کد خبر: ۱۱۶۰۶۰
زمان انتشار: ۱۳:۲۹     ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
به دنبال بیانات صریح رهبری در راستای عدم تداوم سیاست کنترل جمعیت، با پیگیری مسئولین لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت با هدف افزایش جمعیت کشورتصویب شد و قرار است مقررات تشویقی افزایش جمعیت هم وضع شود.
598: مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران و مسئولان نظام ضمن تاکید بر غلط بودن ادامه سیاست کنترل جمعیت فرمودند: بررسي هاي علمي و كارشناسي نشان مي دهد كه اگر سياست كنترل جمعيت ادامه پيدا كند، به تدريج دچار پيري و در نهايت كاهش جمعيت خواهيم شد، بنابراين مسئولان بايد با جديت در سياست كنترل جمعيت تجديد نظر كنند و صاحبان رسانه و تريبون از جمله روحانيون در جهت فرهنگ سازي اين موضوع اقدام كنند.

به گزارش سرویس سبک زندگی بی باک، به دنبال بیانات صریح حضرت امام خامنه ای در راستای عدم تداوم سیاست کنترل جمعیت، مجلس شورای اسلامی چهارشنبه دوم اسفند ماه سال جاری لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده را با هدف افزایش جمعیت کشور، به تصویب رساند و قرار است مقررات تشویقی افزایش جمعیت هم وضع شود.

سوال اینجاست که مقررات تشویقی چه چیزی می تواند باشد که باعث شود مردم به فرزند آوری روی بیاورند؟ آیا تشویق های مادی به تنهایی در این زمینه موثر خواهد بود؟

شهروز افخمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با بی باک اظهار داشت: مشوق هایی که به صورت قانونی ایجاد می شود اگر پایگاه فرهنگی و مذهبی نداشته باشد موثر نخواهد بود، زیرا با مسائل مادی نمی توان تنظیم جمعیت را در جهت مثبت و دلخواه پیش برد.

افخمی بیان داشت: متولیان و مسئولین موظف هستند در جامعه نیازهای زیرساختی شهروندان ایرانی را تامین کنند و قانون اساسی هم باید آنها را مدنظر داشته باشد مانند تامین معاش، تحصیل و مسکن که جزئی از زیر ساخت ها در قسمت مادی است، بسیاری از افراد در عرصه اقتصادی مشکل دارند که این مشکل بر روی خانواده ها و تصمیم برای فرزند آوری دارند طبیعتا تاثیر گذار است.

نماینده مردم ملکان در مجلس تصریح کرد: درصدی از جامعه که از نظر اقتصادی رفاه بیشتری دارند فرزند آوری کمی دارند و یا افرادی که بعد از گذشت سالها از ازدواج اقدام به فرزند آوری نمی کنند، در این جا مشخص می شود که مساله کاهش زاد و ولد فقط مسائل اقتصادی و مادی نیست، پس نباید مقررات تشویقی فقط اقتصادی و مادی باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: انجام کار فرهنگی تدریجی است، در مدرسه از زمان رژیم پهلوی با توجه به سیاست های ضداسلامی از جمله "فرزند کمتر، زندگی بهتر" در کتاب های درسی وجود داشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم این قسمت در کتاب ها وجود داشته و در جامعه هم این مطلب درونی شد و مردم هم آن را پذیرفتند، خروج از این مسیر هم نیاز به کار اساسی دارد.

وی در مورد برخی منتقدان که تغییر مساله فرزندآوری را غیر قابل اجرا می دانند، گفت: برخی کشورها هم در این زمینه مشکلات اساسی داشتند که با مشوق های فرهنگی این مشکل را حل کردند مانند کشور چین که قانون تک فرزندی وجود داشت، مردم چین هم علاقه به فرزند پسر داشتند به همین دلیل آمار سقط جنین در این کشور بسیار بالا بود، که در این جا تناسب جمعیت بسار منفی گردید و تناسب جمعیت 100دختر به ازای 120پسر بود.

افخمی خاطر نشان کرد: چینی ها در دهه 70میلادی اقدام به اصلاح قانون اساسی کردند و سیاست جدیدی را در قانون زاد و ولد ترتیب دادند که هر خانواده ای که فرزند دختر داشته باشد طبق قانون می تواند فرزند دومی هم داشته باشد و با این سیاست توانستند تناسب جمعیت را به حد نرمال برسانند.

وی در پایان افزود: تشویق فرهنگی یعنی اینکه به دست خود مردم مشکلات را حل و سیاست های موجود در قانون را از طریق فرهنگ در مردم نهادینه کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۹ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۱
۰
۰
برنج كيسه نه دانه اي 200 تومان هر كيسه اگر هزار دانه برنج داشته باشد ببنين چقدر ميشه
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها