أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۱۶۳۱۵
زمان انتشار: ۱۹:۴۹     ۰۸ اسفند ۱۳۹۱
در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان پس از استماع اظهارات نمایندگان مخالف و موافق و همچنین سخنان رئیس‌جمهور، با 177 رأی موافق، از مجموع 243 آرای مأخوذه، محمدحسن نامی را برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزیدند.

نمایندگان مجلس در یک نشست آرام و بی‌حاشیه و در کمتر از یک ساعت با رأی اعتماد خود «محمدحسن نامی» را به ساختمان وزارت ارتباطات فرستادند تا در چهار ماه باقی مانده از عمر دولت کلیددار این وزارتخانه باشد.



به گزارش 598 به نقل از فارس، رأی اعتماد به محمدحسن نامی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات نخستین دستور کار صحن علنی امروز مجلس بود. 

در دقایق اولیه جلسه علنی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری کشورمان پیش برای دفاع از محمدحسن نامی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

 

احمدی‌نژاد در معرفی نامی: او از متخصصین مسلط به حوزه ارتباطات و حوزه فضای مجازی است

رئیس‌جمهور در جلسه علنی امروز مجلس برای رای اعتماد به گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات، اظهار داشت: مسئله ارتباطات و موضوع فضای مجازی امروز مهمترین مسئله در فضای دانش و ارتباطات است.

وی افزود: با حضور انسان در فضای مجازی جهانی به مراتب بزرگتر از جهان فعلی به روی بشر گشوده شد؛‌جهانی که هنوز ابعاد آن به طور کامل شناخته نشده است.

رئیس‌جمهور گفت: ظرفیت‌های فضای مجازی و دنیای ارتباطات این فرصت و امکان را فراهم می‌کند که استعدادهای گوناگون انسان شکوفا شود و در تبادل اطلاعات همه محدودیت‌ها برداشته می‌شود.


احمدی‌نژاد افزود: در استفاده از فضای مجازی در ابتدای راه هستیم. البته دیگران قبل از ما پا به این فضا گذاشته‌اند و فرصت‌های فراوانی برای خود ایجاد کرده‌اند اما برای ما فرصت همچنان باقی است.

وی ادامه داد: می‌بینیم به لحاظ تکنولوژی و اندیشه و نرم‌افزار سرعت پیشرفت بسیار بالاست و لحظه به لحظه شاهد دستاوردهای جدید و شگرفی هستیم.



رئیس‌جمهور تصریح کرد: فضای مجازی شرایطی به وجود می‌آورد که انسان بتواند از توانایی‌های عظیم خود برای پیشبرد امور و ساختن جهانی بهتر و سعادتمند استفاده کند.

احمدی‌نژاد افزود: در کشور ما خوشبختانه هم در حوزه ارتباطات و هم در حوزه فضای مجازی کارهای بسیار خوبی انجام شد.

وی ادامه داد: در حوزه ارتباطات فراموش نمی‌کنیم که همین 6-7 سال قبل علیرغم زحمات فراوانی که بعد از انقلاب عزیزان ما کشیده‌اند، در چه شرایطی بوده‌ایم.

احمدی‌نژاد گفت: به لحاظ ارتباطی شرایط ما با وضع مطلوب فاصله داشت اما امروز ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه و شبکه ارتباطی و استفاده از ظرفیت ارتباطی تقریبا در تمام کشور هم شناخته شده و هم مورد استفاده است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در حوزه فضای مجازی، دانشمندان و جوانان متخصص ما ورود کردند و در تولید نرم‌افزار و محتوا و استفاده از این ظرفیت گام‌های بسیار بلند و ارزشمندی را برداشته‌اند.

احمدی‌نژاد افزود: فضای مجازی و حوزه ارتباطات جایی است که هر ملتی بخواهد جایگاه شایسته‌ای در دنیا داشته باشد، باید خود را در مرزهای دانش و فناوری و بهره‌برداری از آن تثبیت کند.

وی با بیان اینکه کارهای فراوانی هم در حوزه فضای مجازی و هم در حوزه ارتباطات پیش روست، ادامه داد: خوشبختانه اخیرا مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی تشکیل شده تا سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و هدایت و اجرای تمام برنامه‌ها در سراسر کشور متمرکز شود و هدف‌مند حرکت کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: کسی که امروز به عنوان وزیر به مجلس معرفی شده، از متخصصین مسلط به حوزه ارتباطات و حوزه فضای مجازی است.

احمدی‌نژاد افزود: آقای نامی که مانند بسیاری از جوانان این سرزمین در دوران دفاع مقدس فداکارانه حاضر شد تا جان خود را برای استقلال و عزت و فرهنگ و آرمان این سرزمین فدا کند، بعد از دفاع مقدس در تخصص‌های مرتبط به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کارهای بسیار بزرگ و ارزشمندی را به ثمر رسانده است.



وی ادامه داد:‌ او از فرزندان رشید این ملت است که با لباس پرافتخار عضویت در ارتش سرافراز جمهوری اسلامی همه عمر کاری خود را بیش از 30 سال در خدمت انقلاب و آرمان‌های نظام و عزت و استقلال ایران عزیز صرف کرده است.

 

رئیس‌جمهور گفت: آقای نامی به لحاظ دانش تخصصی در بالاترین سطح لازم برای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد و به لحاظ کار پژوهشی و تحقیقاتی نیز دارای سابقه بسیار غنی و ارزشمند است.

 

احمدی‌نژاد افزود: وی به لحاظ تجربی هم مسئولیت‌های گوناگون البته عمدتا مرتبط با ارتباطات و فضای مجازی داشته و قریب به اتفاق آنها نیز با موفقیت برای انجام خدمات و پیشبرد امور کشور همراه بوده است.

 

وی ابراز امیدواری کرد با حضور نامی در وزارت ارتباطات، پیشرفت‌های ما در حوزه ارتباطات و فضای مجازی و فناوری اطلاعات با سرعت مضاعف رو به جلو حرکت کرده و شاهد دستاوردهای بزرگتر و افتخارآمیزتری در این فضا باشیم.

 

رئیس‌جمهور گفت: امروز ما در حوزه‌های فضایی، ماهواره‌های ارتباطی و سنجشی و ارتباطات زمینی و فضای مجازی نیازمند هماهنگی بسیار بالایی هستیم.

 

وی افزود: امیدوارم با پشتیبانی و رای بالای مجلس و با همت آقای دکتر نامی و همه دلسوزان شاهد برداشتن گام‌های بلندتری در این عرصه‌ها باشیم.

 

احمدی‌نژاد در پایان سخنانش بر لزوم ایجاد هر چه سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات خاص جمهوری اسلامی و مبتنی بر نگرش جهانی تاکید کرد.

 

رئیس جمهور پس از دفاع از وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات صحن علنی پارلمان را ترک کرد.





 

سخنان 2 مخالف و یک موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات

 

بخشایش و باقری 2 نماینده مجلس از اردستان و بناب، سخنان خود و علت مخالفاتشان با وزیر پیشنهادی ارتباطات را در صحن علنی مجلس مطرح کردند و عزیز اکبریان نماینده کرج نیز تنها سخنران، به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بود.

 

  احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس صبح امروز (سه شنبه) در صحن علنی مجلس در مخالفت با نامی وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات اظهار داشت: صحبت ما باید فقط برای خدا باشد و از آنهایی نباشیم که دوگانه برخورد کنیم و از افرادی باشیم که اگر آخرت را می‌خواهیم کار آخرت را در این دنیا انجام دهیم .

 


وی افزود: اعتدال در فضیلت است و افراط و تفریط رذیلت می‌آورد و نگاه مکتب‌های غربی به انسان نگاهی ابزاری است و وقتی تکنولوژی تبدیل شد غایت و ایدئولوژی این باعث می‌شود انسان الینه شود.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: آقای احمدی نژاد! شما فردی را برای وزارت ارتباطات معرفی کرده‌اید که مدرک و تخصص ایشان شاید با تعهدشان هیچ رابطه‌ای نداشته باشد.

 



بخشایش اردستانی اضافه کرد: تخصص آقای نامی جغرافیای سیاسی است و این چه ربطی به وزارت ارتباطات دارد؟ آقای رئیس جمهور! شما بهتر بود وزیر محترم خارجه را که مکانیک خوانده را به پست وزارت ارتباطات منصوب می‌کردید و در مقابل آقای نامی که شخصی بسیار متعهد است را وزیر امور خارجه بکنید؛ ما هر کس را نباید دستش را بگیریم و وزیرش کنیم.


 

وی با بیان اینکه تخصص با تعهد باید همراه باشد، تاکید کرد: شهید چمران می‌گوید اگر فرد متعهدی آمد ولی تخصص نداشت بدانید که آن شخص چون تخصص ندارد، تعهد هم نخواهد داشت.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه شایسته سالاری در عدالت است، گفت: ما هر کسی را که نباید برای وزارت معرفی کنیم و این درست است که دولت چهار ماه دیگر تا پایان فعالیتش نمانده اما برای چه دلیل دارد که کار اشتباه را باز انجام دهیم و بگذارید به عنوان یک روند در تاریخ ایران باقی بماند که رئیس جمهور اشخاصی را برای پست وزارت معرفی کنند که  تخصص و شایستگی داشته باشند.

 

بخشایش اردستانی ادامه داد: همراه اول در بخش مخابرات مدیر عامل محترمش 58 تا 100 میلیون تومان فقط پاداش می‌گیرد چه کسی می‌خواهد به این کارها برسد؟ آقای نامی می‌خواهد به این کارها رسیدگی کند؟

 

باقری(مخالف): می‌دانم به وزیر پیشنهادی رای می‌دهید، اما باید پاسخگو باشید

 

محمد باقری بنابی نماینده  بناب در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت ارتباطات در صحن علنی مجلس اظهار داشت: در کشور ما در سال‌های اخیر بحث شایسته‌سالاری به فراموشی سپرده شده است و این خود موجب شده از منابع کشور به خوبی استفاده نکنیم.

 

نماینده مردم بناب در مجلس با تاکید بر اینکه کشور ما از باند بازی و تنگ‌نظری‌ها رنج می‌برد،‌افزود: این از آفات جدی مدیریتی است.

 

وی درباره مخالفت خود با وزیر پیشنهادی ارتباطات یادآور شد: آقای نامی از شخصیت‌های برجسته کشور ماست اما جغرافیای سیاسی کجا و ارتباطات کجا.

 

وی با بیان اینکه چرا ما از تخصص صحبت می‌کنیم اما برای آن ارزشی قائل نیستیم، گفت: آقای نامی شایسته این وزارت نیست چرا که در آن تخصص ندارد.

 

باقری در ادامه به دومین دلیل مخالف خود با وزیر پیشنهادی ارتباطات اشاره کرد و گفت: این گونه انتخاب مدیران ارشد نظام که خارج از وزارت مربوطه است، موجب دلسردی و آسیب دیدن اعتماد نیروها و نخبگان آن مجموعه می‌شوند.


 

نماینده مردم بناب در مجلس ادامه داد: چرا که این شائبه به وجود می‌آید که بعد از 34 سال هنوز نظام نتوانسته است فردی را در وزارت ارتباطات پرورش دهد تا در چهار ماه وزیر یک مجموعه شود.

 

وی با بیان اینکه چقدر از افراد این وزارتخانه آشنایی دارد، گفت: اگر آشنایی ندارید می‌خواهید مانند برخی وزرا افرادی را با اتوبوس بیاورید و در این چهار ماه نیروهای غیر متخصص را وارد این مجموعه تخصصی کنید که این خطر بسیار بزرگی برای این مجموعه‌‌هاست.

 

باقری بر همین اساس مصداق بارز بی‌تدبیری را این دانست که عده‌ای غیر متخصص بیایند و در جاهای تخصصی وارد شوند.

 

وی با بیان اینکه شهید چمران می‌گویند تعهد از تخصص مهمتر است، افزود: بنده این مسئله را قبول دارم اما می‌گویم وقتی کسی کاری را قبول می‌کند در حالی که تخصص ندارد، بی‌تقواست.

 

باقری اضافه کرد: می‌گویند 4 ماه است کاری نداشته باشید اما اگر حتی یک روز هم کسی بیاید در کار کارشناسی دخالت کند، فاجعه‌آور است. ما باید به این رای‌ها پاسخگو باشیم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده می‌دانم با توجه به فضای مجلس رای می‌دهید ولی بدانید فردا باید پاسخگو باشید.

 

اکبریان (موافق): کاری کنیم که دولت هم با کمترین تنش این مدت را سپری کند

 

عزیز اکبریان نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در موافقت با محمد حسن نامی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات در در صحن علنی اظهار داشت: وزارتخانه ارتباطات یکی از وزارتخانه‌های زیربنایی و زیرساختی در هر کشوری است و امروز کشورهای پیشرفته که کمترین وزارتخانه را دارند، دارای وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند.

 

وی افزود: این وزارتخانه در دنیایی که دولت الکترونیک در حال تشکیل شدن است یکی از وزارتخانه‌های حساس و بسیار مهم است و باید همگام با پیشرفت دنیای الکترونیک در دنیا، در حفظ هویت این وزارتخانه قدم برداریم تا این وزارتخانه ثبات بیشتری را داشته باشد.

 

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه بحث‌های حاکمیتی این وزارتخانه یکی از مسائل اساسی و بسیار مهم تلقی می‌شود، تصریح کرد: سازمان تنظیم و مقررات، شرکت زیرساخت، حضور وزیر در سازمان فضایی، سازمان مجازی و سازمان‌های مختلف و انتقال این سازمان‌ها به این وزارتخانه که باید این وزارتخانه یک وزارتخانه تخصصی و حاکمیتی در آینده برای نظام باشد، قدم بردارد.

 

اکبریان با بیان اینکه وزارتخانه ارتباطات نباید حتی یک روز هم با سرپرست اداره شود، خاطرنشان کرد: عزل تقی‌پور در انتهای دولت اقدامی بود که انجام شد و بسیاری از این کار ناراحت هستند و کار انجام شده را باید رها کنیم و به دنبال ترمیم مشکلات و حل مسائل مختلف باشیم.

 

وی گفت: ادامه این وضعیت، لج و لج‌بازی‌ها و سفارشاتی که مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود کرده‌اند و برای همه ما هم فصل‌الخطاب است، این است که در انتهای کار دولت طوری کاری کنیم که دولت هم با کمترین تنش این مدت را سپری کند و  برای سال جدید آماده شویم و معرفی‌ دکتر نامی از طرف ریاست جمهوری و رأی اعتمادی که نمایندگان به این سرباز دفاع مقدس خواهند داد، مؤید این حرکت خواهد بود.

 

وی ادامه داد: بنده محمدحسن نامی را بیش از 35 سال است که می‌شناسم و با حضور وی در دوران دفاع مقدس و به عنوان یکی از سربازان ولایت و از بدو پیروزی انقلاب آشنایی دارم که ممکن است خیلی‌ها این شناخت را نداشته باشند.

 

نماینده کرج گفت: آقای نامی از افسران جوانی بود که در کردستان در کنار شهید صیاد شیرازی، نامجو و شهدای سرشناس و در دانشگاه امام علی‌ (ع) نقش بسیار بسزایی داشته است.

 

اکبریان بیان داشت: یکی از ویژگی‌های آقای نامی در ارتش جمهوری اسلامی ویژگی بسیجی بودن وی است و شما هر جا بروید آقای نامی را به عنوان یک بسیجی می‌شناسند و امروز بسیجی بودن برای ما یک افتخار بزرگ محسوب می‌شود.

 



عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: حضور وی در مناطق مختلف، مأموریت‌های سنگین و کارهای اطلاعاتی به عنوان یک افسر فعال بوده و وی نقش خود در دفاع مقدس را به خوبی ایفا کرده است.

 

اکبریان افزود: آقای نامی اهل هیچ باند، فرقه و گروهی نیست، وی سرباز ولایت است و احساس تکلیف کرد که رئیس ‌جمهور از وی خواسته است و مقام معظم رهبری هم با مأموریت وی قطعا موافقت کرده‌اند و از سازمان نیروهای مسلح آمده تا در یک مأموریت دیگر انجام وظیفه کند.

 

نماینده کرج اضافه کرد: آقای نامی دارای سوابق پژوهشی در زمینه ارتباطات و فضای مجازی، بیش از 30 جلد کتاب و ده‌ها مقاله علمی است، وی یک شخصیت دانشگاهی است و دوستان می‌گویند که وی در بخش ارتباطات فاقد تجربه است، بله ما قبول داریم، ولی خیلی از بحث‌های ما وجود دارد که امروز به عنوان بحث مدیریتی است، بله اگر وزیری باشد که در شرایطی دارای تخصص‌های ویژه و متعهد هم بوده باشد که بسیار اولاست، اما تشخیص دولت این بوده که این فرد و سرباز ولایت را امروز برای این سنگر پیشنهاد کند.

 

اکبریان گفت: تشخیص دولت این بوده و وی نیز دارای یک سابقه انقلابی و مدیریت کلان در سطح وزارت دفاع و ارتش جمهوری اسلامی است، وی یک مدیر دون‌ پایه نیست که امروز پا به عرصه گذاشته باشد و بیاید و بخواهد در این زمینه فعالیت کند و از معاونان موفق در دولت نهم و دهم بوده و چهره‌ای شناخته شده برای همه ما هستند.



 

نماینده کرج عنوان کرد: وی قول داده است که از پرسنل وزارت ارتباطات که دارای توانایی‌های بسیار زیادی هستند، استفاده کند و نیروهای ارزشی وزارت ارتباطات و مخابرات نیز بارها با مراجعه به کمیسیون صنایع اعلام کرده‌اند که از وی حمایت می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در پایان یادآور شد: اکثریت اعضای کمیسیون صنایع نیز وقتی نظرات و برنامه‌های آقای نامی برای وزارت ارتباطات را دیدند تصمیم بر این شد که از وی حمایت کنند و ما توفیق فعالیت وی در وزارت ارتباطات را از خداوند خواستاریم.

 

انصراف دومین مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات از سخنرانی در صحن علنی

 

دومین مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات از سخنرانی در صحن علنی مجلس انصراف داد که بدین ترتیب نوبت به نامی رسید.

محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیس‌جمهور، فروزنده معاون پارلمانی دولت، محمدحسن طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت و درمان و همچنین جمع دیگری از مسئولان دولتی که همراه رئیس جمهور به صحن آمده بودند در هنگام سخنرانی نامی در مجلس حضور داشتند.

 





نامی: تخصص در جنگ الکترونیک نشانگر تسلطم  بر حوزه ارتباطات است

  محمدحسن نامی گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه رای اعتماد خود در مجلس به تبیین و دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه پرداخت.

 

وی تصریح کرد: امروز در وزارت ارتباطات بیشترین زمینه برای فعالیت متخصصین و جوانان نخبه و فرهیخته فراهم است.

 

نامی دلیل این مدعا را این دانست که در جامعه 4 میلیون و 500 هزار نفری دانشجویان عزیز کشور 17.3 درصد یعنی 777 هزار و 500 نفر متعلق به رشته‌های برق و الکترونیک و کامپیوتر است.

 

نامی خاطرنشان کرد: دلیل دیگر اینکه 74 درصد از 150 نفر برتر کنکور سال جاری رشته‌های برق و کامپیوتر را انتخاب کرده بودند و این نیست مگر توجه اسلام به علم و علما و با شروع انقلاب اسلامی ارزش علم در کشور ما بالا رفت.



 

گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر تاریخ ایران را به دو قسمت ایران قبل از اسلام و ایران بعد از اسلام تقسیم کنیم، می‌بینیم اکثر عرفا و دانشمندان و اندیشمندان و متفکرین ما متعلق به ایران بعد از اسلام هستند.

 

نامی افزود: برنامه‌های من برای وزارت ارتباطات شامل یکسری راهبردها و اهداف و راهکارهای من برای ارتقاء و پیشبرد ماموریت‌های این وزارتخانه است.

 

وی با بیان اینکه این برنامه‌ها قطعه‌ای از پازل چهار ساله دولت دهم خواهد بود، تصریح کرد: هیچ زمانی در شغلی که خدمت کرده‌ام تا این اندازه مرتبط با حوزه تخصصی من نبوده است.

 

نامی ادامه داد: تسلط بر مسائلی مانند جنگ الکترونیک، دفاع سایبری و همچنین انواع بیسیم‌ها و موارد دیگر نشانگر ارتباط تخصص من با امور مربوط به وزارت ارتباطات است.

 

گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بیشترین امکانات و تاسیسات ارتباطی ابتدا وارد نیروهای مسلح و سپس به بخش غیرنظامی و شخصی می‌شود.

 

وی به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و افزود: طراحی اینترنت از سال 1967 میلادی عملیاتی شد که برای آن بود اگر بین شرق و غرب درگیری ایجاد شد یک شبکه ارتباطی مطمئن بین کشورهای عضو ناتو باشد.

 

نامی ادامه داد: پس از فروپاشی شوروی فضا و شیوه استفاده از اینترنت تغییر کرد.

 

گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در برنامه‌های خود سعی کردم رفع آن دسته از مشکلاتی که مورد دغدغه نمایندگان ملت است، در سرلوحه کار خود قرار دهم.

 

وی افزود: یکی از این موارد اجرای احکام قانون برنامه پنجم توسعه است.

 

نامی ادامه داد: با توجه به تکالیف تعیین شده در این احکام درباره تامین زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات، پهنای باند مناسب و شرایط امن و پایدار جهت دسترسی 100 درصد دستگاه‌های اجرایی و 60 درصد خانوار در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

وی همچنین تامین زیرساخت‌های لازم جهت تعاملات الکترونیکی کلیه نهادهای دولتی و غیر دولتی به منظور ارائه خدمات الکترونیکی و ایجاد پایگاه داده استانی و ملی و بومی کردن و کاربردی کردن آنها در قالب شبکه ملی اطلاعات را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد.

 

گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمایت و برقراری و توسعه شبکه‌های اختصاصی همچون شبکه‌های بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک و همچنین شبکه سلامت و شبکه مالیاتی کشور را از برنامه‌های خود عنوان کرد.

 

توسعه شبکه ملی کشور، شبکه آموزش و پرورش، شبکه اسناد و املاک کشور، کاربرد فناوری اطلاعات و همچنین این کاربرد در خدمات حقوقی و قضایی و کاربرد فناوری اطلاعات در کنترل فرایندهای نفتی از دیگر مواردی بود که نامی قول داد با سرعت آنها را عملیاتی کند.

 

نامی ادامه داد: تعامل و همکاری مناسب به مجلس شورای اسلامی و سازمان‌های وابسته از دیگر اقداماتی است که صورت خواهد گرفت.

 

وزیر پیشنهادی ارتباطات با بیان اینکه با توجه به ظرفیت علمی و تحصیلاتی قابل توجه در تمامی نمایندگان در کنار تجربه مدیریت بسیار بالا، زمینه مناسبی برای همکاری و رفع مشکلات این وزارتخانه است، گفت:‌ تعامل و همکاری مناسب با شورای عالی فضایی و سایر شوراها در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری با توجه به اهمیت تمرکز بر سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی طی حکمی شورای عالی مجازی را  تشکیل فرمودند و وزارت ارتباطات بیشترین همکاری را با شورای عالی فضای مجازی برقرار خواهد کرد.

 

نامی همچنین به تلاش این وزارتخانه به همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد.



 

وزیر پیشنهادی ارتباطات ادامه داد: تلاش برای توسعه مخابرات روستاها به ویژه مناطق محروم که از دغدغه‌های همه نمایندگان است که برای تحقق عدالت، محرومیت‌زدایی، افزایش رفاه اجتماعی، ایجاد اشتغال و توسعه متوازن اطلاعات و فناوری اطلاعات در روستاها بسیار ضروری است.

 

وی با تاکید بر اینکه سعی می‌کنیم در همین دوره 6 هزار روستای دیگر را به این امر مهم مجهز کنیم، گفت:‌ مشکل کارگزاران و پیمانکاران مخابرات، مشکلی است که باید به سرعت حل شود؛ به منظور رفع دغدغه نمایندگان، چگونگی همکاری کارگزاران با شرکت مخابرات، به صورت پیمانکاری یا قراردادی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

نامی در ادامه به تقویت نظارت، حوزه‌های خصوصی و تنظیم مقررات و روابط بین اپراتورها بر اساس سیاست‌های اجرای اصل 44 اشاره کرد که بسیاری از نمایندگان خواستار پیگیری آن بودند.

 

وزیر پیشنهادی ارتباطات ادامه داد: ‌راه‌اندازی اپراتور دوم بر اساس برنامه چهارم توسعه یکی از مهمترین اقدامات در جلوگیری از انحصار اپراتوری خدمات ارتباطی بود؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از وزارتخانه‌های پیشگام در امر خصوصی‌سازی بوده و با خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران، بخشی دیگری از وظایف اپراتوری از بخش دولتی خارج شد.

 

وی با تاکید بر اینکه امروز یکی از مهمترین دغدغه‌های نمایندگان، اطمینان از ارائه خدمات مطلوب به مردم ایران است، گفت: لازم است به استحضار برسانم حداکثر تلاش به عمل خواهد آمد تا بر اساس بند «الف» ماده 46 و بند «ت» ماده 46 آن دسته از اپراتورها که نتوانند خدمات مناسبی به ملت ایران ارائه کنند، با سختگیری و جریمه مواجه خواهند شد.

 

نامی با بیان اینکه مرزداری الکترونیکی از موارد بسیار مهم است، افزود: در مورد مرزداری الکترونیکی یک مرز گسترده در سراسر جهان بویژه در منطقه و بویژه در پیرامون 16 استان مرزی است که از موارد بسیار ارزشمند بوده و باید از این حوزه بسیار دقیق صیانت کنیم.

 

وزیر پیشنهادی ارتباطات به تقویت و آمادگی بیشتر با تهدیدات سایبری استکبار جهانی با صرف میلیون‌ها دلار و تهیه بدافزارهایی مانند اکستاکسنت، اشاره کرد و گفت: دشمن تلاش کرده جنگ سایبری را در جهت حمله به زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه‌های اطلاعاتی و ربایش اطلاعات صنعتی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه حتی به اظهار خود آنان به دلیل اقتدار جمهوری اسلامی ایران و بر اساس توان چشمگیر علمی در این زمینه دشمن ناامید شده است.

 

نامی با تاکید بر اینکه وزارت اطلاعات به عنوان یک نهاد تخصصی با بهره‌برداری از انبوه استعداد علمی و کارشناسان ارزشمند این وزارتخانه روز به روز بر آمادگی خود برای مقابله با تهدیدات سایبری می‌‌افزاید، گفت: تقویت حوزه تحقیق و پژوهش و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به رشد بسیار بالا و ایجاد تغییر و تحول دائمی در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از نکات مهم در توسعه پایدار، توجه به تحقیق و پژوهش به منظور ایجاد زیربنای محکم در این زمینه است.

 

وزیر پیشنهادی ارتباطات یادآور شد: در این راستا یکی از برنامه‌های وزارت تقویت تحقیق و پژوهش و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور حفظ آمادگی کشور برای همگامی با تغییرات سریع جهانی در این حوزه است.

 

وی بر همین اساس بر حمایت از تولید تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات که بسیار مهم است، اشاره و اضافه کرد: تلاش خواهد شد از بنگاه‌های بخش خصوصی و ایجاد شهر آی‌‌سی‌تی در راستای دولت الکترونیک تلاش گسترده‌ای را به عمل آوریم.

 

نامی تعامل با مجموعه بین‌المللی را نیز دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و اظهار داشت: در این زمینه تلاش گسترده‌ای را انجام خواهیم داد؛ توسعه سرمایه‌گذاری در بخش ارتباطات و فناوری، سرمایه‌گذاری در توسعه پهنای باند و زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در این بخش از وظایف مهم حاکمیتی است که توسط این وزارت پیگیری می‌شود.

 

وزیر پیشنهادی ارتباطات ادامه داد: 1.4 درصد در جی‌دی‌تی افزایش خواهیم داشت؛ تبعات سرمایه‌گذاری باعث افزایش ناخالص داخلی کشور، توسعه صادرات و تجارت، افزایش درآمدهای خزانه خواهد بود. سرمایه‌گذاری در این بخش تا قبل از واگذاری شرکت مخابرات در سال 86 حدود 2100 میلیارد تومان بوده است که پس از واگذاری مخابرات متاسفانه این روند سیر نزولی داشته است.

 

نامی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم دیگر پیگیری ایجاد سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات است، یادآور شد: به منظور جلب مشارکت، ارتقاء دانش مهندسی نیروهای فنی و حرفه‌ای در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات اعم از دولتی و خصوصی،‌ تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

 

وزیر پیشنهادی ارتباطات به حمایت از توسعه خط و زبان فارسی و اشاعه فرهنگ اسلامی ایران در فضای مجازی که از مهمترین تأثیرات عمیق فرهنگی در فضای شبکه‌ای برخوردار است، در دستور کار خواهیم داشت، گفت: تمام تلاش خود را در زمینه ایجاد و تأسیس سایت‌های دریافت دیت‌های تصویری و صوتی به عمل خواهیم آورد.

 

وی با تاکید بر ساماندهی بازار فعالیت‌های پستی، گفت: اکنون وجود 5 میلیارد ترافیک بالقوه در جامعه که حدود یک میلیارد دهم توسط شبکه پست جمهوری اسلامی جابجا می‌شود با ساماندهی بازار و فعالین این حوزه و سرمایه‌گذاری لازم و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز و همچنین افزایش کیفیت خدمات و ارائه تعرفه‌های مناسب رقابتی، کاهش قدرت زمان سیر محصولات با استفاده از امکانات هوایی شرکت خدمات هوایی پیام و ایجاد خدمات ارزش افزوده علاوه بر امکان جذب همه ترافیک موجود تأثیر مؤثری بر شاخص‌های مهم کشور از جمله کاهش آلودگی هوا، کاهش تردد شهری، حفظ محیط زیست و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی به همراه خواهد داشت.

 

نامی ادامه داد: لازم به یادآوری است در همه زمینه‌ها دقت، سرعت و امنیت از موارد قابل توجه در برنامه‌های کاری خواهد بود؛ توسعه بانکداری الکترونیک و خرده‌ بانکداری پست بانک در جهت جمع‌آوری نقدینگی کشور و در راستای تنظیم بازار و کمک به اقتصاد کشور و تأمین صنایع مالی، تبدیلی و کشاورزی در نقاط روستایی و ارائه خرده بانکداری به روستائیان عزیز از برنامه‌های بسیار مهم است.

 

وزیر پیشنهادی ارتباطات یادآور شد: در زمینه ارتباطات باید متوجه فضای ماورای جوّ بود؛ پیرامون زمین 7 لایه وجود دارد که این 7 لایه، 7 بار در قرآن کریم تکرار شده است و همچنین در سوره مبارکه نبأ یک آیه ویژه مخصوص این 7 لایه آورده شده است. علم امروزی یک یا 2 و یا 3 خاصیت این لایه‌ها را متوجه شده است.

 

وی با اشاره به لایحه یونسکو گفت: باید در تحقیقاتمان برای انتقال بلیت‌های صوتی و تصویری بیشتر به این لایحه بپردازیم و بایستی در زمینه تحقیقات، ارتباطات و فناوری اطلاعات توجهمان را معطوف کنیم.

 

وی همچنین ضمن تشکر از نمایندگان مجلس و حسن اعتماد رئیس‌جمهور گفت: در صورت تشخیص شما عزیزان در سپردن مسئولیت این وزارتخانه که توان ویژه‌ای در اقتدار ملی دارد اینجانب اطمینان می‌دهم که در جوار شما نمایندگان به وظیفه خود عمل کنم.

 

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات در پاسخ به سوالی در مورد اطلاعات در نیروهای مسلح گفت: این جمع‌آوری تکنیکی است و به وسیله تجهیزات اطلاعاتی و شنود الکترونیکی بیرون از مرز است و  اصلا به داخل کاری در زمینه وظیفه اطلاعات نیروهای مسلح نیست.

 

ابوترابی: مسئولان دولتی به نظم جلسات علنی مجلس کمک کنند

 

ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی پارلمان و در جریان بررسی صلاحیت و برنامه‌های محمد‌حسن نامی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، به نمایندگان برای چندین‌بار برای حفظ نظم جلسه علنی و همچنین استقرار در صندلی‌هایشان تذکر داد.

 

ابوترابی‌فرد زمانی که نامی در حال سخنرانی بود، خطاب به نمایندگان مجلس که در ابتدای صحن و در اطراف مسئولان دولتی حضور داشتند، گفت: از دوستان خواهش می‌کنم که محبت کنند در صندلی‌هایشان مستقر شوند، این طور که نمی‌شود، آقای نامی در حال سخنرانی است اما همکاران در صحن ایستاده‌اند؛ محبت کنید در صندلی‌هایتان مستقر شوید تا بنده نام نبرم.

 

در ادامه جواد جهانگیر‌زاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز به مسئولان دولتی گفت: نمایندگان دولت نیز در صندلی‌های خودشان حضور یابند.

 

سپس ابوترابی‌فرد متذکر شد: نماینده‌های دولت باید در انضباط جلسات علنی مجلس کمک کنند.

 

بررسی یک ساعته صلاحیت نامی در مجلس پایان یافت

 

بررسی صلاحیت و برنامه‌های محمدحسن نامی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی امروز، پس از حدود یکساعت، پایان یافت و نمایندگان وارد رسیدگی به دستور دوم شدند.

 

وزارت ارتباطات به نام «نامی» شد

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان پس از استماع اظهارات نمایندگان مخالف و موافق و همچنین سخنان رئیس‌جمهور، با 177 رأی موافق،  از مجموع 243 آرای مأخوذه، محمدحسن نامی را برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزیدند.

ابوترابی این رای را در راستای ارتقای سطح تعامل و همکاری با دولت، استفاده شایسته از زمان پیش رو برای انجام وظایف در حوزه وزرات ارتباطات و پیشبرد اهداف این وزراتخانه ارزیابی کرد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها