثی می‌کند و موجب قطع رابطه مخاطب می‌گردد.
 
وی با تاکید بر این که باید مخاطبین را پس از جذب با روش‌های مختلف همراه و ارتقا داد، اذعان داشت: رسانه ای که گفتمانی همگام و هم‌راستا با یکدیگر نباشد، به خود ضربه زده و مخاطبین را از دست خواهد داد.
 
این فعال رسانه ای عدم همگنی برنامه های رسانه را عامل دوری مخاطب از خود دانست و تصریح کرد: کسانی که به دنبال کار رسانه ای با دیدگاه انقلابی در کشور می‌باشند، باید برنامه های خود را در موضوعات مختلف به صورت یکپارچه عملی کنند.
 
نیلی با تاکید بر این که رسانه باید برای نگاه، زبان، دید، بینش و دیدگاه های مختلف برنامه داشته باشد، ابراز داشت: اگر مسئولان رسانه دیدگاه عقل، ذهنیت و اراده خود را از رادیو و رسانه های بیگانه بگیرد، مشکلاتی را در کشور به وجود می‌آورند.
 
وی نبود نیروهای رسانه فهم انقلابی را بزرگ‌ترین مشکل صدا و سیمای امروز کشور دانست و تصریح کرد: باید برنامه‌ها و نیروهایی برای تأثیرگذاری در مخاطبین کشور وجود داشته و خود را به جای مسئولان حاضر گذاشت، تا آمادگی حضور در عرصه های جدید تحقق یابد.
 
مدیر مسئول رجانیوز با اشاره به این که درون مایه گفتمانی قیام برای خدا است، خاطرنشان کرد: سه نفر نیروی همدل و همگن با تفکرات اسلامی برای راه اندازی رسانه ای انقلابی و تأثیرگذار کافی می‌باشند.
 
نیلی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب در شرایط‌های حساس تاریخی به سر می‌بریم، اذعان داشت: حساسیت شرایط امروز نسبت به روز گذشته بیشتر می‌شود و امتحان‌های سختی در پیش روی ما قرار می‌گیرد.
 
وی با بیان این که نسبت به شرایط حساس کشور حواس جمعی موشکافانه را لازم برشمرد و گفت: تنها راه عبور از پیچ‌های سنگین تاریخی دوختن چشم به تک تک عبارات، اشارات و کلمات مقام معظم رهبری است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها