يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۱۷۸۷۲
زمان انتشار: ۱۰:۰۶     ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
آیت‌الله مهدوی‌کنی در اجلاس خبرگان رهبری:
رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر نقش و حضور مردم در انقلاب اسلامی گفت که روحانیت علت محدثه و مبقیه انقلاب اسلامی است.

به گزارش پایگاه 598، آیت‌الله مهدوی کنی در افتتاحیه سیزدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری (دوره چهارم) که صبح امروز (سه‌شنبه) در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، طی سخنانی ضمن خیر مقدم به اعضای خبرگان رهبری گفت: امیدواریم تلاش‌ها و پیشنهادهایی که اعضای خبرگان رهبری برای کشور داشتند، موجب تاثیر شود.

* باید از جایگاه حقوقی مجلس خبرگان حراست شود

وی با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری یک جایگاه حقوقی دارد که باید از آن حراست شود، افزود: اعضای خبرگان از جهت روحانیت باید به عنوان سرباز اسلام و معارف اسلامی در صحنه حضور داشته باشند و به وظیفه خود عمل کنند.

* روحانیت همانطور که علت محدثه انقلاب بود، علت بقای آن نیز خواهد بود

آیت‌الله مهدوی کنی با تاکید بر وجوب حفظ نظام و انقلاب، تصریح کرد: روحانیت قبل از انقلاب اسلامی نیز در صحنه بود و با رهبری امام موجب پیروزی انقلاب شد؛ همانطور که روحانیت علت محدثه انقلاب بوده است، علت بقای آن نیز خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما به عنوان یک مسلمان، مومن و ایرانی وظایفی برای حفظ نظام و معارف اسلامی داریم، تصریح کرد: ما باید به عنوان مسلمان در مجلس خبرگان رهبری که تکلیف‌مان روشن است برای ارزش‌ها و خدا قیام کنیم؛ البته این قیام رسمی نیست کنایه است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام برای دفاع از دین و فرهنگ قیام الی الله کرده‌اند، افزود: این قیام مثنی و فرادا بود؛ مثنی کنایه است و کار جمعی است.

آیت‌الله مهدوی کنی با تاکید بر اهمیت حضور روحانیت در صحنه برای دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی گفت که روحانیت برای دفاع از دین و معارف دین وظیفه دارد.

وی با اشاره به آیاتی از سوره حج گفت: خداوند در سوره حج آیه‌ای را مطرح کرده که اینگونه تفسیر شده است اگر شما خدا را یاری کنید خدا هم شما را یاری خواهد کرد؛ لذا ما اگر یاری خدا را می‌خواهیم باید خدا را یاری کنیم.

آیت‌الله مهدوی کنی حفظ مومنین را به معنای یاری خداوند توصیف کرد و گفت: انقلاب اسلامی با همین معلول‌ها به پیروزی رسید و اگر مردم در صحنه نبودند انقلاب به پیروزی نمی‌رسید؛ واقعا انقلاب ما معجزه‌ای از طرف خدا بوده است.

* باید حق مردم را در نظر بگیریم

وی با بیان اینکه اگر ما ارتباط با مردم را قطع کنیم مسلما لطف خدا شامل حال ما نخواهد شد، گفت:‌ باید حق مردم را در نظر بگیریم چرا که آنها ولی نعمت ما هستند. امام درباره نقش و حضور مردم در پیروزی انقلاب و 8 سال دفاع مقدس تعارف نمی‌گفت بلکه حضور مردم مؤثر بود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به 8 سال جنگ تحمیلی گفت:‌در دوران جنگ قیمت نفت کمتر از 7 دلار بود و ما برای خرید سلاح گرفتاری داشتیم اما استقامت مردم موجب پیروزی ما در جنگ شد.

آیت‌الله مهدوی کنی با اشاره به تشییع پیکر امام راحل و حضور میلیونی مردم در این مراسم تشییع گفت: در آن روزها برای معالجه به خارج رفته بودم، طبیب من تشییع جنازه را دیده بود و برایش قابل تصور نبود که برای یک انسان چنین تشییعی برگزار شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر ما راه امام (ره) را انتخاب کنیم برکات زیادی عاید ما خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم کار جمعی برای حفظ نظام اسلامی اظهار داشت: یکی از اسامی روز قیامت یوم‌الجمع است. همه می‌بینند که در دنیا چه کرده‌اند.

آیت‌الله مهدوی کنی افزود: انسان برای مسئله فعلی و آینده خود مسئولیت جمعی دارد و نسبت به کسانی که با آنها زندگی می‌کند، یک تعهد دارد و همه به گردن یکدیگر حق دارند.

وی با بیان اینکه مسئولیت جمعی بدون فکر جمعی نمی‌شود، اظهار داشت: مجلس خبرگان محل تجمع علماست و ما قبول کردیم با همدیگر کار کنیم و از این موضوع هم پشیمان نیستیم و هر از گاهی دور هم جمع می‌شویم و حضور ما در صحنه مهم است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: امام تاکید داشتند که علما حتی اگر حرف سیاسی هم نمی‌زنند دور هم جمع شوند. چرا که خود این حضور و دور هم جمع شدن مهم است و ما باید قدر آن را بدانیم.

* برخی دوستان به مجلس خبرگان کم‌لطفی می‌کنند

آیت‌الله مهدوی کنی افزود: اهمیت گردهمایی ما این است که دشمنان و مخالفان در مقام تضعیف این مجلس هستند و برخی دوستان هم کم‌لطفی می‌کنند در حالی که ما باید این مجلس را حفظ کنیم و اگر اختلاف نظر هم هست خودمان اصلاح کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تجمع خبرگان برای حفظ نظام و رهبری مهم است، تصریح کرد: خبرگان مسئولیت انتخاب رهبری به عنوان رکن رکین نظام را دارد و در صیانت و نظارت بر رهبری نقش غیرقابل انکاری دارد و لذا مهم است که برای حفظ نظام با هم باشیم و این را در عمل نشان دهیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: حفظ نظام به این نیست که از مردم با سلاح و زور بخواهیم حتما مسلمان شوند و انقلاب را قبول داشته باشند.

آیت‌الله مهدوی کنی افزود:‌ امام با همه قدرتی که داشتند هیچ گاه نگفتند که من ولی فقیه هستم و کسی نباید روی حرف من حرف بزند و همه باید به حرف من گوش دهند بلکه اعمال ولایت را در مواقع بحرانی انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: حضرت امام حتی در مواقع بحرانی نیز اول می‌فرمودند که بروید مسائل را بررسی و حل و فصل کنید و اگر موضوعی حل نمی‌شد، وارد می‌شدند که نمونه آن موضوع بنی‌صدر بود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری که در بدو پیروزی انقلاب مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی و مسئولیت وزارت کشور و کمیته انقلاب اسلامی را به عهده داشت، اظهار داشت: در داستان بنی‌صدر و غائله 14 اسفند، بنی‌صدر به توصیه بزرگان برای عدم حضور در دانشگاه تهران توجه نکرد و همان شب با من تماس گرفت و گفت دیدی بچه‌های کمیته چه کردند.

آیت‌الله مهدوی کنی افزود: من در پاسخ گفتم آقای بنی‌صدر تو در فرانسه زندگی کردی و می‌دانی که آنجا تفکیک قوا وجود دارد اما امروز خودت رئیس‌جمهور و مجری و سپاه و قاضی و شاکی شدی و خودت نتیجه‌گیری کردی.

وی ادامه داد: به او گفتم که تو آخوندزاده هستی و باید بدانی که روحانیت شجره طیبه‌ای است که نمی‌شود شاخه‌های آن را برید و شکست که البته او معنا و موقعیت روحانیت و خودش را درک نکرد.

رئیس‌مجلس خبرگان رهبری گفت: حضرت امام به احترام رای ملت در برابر رفتارهای بنی‌صدر صبر کرد و حتی هیئت حل اختلاف تشکیل دادیم که سه ماه کار کردیم و امام فرمودند بروید اختلافات را حل کنید و برای مردم نگرانی درست نکنید. اما بنی‌صدر گوش نکرد و وقتی خیلی شلوغ کرد و تخلفات او ثابت شد، امام فرمودند موضوع را اعلام کنید. 

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: امام فرمودند این خوب نیست که اولین رئیس‌جمهور اسلامی ایران این طور با عزل یا عدم کفایت از صحنه برود اما آخر وقتی دیدند که موضوع اصلاح نمی‌شود،‌ وی را عزل کردند و مجلس به او رای عدم کفایت سیاسی داد.

آیت‌الله مهدوی کنی افزود: این از اشتباهات انسان است که در کشوری که ولایت فقیه و روحانیت هست و مردم مسلمانند و بر مبنای اسلام، انقلاب کردند افراد جایگاه خود را به درستی نشناسند.

وی با تاکید بر لزوم تعامل قوا و حل اختلافات اظهار داشت: اکنون که انتخابات در پیش است ایجاد نگرانی برای مردم سبب می‌شود که در انتخابات کم شرکت کنند.

آیت‌الله مهدوی کنی گفت: حضور حداکثری مردم در انتخابات و همراهی آنان با نظام مهم است و علما، ائمه جمعه و خبرگان و مسئولان باید فضایی ایجاد کنند که به حضور حداکثری مردم در انتخابات منتهی شود.

وی برای حضور حداکثری مردم در انتخابات، الزاماتی نیز برشمرد و گفت: ما باید حق مردم را رعایت کنیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: حضرت علی (ع) در نامه به مالک اشتر که به عنوان منشور حکومت ثبت شده، می‌فرماید مردم یا برادر دینی تو و یا آحاد جامعه هستند که حقوقی دارند و باید این حقوق رعایت شود.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی برای سلطه و زور نبود بلکه برای پیاده کردن اسلام و رعایت حقوق مردم بود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت:‌ مسئولان باید طوری کنند که مردم اطمینان یابند اگر مشکلاتی وجود دارد از خارج تحمیل شده‌ است.

وی افزود: نمی‌گویم همه مشکلات بیرونی است و ممکن است برخی اشکالات از امثال من باشد و ما نیز نباید آنها را نادیده بگیریم و بگوییم که مشکل نیست چون مردم ما فهیم هستند. اما باید بگوییم که در برابر مشکلات باید بردباری کنیم تا حل شود.

مهدوی‌کنی افزود: اول انقلاب هم مشکل جنگ تحمیلی بود اما آن را خوب مدیریت کردیم و حالا هم باید مشکلات و تحریم‌ها را مدیریت کنیم تا از این وضعیت عبور کنیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش به بحث انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نیز پرداخت و گفت: عده‌ای در انتخابات کاندیدا هستند و من دخالت نمی‌کنم که بگویم چه کسی کاندیدا شود و چه کسی کاندیدا نشود اما طبق قانون هر کسی نمی‌تواند رئیس‌جمهور شود.

وی بر همین اساس به کسانی که صلاحیت ورود به عرصه انتخابات را ندارند، توصیه کرد که از ورود به این عرصه پرهیز کنند تا وقت شورای نگهبان و وزارت کشور گرفته نشود و بعد معلوم شود نمی‌توانند کاندیدا شوند.

وی با اشاره به حضور افراد مختلف تحت عنوان احساس تکلیف برای انتخابات ریاست جمهوری به ذکر جمله‌ای جالب پرداخت و گفت: وقتی دیدم هر کس می‌گوید من می‌آیم من هم به شوخی گفتم که اگر شلوغ کنید من هم می‌آیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: ما در بحران هستیم و با مشکلات داخلی و خارجی مواجهیم و هر کس بیاید مسئولیت سنگینی بر عهده دارد و باید برای حل مشکلات کار کند.

آیت‌الله مهدوی کنی با اشاره به نزدیک شدن به زمان تبلیغات انتخابات 92، بر لزوم تبلیغات درست و پرهیز از تخریب،‌تاکید کرد و گفت که دیگران را تخریب کردن برای خود را بالا بردن کاری اسلامی نیست.

وی افزود: ممکن است عده‌ای فریب تبلیغات دروغین را بخورند اما غالب مردم این را نمی‌پذیرند و دنبال صداقت و درستی و اخلاق هستند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در قامت رئیس مجلس خبرگان رهبری از مردم برای حضور پرشور در انتخابات 92 دعوت کرد و از آنها خواست که اگر با برخی اشخاص و جریانات سیاسی قهر هستند، اما با انقلاب اسلامی که خودشان با فداکاری و نثار خون پاک شهدا به دست آوردند، قهر نکنند.

آیت‌الله مهدوی کنی ابراز امیدواری کرد جریانات سیاسی در انتخابات آتی درست عمل کنند و مسئولان و نهادها همه جوانب را رعایت کنند تا انتخابات پرشور برگزار شود و دشمن ناامید و راه نفوذ بیگانگان بسته شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: در 22 بهمن امسال دیدیم که همه مردم با سلائق مختلف و با وجود مشکلات برای تجدید پیمان با نظام و رهبری به میدان آمدند و حتی کسانی که با دیدن ما می‌گفتند که مشکلاتی چون گرانی وجود دارد، باز هم شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دادند.

مهدوی کنی گفت: مردم دو لایه دارند که لایه درونی آنها علاقه به اسلام و انقلاب و رهبری است و لایه دیگر آنها همین زندگی عادی اس و ما باید این نعمت را حفظ کنیم.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه در این سخنرانی حرف دروغی نزده، در عین حال از اعضای مجلس خبرگان به دلیل آنکه اگر حرفی زده که به اعتقاد آنها مناسب نبوده، عذرخواهی کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها