کد خبر: ۱۲۰۲۵۱
زمان انتشار: ۱۹:۴۹     ۲۲ اسفند ۱۳۹۱
دادسرای تهران در سالی که گذشت/
اقدامات دادسرای تهران در نیمه دوم سال ۹۱ با بازداشت سعید تاجیک برای اجرای حکم ۸ ماه زندان وی به جرم هتاکی نسبت به فائزه هاشمی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، سال 91 را شاید بتوان یکی از سال‌های پر کار دادسرای تهران در سال‌های اخیر بر شمرد.

دادسرای تهران در این سال حتی در شب یلدا هم شب پر کاری داشت به‌گونه‌ای که در یک شب دادستان تهران خبر از اعلام جرم علیه رسایی و صدور کیفرخواست عامل جنایت خیابان مدنی خبر داد.

در سال 91 هر چند اتفاقات دیگری هم افتاد که دادستانی تهران درباره آن‌ها اظهار نظر کرده و اطلاع رسانی کرد.

مجموعه اقدامات دادسرای تهران را در ۳ بخش در خبرگزاری فارس می‌خوانید

سعید تاجیک بازداشت شد

در ابتدای نیمه دوم سال ۹۱ که می‌توان به جرأت گفت نسبت به نیمه اول سال دادسرای تهران روزهای پرکاری را تجربه کرد در روز ۴ مهر سعید تاجیک جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان معرفی شد. 

بنا به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران ، نامبرده پیشتر به اتهام توهین به فائزه هاشمی تحت پیگرد قضایی قرار گرفته و توسط دادگاه به 8 ماه حبس و 50 ضربه شلاق تعزیری محکوم شده بود که رای صادره توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیز مورد تایید قرار گرفته است.

علی اکبر جوانفکر برای اجرای حکم محکومیت به زندان معرفی شد

اما پس از سعید تاجیک در روز ۵ مهر نوبت به علی اکبر جوانفکر رسید تا مثلث فائزه، تاجیک و جوانفکر تکمیل شود.

علی اکبر جوانفکر که پیشتر از سوی دادگاه کیفری استان تهران و هم چنین دادگاه انقلاب اسلامی تهران به دو فقره حبس تعزیری محکوم شده بود، شامگاه ۵ مهر برای اجرای حکم محکومیت خود به زندان معرفی شد. 

بنا به احکام صادره از سوی شعب دادگاههای یاد شده که به تایید دیوانعالی کشور و دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیز رسیده است، نامبرده به اتهام توهین به مقام معظم رهبری ، نشر مطالب خلاف موازین اسلامی و مطالب مخالف عفت عمومی علاوه بر دو فقره محکومیت حبس تعزیری ، به محرومیت از هرگونه اشتغال و فعالیت مطبوعاتی و رسانه ای نیز محکوم شده است .

16 عامل عمده اختلال ارزی بازداشت شدند

اما بعد از اجرای حکم ۳ محکوم نوبت به دستگیری عاملان اخلال در بازار ارز و سکه رسید.

در 13 مهر دادسرای تهران اعلام کرد که گردش مالی و موجودی حساب بانکی یکی از متهمان یادشده از طریق اقدامات مجرمانه مذکور ظرف یک سال اخیر بیش از یک هزار میلیارد تومان بوده است. 

16 نفر از عوامل عمده اختلال ارزی که با استفاده از فضای ناشی از جنگ روانی دشمن، با کمک جریانات شایعه پراکن داخلی و خارجی و تبانی با یکدیگر موجبات تشدید شرایط پیش آمده را فراهم و از فضای موجود به طریق غیر قانونی در راستای منافع شخصی و مطامع خارجی با هدف اخلال در امور اقتصادی کشور بهره برداری کرده بودند، بازداشت شدند.

خرید و فروش ارز خارج از شبکه بانکی به صورت گسترده، خرید و فروش و قاچاق ارز، تشکیل باندهای سازمان یافته و انجام معاملات ارز به صورت صوری و غیر واقعی با هدف افزایش قیمت ارز به منظور تشویش اذهان عمومی و ایجاد اختلال در کسب و کار و بازار و تحصیل مال نامشروع از طریق اقدامات مذکور که باعث بالا بردن غیر منطقی نرخ ارز و متشنج نمودن فضای ارزی کشور گردیده و موجبات تضییع حقوق مردم از جمله اتهامات نامبردگان می باشد.

اقدامات قانونی دستگاه قضایی در مبارزه با جرائم ارزی

تنها ۲ روز پس از انتشار خبر دستگیری ۱۶ اخلالگر بازار ارز دادستانی اعلام کرد اقدام دادستانی تهران در مبارزه با جرائم ارزی ، اخلالگران بازار ارز و قاچاق ارز و طلا در چارچوب وظایف قانونی دستگاه قضایی آغاز شده و دادستانی تهران با همکاری پلیس و نیروهای امنیتی پس از شناسایی اخلالگران عمده بازار ارز ، مبادرت به دستگیری و بازداشت آنان کرده است. 

جعفری دولت آبادی دادستان تهران در عین حال تاکید کرد: مبارزه در این زمینه صرفا نباید به اقدامات قضایی  محدود شود بلکه باید همزمان با آن سیاست‌های ارزی مناسب از جمله تامین ارز برای تامین کالاهای اساسی و خدمات مورد نیاز مردم، خرید و فروش ارز در مراکز رسمی تحت نظارت بانک مرکزی و اتخاذ سیاست های پولی و اقتصادی متناسب با شرایط فعلی کشور اتخاذ شود.

دادستان تهران در ادامه افزود: تاکنون 30 نفر از متهمان اصلی اخلال در بازار  ارز کشور بازداشت شده اند و تحقیقات از آنان توسط  کارشناسان مجرب آغاز شده است. از این عده مقادیر زیادی ارز، طلا و سکه طلا  که از طریق خرید و فروش غیر مجاز ارز  بدست آمده ، کشف شده است.

جعفری دولت آبادی با اعلام اینکه متهمان دیگری نیز در این زمینه شناسایی و تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند، افزود انجام تحقیقات متهمان بازداشت شده در حداقل زمان ممکن به اتمام خواهد رسید و پرونده آنان پس از تکمیل تحقیقات جهت رسیدگی به دادگاه ارسال خواهد شد.

دادستان تهران با تاکید بر اینکه با متهمان این قبیل جرائم با شدت و بدون هرگونه اغماضی برخورد خواهد شد تاکید  کرد مبارزه با اخلالگران عمده ارزی هم چنان ادامه خواهد یافت.

جعفری دولت آبادی در پایان از مردم نیز خواست در این مبارزه ضمن همکاری با دادستانی و پلیس، برای تامین ارز مورد نیاز خود صرفا به مراکز رسمی و مجاز تحت نظارت بانک مرکزی مراجعه کنند.

ضارب شهروندان تهرانی دستگیر شد

پس از اخلالگران بازار ارز در روز ۲۴ مهر نوبت به دستگیری عامل جنایت در خیابان مدنی رسید. حادثه‌ای که  متاسفانه در آن یکی از مجروحان جان خود را از دست داد و متهم نیز پس از ارتکاب جرم از محل متواری گردیده بود. 

بنا به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران، متهم که حسین نام دارد و 23 ساله و بیکار است، در خیابان شهید مدنی تهران در اقدامی جنون آمیز 12 شهروند تهران را با استفاده از چاقو مورد حمله قرار داده و آنها را مجروح کرده بود.

متهم با دستور بازپرس ویژه قتل و تلاش ماموران نیروی انتظامی، متهم با صدور نیابت قضایی در شهرستان قم دستگیر و بازداشت گردید. تحقیقات از نامبرده آغاز شده و به دستور دادستان تهران مقرر شده است پرونده در اسرع وقت با تکمیل تحقیقات جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شود.

10 قاچاقچی عمده مواد مخدر به دار مجازات آویخته شدند

16 آبان باز هم نوبت به قاچاقچیان مواد مخدر و اجرای احکام مربوط به این افراد رسید.

پرونده اتهامی این محکومان پس از تکمیل تحقیقات با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده بود. 

حکم اعدام 10 نفر از قاچاقچیان عمده مواد مخدر سحرگاه ۲۶ آبان به موقع اجرا گذارده شد. بنا به پرونده متشکله از این محکومان صدها کیلو مواد مخدر از انواع مختلف کشف شده بود.

اسامی این محکومان عبارت بود احمد تجری فرزند علی اکبر، شهرام یداللهی فرزند علی ، یوسف کریم خانی زرنقی فرزند محمود ، قادر ملکی فرزند محرم ، عسگر فرجی نیری فرزند سلمان ، عبدالقادر هادی تاجیک فرزند عبداله ( عبدل )، سید جلال حسینی فرزند عنایت الله ، حمید غلامی فرزند یارولی ، قهرمان قاسمی کرم جوان فرزند اصغر و ابراهیم برآهویی فرزند سیاه خان.

پرونده اتهامی این محکومان پس از تکمیل تحقیقات با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال که شعبات دادگاههای رسیدگی کننده با حضور نمایندگان دادستان و وکلای محکومان به اتهامات آنان رسیدگی و با توجه به جرائم ارتکابی ، آنان را به اعدام محکوم کرد که رای صادره از سوی دادستانی کل کشور هم مورد تایید و ابرام قرار گرفت.

اطلاعیه دادستانی تهران در خصوص فوت مرحوم ستار بهشتی

2اما در روز ۲ آذر ماه با توجه به فوت یک وبلاگ نویس به نام ستار بهشتی دادستانی تهران اطلاعیه‌ای صادر کرد.

دادستانی تهران پیرو اعلام فوت ستار بهشتی، با تأکید بر حرمت نفوس و دماء شهروندان و تلاش در جهت احقاق حق و در راستای انجام وظایف ذاتی خود با تشکیل پرونده‌ای در این خصوص، تحقیقات لازم را در جهت تعیین علت فوت و شناسایی مقصران احتمالی به عمل آورده که خلاصه‌ای از این اقدامات به شرح زیر به اطلاع عموم می‌رساند: 

متوفی ستار بهشتی در تاریخ 9/8/1391 به موجب گزارش پلیس فتا به دادسرای عمومی تهران وطبق نیابت قضایی صادره در شهرستان رباط کریم با اتهامات مندرج در پرونده دستگیر وپس از تفهیم اتهام و صدورتامین قرار وثیقه در دادسرای شهرستان مذکور  به بازداشتگاه پلیس فتا در تهران اعزام می گردد.

در تاریخ 10/8/1391 متهم به همراه مامورین به شعبه بازپرسی اعزام گردیده و پلیس فتا طی گزارشی درخواست می کند به لحاظ انجام تحقیقات بیشتر در مورد متهم ده روز در اختیار مامورین پلیس فتا قرار گیرد که بازپرس متهم را به زندان اوین معرفی و مقرر کرد در تاریخ 11/8/1391 از زندان تحویل مامورین مذکور گردد که به همین نحو نیز اقدام گردیده اما در تاریخ 13/8/1391 حسب گزارش پلیس متهم در بازداشتگاه فتا فوت می نماید که پس از اعلام مراتب فوت در عصر روز 13/8/1391 به کلانتری 106 و اطلاع دادستانی تهران از واقعه، توسط بازپرس ویژه قتل دادسرای جنایی تهران دستورات لازم به منظور انجام تحقیقات مقدماتی صادر شد. در جریان تحقیقات، توسط بازپرس اظهارات  پدر و مادر متوفی به عنوان شاکی استماع و شکایت اعلامی صورت جلسه شد. متعاقباً تحقیقات اولیه از مأمورین پلیس فتا صورت گرفت و با توجه به نتیجه‌ی تحقیقات و اظهارات ماموران پرونده و نیز مراقبین شیفت‌هایی که طی آن متوفی به بازداشتگاه وارد یا خارج شده است، سرانجام به چند نفر از مأمورین پلیس شامل افسران پرونده و مراقبین بازداشتگاه تفهیم اتهام و قرار بازداشت موقت صادر و متهمان به زندان معرفی شده‌اند که در تحقیقات تکمیلی از ماموران نیروی انتظامی، نتایج روشن‌کننده به دست آمده است. هم‌چنین از تنها متهمی که شب پیش از حادثه با متوفی در بازداشتگاه پلیس فتا به سر می‌برده، پیرامون چگونگی حضور متوفی در بازداشتگاه، رفتار مأموران با وی و وضعیت جسمی وی تحقیقات لازم صورت گرفت. همزمان دفاتر مربوط به ثبت وقایع بازداشتگاه فتا بررسی و تصویر تهیه شده از کلیه‌ی صفحات این دفاتر مربوط به روزهای ورود و خروج ستار بهشتی پیوست پرونده گردیده است که مؤید تحقیقات بازپرس از ماموران انتظامی بازداشت شده می‌باشد. بررسی پرونده‌ی پزشکی متوفی در بهداری زندان اوین و تحقیق از پزشکان این بهداری، اقدام دیگری بود که صورت گرفت. در ادامه از زندانیانی که با متوفی در یک بند از زندان اوین به سر می‌برده‌اند و هم‌چنین از مأموران بند محل نگه‌داری متوفی در خصوص وضعیت جسمی و نحوه‌ی رفتار مأموران با مرحوم ستار بهشتی در هنگام ورود به زندان تحقیقات کاملی به عمل آمده است.ذکر این مطلب ضروری است که دادستانی تهران هم چنین در مورد فوت مرحوم ستار بهشتی سوای برخی اتهاماتی که متوجه مامورین بازداشتی است به برخی احتمالات دیگرکه ناشی از تبلیغات سوء و نحوه‌ی ‌اطلاع رسانی غیر متعارف برخی سایت های معاند در مورد متوفی ستار بهشتی بوده است توجه لازم را نموده وبه تحقیقات خوددر این زمینه ادامه خواهد داد. 

در اقدام دیگری طبق دستور بازپرس، جسد به پزشکی قانونی انتقال یافت که پس از معاینه‌ی جسد، گواهی مربوطه که مؤید وجود چند فقره کبودی در کتف و دست و پای متوفی بود، صادر گردید. پزشکی قانونی در نظریه اول، اعلام علت قطعی فوت را منوط به وصول جواب آزمایشگاه سم‌شناسی و نتیجه‌ی کالبدگشایی نمود. در تاریخ 21/8/1391 نظریه بخش سم‌شناسی و آسیب‌شناسی پزشکی قانونی واصل شد که طی آن وجود هرگونه دارو یا سم در بدن متوفی منفی اعلام گردید.درنظر 24/8/1391 اعلام گردیده است در معاینه ظاهری بعمل آمده چند مورد کبودی در حال جذب در تنه و اندام تحتانی و سائیدگی در قدام ساق چپ مشاهده گردیده و اعلام علت فوت به انجام تحقیقات قضایی منوط گردید.

در آخرین نظریه کمیسیون پزشکی هفت نفره (پزشکان متخصص پزشکی قانونی) که به تاریخ 30/8/1391 صادر گردیده، آمده است: «در حال حاضر با توجه به بررسی‌های انجام شده و با اطلاعات موجود، تعیین علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نبوده، اما نظر به این‌که در معاینه‌ی جسد و بررسی‌های تکمیلی هیچ‌گونه دلایل و شواهدی از بیماری منجر به فوت احراز نگردیده است، محتمل‌ترین علت منجر به فوت می‌تواند پدیده‌ی شوک باشد که در صورت احراز ایراد ضربه یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی، این عوامل می‌تواند عامل شوک مذکور باشد».

با توجه به مراتب فوق، دادستانی تهران با تأکید بر سرعت در مشخص شدن علت فوت و رسیدگی دقیق به پرونده، روند تحقیقات را بدون هیچ‌گونه وقفه و ملاحظه‌ای به طور مستمر در جهت احراز واقعیت و احقاق حق ادامه داده و نتایج حاصل از تحقیقات را به اطلاع عموم خواهد رساند.

مهدی هاشمی از زندان آزاد شد

اما سرانجام از هرچه بگذریم اطلاع درباره وضعیت رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی خوش تر است.

در تاریخ ۲۶ آذر ماه و پس از حدود ۸۳ روز زندانی مهدی هاشمی پس از تکمیل تحقیقات و با تودیع وثیقه مناسب از زندان اوین آزاد شد.

پایگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران شامگاه روز ۲۶ آذر اعلام کرد مهدی هاشمی پس از تکمیل تحقیقات و با تودیع وثیقه مناسب از زندان اوین آزاد شد.

ادامه دارد....

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها