أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۲۲۳۴۵
زمان انتشار: ۱۲:۱۷     ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
آیت‌الله سید احمد خاتمی:
عضو مجلس خبرگان رهبری ریشه اصلی فتنه‌ها و سوء ‌استفاده‌های اقتصادی و مسائل و مشکلات اجتماعی را فقدان درک درست مبانی دینی و اعتقادی در جامعه دانست و گفت: فتنه منتظری یک فتنه خطرناک برای نظام بود‌.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سیداحمد خاتمی امروز در نخستین نشست از همایش سلسله نشست‌های تخصصی تبیین بزرگ‌ترین واجب فراموش شده اسلام اظهار کرد: بنده بارها به مسئولان به ویژه به ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر که دایره‌المعارف امر به معروف و نهی از منکر بنویسند به طوری‌که تمام آیات و روایاتی که در این عرصه عنوان شده بیان شود.

وی با اشاره به نکاتی درباره اهمیت امربه معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: امر به معروف و نهی از منکر در صورتی تأثیر دارد که آمرین معروف و ناهیان منکر چهره‌های خودساخته‌ای باشند.

خاتمی افزود: امام خمینی(ره) در تحریر الوسیله  یک فرمایشی دارند خیلی هشدار دهنده است مبنی بر اینکه نباید آمرین معروف و ناهیان منکر خودشان را بی عیب بدانند.قبل از اینکه دغدغه گسترش امربه معروف و نهی از منکر در جامعه داشته باشیم باید این سئوال را از خودمان بپرسیم که چقدر آراسته به این فضایل هستیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه برای اجرایی شدن امر به معروف و نهی ازمنکر نیاز به چهار عامل داریم اظهار کرد: برای پاکسازی جامعه از منکرات و اجرای معروف، مسئله پرداختن به خود، ارتباط فردی ما با نماز چطور است، ارتباطمان با محرمات زبان مانند غیبت، تهمت و بدزبانی چگونه است.

وی با بیان اینکه مرحله دوم مسئله خانواده است، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم آمرین به معروف در جامعه باشیم، باید رفتار خانواده و اخلاق و تربیت نمونه باشد آنچنان که باید رعایت شود،در خانواده قصه نماز چه وضعی دارد، همان طور که پیامبر هیچ چیز را بر نماز ترجیح نمی‌دادند.

خاتمی افزود: موضوع نماز صبح از مسایلی است، که باید به صورت شایسته و بایسته در خانواده به آن پرداخته شود.برای احیای امر به معروف و نهی از منکر توسط آمرین معروف و ناهیان منکر منشور رسمی امربه معروف و نهی منکر نگاشته شود.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: عفاف و حجاب تنها مسئله در خانواده‌ها نیست، بلکه پرداختن به قرآن، توجه به آیات قرآن کریم، آنچه اهل بیت (ع) از ما خواستند، که اگر می‌خواهید خانواده و فرزندان روحیه امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند حداقل 50 آیه از قرآن کریم در روز بخوانند، به مرور بر روی اخلاق و تمام ذهن افراد خانواده تأثیر می‌گذارد.

خاتمی افزود:  مسئله بد حجابی منکر است، همان طور که بدگویی از علیه نظام منکر است، افرادی‌که موضع ضدنظام دارند و غیبت علیه نظام می‌کنند این رفتار  منکر است.

وی افزود: یک سویه نگری بیشترین ضربه را  به اسلام زده است؛ افرادی‌که زهد اسلام را دیدند یک طرفه معنی کردند و سامان دهی را ندیدند. افرادی که برای ضربه زدن به نظام کار می‌کنند آنها نیز منکر انجام می‌دهند و حتی اگر به ظاهر افراد زاهدی باشند باید ناهیان منکر به آنها تذکر دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد و گفت: من بعد از خودم نگران سه چیز؛ فتنه‌های گمراه کننده، حرام خواری، گسترش خونریزی هستم.

وی ادامه داد: فتنه 88 از همان فتنه‌های گمراه کننده بود، فساد 3 هزار میلیارد دلاری، ریشه در نبود تعمیق مبانی اعتقادی و باورهای دینی دارد، از فتنه‌های بزرگ دشمنان اسلام، کم رنگ جلوه دادن امر به معروف و نهی از منکر است.

خاتمی تأکید کرد: باید حوزه امر به معروف را گسترش دهیم و با گسترش منکرات در جامعه مقابله کنیم و این وظیفه همگان است.

امام جمعه موقت تهران شناخت ابعاد واقعی معروف‌ها و منکرات را از مولفه‌های مهم اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر دانست.در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر نباید منکر را یک بعدی نگریست و تمام ابعاد واقعی منکرات باید مورد توجه قرار گیرد.

خاتمی خاطرنشان کرد:‌ افرادی که موضع ضد انقلابی داشته و نسبت به نظام جمهوری اسلامی بدگویی می‌کنند، مرتکب یک منکر بسیار بزرگ می‌شوند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: افرادی که قصد انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر را دارند باید در وهله نخست این فریضه را از خود و خانواده و بستگانشان شروع کنند و بعد دغدغه انجام آن را در جامعه داشته باشند.

وی افزود: آمرین به معروف و ناهیان از منکر خود باید الگوی دیگران در انجام معروف‌ها و پرهیز از منکراتی نظیر غیبت، تهمت و بد زبانی بوده و خانواده و فرزندان آنها در اخلاق و تربیت اسلامی نمونه باشند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، ریشه اصلی فتنه‌ها و سوء ‌استفاده‌های اقتصادی و مسائل و مشکلات اجتماعی را فقدان درک درست مبانی دینی و اعتقادی در جامعه دانست.

خاتمی گفت: نظام جمهوری اسلامی در 34 سال گذشته با فتنه‌ها و ترفندهای مختلف روبه‌رو شده و برخی از این فتنه‌ها مانند فتنه کمونیست‌ها، ‌جریان ملی مذهبی و منافقین بعد از مدت کوتاهی شناخته و با آن مقابله شد ولی برخی فتنه‌ها همانند فتنه آقای منتظری و فتنه بعد از انتخابات سال 88 به صورت یک جریان ادامه یافت.

امام جمعه موقت تهران افزود: فتنه آقای منتظری فتنه کمی نبود بلکه از ابعاد گسترده‌ای برخوردار بود و این فرد که تا چند روز قبل از فتنه به عنوان قائم مقام رهبری از وی نام برده می‌شد، متولی فتنه‌ای شد که از آن به عنوان خطر بزرگ برای نظام یاد می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: هنوز هم برای برخی‌ها این مساله جا نیفتاده و روشن نشده است که مساله امام خمینی (ره)‌ و آقای منتظری یک مساله شخصی نبود بلکه فتنه منتظری یک فتنه خطرناک برای اصل نظام جمهوری اسلامی بود.

خاتمی یادآور شد: همچنین برخی اشخاص که در زمان امام خمینی (ره)‌ و یا بعد از آن مسئولیت‌هایی داشتند بعدها به عامل مهمی در جریان فتنه سال 88 تبدیل شدند.با وجود آنکه رهبر معظم انقلاب از سال 88 تاکنون بیش از 300 مرتبه از واژه فتنه برای این جریان استفاده کردند ولی برخی افراد هنوز هم آن را به عنوان فتنه قبول ندارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها