يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۲۱۴۳۰
زمان انتشار: ۰۲:۱۷     ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
كارنامه دوستان و دشمنان انقلاب در فاصله ۲۲ خرداد تا ۲۲ بهمن ۸۸
برگ برگ فتنه 88 حاوي در‌س‌هايي آموزنده و عبرت‌انگيز است؛ آشكار‌تر شدن هر‌چه بيشتر نقش ممتاز ولي‌فقيه و رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (مد‌ظله)‌ در برون‌رفت از بحران‌سازي براندازان، اثبات عظمت ملت بابصيرت، دين‌مدار و ولايت‌محور ايران، عمق کينه دشمنان ملت و تفكيك صف دوستان انقلاب و نظام از دشمنان آن و ... همگي از در‌س‌ها و بركات فتنه 88 است.
به گزارش 598ربه نقل از حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، 1388 هم تجديد حياتي براي 13 آبان‌ها و 16 آذر‌ها و 22 بهمن‌ها بود و هم منشا و مبدا تحولات نويني چون 22 خرداد و 9 دي بود.

22 خرداد تا 22 بهمن روز شمار 30 سال انقلاب بود. روند حوادث 88 ماهه پس از انتخابات به خوبي نشان داد "تجديد حيات نظام سياسي جمهوري اسلامي ايران" جامع ترين تعبير براي وصف تحولات اين برهه حساس پس از انقلاب است.

گزارش پيش رو يکي از مهم‌ترين روزهاي حوادث اين نبرد 8 ماهه ( 22 خرداد و 23 خرداد 88) را بررسي کرده است.


جمعه، 22 خرداد، انتظار به سر رسيد


رأس ساعت 8 صبح انتظار همگان به سر می‌رسد و ایران اسلامی برای انتخاب ششمین رئیس جمهور تاریخ خود آماده می‌شود.

 
«رهبر معظم انقلاب در نخستین ساعت رأی‌گیری ضمن انداختن رأی خود به صندوق سیار 110 در حسینیه ی امام خمینی (ره) از ضرورت "تلاش مردم جهت ناکام ماندن تشنجات" سخن گفتند و در ادامه نقل قول‌هایی را که طی روزهای قبل از انتخابات، حامیان برخی کاندیداها به ایشان منتسب کرده بودند تکذیب نموده و از مردم خواستند تا به این شایعات توجهی نداشته باشند، چرا که این اقدامات کار انسان‌های ناسالم است».

محمود احمدی نژاد، محسن رضایی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی هرکدام در ساعات اولیه رأی‌گیری با حضور در مناطق مختلف تهران رأی خود را به صندوق انداختند.


اظهارات کانديداهاي انتخابات 88 در حين انداختن راي خود به صندوق


احمدی‌نژاد که در مسجد جامع افسریه حضور یافته بود، بعد از انداختن رأی خود به صندوق، در جمع خبرنگاران از انتخابات به عنوان مرحله هم افزایش توانایی‌ها، تحکیم وحدت و سکوی جهش به سمت قله‌های بلندتر یاد کرد و گفت: "مطمئنم عنایات الهی و امام عصر(عج) یار و مددکار ملت به سمت قله‌های بلند پیشرفت و تعالی خواهد بود."

محسن رضایی پس از انداختن رأی خود به صندوق در حسینیه جماران، در جمع خبرنگاران گفت: "هر کس در انتخابات پیروز شود، همه باید با او همکاری کنند و از هواداران خود می‌خواهم گسترده پای صندوق‌های رأی حضور یابند و پس از انتخابات نیز از رأی مردم تمکین کرده و اخلاق را رعایت کنند."

میرحسین موسوی ضمن حضور در مسجد ارشاد شهرری با همراه همسر خود زهرا رهنورد، در میان خبرنگاران از امیدواری خود برای وحدت جهت رفع مشکلات کشور سخن گفت و تأکید کرد: "با حضور پرشور مردم در صحنه ی انتخابات، مشکلات احتمالی برطرف خواهد شد".

مهدی کروبی در حسینیه‌ حصار بولی پس از رأی دادن با حضور در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه هر کس رئیس جمهور شود، همه از او حمایت می‌کنیم، گفت: "وقتی نتایج اعلام می‌شود همه ما باید قبول کنیم و از تخریب دیگران بپرهیزیم."

کروبی در ادامه با رد شبهه افکنی‌ها پیرامون سلامت انتخابات تأکید کرد: "نباید به کسانی که در صدد ایجاد شبهه در انتخابات هستند میدان بدهیم من هم جز کسانی هستم که سلامت انتخابات را قبول دارم ولی جلوی کسانی که در صدد ایجاد شبهه هستند را می‌توانیم بگیریم". 

وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شما رئیس جمهور نشوید چه کاری می‌کنید عنوان کرد: "چرا این سوال را از من می‌پرسید و از دیگران نمی پرسید!؟ من هم جواب این سوال را نمی‌دهم و از این حقه‌ها بلدم".

محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق کشورمان ضمن حضور در حسینیه جماران و انداختن رأی خود به صندوق، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: "همه باید آنچه مردم انتخاب می‌کنند بپذیرند و از رأی مردم تمکین کنند."

وی در ادامه تأکید کرد: "همه شواهد امر حاکی است که مهندس موسوی انتخابات را برده است اما من پیشگو نیستم".

عفت مرعشی، همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ضمن انداختن رأی خود به صندوق در جمع خبرنگاران گفت: "امیدوارم احمدی نژاد و دوستان خوارجش از مردم پاسخ دریافت کنند".

وی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در مناظره تلویزیونی با موسوی نیز گفت: "چرا این گونه حرف‌های مزخرف می‌زنند و بچه‌های من را به دزدی متهم می کنند؟" وی در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید توصیه شان به هواداران کاندیداها بعد از روز انتخابات چیست؟ گفت: "اگر تقلب کردند، بریزند توی خیابان ها."

وب‌سایت آیت‌الله منتظری مي‌نويسد:

 آیت الله منتظری پس از انداختن رأی خود به صندوق گفت: "امیدوارم ان شاء الله نتیجه این انتخابات به نفع کشور و مصالح کشور باشد. کاندیداها توجه دارند که ملت یک رئیس جمهور بیشتر نمی‌خواهد، یک نفر که از میان کاندیداها با آرای ملت انتخاب شد، کاندیداهای دیگر که به عنوان رقیب بودند قهر نکنند، بالاخره کشور خودشان است و همه جای دنیا رسم است یک نفر که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود رقبای دیگر فورا به این انتخاب تبریک می‌گویند و آن شخص منتخب هم خیال نکند که حالا یک مقام خیلی بالایی پیدا کرده است. هر کس انتخاب بشود مسئولیت بزرگی پیدا می کند و سعی کند ان شاء الله این مسئولیتش را خوب انجام بدهد."

جهان نيوز مي‌نويسد: غلامحسین کرباسچی که درطول زمان تبلیغات از وی به عنوان معاون اول مهدی کروبی نام برده می‌شد با حضور در جمع خبرنگاران دانشگاه امیرکبیر، بر روی برگه رأی خود نام میرحسین موسوی را نوشت و پس از نشان دادن رأی خود به حضار، علت رأی دادن به موسوی را اطمینان از رأی نیاوردن کروبی اعلام کرد.

کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی با صدور بیانیه ای اعلام داشت: با توجه به برخی شایعات مطرح به هنگام رأی دادن، (مردم) خودکار همراه داشته و نام نامزد خود را به وسیله خودکارهای خود بنویسند و از خودکارهایی که دیگران در اختیارشان قرار می‌دهند استفاده ننمایند.

در جايي ديگر جهان نيوز آورده است، کمیته صیانت از آرا که به ادعای اصلاح‌طلبان برای حفظ آرای نامزد مورد حمایت آنها تشکیل شده است، خود تبدیل به مکانی برای انجام تخلفات مختلف شده است یکی از معاونان کمیته صیانت از آرا که در زمان اصلاحات فرماندار یکی از شهرستان‌های بزرگ کشور بوده است، صبح امروز با مراجعه به تعدادی از شعب اخذ رأی با در دست داشتن فرم 22 یعنی فرم تجمیع آرای صندوق‌های انتخاباتی اقدام به گرفتن امضا از نمایندگان اصلاح‌طلبان و دیگر اعضای حاضر در شعبه می‌کند.

بنابراین گزارش، با مشکوک شدن ناظر شورای نگهبان و تفتیش مدارک مذکور، مشخص می‌شود که این فرد، فرم "22 "  که فرمی محرمانه است را به طور غیرقانونی در دست داشته و اقدام به دریافت امضا برای سوء استفاده‌های بعدی می‌کرده است این درحالی است که با بررسی‌های صورت گرفته مشخص می‌شود که این فرم در دست تعدادی دیگر از اعضای کمیته موسوم به صیانت از آرا قرار دارد که با دخالت نهادهای مسئول این افراد از جمله آقای "چ" تحت تعقیب قرار گرفته و دستگیر می‌شوند جالب اینکه فرد مذکور با مراجعه به پنج شعبه برای آن امضا جمع می‌کند که در مراجعه به ششمین شعبه با مشکوک شدن ناظر شورای نگهبان در چنگال قانون گرفتار می‌شود.

گفتنی است، کمیته صیانت از آرا به ریاست محتشمی پور از چند روز پیش شانتاژهای رسانه‌ای خود را چند برابر کرده و با اتهامات مختلفی که به ستاد انتخابات کشور وارد می‌کردند، وزارت کشور دولت نهم را متهم به تقلب و دست بردن در آرا می کردند که با افشای عملیات آنها در دسترسی غیرقانونی به مدارک محرمانه انتخابات و برنامه ریزی برای سوء استفاده از آن، اولین گام آنها برای ایجاد اغشاش و زیرسوال بردن سلامت انتخابات لو رفت درحال حاضر پنج نفر از عوامل سوء استفاده از فرم‌های محرمانه انتخاباتی در بازداشت به سر می برند.


مروري بر بازتاب و تحليل رسانه‌ها و مطبوعات خارجي از نتيجه انتخابات


مجله آمریکایی تایم گفتگوی اختصاصی خود را با میرحسین موسوی با عنوان «مردی که می‌تواند احمدی نژاد را شکست دهد» منتشر ساخت.

موسوی در بخشی از این گفتگو با اشاره به تجمعات خیابانی حامیانش در دوره تبلیغات انتخاباتی می‌گوید: تجمعات خیابانی چشمگیر هفته‌های گذشته احتمالا ماهیت ساختار قدرت را به نحوی بنیادین دگرگون خواهد ساخت... در واقع دگرگونی و تغییر در ساختار قدرت با فشار بر رهبری در جهت پذیرش افکار عمومی رخ خواهد داد.

درپاسخ به این سوال که اگر انتخابات را ببازد، آن وقت چه می شود؟» پاسخ داد: "تغییرات مدتهاست که آغاز شده است تنها گوشه ای از این تغییرات به پیروزی در انتخابات مربوط می شود و بخش‌های دیگر تغییر ادامه خواهند یافت و هیچ عقب گردی در کار نخواهد بود".

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال: «احمدی نژاد به احتمال بسیار مجددا رئیس جمهور ایران می‌شود».

روزنامه فرانسوی فیگارو: «قشر محروم جامعه ایران طرفدار احمدی نژاد هستند و وی را فردی منتخب و لایق برای ابقا در سمت ریاست جمهوری می‌دانند و معتقدند سیاست‌های وی موجب پیشرفت و ترقی کشورشان در عرصه‌های مختلف خواهد شد».

روزنامه الشرق الاوسط: «محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری کنونی ایران، شانس بیشتری برای پیروزی در مقابل میرحسین موسوی رقیب اصلاح طلب خود برخوردار است».

روزنامه ی آمریکایی واشنگتن پست: «حامیان احمدی نژاد شیوه احمدی نژاد درباره مسائل مربوط به هولوکاست و دفاع سازش ناپذیر وی از برنامه هسته ای ایران را تحسین می‌کنند».

خبرگزاری فرانسه: «احمدی نژاد شانس بیشتری در مقایسه با دیگر نامزدها برای پیروزی دارد».

خبرگزاری روسی ریا نووستی: «با توجه به اینکه برای اولین بار در تاریخ انتخابات ایران رأی دهندگان توانستند کاندیداها را در یک مناظره مستقیم تلویزیونی ارزیابی کنند و همچنین اوج هیجان هواداران در طرفداری از نامزدهای مورد علاقه خود، انتظار می‌رود که انتخاباتی منحصر به فرد در ایران انجام می‌شود».

روزنامه برزیلی گلوبو: «رقابت اصلی میان محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی است، احمدی نژاد سعی دارد دومین دوره ریاست جمهوری خود را تثبیت کند و در مقابل رقیب اصلی وی موسوی با استفاده از شبکه ارتباطی اینترنتی و رسانه‌های مختلف در نظر دارد به پیروزی دست یابد، اما به نظر می‌رسد احمدی نژاد پیشتاز جلب آرا باشد، اما باید در انتظار دقایق آخر بود چرا که کسی نمی تواند به طور دقیق نتیجه را پیش بینی کند».

"محصولی، وزیر کشور از عدم شکایت نماینده میرحسین موسوی خبر داد: الآن نماینده آقای موسوی در فرمانداری بود و ما پرسیدیم که اگر کوچک ترین مشکلی دارید به ما بگویید، اما نماینده موسوی حتی یک مشکل هم مطرح نکرد".

آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی با حضور در ستاد انتخابات کشور گفت: "کسانی که بحث تقلب در انتخابات را مطرح می‌کنند با خارج از کشور ارتباط دارند".

ايشان تأکید کردند: "این افراد تعریف درستی از تقلب ندارند، زیرا براین باورند که اگر انتخابات به نفع آنان نشد، تقلب صورت گرفته است. آنها احساس می کنند ممکن است در انتخابات از سایرین عقب بمانند و به همین دلیل این شبهه ها را القا می کنند." 

يکي از خبرگزاري‌هاي داخلي از اعلام تشکر زارعی نماینده ستاد احمدی نژاد، ساداتیان نماینده ستاد کروبی و آخوندی نماینده ستاد موسوی از شورای نگهبان به دلیل ابتکار دعوت از نمایندگان کاندیداها برای حضور در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات خبر داد.

داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون اقلیت(اصلاح طلبان) مجلس در گفتگو با پارلمان نیوز، مي‌گويد: "مردم نسبت به آینده کشور احساس خطر کرده اند و برای اینکه رضایتی خود از سیاست‌های چهارسال گذشته را مطرح کنند، امروز به پای صندوق‌های رأی آمده اند".

وی با بیان اینکه طی تماس با برخی نمایندگان استان‌های مختلف متوجه شدم اوضاع میرحسین موسوی بسیار خوب است، گفت: "حتی با احتمال جابجایی آرا باز هم موسوی در دور اول، رئیس جمهور خواهد شد."

رجا نیوز مي نويسد: "نماینده میرحسین موسوی در یکی از شعب اخذ رأی، فرم شماره "22" را که مخصوص شمارش آرا است، جعل کرده بود که پس از افشای این مسئله، اعتراف کرده این اقدام با هماهنگی مسئول ستاد موسوی در شهر انجام شده است. از شهرکرد نیز خبر می‌رسد برخی افراد به نفع میرحسین موسوی اقدام به جمع آوری شناسنامه کرده اند و عده‌ای دیگر نیز با وعده دریافت پول توسط خودروهای عمومی به محل شعب اخذ رأی منتقل شده اند.

در حوزه فرخ شهر شهرکرد خرید رأی توسط هواداران موسوی به قیمت 50 تا 100 هزار تومان انجام شد. در مجاورت مسجد صاحب الزمان (عج) شهرستان ایذه چادر تبلیغاتی محسن رضایی برپا بوده و اقلام تبلیغاتی نیز توزیع شده است. همچنین در مناطق اهل سنت کردستان شب نامه ای با عنوان «اعتراض به هتاکی احمدی نژاد نسبت به اصحاب پیامبر(ص)» در حجم وسیعی توزیع شد ازسوی دیگر در صندوق میدان نبوت تهران، به نام کروبی، خرید و فروش آرا گزارش شده است.»


کليد خوردن شائبه پيروزي مير حسين موسوي توسط برخي رسانه‌ها


قلم نیوز در ساعت 13:11 به نقل از ابوالفضل فاتح رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد مهندس موسوی، خبری با عنوان «پیروزی مهندس موسوی با فاصله زیاد قطعی است/ همه برای این پیروزی یک سجده شکر بدهکاریم» منتشر ساخت.

این سایت همچنین در ساعت 19:01 به نقل از فرشاد مومنی عضو ستاد مهندس موسوی نوشت: "میرحسین موسوی در آستانه شکستن رکورد 30 میلیون رأی است" و در ساعت 20:21 نیز در خبری اعلام کرد: "موسوی بیش از 60 درصد آرا را کسب کرده است."

ساعت 12:10 سایت یاری نیوز به نقل از سیدمحمد خاتمی، خبر پیروزی میرحسین موسوی در دور نخست انتخابات را مخابره نمود.

سایت جمهوریت درساعت 21:06 خبری را با عنوان «خاتمی به میرحسین تبریک گفت» منتشر کرد.

در آخرین ساعات رأی گیری، علی اکبر محتشمی پور رئیس کمیته صیانت از آرای موسوی با حضور در جمع خبرنگاران، درپاسخ به سوال که «چه شواهدی برای پیروزی موج سبز و برنده شدن موسوی در کشور دارید؟» گفت: "چیزی که عیان است چه حاجت به بيان است وي در ادامه نيز از قابل قياس نبودن آراي موسوي و ديگر کانديداها سخن گفت و از برگزاري جشن پيروزي حاميان موسوي در 23 و 24 خرداد خبر داد.

سايت کلمه مي نويسد: «80 درصد از نمايندگان کميته صيانت از آراي مير حسين موسوي موفق به حضور در پاي صندوق‌هاي راي شدند. گزارش خبرنگار کلمه حاکي از حضور اکثريت نمايندگان کميته صيانت از آرا در پاي صندوق‌هاي راي است».

موسوي با حضور در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي اعلام کرد: برابر اطلاعاتي که از ستادهايمان در سطح کشور داريم، برنده قطعي با نسبت آراي بسيار زيادي اينجانب هستم. موسوي با ابراز اميدواري به اين که مسائل در فضاي دوستانه با نشاط و اعتمادحل شود، گفت: وظيفه همه ما اين است که از اين امانت الهي يعني راي مردم حفاظت کنيم. ما از وزارت کشور و دولتي که ادعاي مردمي بودن دارد مي‌خواهيم که حافظ حقوق ملت باشد.

به هر حال بنده خود را پيروز قطعي اين ميدان مي‌دانم و منتظر شمارش آرا به طور دقيق هستم. انتظار داريم در همين روزهاي نزديک جشن پيروزي را برگزار کنيم. آن چه مهم است اين که ما بايد همگي تسليم اراده مردم باشيم.

ميرحسين موسوي با صدور بيانيه‌اي تشکرآميز خطاب به ملت ايران اعلام کرد: مردم شريف ايران!  .... به اطلاع مي‌رسانم به زعم تخلفات و کارشکني‌هاي متعدد و نارسايي‌هاي گسترده، مستندات و گزارش‌هاي واصله حاکي از اين است که راي اکثريت قاطع مردم متوجه اين خدمتگزارشان بوده است از مسئولان امر مي‌خواهم در شمارش آرا نهايت دقت و حفظ امانت را بنمايند و اعلام مي‌کنم، در غير اين صورت از همه امکانات قانوني براي احقاق حقوق حقه ملت ايران اقدام خواهم کرد. همين جا فرصت را مغتنم مي شمارم و از ملت شريف ايران مي‌خواهم آماده برگزاري جشن پيروزي در شامگاه ميلاد بانوي دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) باشند.

سايت الف از تدارک خانه تيمي براي آشوب پس از انتخابات خبر داد و نوشت: «اين تيم در چند روز گذشته با ساماندهي تعداد قابل توجه اراذل و اوباش تلاش دارد امروز با برگزاري برخي تجمعات در مقابل وزارت کشور و استانداري‌ها زمين باخته انتخابات را بسوزاند.»

رجانيوز آورده است: «يک مرکز تدارک آشوب‌هاي خياباني در محله قيطريه تهران شناسايي و پلمپ شد. تعدادي از دختران و پسران حامي موسوي در اين ساختمان در حال تهيه بروشور، تراکت و شب نامه‌هايي به منظور تشويق مردم به آشوب‌هاي خياباني بودند. تعدادي از اين عوامل محرک آشوب‌هاي خياباني بازداشت شده‌اند برنامه ريزي براي آشوب‌هاي خياباني به صورت جدي در دستور کار کميته جنگ رواني ستاد اين کانديدا قرار دارد.»

مرتضي تمدن اعلام کرد: کانديداها و حاميان آن‌ها مي‌توانند اگر به مسئله‌اي اعتراض دارند، آن را از راه‌هاي قانوني پيگيري کنند، اما هر گونه تجمع هواداران کانديداها مجوز ندارد و غيرقانوني محسوب مي‌شود.


شنبه، 23 خرداد، يک روز پس از انتخابات 88


آمار پايگاه اطلاع رساني وزارت کشور: «از 39 ميليون و 165 هزار و 191 برگه راي ماخوذه، محمود احمدي‌نژاد با 24 ميليون و 527 هزار و 516 راي و کسب 63.62 آرا، رئيس‌جمهور منتخب ملت ايران معرفي شد. محسن رضايي با 678 هزار و 240 راي (1.73 درصد)، مهدي کروبي با 333 هزار و 635 راي (85/0 درصد) و ميرحسين موسوي با 13 ميليون و 216 هزار و 411 راي (33.75درصد) نتوانستند آراي اکثريت را براي خود جلب کنند. ميزان آراي باطله نيز 409 هزار و 384 راي بوده است»

«بيش از 39 ميليون از 46 ميليون ايراني واجد شرايط جهت راي دادن در انتخابات شرکت کردند که مشارکت بيش از 85 درصد از مردم در اين انتخابات، طي 31 سال استقرار نظام جمهوري اسلامي يک رکورد جديد و بي‌سابقه محسوب مي‌شود».

رهبر معظم انقلاب ضمن صدور پيامي خطاب به ملت ايران فرمودند:

انتخابات 22 خرداد با هنرنمايي ملت ايران نصاب تازه‌اي در سلسله طولاني انتخاب‌هاي ملي پديد آورد. مشارکت بيش از هشتاد درصدي مردم در پاي صندوق‌ها و راي بيست و چهار ميليوني به رئيس‌جمهور منتخب يک جشن واقعي است. ايشان در ادامه تاکيد کردند: گمان بر اين است که دشمنان بخواهند با گونه‌هايي از تحريکات بدخواهانه، شيريني اين رويداد را از کام ملت بزدايند. به همه آحاد مردم به ويژه جوانان عزيز که سرزنده ترين نقش آفرينان اين حادثه شورانگيز بودند، توصيه مي‌کنم که کاملا هشيار باشند. همواره بايد شنبه پس از انتخابات، روز مهرباني و بردباري باشد. چه طرفداران نامزد منتخب و چه هواداران ديگر نامزدهاي محترم، از هر گونه رفتار و گفتار تحريک آميز و بدگمانانه پرهيز کنند.

وزير کشور در نشست خبري خود با بيان اين که نماينده‌هاي کانديداها از ابتدا تا پايان شمارش آرا بر سر صندوق‌ها حضور داشتند، گفت: حاضريم استان به استان و شهر به شهر، کليه آرا را در اختيار نامزدها بگذاريم و حتي حاضريم همکاري‌هاي بيشتري داشته باشيم تا اگر شبهه‌اي وجود دارد برطرف شود.

محصولي در ادامه تاکيد کرد: هيچ مستندي از تخلفي که در نتايج انتخابات اثرگذار باشد نداشتيم و اگر ارائه شود پيگيري خواهد شد.

ستاد انتخاباتي موسوي با صدور اطلاعيه‌اي با رد نتايج انتخابات اعلام کرد: امروز اراده و عزم ملت ايران در برابر يک پديده اعجاب انگيز به نام دروغ، تزوير و تقلب بهت زده شده و بيش از بيش دلتنگ امام راحل است تا نزد او شکايت برد.

زهرا رهنورد همسر موسوي طي گفتگويي با شبکه تلويزيوني بي.بي‌. سي فارسي گفت: نتيجه آرا دقيقا برعکس آن چيزي است که واقعيت دارد؛ يعني دقيقا نسبت آراي موسوي به احمدي‌نژاد 4 به 1 بوده است. يک نقاطي هستند که خودشان نشان دهنده نادرست بودن ميزان آراست. مثلا ترک زبان‌ها و مردم آذربايجان فرزند خودشان را رها نمي‌کنند تا به فرد ديگري راي بدهند يا خود بنده که بارها گفتم من لر هستم و آقاي موسوي هم گفته داماد لرستان است، لرها داماد خودشان را رها نمي‌کنند و به احمدي‌نژاد راي بدهند. اين دو مورد براي ما ملاک است که باقي موارد هم همين طور است.

وي در پاسخ به خبرنگار بي . بي .سي که پرسيد: «راي آقاي موسوي براساس برآوردهاي شما چهار به يک بوده است، در قياس آقاي احمدي‌نژاد مستندات شما چه هست» اظهار داشت: در شهرستان‌ها و تهران در واقع تجمع مردم حاکي از اين بود که آراي موسوي بسيار بالاتر از آن است که اصلا قابل تصور باشد، هر وقت طرفداران دو طرف حاضر مي‌شدند، طرفداران احمدي‌نژاد در حد يک صدم بودند در مقابل طرفداران موسوي.... ما نمي‌دانيم چگونه با اين صندوق‌ها عمل شده و راي ها چگونه دست برده شده و چه بوده، فقط مي‌دانيم که نسبت موسوي به احمدي‌نژاد 5.4 به 1 با 4 به 1 يا جاهاي ديگر ممکن است مثلا 3 به 1.5 باشد.


انتشار نخستين بيانيه موسوي/ اظهارات بازندگان انتخابات 88/ اين تازه اول داستان است


موسوي نخستين بيانيه خود را منتشر نمود.

وي نتيجه اعلام شده را بهت آور توصيف کرد و آن را نتيجه شعبده‌بازي‌هاي صدا و سيما و دست اندرکاران انتخابات دانست.

وي در ادامه نوشت: اينجانب ضمن اعتراض شديد به روند موجود و تخلفات آشکار و فراوان روز انتخابات هشداي مي‌دهم که تسليم اين صحنه آرايي خطرناک نخواهم شد... خائنين به آراي مردم ابايي از آن ندارند که اين خانه پارسايان به آتش کشيده شود.... ما موج عقلانيت سبز خود را که برگرفته از تعايلم ديني و علايق ملت به اهل بيت پيامبر(ص) است،‌با تمامي شور ادامه مي‌دهيم و با شورش دروغ که در کشور طغيان کرده و چهره آن را آلوده است مبارزه مي‌کنيم، اما اجازه نخواهيم داد که حرکات ما شکل کور به خود بگيرد.

«ميرحسين موسوي که پس از شکست سنگين در مقابل محمود احمدي‌نژاد مطابق پيش‌بيني‌هاي قبلي اقدام به زير سوال بردن سلامت انتخابات به منظور توجيه شکست کرده و دعوت به آشوب‌هاي خياباني نيز در دستور کار وي و اطرافيان او قرار دارد در سال 65 در خصوص اثرگذاري دولت بر انتخابات نظر ديگري داشته است. وي روز يکشنبه8 تير 1365و در پايان جلسه هيئت دولت به سوالات خبرگزاري جمهوري اسلامي پاسخ داد و در خصوص شبهات مطرح شده در خصوص سلامت انتخابات مياندوره‌اي مجلس شوراي اسلامي گفت: چه طور مي‌شود در انتخاباتي که همه مردم و شوراي نگهبان و هم چنين روحانيت عزيزمان ناظر هستند، بشود دولت اثر بگذارد؟ وي بايد هم اکنون توضيح دهد مگر اتفاقي غير از اين اتفاق افتاده است؟

مهدي کروبي در بيانيه‌اي نتايج اعلام شده را مضخک و شگفت آور توصيف کرد.

وي تاکيد کرد: من به پيشگاه ملت شکايت مي‌برم و دستان همه راي دهندگان به خصوص دانشجويان، روشنفکران، زنان محرومين و افراد مورد تبعيض اعم از دگرانديشان، اقليت‌هاي حقوق و مذهبي‌، دراويش، اهل حق را مي‌بوسم و حتما در مقابل اين مهندسي و تنظيم ناشيانه راي ملت سکوت نخواهم کرد و به عنوان فردي مستقل در چارچوب فکري و سياسي خاص خود و براساس مواضع و بيانيه‌هايي که منتشر کرده‌ام، در صحنه خواهم ماند.

کروبي در آخرين جمله اين بيانيه نوشت: اين تازه اول داستان است.

روزنامه ايران نوشت: «مصطفي تاج‌زاده و عبدالله رمضان زاده به همراه يازده نفر از عواملي که قصد اغتشاش داشتند، بعدازظهر ديروز توسط نيروهاي امنيتي شناسايي شدند. مرجع قضايي براي برخي متهمان اين پرونده حکم پيگيرد صادر کرده و مکان مورد نظر نيز پلمپ شده است. اين متهمان در ساختماني در محدوده قيطريه تهران در حال خبرسازي و تهيه فيلم براي شبکه ماهواره‌اي بودند و هم چنين از اين مکان مقاديري سلاح سرد نيز کشف شده است.

سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد: در پي انتخابات رسوراي اخير که در مخافل سياسي داخلي و خارجي از آن به عنوان کودتاي نرم عليه مردم سالاري و جمهوريت در ايران ياد مي‌کنند، اقتدارگرايان حاکم در اقدامي وقيحانه در سطح وسيعي اقدام به دستگيري فعالان سياسي منتقد و مخالف دولت کرده‌اند. بي شک موج دستگيري فعالان سياسي خطاي بزرگ ديگري در ادامه بدعت و خطاي مصادره آراي مردم در انتخابات رسواي دهم است.

ميرحسين موسوي در نامه‌اي سرگشاده خطاب به مراجع تقليد نوشت:

سکوت علما و مراجع که ملجا راسخ اين ملت شمره مي‌شوند، خسارتي بيش از يک تغيير در آرا را به دنبال خواهد داشت. وي تصريح کرد: تصور تقلب در آراي مردم تا اين اندازه و برابر انظار شگفت زده جهانيان از حکومتي که تعهد به عدالت شرعيه از ارکان اساسي آن شمرده مي‌شود، براي کسي ممکن نبود.


مردگان سياسي فرصت اظهار پيدا کردند/ تحليل‌هاي بيگانگان


ابوالحسن بني‌صدر در مصاحبه با تلويزيون صداي آمريکا نتايج انتخابات ايران را «تقلب بزرگ» توصيف کرد.

مجمع روحانيون مبارز با صدور بيانيه‌اي خواستار ابطال نتايج انتخابات رياست جمهوري شد.

خبرگزاري رويترز: «اين اولين باري نيست که اين آهنگرزاده (احمدي‌نژاد) توانست در صحنه ظاهر شود، زيرا در انتخابات گذشته نيز وي توانست رقيب قدرتمند خود يعني رفسنجاني را در يک رقابت تنگاتنگ شکست دهد. امروز کشورهاي غربي اگر بخواهند برنامه هسته‌اي ايران را خنثي کنند، بايد به دنبال راهي بگردند که چگونه با دولت احمدي‌نژاد تعامل کنند؟ کشورهاي غربي اميد زيادي به پيروزي موسوي داشتند تا وي بتواند تنش ايجاد شده در قبال برنامه هسته‌اي ايران و کشورهاي غربي را برطرف کند و شانس برقراري ارتباط با اوباما را افزايش دهد، اما به نظر مي‌رسد که به قدرت رسيدن دوباره احمدي‌نژاد، نشانه‌اي از بازگشت به ريشه‌ها و اصول انقلاب ايران و تجديد آرمان‌هايي است که توسط آيت‌الله خميني بينان‌گذار انقلاب اسلامي پايه گذاري شده بود».

رجانيوز آورده است:  «بعدازظهر امروز اغتشاشات پراکنده در تهران آغاز شد. تعدادي از دانشجويان دانشگاه تهران در حالي که به دو دسته موافق و مخالف نتايج انتخابات تقسيم شده بودند، در خيابان 16 آذر و سپس ميدان انقلاب عليه همديگر شعارهايي سردادند. مخالفين شعارهايي همچون مرگ برديکتاتور و موافقين شعارهايي چون قبول اکثريت، نشان آدميت سر دادند. در حالي که جمعيت به سوي وزارت کشور حرکت مي‌کرد، در خيابان فاطمي سطل‌هاي زباله را اوباش به آتش کشده شد و به تدريج با تاريک شدن هوا، درگيري‌ها بين نيروي انتظامي و اغتشاش‌گران شدت گرفت.

پيروزي قطعي دکتر احمدي‌نژاد در انتخابات رياست جمهوري دهم همان گونه که انتظار مي‌رفت با واکنش خشونت طلبانه برخي هواداران ساير رقبا به ويژه موسوي مواجه شد و اوباش اجير شده در ميدان ولي عصر (عج) تهران اقدام به آشوب خياباني و صدمه زدن به اموال عمومي کردند. همچنين حوالي ساعت 18 يک دستگاه اتوبوس در خيابان مطهري به آتش کشيده شد. مجموعه تحرکات انجام شده در سطح شهر تهران طي ساعات پس از پايان انتخابات رياست جمهوري، محصول طراحي اتاق عمليات آشوب و اغتشاش اصلاح‌طلبان در تهران است. اين اتاق عمليات آشوب طي 24 ساعت گذشته و با حضور موثر محسن امين‌زاده و مصطفي تاج‌زاده مکررا تشکيل جلسه داده و در حال برنامه ريزي براي دروغ پراکني و شايعه‌سازي مانند پخش شايعه حبس خانگي موسوي و هم چنين سازماندهي اراذل و اوباش براي ايجاد آشوب‌هاي خياباني است. در همين راستا تعدادي از عوامل اصلي متهم به هدايت آشوب‌هاي خياباني در تهران از جمله تاج‌زاده، رمضان‌زاده، ميردامادي، بهزاد نبوي، محمدرضا خاتمي، مجردي، شريعتي، صفايي فراهاني، تقي رحماتي، هدي صابر و زيدآبادي بازداشت شدند.»

راديو زمانه نقل مي‌کند: «گزارش‌ها از درگيري‌هاي پراکنده و شديدي در خيابان‌هاي مرکز و شمال شهر تهران حکايت دارد و گروهي از هواداران ميرحسين موسوي و مهدي کروبي از صبح امروز با حضور در خيابان‌هاي تهران، اعتراض خود را به نتابج انتخابات اعلام کرده‌اند آن طور که شاهدان عيني از سطح شهر تهران گزارش مي‌دهند، اوضاع در خيابان وليعصر، زرتشت، فاطمي، ميدان انقلاب، ميدان ونک و چهار راه جهان کودک ناآرام است. در خيابان تخت طاووس و ميرزاي شيرازي تهران نيز درگيري‌ها به شدت در جريان است و بخش‌هايي از خيابان به آتش کشيده شده است. معترضان با به آتش کشيدن سطل‌هاي زباله، کندن تابلوهاي راهنمايي و رانندگي و نيز شکستن شيشه‌هاي اتومبيل‌ها، راه ورود خودروهاي پليس را به اين خيابان بسته‌اند. خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز از آتش زدن لاستيک از سوي معترضين به نتيجه انتخابات مقابل ساختمان وزارت کشور خبر داده است».

اين گزارش ادامه دارد ......
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها