أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۲۲۶۳۶
زمان انتشار: ۱۶:۲۱     ۱۰ فروردين ۱۳۹۲
با وجود تاکید چندباره رهبر معظم انقلاب مبنی بر مخفی بودن رای ایشان و عدم اطلاع افراد از این رای در انتخابات مختلف، مشخص نیست آیا برخی جریانات سیاسی که بنای رفتار سیاسی خود را ادعای اطلاع از نظرات خصوصی رهبر معظم انقلاب قرار داده‌اند، در انتخابات پیش رو، تغییری در رفتار خود خواهند داد و یا اینکه این رویه غیر اخلاقی و غیر شرعی را پی خواهند گرفت، موضوعی که در هفته‌های گذشته، زمزمه تکرار آن باز هم از سوی این جریانات خاص، نگرانی‌هایی را پیرامون تکرار این رویه در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به وجود آورده است.

به گزارش رجانیوز، یکی از بخش های مهم سخنان رهبر معظم انقلاب در روز اول فروردین ماه 92 در مشهد، تاکید ایشان بر مخفی بودن رای خود در انتخابات و عدم اطلاع افراد و جریان های مختلف از نظر ایشان نسبت به کاندیداهای مختلف بود. ایشان در این باره با اظهاراتی روشن و شفاف، فرمودند:

"باید خودتان تحقیق كنید، از انسانهای مورد اعتمادتان بپرسید، تا به اصلح برسید و اصلح را انتخاب كنید. رهبری، یك رأی بیشتر ندارد. بنده‌ی حقیر مثل بقیه‌ی مردم، یك رأی دارم؛ این رأی هم تا وقتی كه در صندوق انداخته نشود، هیچ كس از آن مطّلع نخواهد بود ... اينجور نيست كه كسی بيايد نسبت بدهد كه رهبری نظرش به فلان است، به بهمان نيست. اگر چنين نسبتی داده شد، اين نسبت درست نيست ... تحت تأثير اين چيزها قرار نگيريد؛ نگاه كنيد، تشخيص بدهيد، اصلح را بشناسيد و برای ادای تكليف، اسم او را به صندوق رأی بيندازيد."

به نظر می رسد یکی از علل اصلی بیان این سخنان از سوی رهبر معظم انقلاب، مشی سیاسی غیر شرعی برخی افراد و جریان های خاص طی 8 سال گذشته در انتساب نظرات شخصی خود به رهبر انقلاب بوده است که بارها و بارها از سوی این جریانات در مجامع غیر رسمی و نیمه خصوصی بیان  و شده است.

این رویه بیش از هر زمان در سال 84 پیگیری شد و برخی جریان‌های سیاسی که مدعی داشتن برخی ارتباطات ویژه بودند، از قطعی بودن نظر معظم له نسبت به یک کاندیدای خاص سخن گفتند، این مساله در همان برهه در میان بخش‌هایی از جامعه مطرح شد اما با توجه به مستند نبودن ادعا، مورد استقبال مردم قرار نگرفت و در نهایت آحاد ملت با رای دادن به نامزد اصلح، پاسخ معناداری به این قبیل رفتارهای غیر اخلاقی دادند.

این موضوع اما در سال‎های پس از انتخابات 84 نیز به انحاء مختلف پیگیری شده است و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در مناسبت‌های مختلف، هر گونه اظهار نظر سیاسی در گوشی را نفی کرده و تصریح فرموده‌اند که هر چه را برای فضای سیاسی کشور لازم بدانند به صورت شفاف با مردم در میان خواهند گذاشت.

اما این رویکرد در جریان انتخابات مجلس نهم نیز به نحو دیگری ادامه داشت، بگونه ای که باز هم همان افراد و جریان های سیاسی با طرح شایعات مختلفی از قبیل اینکه رهبر معظم انقلاب مخالف ارائه لیست مستقل از سوی برخی جریانات هستند، و طرح برخی داستان‌های عجیب از برخی توصیه‌های خاص، سعی در جلوگیری از یک رقابت درون گفتمان میان اصولگرایان را داشتند اما این مساله نیز توسط حداد عادل تکذیب شد.

گفتنی است در جریان انتخابات مجلس نهم، این موضوع که رهبر معظم انقلاب نسبت به یکی از لیست های ارائه شده انتخاباتی نظر مثبت دارند و حتی نسبت به برخی افراد درون همان لیست، نظر مثبت ویژه ای دارند! نیز بارها و بارها از سوی برخی رسانه ها و  چهره های شاخص  یک جریان سیاسی خاص منتشر شد چنانکه واکنش دفتر رهبر معظم انقلاب را نیز به دنبال داشت.  چنانکه دو روز مانده به انتخابات مجلس نهم، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در اطلاعیه ای اعلام کرد: «این دفتر "هرگونه نقل قول از فرزندان رهبر معظم انقلاب مبنی بر تایید یا رد افراد و لیست های انتخاباتی مجلس نهم را تکذیب می کند.»

این در حالی است که رای معنادار مردم در انتخابات مجلس نهم نیز نشان داد، منطق "انتساب منویات گروه‌های سیاسی به خواست رهبر انقلاب" برای کسب وجهه مناسب برای خویش، به دلیل روشن بودن منطق رفتار و مواضع سیاسی رهبر معظم انقلاب برای مردم، به بن بست رسیده است و بانیان اصلی این مدل اقدامات غیر اخلاقی و غیر شرعی که صراحتا نیز مورد عتاب رهبر انقلاب قرار گرفتند، باید به دنبال رقابت سیاسی سالم و گفتمان محور برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو باشند.

در مجموع به نظر می رسد، با تاکیدات صریح و آشکار رهبر معظم انقلاب در این باره، یکی از اصلی ترین محورهای پروژه‌های سیاسی برخی افراد و جریان های خاص که طی سال‌های اخیر همواره خود را در مقام سخنگویی رهبر انقلاب تصور کرده اند،  از بین رفته است  و دیگر نمی توان با "شبه استدلال" هایی مانند اطلاع داشتن از  نظر رهبر انقلاب در یک جلسه خاص، و ادعای تاکید ایشان به کاندیدایی خاص را برای جهت دهی آرای توده های ملت بکار برد

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها