يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۲۶۲۸۵
زمان انتشار: ۰۲:۵۵     ۳۰ فروردين ۱۳۹۲
لباس کردی، لباس زیبایی است که تنوع رنگ و زیبایی آن چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.علاوه بر زیبایی از حجاب کاملی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، لباس‌های محلی استان کرمانشاه، لباس‌های زیبایی است که تنوع رنگ و زیبایی آن چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

لباس‌های زیبا با رنگ‌های شاد و متنوع که برگرفته از طبیعت زیبای این منطقه است، یکی از جاذبه‌های فرهنگی مردم کرمانشاه است.

لباس محلی کرمانشاه یا لباس کردی علاوه بر زیبایی از حجاب کاملی برخوردار است. لباس کردی زنانه و مردانه شامل تن‌پوش،‌ پاپوش و پای‌افزار است و در مناطق مختلف با توجه به موقعیت جغرافیایی از نظر دوخت و دوز متفاوت است.

پوشیدن لباس‌های محلی در بین زنان و مردان کرمانشاهی، مانند گذشته نیست و زندگی ماشینی و مدرنیته بر پوشش لباس مردمان این منطقه بی‌تاثیر نبوده، به‌طوری‌که در مرکز کرمانشاه پوشیدن این لباس محدود به مراسم شادی و جشن‌ها شده است.

پوشیدن لباس محلی در بین مردم شهرهایی همچون پاوه، ‌روانسر، ‌ثلاث‌باباجانی و جوانرود از رواج و رونق خود در گذشته برخوردار است و مردم این مناطق در مراسمات رسمی و محل کار از این نوع پوشش استفاده می‌کنند.

لباسی که یک زن کرد کرمانشاهی می‌پوشد شامل سربند، پیراهن بلند به‌همراه زیرپوش، جلیقه یا نیم‌تنه، پاپوش و شلوار است که از یک حجاب کامل برخوردار است.

البسه یک مرد کرد نیز شامل کلاه یا سربند، پیراهن همراه با قبایی کوتاه که بر روی آن می‌پوشند، شلوار جافی و گیوه یا کلاش است.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: قدیمی‌ترین لباس محلی کرمانشاه از جنس  نمدی است که شاید قدمتی به‌طول چند هزار سال دارد و از شواهد برمی‌آید که پیشینه استفاده از این لباس‌ها به‌زمان دامپروری و غارنشینی برسد.

نصرت‌اله سپهر استفاده از پوشش نمد در گذشته را به نحوه‌های مختلف عنوان کرد و ادامه داد: این لباس محلی قدیمی‌ترین لباس در مناطق عشایری است که در انواع کرک، فرجی و کله‌بان است و در گذشته بلندی و کوتاهی این لباس نشان‌دهنده جایگاه فرد در جامعه بوده است.

سپهر خاطرنشان کرد: کلاهی که مردان کرد در قدیم می‌پوشیدند شامل گه‌گور، نمدی و دست‌چن بود. گه‌گور کلاهی شبیه کلاه‌های دوره قاجار است که دور آن‌را با بندی می‌پیچند.

وی با بیان اینکه کلاه نمدی از نمد درست می‌شود و کلاه دست‌چن، سوزن‌دوزی می‌شود، ادامه داد: کمربند لباس‌های کردی از جنس چرمی و پارچه‌ای است و بستن این کمربند آدابی به‌همراه داشته است.

وی گفت: قدمت استفاده از شلوار کردی (شلوار جافی) به‌دوران اشکانی می‌رسد و این نوع شلوار بر سنگ نگاره‌های مجموعه جهانی بیستون حجاری شده است.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه به لباس‌های بانوان اشاره کرد و گفت: لباس بانوان شامل سربند،‌ کلاه، کمرچین، پیراهن، جلیقه و شلوار است.

سپهر افزود: پوشش سربند بانوان کرد در کرمانشاه 3 نوع است که شامل کت، گل‌ونی و سرون می‌شود و زنان و دختران براساس سن و جایگاه یک‌نوع از این سربندها را به‌سر می‌بندند. گل‌ونی به‌خاطر وجود رنگ‌های شاد، مخصوص دختران جوان است و خانم‌های میان‌سال از سربندهایی به‌رنگ تیره و قهوه‌ای استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر وجود حجاب در لباس‌های محلی از زمان‌های بسیار دور در فرهنگ غنی ایران زمین، گفت: لباس کردی کرمانشاه، لباسی کاملا پوشیده با رنگ‌های متنوع است. همچنین لباس مردانه نیز در عین سادگی و زیبایی کاملا پوشیده است.

سپهر پوشش کامل، رعایت حجاب و راحت بودن را دلیل ماندگاری لباس محلی کرمانشاه عنوان کرد و اظهار داشت: برخی از لباس‌های محلی و زیورآلات کرمانشاهی همچون گیوه به ثبت جهانی رسیده است.

 

 

------------------------------------

گزارش از فرحناز چراغی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها