أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۲۷۶۹۳
زمان انتشار: ۱۹:۴۰     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
همه گروههای معارض در سوریه بر سقوط بشار اسد تاکید می کنند در حالی که درباره بعد ا ز آن بین خودشان درگیری های فراوان دارند.
598 به نقل از سرویس سیاسی هم اندیشی، حسین شیخ الاسلام  مدیر کل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی و مشاور رئیس مجلس در گفتگو با خبرنگار هم اندیشی به تحلیل وضعیت فعلی سوریه پرداخت. معاونت سیاسی و قائم مقامی وزارت امور خارجه، سفیری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، نماینده مردم تهران در مجالس شورای اسلامی در دوره هفتم بخشی از سمت‌های وی می باشد.

شیخ الاسلام با بیان اینکه مسئله سوریه را باید خوب فهمید افزود: قضیه سوریه ازجایی شروع می شود که دو جریان سازش و مقاومت دراین کشور دربرابر هم قرار می گیرند و این اتفاق با وقوع انقلاب اسلامی و تقویت جریان مقاومت اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی آغاز می شود. 
وی تصریح کرد: سوریه در برابر اسرائیل شعار مبارزه می داد و به نوعی حلقه وصل و ارتباط با فلسطین بود. 

شیخ الاسلام ادامه داد: بعد از سقوط مبارک  و تضعیف جبهه سازش تمام تلاش آمریکا و اسرائیل به این سمت قرار گرفت که این حلقه وصل را ازبین ببرند. 

وی با بیان اینکه مردم سوریه  در ابتدا برای برخورداری از برخی آزادی های مدنی مطالبات خود را مطرح کردند، خاطرنشان کرد: این مطالبات ، مطالبات بحقی هم بود و مردم می خواستند حق بیشتری از حکومت داشته باشند که تا قبل از آن در اختیار حزب بعث بود و در قانون اساسی سوریه نهادینه شده بود. 

این کارشناس مسائل منطقه و خاورمیانه با بیان اینکه مسئله سوریه با دیکتاتوری های منطقه در عربستان ، لیبی و مصر تفاوت دارد گفت: بحث تمرکز قدرت درحزب بعث یک امر بدیهی است اما این مسئله را نباید همچون دیکتاتوری حکام سابق مصر ، تونس و حکومت عربستان یکسان دانست.
 
شیخ الاسلام تصریح کرد: مردم در سوریه برای تحقق خواسته های خودشان به صحنه آمدند که متاسفانه دولت برخورد مناسبی با مردم نکرد و این مسئله تبدیل به یک لشگر کشی خیابانی شد و کشورهای امریکا و غرب و برخی کشورهای منطقه از این وضع پیش آمده سوء استفاده کرده و اینچنین القاء کردند که مسئله سوریه  همچون مسئله لیبی و مصر است. 

وی با بیان اینکه همین ارزیابی غلط باعث شد وزیر خارجه سابق آمریکا چندین تاریخ متفاوت را برای سقوط دولت بشار اسد پیش بینی کند اضافه کرد: این ارزیابی ها غلط بود و کشورهای حامی تروریست ها در سوریه فکر نمی کردند مردم پشت سر حکومت بوده و حمایتشان کنند. 

این کارشناس مسائل سیاسی منطقه با اشاره به اینکه  مردم  به دلیل  برخی اشتباهات، از دولت سوریه آزرده بودند ولی حاضر نشدند از گروهای معارضی که رسما از خارج حمایت می شدند ، پشتیبانی کنند خاطرنشان کرد: مردم نیز در کنار دولت در مقابل گروههایی که مستقیما از کشورهای خارجی سلاح و منابع مالی دریافت می کردند و عملیات های مختلف را طرح ریزی میکردند وحتی از کشتن کودکان هم ابایی نداشتند ایستادگی و مقاومت کردند.

وی افزود: در جریان جنگ۳۳ روزه حزب الله لبنان علیه اسرائیل، کشورهای قطر ،آمریکا ،عربستان وغرب در یک طرف حضور داشتند و در جنگ سال ۲۰۰۸ غزه و جنگ ۸روزه سال۲۰۱۲ هم همین جناح بندی ها حاکم بود. و جالب اینکه همه این کشورها در مسئله سوریه علیه بشار اسد هستند و ترکیه  هم باهدف بازسازی سیاسی امپراطوری عثمانی به جمع عربستان قطر آمریکا وغرب اضافه شده است.
 
شیخ الاسلام  با اشاره به صحبت های یکی از نمایندگان مجلس ترکیه مبنی بر اینکه" ما مسئله سوریه را جزء مسائل داخلی خود می دانیم" افزود: ترکیه در پی احیای  سیاسی امپراطوری عثمانی است و به همین دلیل ترکیه آشکارا از گروههای معارض حمایت می کند و حتی اجازه ورود مقادیر فراوان اسلحه را به سوریه را میدهد. 

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: درحالی که هیچ کشوری اجازه ورود حتی یک گلوله به کشور خودرا بدون هماهنگی نمی دهد اما مقادیر فراوانی تسلیحات از طریق ترکیه لبنان و.. وارد سوریه شد که با پشتیبانی سازمان های جاسوسی آمریکا و انگلستان انجام شد. 

حسین شیخ الاسلام با تاکید بر اینکه بسیاری از مردم سوریه  که ازاین اقشار میشود با عنوان اقشار خاکستری یاد کرد خواستار ارامش و ثبات در داخل کشور خود هستند ابراز داشت : این اقشار وقتی دیدند که گروههای معارض رسما از طرف کشورهای خارجی حمایت می شوند و از کشتن کودکان و زنان ترسی ندارند حمایت خود را از گروههای معارض برداشته و از طرف دیگر علیرغم اینکه خرابی های فراوانی درسوریه به بار آمد بشار اسد مقتدرانه از تمامیت ارضی سوریه دفاع کرد.

وی ادامه داد: گروه های معارض تناقض های فراوانی از خود نشان دادند. درحالی که بشار اسد از گروههای مختلف دعوت کرد تا درگفتگوهای ملی شرکت کنند و به یک میثاق ملی برسند تا براساس آن قانون اساسی ، نوع حکومت و ارکان حکومت مشخص شود ولی گروههای معارض اصرار بر سقوط حکومت داشتند. 

مشاور رئیس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس تهاجم ارتش چند‌ملیتی به سوریه را خلاف قوانین بین‌المللی دانست و تصریح کرد: این تهاجم نشان داد که فعالیت سازمان‌های بین‌المللی تنها به صدور قطعنامه‌ها و بیانیه‌های غیرالزام آور محدود می‌شود و این سازمان‌ها از توان بالایی در کنترل بی‌قانونی‌های بین‌المللی برخوردار نیستند. 

وی با اشاره به رفتار سیاسی بشار اسد برای حل بحران سوریه، با بیان اینکه غرب باید بداند فرضیه سقوط بشار اسد محقق شدنی نیست، افزود: دولت اسد خواهان برقراری آرامش و امنیت در سوریه است تا از این روزنه مذاکرات صلح آغاز شود و کابینه آشتی ملی تشکیل شود ولی مخالفان مسلح به هیچ وجه حاضر به کنار گذاشتن خط ‌مشی نظامی و جنایی خود نیستند.

کارشناس مسائل سوریه با اشاره به تشتت و اختلافات فراوان گروههای درگیر با حکومت در سوریه تاکید کرد: همه گروههای معارض در سوریه بر سقوط بشار اسد تاکید می کنند در حالی که درباره وضعیت بعد از سقوط اسد بین خودشان درگیری های فراوان دارند.

شیخ الاسلام با اشاره به اینکه هریک از گروه های تروریستی در سوریه از طرف یک کشور متفاوت حمایت می شوند  گفت : از آنجایی که هرکدام ازاین کشورهادر سوریه به دنبال  اهداف خود هستند طبیعتا این گروه ها هم اهداف کشورهای متبوع خود را دنبال می کنند که این خود باعث افزایش تشتت و اختلافات بین گروهای تروریستی شده است. 

شیخ الاسلام با اشاره به خروج "جبهه النصره" از تروریست ها گفت: تنها گروهی که درجنگ با بشار اسد توانسته مقداری زمین برای چانه زنی بگیرد جبهه النصره است درحالی که آمریکا با آنها درگیری دارند و  آنها را گروه  تروریستی اعلام کرده اند.

وی ادامه داد: حمایت غرب و آمریکا از تروریستها هم اکنون دامن خودشان را گرفته است و بساری از گروههای تروریستی از کشورهای غربی برای آموزش به سوریه می آیند و به کشور های خود باز می گردند.

شیخ الاسلام ادامه داد: قطر ترکیه عربستان و آمریکا برخلاف منشور سازمان ملل متحد بر طبل جنگ در سوریه  می کوبند و از تروریسم در سوریه حمایت میکنند.

شیخ اسلام با اشاره به مذاکرات چهار جانبه ایران، مصر، ترکیه وعربستان( عربستان از روز دوم شرکت نکرد) گفت : به نظرما این ترکیب حتی می تواند تقویت شود و الان همه اتفاق نظر دارند که راه حل نظامی نمی تواند در سوریه موثر باشد. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: با تقریب نظری که بین روسیه و مصر در سفر مرسی حاصل و اعلام شده است پیوستن روسیه و چین به این مجموعه اگر تمایل داشته باشند، آنها را به مجموعه ای کارآمد و موثر در تماس با همه طرف های مربوط ، تبدیل می کند و آنچه در طرح شش ماده ای پیشنهادی ما آمده است که تقریبا نظر همه را در بر می گیرد می تواند محور کار دیپلماتیکی وسیع ما باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون فرصت خوبی در سوریه برای فعال تر شدن دیپلماسی ایران برقرار شده است گفت: راه حل ما در سوریه  برد – برد  برای همه است و حتی ترکیه باید جزء راه حل باشد و حالت خصومت فعلی نباید ادامه داشته باشد .

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس با بیان اینکه راهکارهای منطقه‌ای با حضور روسیه‌وچین برای حل بحران سوریه فعال شود، گفت: فعال کردن روند سیاسی حل بحران سوریه با مشارکت همه طرف‌های درگیر از مهمترین وظایف دستگاه دیپلماسی ایران است.

کارشناس مسائل منطقه افزود: به نظر ما هرچه ملت سوریه در نظر بگیرد باید در  سوریه عملی شود. 

شیخ الاسلام بابیان اینکه با اقدامات ترکیه و کشورهای دیگر قشر خاکستری مردم سوریه از تروریستها و حامیان متنفر شده اند گفت: اگر ملت پشت بشار اسد نبود او هم مثل مثل بقیه حکام عرب سقوط می کرد. 

وی ادامه داد: آنها به این دلیل می گویند بشار اسد نباشد که می ترسند وی دوباره با برگزاری انتخابات رای بیاورد.
وی در پایان گفت: حتی اگر انتخابات پارلمانی د رسوریه برگزار شود بازهم همین حزب پیروز میشود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها