أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۲۷۸۲۰
زمان انتشار: ۱۱:۲۰     ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
نوری مالکی نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق تلاش برخی طرف‌ها که می‌خواهند افسران و فرماندهان امنیتی را به تنهایی مسئول نقض‌های امنیتی صورت گرفته در عراق معرفی کنند، رد کرد.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری فارس، استعفای چند وزیر و نماینده پارلمانی عراق در اعتراض به درگیری‌های حویجه، رد استعفای وزیر آموزش و پرورش از سوی نخست‌وزیر، موضع‌گیری رئیس منطقه کردستان در قبال درگیری‌های «حویجة»، حضور فرستاده سازمان ملل در حویجة، تماس نخست وزیر عراق با رهبران سیاسی عراق، موضع شورای استانداری کرکوک و حمایت مالکی از افسران ارتش از جدیدترین تحولات عراق است.

در درگیری روز گذشته افراد مسلح حاضر در میان معترضان تحصن‌کننده در میدان حویجه، با نیروهای ارتش عراق، خشونت بی‌سابقه‌ای در این منطقه آغاز شد.

«حامد الجبوری» سخنگوی رسمی میدان «الحویجه» دیروز در گفت‌وگو با الجزیره اعلام کرد که این درگیری‌ها دست‌کم 200 کشته و زخمی به همراه داشته است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان عراقی، این خشونت‌ها در راستای تلاش برای اجرایی کردن طرح تجزیه عراق آغاز شده است.

استعفاء دو وزیر در اعتراض به حوادث حویجه

منبعی عراقی از استعفاء رسمی «عبدالکریم سامرائی» وزیرعلوم و تکنولوژی و «محمد تمیم» وزیر آموزش و پرورش در اعتراض به حوادث حویجه گزارش داد.

وزیر علوم اهل شهر سامراء در استان صلاح الدین است و وزیر آموزش و پرورش از اهالی شهر حویجه است.

مالکی استعفای وزیر آموزش و پرورش را نپذیرفت

روزنامه «الصباح» عراق نوشت: «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق، استعفای «محمد تمیم» وزیر آموزش و پرورش از وزرای اهل تسنن که در اعتراض به درگیری‌های «حویجه»، تصمیم به کناره‌گیری از پستش گرفته بود را نپذیرفت.

استعفاء معاون نخست وزیر و 34 نماینده و وزیر صنایع در اعتراض به حوادث حویجه

ائتلاف «عراقیة عربی» که ریاست آنرا «صالح مطلک» معاون مالکی در امور خدمات‌رسانی بر عهده دارد از استعفاء وزیران و نمایندگان پارلمان وابسته به این ائتلاف، در اعتراض به حوادث حویجه خبر داد.

«حیدر ملا» نماینده پارلمانی وابسته به مطلک گفت: وزیران و نمایندگان پارلمان وابسته به فهرست عراقیه عربی استعفاء خود را در اعتراض به استفاده از ارتش در کشمکش‌های سیاسی و حوادث حویجه به رئیس پارلمان و نخست وزیر تقدیم کرده‌اند.

وی افزود: «احمد کربولی» وزیر صنایع،  صالح مطلک و پیش از این وزیر آموزش و پرورش به اضافه ی سی و چهار نماینده ی پارلمان که تشکیل دهنده ی ائتلاف عراقیه عربی هستند، تصمیم به استعفا گرفته‌اند.

مالکی: هرگز اجازه نمی‌دهیم هیبت افسران ارتش شکسته شود

نوری مالکی نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق تلاش برخی طرف‌ها که می‌خواهند افسران و فرماندهان امنیتی را به تنهایی مسئول نقض‌های امنیتی صورت گرفته در عراق معرفی کنند، رد کرد.

وی افزود: این تاسف‌بار است که زمانی که یک شکاف امنیتی صورت می‌گیرد، به جای محکوم شدن تروریسم و سخن گفته از القاعده و حزب بعث، از افسران سخن گفته می‌شود تا هیبت و شکوه افسر و سرباز کشور شکسته شود. اینکه این افسران محکوم می‌شوند نه تروریسم، تاسف‌بار است.

مالکی تاکید کرد: ما همواره می‌شنویم برخی، زمانی که یک نقض امنیتی صورت می‌گیرد، فرماندهی کل نیروهای مسلح، وزیر و افسران امنیتی را محکوم می‌کنند گویی که خود شریک این ارتش نیستند.

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: در پشت این محکومیت، یک راهبرد وجود دارد و آن تضعیف روحیه افسران است اما ما به هیچ وجه اجازه این امر را نمی‌دهیم.

فرستاده ویژه سازمان ملل درپی تحولات حویجه وارد کرکوک شد

«مارتین کوپلر» فرستاده ویژه سازمان ملل در عراق درپی آگاهی از حوادث شهرستان حویجه وارد کرکوک شد.

وی گفت: مارتین کوپلر امروز ظهر وارد استان کرکوک شد و با مسئولان اداره محلی و شورای استان در مورد حادثه درگیری اعتصاب کنندگان و نیروهای امنیتی شهرستان حویجه که در جنوب غرب استان کرکوک صورت گرفت، نشستی را برگزار کرد.

منبع پلیس در استان کرکوک پیشتر از کشته و زخمی شده ده‌ها تن در میدان اعتصاب کنندگان در شهرستان حویجه گزارش داده بود.

بارزانی: استفاده از ارتش در امورداخلی نقض صریح قانون اساسی است

رئیس منطقه کردستان با اشاره به حوادث و رویدادهای شهر حویجه، گفت: استفاده  از ارتش در مسائل و اختلافات سیاسی و امور داخلی کشور، نقض صریح قانون اساسی و مبانی دولتداری است.

بارزانی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که استفاده از ارتش برای سرکوب مردم را محکوم می‌کند.

دستور بارزانی در پذیرش زخمی‌های حویجه در بیمارستانهای کردستان

«فواد حسین» رئیس دفتر ریاست منطقه کردستان گفت: رئیس منطقه کردستان به تمامی بیمارستانها و کلینیکهای پزشکی دستور داده است تا زخمی‌های درگیری‌های خونین دیروز حویجه را پذیرش و آنها را مورد معالجه قرار دهند.

وی گفت: رئیس منطقه کردستان به تمامی دوایر دست اندرکار کردستان دستور داده تا آنچه در خصوص کمک و تسهیل برای فریادرسی و پذیرش و تأمین تمامی مایحتاج زخمی‌ها لازم می باشد، اقدامی سریع بعمل آورند.

موضع شورای استانداری کرکوک درباره درگیری‌های حویجه

شورای استانداری کرکوک عراق طرفین درگیری در حویجة را به آرامش فراخواند و از آنها خواست تا به گفت‌وگو روی آورند به خشونت‌ها پایان دهند.

تماس مالکی با مقامات سیاسی عراقی و کردی

نخست‌وزیر عراق درپی بحرانی شدن اوضاع حویجة با «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان، «عمار الحکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و «ابراهیم الجعفری» رئیس فراکسیون پارلمانی همپیمانی ملی رایزنی کرد.

اسامة النجیفی خواستار توقف خشونت‌ها شد

«اسامة النجیفی» رئیس پارلمان عراق از گروه‌های عشیرتی و نیز نیروهای امنیتی عراق خواست تا به درگیری‌های مسلحانه حویجه پایان دهند و به راهکار مسالمت آمیز روی آورند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها