کد خبر: ۱۱۵۶۴۷
زمان انتشار: ۱۲:۰۹     ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
نوشتاری پیرامون تهدیدها و فرصت های سینمای دولتی:
دفاع سوم دکتر عباسی این بود که مگر ما بخش خصوصی ای داریم که قادر به تأمین 200 – 300 ملیارد تومان بودجه برای یک فیلم باشد؟ ... وقتی آنها به ملائکه و پیامبران ما در فیلم هایشان توهین می کنند، آیا ما می توانیم با بودجه محدود بخش خصوصی جواب آنها را بدهیم؟ پاسخ این است که اگر 300 ملیارد تومان به اثری در آمریکا اختصاص می یابد، قطعاً این پول و چند برابر آن به جیب سرمایه‌گذار بازمی گردد. مسأله اینجاست که دلیل سرمایه گذاری دولت در یک پروژه به اصطلاح «فاخر» در ایران، صرفاً این نیست که فراهم آوردن «اولیه» این پول برای بخش خصوصی ممکن نیست، بلکه به این دلیل است که این پول دیگر قابل بازگشت نیست.
سرویس نقد رسانه 598/ چندی قبل در ویژه برنامه وزین «ققنوس» که از معدود برنامه های در اختیار نیروهای اصیل انقلابی است، میزگردی با حضور آقایان مسعود فراستی، علی معلم و وحید جلیلی برگزار شد و در آن، به مسائل مختلف سینما پرداخته شد. یکی از این مباحث، نقد «سینمای دولتی» بود که توسط آقایان فراستی و معلم صورت گرفت. وحید جلیلی نیز از وضعیت فعلی مدیریت دولت بر سینما انتقاد نمود، اما طرحی را برای ساماندهی و هدفمندی کمک دولتی به فیلم های مهم، تحت عنوان «مزایده سینمایی» عنوان نمود که مجالی برای بسط آن پیدا نشد.

در شب بعد اما مجری برنامه در ابتدای آن و سپس دکتر حسن عباسی، به دفاعی از این نوع سینما پرداخته و مباحث مطرح شده را مورد نقد قرار دادند و در برنامه «هفت» هفته گذشته نیز برخی از این دفاعیات مجددا تکرار شد. اما به نظر می رسد در مورد این دفاعیات، پرسش هایی مطرح باشد. پیش از طرح سوالات و انتقادات، لازم به ذکر است که سایت 598 در یادداشتی جداگانه، جدایی کامل دولت از عرصه سینما را مورد نقد قرار داده و متن زیر، صرفاً تلاشی جهت یک گام جلوتر بردن بحث می باشد.


اولین دفاع دکتر عباسی، این بود که هالیوود تنها برای یکی از آثار انیمیشن جنگ نرم خود که بر اساس کتاب ژوزف نای ساخته شده، تحت عنوان «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟» مبلغی معادل 300 ملیارد تومان بودجه اختصاص داده است. حال آنکه کل بودجه سینمایی جمهوری اسلامی در تمام نهادها، از صدا و سیما گرفته تا سازمان بسیج، مجموعاً 300 ملیارد تومان نیست. حال در شرایط جنگ نرم که دشمن چنین مبالغ هنگفتی را به سینما اختصاص می دهد، چطور انتظار می رود که دولت جمهوری اسلامی بودجه ای را به سینما اختصاص ندهد؟

پاسخی که از طرف منتقدین سینمای دولتی به این حرف داده شده، این است که تمامی آن بودجه ها نه از طریق دولت، که بواسطه «کمپانی های خصوصی فیلم سازی» در اختیار این فیلم ها قرار می گیرند. «هالیوود» اگرچه همراه با سیاست های کلان آمریکاست، ولی بودجه آن نه از طریق مالیات مردم و پول فروش نفت، که بواسطه کمپانی های غول آسا تأمین می گردد.

ممکن است پاسخ داده شود «چه فرقی می کند؟ ما خودمان پول مردم را صرف فیلم می کنیم و آنها غیرمستقیم، مجدداً از مردم همان پول را می گیرند». اما مسأله اصلی «نفس پول گرفتن» نیست؛ مسأله «چگونگی» گردش این پول است. پولی که از طرف خود بیننده به فیلمساز داده می شود، نشانه میزان موفقیت و محبوبیت کار اوست. اما پولی که از طرف دولت می آید، صرفاً نشانه رضایت قشر معدودی از مدیران دولتی است که الزاماً هم سینماگر حرفه ای نیستند و حتی در بسیاری اوقات، ذاتاً سیاسی اند و نه فرهنگی. فروش آزاد، فیلم را در معرض امتحان قرار می دهد، اما پول دولتی، خیال فیلمساز را نسبت به جلب مخاطب راحت می کند.

دفاع دوم دکتر عباسی از سینمای دولتی، این بود که هرساله در سینمای هالیوود، حتی نمی توان 10 فیلم شاخص را نام برد و باقی آثار، پرتی هستند. حال چطور انتظار داریم تمام آثار تولیدی سینمای ایران، جزو آثار ارزشمند باشند؟ ما هرساله در میان 30 تا 60 فیلم تولیدی سینمای ایران، حدود 5 فیلم قابل توجه داریم که به نسبت هالیوود، آمار رضایت بخشی است. انتقادات از این باب است که این آمار، ارتقاء یابد، نه اینکه از دنیا عقب باشیم. ایشان ذکر نمودند: «چطور ما در یک مانور نظامی که مربوط به جنگ سخت است، حاضریم کلی هزینه مهمات بدهیم، اما در جنگ نرم هزینه ای برای مهارت پیدا کردن پرداخت نکنیم؟»

پاسخ منتقدین سینمای دولتی به این استدلال این است که بله، آنها هرسال 10 فیلم شاخص دارند، اما آن 10 فیلم Lincoln و Matrix و Avatar و Dark Knight و شجاع دل و Seven و ارباب جنگ و رهایی از شاوشنک و... اند و فیلم های برتر ما...!!! اگر از 100 فیلم، 10 فیلمآنها برتر می شوند، حداقل 50 تای باقی فیلم های خوب و قابل تماشایی هستند. اما در سینمای ایران، در طول یک سال کلاً چند «فیلم» قال تماشا (از لحاظ هنری) ساخته می شود؟ در جنگ سخت، پس از کلی آموزش کار با اسلحه و تمرینات پیاپی، یک مانور هم جهت تکمیل و تقویت نیروها برگزار می شود؛ نه اینکه بدون داشتن اولیه ترین مهارت در بکارگیری اسلحه، انبار مهمات وسیعی را در اختیار یک سرباز صفر قرار دهند. کاری که در سازمان های دولتی سینمای ما دارد صورت می گیرد، به مثابه این دومی است.

دفاع سوم دکتر عباسی این بود که مگر ما بخش خصوصی ای داریم که قادر به تأمین 200 – 300 ملیارد تومان بودجه برای یک فیلم باشد؟ عقبه تاریخی ما، داستان های شاهنامه و تاریخ اسلام و ایران هستند که همگی بودجه هایی سنگین می طلبند و اگر حمایت دولتی نباشد، امکان ساخت چنین آثاری وجود ندارد. آنها ایلیاد و اودیسه و سایر آثار تاریخی شان را فیلم کرده اند، درحالی که ما سریال وزینی درمورد شاهنامه هم هنوز نساخته ایم. وقتی آنها به ملائکه و پیامبران ما در فیلم هایشان توهین می کنند، آیا ما می توانیم با بودجه محدود بخش خصوصی جواب آنها را بدهیم؟

پاسخ این است که اگر 300 ملیارد تومان به اثری در آمریکا اختصاص می یابد، قطعاً این پول و چند برابر آن به جیب سرمایه‌گذار بازمی گردد. مسأله اینجاست که دلیل سرمایه گذاری دولت در یک پروژه به اصطلاح «فاخر» در ایران، صرفاً این نیست که فراهم آوردن «اولیه» این پول برای بخش خصوصی ممکن نیست، بلکه به این دلیل است که این پول دیگر قابل بازگشت نیست و «قابل بازگشت نبودن» یعنی آن فیلم توسط حداقل مردم (در سینمای ایران، حداکثر 3 درصد جامعه) دیده شده است.

ایشان در عین حال، منتقدین سینمای دولتی را معوج به یک پارادوکس دانستند؛ زیرا تمام آنها از تلویزیون دولتی و نفتی و بودجه نشریاتی که وابسته به دولت هستند ارتزاق می کنند.

پیش از پایان، یادآوری نکته ای ضروری می نماید. چندی پیش در یادداشتی که به بهانه آسیب شناسی برنامه تلویزیونی ققنوس نگاشته شده بود، انتقادی یک جمله ای نیز بر یک موضع استاد حسن عباسی وارد شد. همین یک جمله سبب شد تا تقریباً تمام نظرات مربوط به آن مطلب، به نقد و بعضاً توهین به نویسنده متن اختصاص یابد. ابتدائاً از مخاطبین گرامی سپاسگذاریم که اینگونه موشکافانه به مطالعه و انتقاد از یادداشت های این سرویس خبری می پردازند. اما یادآور می شویم که مباحث فرهنگی، تنها و تنها با «گفتگو» و بحث پیش می روند. پایگاه 598 آمادگی کامل خود را برای درج یادداشت های مخاطبین گرامی در نقد مطالب سایت اعلام می دارد و از اهل دقت و  نظر دعوت بعمل می آورد تا برای پیشبرد اینگونه موضوعات، وارد بحث و گفتگو شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۶ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
۷۵
۳۶
آخه چرا اینقدر چرت و پرت؟ چرا هر کسی از جایش بلند می شود اینقدر چرندیات می نویسد شما روی خروجی سایتتان می گذارید؟
پاسخ
ع اقی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۷ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
"میشنوم" دوست عزیز !!
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۵ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
۱۴۵
۵۸
سلام علیکم
این جوری که بحث پیش نمیره و ما هم در حد خود جناب عباسی نیستیم پاسخ بدیم شما از طرف خود سایت برید با جناب عباسی مصاحبه کنید و مطالب که گفتید بگید جناب عباسی بعد جریان رسانه ای دل خوشی دیگه در این فضا نداره ....
از چندتا کامنت بحث فرهنگی پیش نمیره...
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۵ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
با تشکر از شما، ولی عذر می خواهم دوست عزیز؛ اگر قرار نیست «ماها» که مثلاً «نیروهای فرهنگی انقلاب» قرار است حساب شویم یا حساب می شویم، قدرت تفکر روی بنیادی ترین مسائل فرهنگی کشورمان را نداشته باشیم و دائماً «شنونده» باشیم، به نظر شما چه سرنوشتی در انتظار انقلاب است؟
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۴ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
نظرات با یک بحث استراتژیک و کلی نگری فرق اساسی داره کلا این نقد انجام شده چه چیز درست میکنه (بلکه مشکلات ایشون که این روز کم نیست زیاد میکنه) پایین تر گفتن دوستان .حتما منتظر دکتر بیاد اینجا کامنت بزار جواب بده اصلا مگه میشه با دوتا خط این همه جواب داد :))
بعد همه نقد باید به سمت جناب عباسی باشه مثلا جناب فراستی همیشه درست میگه ...؟!
چی شده سایت اصلاحات برهان رجانیوز صراط همین سایت حالا یورش اوردن سر ایشون ؟
از یک طرفی جریان من معمولی نمیبینم ....
محقق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
۱۳۳
۹۵
ببین شما که هنوز سواد فهم مطالب استاد عباسی را نداری مگر مجبوری در کسوت نقاد بیایید و بحثی از روی نادانی بکنید
واقعا متاسفم براتون
پاسخ
آژو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۱ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
598 از علاقه مندان جدی به مباحث عباسی است ولی دلیل نمی شود مباحث ایشان را نقد نکند.
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۱ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
به هیچ همچین چیز عنوان نکنید این سایت در زمین همون سایت لیبرال حرکت میکنن
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
۱۵۳
۴۷
همان طور که با آقای کوشکی مصاحبه ای مفصل نمودید با آقای عباسی هم گفتگو کنید تا بلکه در این گفت و گو مجاب شوید. در ضمن احساس خواننده این است که شما با غرض می نویسید وگرنه چه دلیلی دارد این بحث را انقدر کش دهید. مگر در سینما هیچ مشکل دیگری نیست. در ضمن آقای عباسی ریشه ای به موضوع می پردازند.
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۹ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
متأسفانه استاد قبول نکردند. ضمناً چنانچه کمی از عرصه نظری صرف فاصله گرفته و به نحوه عملیاتی کردن ایده های بزرگ بیندیشید، خواهید یافت که این، یکی از جدی ترین مباحث است.
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۳ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
گفت که نقد شما کاملا یک طرفه .... و جوابی نخوهید گرفت
همین جوری جناب عباسی 3 شب بیدار میمون و تا این پلات ها و ... تکمیل کنن
فاطمه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۶ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
۱۶
۱۴
غربگرایان در مبارزه شان انقلابی اند؛ لذا می بینیم هرسال چهره های جدید به همراه فیلم های تازه به سینما ارائه می کنند و شبانه روز «در خود سینما» مشغول اند. همزمان که آنها شبانه روز مشغول فیلمنامه نویسی و فیلمسازی و رایزنی و فشار برای دریافت بودجه هستند، ما مشغول چه کاریم؟

در این جملات خود شما هم اذعان کردید که بودجه باید باشد تا فیلمی ساخته شود.
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۲ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
با تشکر از دقت شما، اولاً بنده نتیجه گیری نهای نکردم که بودجه باید باشد یا نباشد. صرفاً استدلال های استاد را نقد کردم، یعنی نقدهای دیگران را نقل کردم تا بحث یک گام به جلو برود.
درثانی اینکه غربگرایان مشغول کاری هستند، دلیل می شود ما هم همانکار را انجام دهیم؟ عرض حقیر این بود که ما هم بجای نقد، به فیلمسازی بپردازیم.
امید باقری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۷ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
۸۰
۶۶
سلام خسته نباشید.
دوست عزیز فرمایشات شما درست است.اما نوع نگاه شما با نگاه دکتر خیلی متفاوت است.توجه داشته باشید که سینما برای امریکا علاوه بر وسیله ای برای انتقال مفاهیم،صنعت نیز به شمار می آید.بله با این نگاه میتوان از برگشت سرمایه و بودجه نیز صحبت نمود.حال بودجه آن یا از بخش دولتی باشد یا خصوصی.ولی شما در جمهوری اسلامی آن وجهه ی صنعتی سینما را در نظر می گیرید.ای کاش شما این نوع نگاه را به موضوعاتی دیگر مثل فوتبال هم میداشتید که از پول بیت المال برای پر کردن جیب افرادی استفاده میشود که نه تنها دردی را از مملکت اسلامی دوا نمیکند بلکه از دل آن بدترین بی اخلاقی ها هم در می آید. چطور است که برای فوتبال(به قول دکتر:این ورزش استعماری و نفاق آور و ...) این همه هزینه میشود و توقع برگشت آن هم نیست ولی برای سینما که بهترین وسیله برای انتقال مفاهیم دین و انقلاب و تمامی ارزشهای ما است توقع برگشت هزینه و سرمایه را داریم.نگاه ما به سینما نباید در درجه اول نگاه اقتصادی باشد. میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است.
من در مورد سینما سوادی ندارم ولی به دکتر عباسی عزیز ایمان دارم!یا علی مدد!!
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۲ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
باتشکر از شما، از آخر پاسخ می دهم.
1- اگر ایمان داشتن به معنای تعطیل عقل نقاد باشد که دقیقاً همان روالی است که استاد به مبارزه با آن پرداختند.
2- از جنابعالی و سایر دوستاد خواهشمندم حداقل بحث های استاد فراستی در نقد سینمای دولتی را یکبار گوش دهند تا متوجه اصل دعوا شوند. اگر نه، حداقل آن میزگرد معروف شهید آوینی را ببینند. ما برای چه فیلم می سازیم؟ به قول شما «برای انتقال مفاهیم و ارزش های دین و انقلاب». خب، انتقال به که؟ دقت کنید، ما می خواهیم 5 ملیارد تومان بودجه فرهنگی صرف کنیم. خب، اگر این 5 ملیارد، موجب تولید محصولی شود که نهایتاً 3 درصد مردم آن را ببینند، به نظر شما موفق بوده ایم؟ فی المثل می گویم، امثال همین سایتی که شما می بینید، با بودجه ای زیر 10 ملیون تومان، آن هم بصورت خصوصی آغاز بکار کرد و باقی درآمدش را خودش درآورد. حالا به نظرتان خدمت فرهنگی یکی از این سایت ها به انقلاب بیشتر است یا فیلمی 5 ملیاردی با 3 درصد مخاطب؟
وقتی دوستان می گویند «سینما با مخاطب معنی پیدا می کند» منظورشان این است که اگر فیلم دیده نشود، یداهتاً اثری هم ندارد. حال بودجه دولتی می آید یک اطمینان خاطری به فیلمساز می دهد که «تو نگران دیده شدن نباش؛ هرچه بسازی من پولش را می دهم» و این است که فیلمساز را نسبت به مردم بی دغدغه می کند. بحث در اینجاست.
3- با شما موافق نیستم که فوتبال دردی از مملکت اسلامی درمان نمی کند. فوتبال ذهن جامعه را مشغول دعواهای کاذب می کند تا زیاد نسبت به حاکمیت حساس نشوند.
4- «بازگشت سرمایه» یعنی «دیده شدن فیلم».
محغ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۶ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
۳۶
۱
نقد دفاع اول دکتر کاملا بی ربط بود.
دفاع دوم را نیز کاملا رد نکردید: موفقیت فیلم هایی که در نقد بعنوان بهترین فیلم های هالیوود آمده بیشتر ناظر به تکنیک های بصری این فیلم هاست که هزینه بر است و بخش خصوصی (متعهد انقلابی) به نظر نمی رسد توانایی پرداخت آن را داشته باشد.
نقد سوم نیز دفاع دکتر را رد نمی کرد!
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۶ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
ممنون از نظرتان، کاش دلیل رد نکردن را هم می فرمودید تا ما هم استفاده ای بکنیم. ظاهراً وقتی ردیه ای می نویسیم، گویا خودمان تصور داریم که آن ردیه، مطلب را رد نموده و اگر دلیلی ارائه نشود، ظاهراً نباید به خلاف این معتقد شویم.
درمورد نکته ای هم که درمورد چگونگی انتخاب برترین فیلم ها فرمودید، جسارتاً فقط عرض می کنم که کمترین اطلاعی از فیلم های برگزیده شده جهان ندارید. پیشنهاد می کنم سری به سایت IMDB قسمت جوایز اسکار بزنید.
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۱ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
۱۶۵
۲
متاسفانه مشکل عزیزان اینه که وقتی خارج از یک سیستم قرار دارند یکسره انتقاد می کنند که اغلب هم با بی ملاحظه گی همراهه و وقتی وارد همون سیستم می شن شروع می کنند به توجیه کردن من از استاد عباسی می پرسم خداییش از اول انقلاب تا الان 10 تا فیلم خوب در ترویج سبک زندگی انقلابی داشتیم؟
پاسخ
حسام الدین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۳ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
۵۵
۱۱
سلام
متاسفم که نگاه کل‌نگر در بین ما این‌در فقیر است که یکی از مؤلفه‌های اساسی بصیرت است. وقتی استاد عباسی به موضع منتقدین سینمای دولتی ایراد می‌گیرند به این معنا نیست که ورود دولت در سینما مشکلی ندارد و نداشته، بلکه از نگاه کل‌نگرانه که ویژگی نگاه یک استراتژیست است، مسأله‌ی اصلی سینمای ایران، سینمای دولتی نیست. بلکه مشکل اصلی محتوای آن است، چه خصوصی چه دولتی. اما آقایان آدرس غلط می‌دهند. حرف فقط این است. حالا بچه‌های خودی می‌آیند بدون لحاظ کردن آن نگاه، به یک جزء می‌پردازند و خوشحالند که نقد کرده‌اند!
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۴ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
باتشکر از شما دوست عزیز
بنده فکر می کنم یک «کل» از اجزای آن تشکیل شده و اگر اجزا فاسد باشد، لاجرم کل هم فاسد است. نمی توان ادعای کل نگری داشت و اجزاء فاسد را درنظر نگرفت.
به نظر من اتفاقاً مشکل اساتید این است که نگاه «کلی نگر» دارند، نه «کل نگر».
در نگاه کلی نگر است که از جزئیات صرفنظر می شود و راجع به یک سری مفاهیم انتزاعی، بحث های بی حاصل صورت می گیرد.
اما در نگاه «کل نگر» یا «سیستمی»، یک سیستم یا کل، با احتساب تمام اجزا نگریسته می شود.
به نظر حقیر، مشکل اساتید بزرگوار این است که دائماً به «باید بشود»ها می پردازند و «چگونه بشود»ها را با این بهانه که «اینها مسأله اصلی نیست» رها کرده اند.
وقتی امثال آقای فراستی که مثل بنده و شما و استاد دغدغه سینمای انقلابی و ملی را دارند، می آیند و این بحث را طرح می کنند و آن را بسیار مهم می پندارند، نه از بی سوادی شان است و نه بی دقتی. نمی خواهم بخاطر ایشان، بحث را توجیه کنم، ولی این باید یک تلنگری برای ما باشد.
ایشان و دیگر ناقدین سینمای دولتی، معتقدند که این روش، یک مانع اساسی برای تحقق آن سینمای آرمانی است. حالا اگر جنابعالی یا دیگر دوستان و اساتید چنین اعتقادی ندارند، ابتدا یکبار بحث های ایشان را ببینند و سپس با نقد آنها، نشان دهند که ریشه مشکل در جای دیگری است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۶ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
۲۷
۰
اگه چهار تا انقلابی واقعی اهل کار ونه منفعت پیدا شه ، کلی از مشکلات حله. و البته صداو سیما ورسانه ای که ایشون رو سانسور نکنه.
پاسخ
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۱ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
۲
۱۰۳
با انتقادات کاملا مستدل موافقند
هرکسی میتواند اشتباه کند
آقای عباسی هم
البته دوستان جوابی ندادند فقط حرف های غیر منطقی زدند
پاسخ
سید حسینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۵ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
۹
۰
با سلام
من کاملا متن شما رو خوندم ولی متاسفانه نقد شما و دلایلی که برایش آورده بودید برایم قابل قبول نبود و خیلی سطحی بود
پاسخ
محقق سیاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۳ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۱
بی عقلی نویسنده همین بس که در این موضوع اینقدر دخالت میکند
محقق سیاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۷ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
۰
۰
ادب از که آموختی از بی ادبان
پاسخ
مهرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۹ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
۰
۰
به نظرم نه میتوان سینمای خصوصی مطلق داشت ونه دولتی محض
از طرفی خود استاد هم وقتی یکی از دغدغه هایشان چشنواره مردمی عمار هست معلومه که ایشون هم قائل نیستند که مطلقا باید سینما دولتی باشد.
به نظرم باید سازو کارها را طوری تغیر داد که هر کسی نتواند وارد سینمای دولتی شود و سوی دیگر شرایط برای تهیه فیلم خود در سینمای خصوصی را نیز داشته باشد .
که به نظرم این بهترین حالت باید باشد که در واقع نظر استاد و نویسنده عزیز با هم دیگر قابل جمع می باشد
پاسخ
هادی
-
۱۲:۱۷ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
۸
۰
با سلام
احتراما به نظر بنده
اولا برای رساندن هر پیام باید هزینه آن را پرداخت کرد ( چه دولتی چه خصوصی) اگر خصوصی توان دارد و سرمایه گذاری می کند بهتر در غیر این صورت بسته به سیاسیت دولت است

در ثانی باید به این سوال جواب داد که ارسال این پیام برای ما چقدر اهمیت دارد ؟
آیا برگشت سرمایه برای ما مهم است یا ارسال پیام ؟
در صورت جواب دادن منطقی به این سوالات شما می توانید تصمیم بگیرید که سینما دولتی باشد یا خصوصی؟
در ضمن باید یاد اور شد که سرمایه گذاری در سینمای فاخر حتی با هزینه خیلی بالا و فروش کم در گیشه و یا حتی فروش رایگان آن و یا حتی دادن سوبسید برای نگاه کردن به ان ، به صرفه است (مثل در دسترس بودن فیلم های مستهجن غربی در همه جای ایران حتی کمتر از هزینه یک سی دی خام ، که من معتقد هستم کشور های غربی در این مورد سرمایه گذاری مخفی دارد و سوبسید هم می دهند ) چون درامد حاصل از ان بصورت غیر مستقیم در صرفه جویی در مسایل اجتماعی ، اخلاقی و... ( مثل هزینه کاهش آمار جرم ، طلاق و ... ) بدست می اید
و در مسایل خارجی باعث درامد های دیگر مثل افزایش اعتماد به افراد یک جامعه ،صدور فرهنگ ،افزایش فروش محصولات اقتصادی و کالاها و...می شود ( مثل برگشت هزینه فیلم های غربی توسط افراد کشور های جهان سوم از طریق خرید کالا های غربی از لاک ناخن گرفته تا ... نه از طریق پرداخت پول بلیت یا سی دی آنها
در پایان در مسایل فرهنگی مثل سینما و تلویزیون باید نتیجه یک کار در در اینده دید نه در گیشه
بطور مثال می توان به گسترس فرهنگ کره ای از طریق سریال ها در کل دنیا اشاره نمود
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۴ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
باتشکر از شما دوست عزیز
ببینید، مسأله این نیست که پول باید برگردد یا نه، مسأله این است که «چطور می توان فیلمی ساخت که مردم آن را تماشا کنند؟»
چرا مردم به تماشای یک فیلم نمی روند؟ اگر یک فیلم خوب باشد، نیاز به سرمایه گذاری دولت نیست. خود مردم هزینه اش را از جیب خودشان می دهند.
مسأله اینجاست که وقتی برای فیلمساز، یک امنیت خاطر تأمین کردیم که هرچه بسازی، من پولش را می دهم، دیگر دغدغه اینکه «من چه فیلمی بسازم که مردم ببینند؟» را نخواهد داشت.
دوست عزیز، همواره به یاد داشته باشید که «فیلم ارزشی» قبل از آنکه ارزشی باشد، باید «فیلم» باشد. وقتی مردم رغبت تماشای فیلم را نداشته باشند، ارزشی ترین و انقلابی ترین حرف ها را هم بزنی، کسی نمی بیند که اثری داشته باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۱
این نویسنده سوادش اندازه هیچ یک از افرادی که بحث های استاد را با عمق مباحث پیگیرند نیست از همه دوستان خواهش میکنم بیشتر به این نویسنده ارزش قائل نشوند و حرفهای ایشان را از ندانستن بگیرند
سین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
ناشناس ابن طرز صحبت زشته
هم اندیشی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۲ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
۰
۰
نامه انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران به رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی:
بر اساس کدام دغدغه انقلابی دبیری یک ائتلاف سیاسی را پذیرفتید؟
http://hamandishi.ir/vdceow8zpjh8nei.b9bj.html
پاسخ
عبدالرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۱ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
۸۲
۲۲
این آخرین باری که برای این نقاد پیام میزارم
واقعا متاسفم شما مثل اینکع نذر کردین تو هر هفته یک بار به دکتر گیر بدی
عزیز من همین حرفارو اشخاص دیگه ای هم زدن ولی شما چون پیشینه ی سیاسی داری نمی خوای با اونا در بیفتی
وشاید خط قرمز های شما باشن
یا علی
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۳ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۱
جای بسی ناراحتی است که از نظراتتان محروم شویم
همانطورکه دوستان اشاره کردند، شاید آنقدری که 598 مباحث درسی استاد را بازتاب داده و در بزنگاه هایی که همه، حتی مدعیان نیز به ایشان پشت کردند، علم دفاعشان را بلند کرده، هیچ سایتی همردیف آن نباشد. لذا اگر حق نقدی هم باشد که هست، اول از همه برای ماست.
درثانی ما مگر تاکنون جمعاً چند نقد بر دکتر زده ایم؟ فکر کنم از 3 تا تجاوز نکند که یکی از آنها هم جمله ای در یک مطلب طولانی است.
به نظر می رسد متأسفانه برخی علاقه مندان دکتر، روحیه ای نقدناپذیر و شخص پذیر که عبارت غیر محترمانه آن همان «تحجر» است را پیدا کرده اند که این اصلاً خوب نیست.
اگر بفرمایید این حرف ها توسط چه افراد دیگری مطرح شده، استفاده می کنیم.
محقق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۹ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۱
خواهشا 598 ساکت شود و نظرات استاد را بازتاب ندهد بعضی اوقات انسان ساکت باشد بهتر و با صواب تر است
سمانه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
۰
۰
من هم با ورود بخش خصوصی به عرصه ی سینما و فیلمسازی موافق هستم. اما همانطور که می دانید، در ایران پولی که در این راه خرج شود، به راحتی برگشت داده نمی شود. در نتیجه، این افراد تمایلی به سرمایه گذاری در این بخش پیدا نمی کنند. ابتدا باید فرهنگ سازی کرد و با ساخت فیلم های فاخر و جذاب، مردم را به سالن های سینما برای دیدن فیلم ها کشاند تا بخش خصوصی متضرر نشود. اما ورود بخش خصوصی به معنای حذف دولت نیست. سینمای خصوصی باید در کنار سینمای دولتی رشد پیدا کند. دولت مسؤل فرهنگ سازی مردم و جامعه است و حتما باید بخش عمده ای از این فرهنگ سازی را از طریق رسانه انجام دهد. آن هم در این دوره که مردم از این طریق تربیت می شوند.
پاسخ
سینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۳ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
۵۲
۰
صرف نظر از این گزارش انتقادی و نظرات دوستان
این جریان انتقادی در زمان حیات شخص عالم مورد نظر که در این جا استاد حسن عباسی هستند را خیلی قبول دارم و
اینگونه گزارشات انتقادی را نشانه بسیار خوبی برای پیشرفت فکری-فرهنگی مملکت میدانم.

در یکی از جلسات استاد پلتی بود که برای ایجاد تحول در علم و فکر و هنر و... این 3 مرحله را نشان میداد:

1. رویکرد انتقادی ( اعلام نیازها وضعف ها و نمایش پارادایمی)
2. رویکرد تجزیه و تحلیلی (تفکیک پارادایم ها و نمایش تناقضات و کاستی هایشان)
3. رویکرد تبیینی (ساخت یا انتخاب پارادایمی و تشکیل نظام های مورد نیاز)

برای تکمیل گزارش به نظر بنده باید سینمای ایران هم تجزیه و تحلیل شود و در نهایت راه حل مساله مشخص شود.
پاسخ
محمد
UNITED STATES
۲۳:۱۸ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
۶
۳۲
همین رو کم داشتیم به استوره خودمون دکتر عباسی شما پشت کنید. دست مریزا.
پاسخ
سینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۷ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
نقد مطالب یک شخصیت مهم به نظر شما پشت کردن به ایشان است؟
محقق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۶ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۱
۷
۲۷
خیلی خیلی جالبه سایتی که بیشترین ضربه را به استاد حسن عباسی میزنه حالا ادعای طرفدار بودن داره
598 خوبه کمی ادب کنی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۷ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
مستنداتت رو بیار
یوسف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۹ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۱
۹
۰
کسی جلوی فیلم ساز خصوصی رو نگرفته ، کار بسازید در حد پدرخوانده و فرار از شاوشنگ و اینسپشن و شوالیه تاریکی و ماتریکس و ارباب حلقه ها مطمئن باشید که مجووز هم خواهد گرفت

اصلا کارهای قوی سینمایی نه از نظر جنسی و نه از نظر سیاسی موردی ندارند ، پس ممیزی ارشاد بهانه است

اگر بخش خصوصی فیلم ساز است بسم الله کسی جلویش را نگرفته است
پاسخ
نامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
۲
۷
نویسنده محترم معلوم نیست چند جلسه از استاد استفاده برده اند و آیا حرفها را درست درک کرده اند به نظر میرسد آدم تا حرفی را درک کامل نکرده بهتره اظهار نظر نکنه
پاسخ
دوست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۴ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
۰
۰
ببيند اين همه بحث نداره .دكترگفت بخش خصوصي فعلا دراين حدنيست پس بخش دولتي بايدجورش رابكشد.شمابخش خصوصي كه بيايد پايبند انقلاب باشدبياوريد چشم بخش دولتي دراين كارها دخالت نمي كند .بحث اين نبودكه سينماي دولتي اشكال دارديانه.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها