يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۱۵۸۰
زمان انتشار: ۱۲:۵۸     ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۰

اعضاء هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم و کمیته برگزاری همایش تحول در علوم انسانی، با آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع معظم تقلید دیدارکردند تا از منویات معظم له در غنای همایش تحول در علوم انسانی استفاده نمایند.

در این دیدار حجه الاسلام و المسلمین میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی و دبیر علمی همایش و حجه الاسلام دکتر رهدار دبیر اجرائی همایش گزارش فعالیت هایی که در 7 ماه گذشته برای برگزاری همایش را ارائه نمودند، پس از آن آیت الله العظمی مکارم شیرازی در سخنانی کوتاه به تبیین ضرورت توجه جدی به وضعیت علوم انسانی در وضعیت کنونی پرداختند.

ایشان در ادامه افزودند: تحول در علوم انسانی از مهمترین مسائل روز است. آنچه در دانشگاه های ما تدریس می شود برگرفته از علوم انسانی غرب است گرچه در برخی از مباحث آن، دستی بر سر و صورت آن کشیده شده است اما در چهارچوب آن هیچ تغییری ایجاد نشده است. لذا امروز مسئله تحول در علوم انسانی برای آن دسته که توانائی انجام آن را دارند "واجب عینی" است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه در ادامه سخنان خود به اهمیت علوم انسانی اشاره کردند و اظهار داشتند: این علوم انسانی است که فرهنگ جامعه را می سازد و ما می دانیم که اسلام در درجه اول با فرهنگ سر و کار دارد، پس مسئله علوم انسانی را باید جدی گرفت.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید فرمودند: البته توجه به علوم انسانی و تحول در آن دیر شده است اما از آنجائی که جلوی ضرر را هرگاه بگیریم منفعت است، تحول در علوم انسانی را باید جدی گرفت.

معظم له در ادامه با ذکر مثال هایی از تعارض برخی از مباحث علوم انسانی با دین، آنها را جهل های آمیخته با علم توصیف کردند و تصریح فرمودند که علوم انسانی هماهنگ با عقل و معارف دین را باید تنقیح و تولید نمود و جایگزین علوم انسانی غربی در جامعه نمود.

وی افزود: من گاهی فکر می کنم نام "تحول" برای کاری که قرار است بر روی علوم انسانی انجام دهیم کم است و دگرگونی هایی پیش از این برای ما لازم است و باید تنقیح و جایگزینی صورت گیرد.

این مرجع تقلید در ادامه فرمایشات خود این سوال جدی را مطرح فرمودند که: روی این مسئله باید فکر کرد که پس از تحقق تحول در علوم انسانی با اساتید پرورش یافته در علوم انسانی غربی باید چه کرد؟

ایشان در پایان به این نکته اشاره فرمودند: نسبت به دستآورد های مثبت محققین در حوزه علوم انسانی اسلامی خوش بین و امیدوار هستند، چرا که دانشمندان مسلمان را واجد ظرفیت لازم برای پذیرش این مسئولیت مهم می دانند.

شایان ذکر است که همایش تحول در علوم انسانی در 21 اردیبهشت ماه سال جاری از سوی فرهنگستان علوم اسلامی قم، بهمراه گرامیداشت دهمین سالگرد ارتحال استاد فقید علامه سید منیر الدین حسینی الهاشمی (بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی) در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می گردد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها