يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۳۲۲۵۸
زمان انتشار: ۱۶:۱۷     ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
مهدی جهانتیغی؛ دو حمله نظامی هدف دار اسرائیل به سوریه نشان میدهد که اسرائیل برای تاثیر گذاری در تحولات سوریه عزم جدی تری پیدا کرده و در حال تعریف کردن نقش بیشتر در معادلات و جبهه بندی های طرف های درگیر در سوریه می باشد.

به گزارش رجانیوز، برای تحلیل اقدامات تاکتیکی اخیر اسرائیل ابتدا باید راهبردی ترین هدف گذاری های دولت اسرائیل از تحولات سوریه را دانست. این اهداف راهبردی در گزاره های ذیل قابل خلاصه کردن است:
 
الف: در راهبردی ترین نگاه به تحولات سوریه اسرائیل سقوط نظام بشار اسد را هدف استراتژیک خود میداند.
 
ب: از سوی دیگر اسرائیل تلاش برای روی کار آمدن دولتی که بالاترین تنش با ایران و حزب الله را داشته  و مانع از دسترسی کمک های ایران به حماس بشود را در برنامه راهبردی خود دارد.
 
ج: اسرائیل تلاش می کند بلندی های جولان را همچنان حفظ و در صورت امکان گسترش شهرک سازی های را در این منطقه به نحوی گسترش بدهد که منابع آبی و نفتی این مناطق در اختیار این رژیم قرار بگیرد.
 
د: بهترین وضعیت و باثبات ترین وضعیت راهبردی برای اسرائیل نیز این خواهد بود که  تجزیه سوریه به سه کشور ضعیف با محوریت علوی ها، کردها و سنی ها و حتی در صورت امکان منطقه خودمختاری نیز برای دروزی ها اتفاق بیافتد.
 
ه: تحولات سوریه مرتبا به نحوی جهت دهی شود که محوری سنی منطقه – عربستان، قطر، ترکیه و امارات، مصر، اردن، حماس – در تقابل محور شیعی منطقه – ایران، عراق، حزب الله، سوریه – قرار گرفته و در این میان برای اسرائیل حاشیه امن ایجاد شود.اسرائیلی ها سوریه را فرصتی مناسب برای ضربه زدن به گفتمان مقاومت در منطقه میدانند.
 
در این میان دو حمله اخیر اسرائیل به حومه دمشق در ذیل یک اقدام تاکتیکی قرار می گیرد که بدین صورت محاسبه شده است؛ اسرائیلی ها با پررنگ تر کردن هدف حمله خود مبنی بر اینکه انبار موشک های 110 فاتح  ایرانی را که قرار بوده  به حزب الله منتقل شود به دنبال عمق بخشیدن به راهبرد شیعه – سنی کردن تحولات سوریه می باشند.
همچنین اسرائیل در سطح تاکتیکی از حملات اخیر چند هدف ذیل را دنبال می کند:
 
الف: اسرائیل وظیفه پیدا کرده است که تمرکز ارتش سوریه را در محیط داخلی این کشور بهم بزند.
 
ب: پررنگ کردن نقش حزب الله به تقویت جریان القاعده در تحولات سوریه منجر خواهد شد. این هدف بدین صورت امکان پذیر می شود که مقامات اسرائیل چنین محاسبه می کنند که هر مقدار نقش ایران و حزب الله را در تحولات سوریه پررنگتر نشان بدهند محور سلفی بین اللملی وجهادی – القاعده – در سوریه بهانه های بیشتری برای ورود به مسئله سوریه پیدا می کند.
 
از سوی دیگر تصور اشتباه اسرائیل این بود که حمله آنها به سوریه انهم با هدف اعلامی همچون محموله موشکی حزب الله لبنان می تواند افکار عمومی کشورهای سنی و عربی در افزایش تقابل با دولت اسد موثر واقع شود و بهانه بیشتری برای دخالت دولت های عربی و سنی منطقه در اختیار آنها قرار بدهد و از سوی دیگر اقدام نطامی اسرائیل را مردم این کشورها یک اقدام مثبت نه تنها در جهت سقوط بشار اسد تصور کنند بلکه از حساسیت همسویی اسرائیل با کشورهای مذکور نیز تاحدودی کاسته شود.
 
در همین حال طبق یک ارزیابی اطلاعاتی حدس زده می شود مقامات امنیتی اسرائیل این موضوع را مقدمه ای برای نمایان کردن ائتلاف امنیتی 1+4  که اخیرا رسانه ای شده، قرار بدهند. طبق این ارزیابی ائتلاف مذکور ساختار کاری و امنیتی خود را ابتدا در سوریه پیاده و تجربه کرده و پس از تکامل و همگرایی بهتر نسبت به ایران وارد فاز کاملا اجرایی و عملیاتی می کند.
 
گفتنی است، بر اساس آنچه در برخی منابع اسراییلی منتشر شده امریکا قصد دارد 4 کشور (رژیم جعلی) اسراییل، ترکیه، اردن و عربستان و امارات را بدل به یک ائتلاف عملیاتی واحد بر علیه ایران بکند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها