کد خبر: ۱۲۶۴۵۹
زمان انتشار: ۱۱:۰۰     ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
بهزاد بهزادپور با بیان اینکه آوینی گفته بود هر کسی که می خواهد ما را بشناسد ماجرای کربلا را بخواند، گفت: یکی از دلایلی که این مراسم به این شکل برگزار شد این است که آوینی به عنوان علم کشی امام حسین معرفی شود چون هر آنچه که آوینی داشت از امام حسین بود.
به گزارش 598، آخرین شب مراسم پاسداشت بیستمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی با عنوان «شبی با مرتضی» با حضور مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران و سخنرانی حجت الاسلام زائری، نویسنده و پژوهشگر فرهنگی و بهزاد بهزادپور، کارگردان «شب آفتابی» در نخلستان سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.

در ابتدای برنامه، تواشیح مصری به زبان عربی در رسای پیامبر اعظم(ص) به اجرا درآمد و سپس قطعه نمایشی با موضوع حضرت رقیه(س) به کارگردانی بهزاد بهزادپور اجرا شد.

زائری: خدا به شهید آوینی عزتی داده است که ما امروز هنر انقلاب را با نام وی می شناسیم

در ادامه حجت الاسلام زائری به عنوان اولین سخنران این مراسم گفت: صادقانه می گویم که تعداد دفعاتی که با شهید آوینی بوده ام تنها یک یا دو جلسه بوده و دلیل گفتن این موضوع هم این است که در اینجا کسانی دیگری باید جای من صحبت می کردند.

وی ادامه داد: یکی از آفت هایی که امروز ما را تهدید می کند این است که یکی مانند من که تنها چند جلسه آوینی را دیده است شروع به خاطره گفتن کند که متاسفانه این اتفاقات گاهی در مورد دفاع مقدس نیز رخ می دهد.

این نویسنده و پژوهشگر افزود: خدا به شهید آوینی عزتی داده است که امروز ما هنر انقلاب را با نام وی می شناسیم و اخلاص، صفا، ایمان اعتقاد و التزام و جهاد شبانه روزی آوینی بود که وی را به چنین جایگاهی رساند.

حجت الاسلام زائری اظهار داشت: آوینی و امثال وی حجت های خدا هستند که نشان می دهند راه رحمت و مجاهدت خدا بر جهادگران بسته نیست.

وی با بیان اینکه دو خطر در مورد شناخت شهید آوینی وجود دارد، گفت: خطر اول این است که شهید آوینی را هر کسی آنطوری که دوست دارد به دیگران معرفی کند؛ در صورتی که شهید آوینی باید به طور کامل معرفی شود و ما نمی توانیم وی را تجزیه کرده و یک بخش آوینی را به معرفی کنیم.

این نویسنده و پژوهشگر مسائل فرهنگی با بیان اینکه شهید آوینی سال ۷۲ از یک راه طی شده با ما حرف زده است، ادامه داد: مسیری که نتیجه اش می شود آوینی سال ۷۲ و اگر فقط به چفیه و عکس آوینی توجه شود، آوینی دیگری به وجود نخواهد آمد و این اتفاقی است که در حال حاضر رخ می دهد.

حجت الاسلام زائری افزود: اگر فقط نماز شب خواندن شهدا را نشان دهیم و نگوییم که شهیدای همچون چمران در آمریکا زندگی می کرد و داستان زندگی آوینی را به طور کامل شرح ندهیم، نمی توان آوینی دیگری ساخت.

وی افزود: خطر دوم این است که آوینی را در یک قالب ببینیم و این سلاح شیطان است.

مدیرمسئول ماهنامه خیمه ادامه داد: امام با انقلاب اسلامی یک دیدگاه جدیدی را به ما داد؛ اینکه آمریکا تنها یک پرچم با خط های آبی و قرمز نیست؛ آمریکا یعنی دروغ، فساد و از این رو اسلام هم می تواند آمریکایی باشد. این فرهنگ امام است و نتیجه این فرهنگ این است که کسانی در جبهه ما شهید می شوند که فارسی هم نمی توانستند صحبت کنند.

حجت الاسلام زائری گفت: امروز در دنیا کسانی از مقام معظم رهبری صحبت می کنند که چفیه به گردن ندارند و این عظمت پیام انقلاب و بیداری اسلامی است.

وی با بیان اینکه اگر شهید آوینی را منحصر به یک عکس، چفیه و عینک کنیم، ظلم است، افزود: اگر آوینی، شهید آوینی می شود به خاطر توجه به حضرت زهرا(س) و عاشورا است و باید به این مسائل توجه شود.

زائری اظهار داشت: زیارت عاشورا، راهپیمایی و تظاهرات خروجی اش آوینی می شود اگر به این نکات توجه نکنیم و فقط آوینی را مدنظر قرار دهیم دیگر آوینی ای به وجود نخواهد آمد.

این نویسنده و پژوهشگر مسائل فرهنگی با بیان اینکه اگر در مصداق متوقف شویم معلوم نیست که دیگر آوینی به وجود خواهد آمد یا نه، اضافه کرد: نتیجه این کار می شود همین اتفاقی که افتاده و ما سال هاست که در پایگاه های بسیج و محافل فرهنگی عکس شهید آوینی را نگهداری می کنیم اما کسی مانند آوینی باشد با چنین کارهایی تربیت نمی شود.

حجت الاسلام زائری گفت: در مراسم «شبی با مرتضی» علاوه بر توجه به آوینی به عاشورا و حضرت زهرا هم توجه شده است و اینهاست که آوینی را می سازد.

وی با بیان اینکه اگر ۲۰ و ۳۰ سالگی جوانی را تحمل کنیم، می توانیم در ۴۰ سالگی وی، آوینی دیگری داشته باشیم، افزود: ولی اگر از جوان ترم اول دانشگاه ۴۰ سالگی آوینی را انتظار داشته باشیم قطعا آوینی دیگری تربیت نخواهد شد.

این نویسنده و پژوهشگر مسائل فرهنگی اضافه کرد: حضرت زهرا هر شب برای همسایه ای دعا می کند که وقتی هیزم برای آتش زدن در خانه اش آوردند کسی از خانه خود خارج نشد و انجام چنین کاری دل بزرگ می خواهد.

مدیرمسئول ماهنامه خیمه اظهار داشت: مهم این است که ما خودمان را جای خدا نگذاریم و اگر اجازه دادیم با همان ادبیات و منطقی که خدا با بندگانش رفتار می کند، رفتار کنیم در مسیر خلقت، بزرگ تر از آوینی هم خواهیم داشت.

بهزادپور: آوینی گفته بود هر کسی که می خواهد ما را بشناسد ماجرای کربلا را بخواند

بهزادپور به عنوان آخرین سخنران این مراسم گفت: یک روز در حوزه هنری به آوینی پیشنهاد دادم که بر روی مستند روایت فتح یک موسیقی بگذارد که آوینی در جوابم گفت ما باید طبق مبانی حرکت کنیم، آوینی به شدت مبانی گرا بود و بر تفکر اسلام و دین تکیه می کرد.

کارگردان «شب آفتابی» با اشاره به صحبت های حجت الاسلام زائری افزود: بچه های نسل اول انقلاب همه شان شبیه هم هستند و دلیلش هم این است که آنها یک مبانی ای داشتند و اسطوره نسل اولی ها امام حسین و حضرت ابوالفضل(علیهم السلام) بود.

وی ادامه داد: یک اشتباهی که در حال حاضر رخ داده این است که به بروجردی و شهید آوینی و... توجه می کنیم در حالی که مبنای ما باید توجه به امام حسین، ائمه اطهار و ... باشد.

بهزادپور با بیان اینکه آوینی گفته بود هر کسی که می خواهد ما را بشناسد ماجرای کربلا را بخواند، گفت: یکی از دلایلی که این مراسم به این شکل برگزار شد این است که آوینی به عنوان علم کشی امام حسین معرفی شود چون هر آنچه که آوینی داشت از امام حسین بود.

کارگردان «شب آفتابی» افزود: در حال حاضر به حاشیه ها بیشتر از متن پرداخته می شود و راه را گم کرده ایم.

وی با اشاره به حدیث امام جعفر صادق گفت: از ایشان نقل شده که می گویند اگر ما بر شیعیان نمی ترسیم و اصرار زیارت کربلا می گفتیم دیگر کسی به حج نمی رفت و نسل اول انقلاب احادیث امام باقر و امام صادق را می خواندند.

این کارگردان و بازیگر سینما افزود: در گذشته وقتی کسی می رفت کربلا دست راستش را قطعی می کردند با این حال پیرزنی برای بار دوم به کربلا می رود و دست چپش را هم در راه امام حسین می دهد و اینهاست که آوینی را می سازد.

کارگردان «شب آفتابی» با بیان اینکه خوردن خاک مکه حرام است، اظهار داشت: خوردن خاک کربلا شفا است و باید این مسئله رمزگشایی شود؛ توجه به این مسائل بود که بچه های نسل اول انقلاب و جنگ را تربیت کرد و آوینی نیز زاده کربلا است.

وی با بیان اینکه می گویند قائله کربلا را مسلم بن عقیل راه انداخت، اظهار داشت: زمانی که ابن زیاد به دیدن هانی می رود مسلم بن عقیل پشت پرده پنهان شده بود و قرار بود با اشاره هانی ابن زیاد را به قتل برساند در حالی که مسلم این کار را نکرد و دلیلش هم این بود که مسلم راه و رسم امام حسین را انجام می داد.

کارگردان «خداحافظ رفیق» اظهار داشت: باید بپذیریم که کارمان گره خورده و دلیلش هم این است که به راه و رسم امام حسین عمل نمی کنیم.

وی اذعان داشت: آوینی کسی بود که در مراسم روضه بزرگ شد در حالی که بچه های این دوره مراسم روضه را کم می بینند.

بهزادپور در پایان خاطر نشان کرد: انشاءالله همه ما حسینی شویم و تا آخر عمرمان برای امام حسین اشک بریزیم.

اجرای قطعات نمایشی همراه با نوای حاج محمود کریمی و پخش بخش هایی از مستند روایت فتح از دیگر بخش های مراسم بود.

نادر طالب زاده: مرتضی بدیع بود و نوآوری آن از همه چیز مهم‌تر است

نادر طالب‌زاده نیز در دومین شب مراسم «شبی با مرتضی» گفت: ابداع فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی حقیقتی است که بعد از ۱۴ قرن اتفاق افتاده است و اسلام لشکر پیدا کرده است، امروز مکتب اهل بیت (ع) لشکر دارد و این یک حقیقت استثنایی است که بعد از چند قرن به وجود آمده است.

وی گفت: باید این موقعیت هنری کشف شود و بر این اساس به کارهای آقای بهزادپور که یک عمق و نگاه به فرهنگ تشییع دارد توجه ویژه شود.

طالب‌زاده با اشاره به اینکه انقلاب اتفاق بدیعی است و به برکت لطف و عنایات خداوند صورت پذیرفته است گفت: معماری و رهبری انقلاب و تداوم آن که صورت‌ گرفت هم اتفاقی است که جهان بعد از ۳۴ سال متوجه آن شده است و ما وارد دور دوم انقلاب شده‌ایم.

وی افزود: مرتضی بدیع بود و نوآوری آن از همه چیز مهم‌تر است. رشته تحصیلی مرتضی معماری بود و او هنرمند و نابغه بود در کل حالت‌های آدم از دو حال خارج نیست یا اینکه معمولی است و صورت دوم هم افرادی هستند که وصل هستند، آوینی از این تیپ آدم‌ها بود او همیشه شاد و خندان و نو بود. متأسفانه مصاحبه‌ای از آن نداری. مرتضی علی‌رغم اینکه آرشیتکت بود اما فهمید که باید با فیلم، آن لحظات را ثبت کند.

هنرمند متعهد کشورمان اضافه کرد: مرتضی یک شخص اهل سلوک و حقیقت بود. از قبل از انقلاب دنبال حقیقت بود ولی نمی‌دید ولی بعد از انقلاب به آن دست یافت و با ولع به آن روی آورد. حرکت مرتضی تکرار ناپذیر بود و آن به خاطر سلوک وی بود او از قبل آماده بود و نبوغ داشت ولی حقیقتی نمی‌دید وقتی انقلاب در سال ۵۷ اتفاق افتاد دنیا در بهت بود و به قول فرنگی‌ها انقلاب اسلامی یک ابهام حل ناشدنی بود.

وی افزود: مرتضی در حدی منتظر بود که از خودش نیز بیزار بود وقتی ندای امام (ره) آمد به سوی او رفت و به همین جهت از همان اول به انقلاب پیوست او پس از انقلاب خلاء تلویزیون را پر کرد و سلول این ارگانیزم آوینی بود. بسته‌های هنری مرتضی که پنج‌شنبه شب‌ها پخش می‌شد و آن کلام و نفوذ و ریتم فیلم‌هایش نوآوری بود و به زمان بودن از خصایص منحصر به فرد مرتضی بود بعد از جنگ هم با شتاب فقط می‌نوشت و کسی هم نمی‌داند چرا با آن شتاب کار می‌کرد.

طالب‌زاده خاطرنشان کرد: مرتضی یک انفجار برای دیده شدن یک هنرمند انقلاب اسلامی بود و امروز بعد از ۲۰ سال حقیقتش است و مرتب باید کشف شود.

این مستند ساز کشور در پایان با اشاره به اینکه آوینی یک خاکریز است و می‌شود پشت سر آن سنگر گرفت گفت: امروز همان روزی است که آوینی پیش‌بینی می‌کرد و شیعه و فرهنگ و تمدن پیروی از اهل بیت (ع) دارد شناخته می‌شود، امروز در مقطعی داریم زندگی می‌کنیم که تمدن شیعی وارد دوره‌ای جدید شده است و تمام خصوصیات آغاز یک دوره جدید است به همین دلیل تمام قوا را برای محاصره ما گذاشته‌اند برای من دیدن این شخص بزرگوار و عجیب توفیقی بود و قسمت ما بود که او را ببینیم و برای شما خوبان روایت کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها