يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۳۲۳۴۴
زمان انتشار: ۱۱:۵۸     ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲

به گزارش 598 به نقل از فارس، چهارمین روز ثبت‌نام از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در محل وزارت کشور آغاز شد که اخبار آن بصورت لحظه به لحظه در این خبر اضافه می شود.

عارف ثبت‌نام کرد

محمد‌رضا عارف معاون اول دولت خاتمی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دقایقی پیش با حضور در وزارت کشور برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

وی را در این ثبت نام، حاجی صوفی، معتمدی، توفیقی و حسن رسولی همراهی می کردند.

عارف چندی پیش در یک نشست خبری اعلام کرد که برای کشور احساس خطر می‌کند و اگر شرایط کشور اینگونه نبود به هیچ وجه کاندیدا نمی‌شد.

محمد‌رضا عارف در سال 1330 خورشیدی در خانواده‌ای مذهبی در شهر یزد به دنیا آمد. پدر وی حاج میرزا احمد عارف یکی از بازاریان سرشناس و از چهره‌های محبوب و مردمی و مذهبی یزد و هم‌چنین از خادمان حضرت سیدالشهدا (ع) بود که مجالس روضه‌خوانی و روشن‌گری منزل ایشان در شهر یزد در سال‌های پیش و پس از انقلاب به‌عنوان پایگاه دانشجویان، دانشگاهیان و فرهیختگان یزد به حساب می‌آمد.

ویژگی بارز محمدرضا عارف در کودکی نبوغ ذاتی وی در علم ریاضی بود، آن‌چنان که در سن 5 سالگی مسلط به حساب سیاق بود و پس از آن نیز درخشش بی‌نظیر وی در درس ریاضی چنان بود که توانست در مسابقات ریاضی کشور در رامسر در سال 1348 رتبه اول کشوری را به دست آورد و در کنکور سراسری رشته‌ی ریاضی سال 1349حائز رتبه‌ی دوم کشوری شده و پس از تحصیل در رشته‌ی مهندسی برق دانشکده‌ فنی دانشگاه تهران و موفقیت در کسب رتبه‌ اول این دانشکده در سال 1354 با معدل 3/91 از 4 از آن دانشکده فارغ‌التحصیل شود.

در همان سال با استفاده از بورس تحصیلی دانشگاه صنعتی اصفهان برای ادامه‌ تحصیل راهی امریکا شد و در سال 1355 با اخذ مدرک کارشناسی ارشد و در سال 1359 با اخذ مدرک دکترای برق مخابرات هردو از دانشگاه استنفورد با معدل 4 از 4 به میهن بازگشت .

عارف از همان بدو ورود به کشور با توجه به شرایط حساس پس از انقلاب و وقوع جنگ تحمیلی و نیاز کشور به مدیران آگاه و متخصص شروع به خدمت در دستگاه‌های مختلف دولتی چون شرکت مخابرات و وزارت فرهنگ و آموزش عالی کرد.در سال‌های 73 تا 76 در سمت ریاست دانشگاه تهران حضوری درخشان داشت. پس از آن نیز در کابینه‌ی دولت اصلاحات در سال‌های 76 تا 79 به‌عنوان وزیر پست و تلگراف و تلفن مشغول به خدمت شد و در سال‌های 79 تا 80 به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به فعالیت خود ادامه داد و در سال‌های 1380 تا 1384 به‌عنوان معاون اول رییس جمهور برگزیده شد.

علاقه‌مندی فراوان عارف به علم و دانش سبب شد که وی علی‌ رغم مشغولیت‌های مدیریتی ‌در تمام این سال‌ها، به‌عنوان استادی برجسته در دانشگاه صنعتی اصفهان و صنعتی شریف و سایر دانشگاه‌ها با هدایت بیش از 110 پایان‌نامه‌ی دکترا و کارشناسی‌ارشد و تدریس در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به فعالیت‌های علمی خود ادامه دهد.

وی به عنوان یکی از نظریه‌پردازان مطرح جهان در نظریه اطلاعات موفق به معرفی شبکه مخابراتی معروف Aref Network شد و در راستای گسترش علم مخابرات در کشور اقدام به راه‌اندازی دکترای برق-مخابرات در دانش‌گاه‌های تربیت‌مدرس، صنعتی اصفهان،یزد و چند دانشگاه دیگر کرد.

*تالیف،تحقیق،ترجمه:

ترجمه‌ی کتاب سیستم‌های مخابراتی دیجیتال و آنالوگ که در سال 69 به‌عنوان کتاب سال انتخاب شد.

ترجمه‌ی کتاب سیگنال‌ها و سیستم‌ها .

ترجمه‌ی کتاب سیگنال‌های تصادفی .

تالیف و یا ارائه‌ی بیش از 280 مقاله‌ی علمی

سابقه‌ی فعالیت‌های سیاسی قبل از انقلاب :

فعالیت سیاسی و مشارکت در برگزاری جلسات مذهبی در دوران دانش‌جویی در دانش‌گاه تهران

دست‌گیری توسط کمیته مشترک ضد خراب‌کاری ساواک در سال 1354

عضویت و فعالیت رسمی در انجمن اسلامی دانش‌جویان امریکا و کانادا از 1354 تا 1359

*خدمات پس از انقلاب

معاون طرح و توسعه‌ی شرکت مخابرات ایران 1360-1359

سرپرست شرکت مخابرات ایران 1360

معاون دانش‌جویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1361-1360

معاون آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1362-1361

قائم‌مقام و معاون هماهنگی وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1363-1362

معاون آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1369-1368

مشاور آموزشی و قائم‌مقام وزیر در هیات ممیزهی مرکزی و رئیس شورای هماهنگی هیات‌های امنای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی 1373-1369

رییس دانش‌گاه تهران 1376-1373

وزیر پست و تلگراف و تلفن 1379-1376

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور 1380-1379

معاون اول رییس‌جمهور 1384-1380

عضو پیوسته‌ی فرهنگستان علوم ایران

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

رییس انجمن رمز ایران

رییس انجمن علمی کنترل و فرماندهی (C4Iایران)

رییس انجمن‌ علمی شبکه‌های هوشمند انرژی ایران

رییس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم ایران

رییس بنیاد پیش‌برد علم و فن‌آوری ایران (FAST-IRAN)

رئیس هیات موسسه بنیاد امید ایرانیان

عضو موسس بنیاد باران

 

عارف: دلیلی برای رد صلاحیتم نمی‌بینم/رنگ انتخاباتی‌ام سفید است

محمد‌رضا عارف نامزد ریاست جمهوری یازدهم صبح امروز پس از ثبت‌نام در نشست خبری خبرنگاران اظهار داشت: خوشحالم که صبح جمعه در جمع شما حضور یافتم و کاندیداتوری خود را اعلام کردم.

معاون اول دولت اصلاحات بر همین اساس مهمترین انتخابات را انتخابات ریاست جمهوری دانست که مردم برای مدت 4 سال عنان کشور را به دست منتخب خود واگذار می‌کنند؛ بنده با توجه به تجربه‌ای که در بخش‌های مختلف در سه دهه گذشته دارم و شرایط خاصی که در کشور احساس کردم در صحنه حضور یافتم و اگر مردم این افتخار را دادند خدمتگزار خوبی برای آنها خواهم بود.

خبرنگاری از وی پرسید آیا حضور شما به این معناست که گزینه نهایی اصلاح‌طلبان هستید که عارف در پاسخ گفت: خوشبختانه روند اجماع در مجموعه اصولگرایان به خوبی پیش می‌رود و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته که طی روزهای آینده نتیجه اجماع به مردم اعلام می‌شود.

نامزد ریاست جمهوری یازدهم در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: حرف آخر را مردم می زنند وقتی عملکرد خود را در سه دهه گذشته بررسی می‌کنم در هر جایی موفق بودم و با ارتقاء جایگاه شغل قبلی را ترک کردم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هاشمی برای ثبت‌نام می‌آید گفت: از حضور وی اطلاعی ندارم و موضعم در مورد هاشمی و خاتمی موضع قبلی‌ام است.

عارف از برنامه‌های خود برای رشد اقتصادی گفت و مهمترین آن را مهار تورم عنوان کرد.

یکی دیگر از سوال خبرنگاران این بود که اگر تائید صلاحیت نشدید یا انتخابات به نفع شما نبود چه برخوردی خواهید کرد ادامه داد: دلیلی برای رد صلاحیتم نمی‌بینم چراکه یک خدمتگزار خدوم بوده و طبق ارزش‌ها عمل کردم و فرد قانونمندی هستم؛ امیدوارم انتخابات باشکوهی داشته باشیم و همه دست‌اندرکاران مر قانون را رعایت کنند تا همه اعتماد داشته باشند.

عارف همچنین درباره حضورش و رای‌آوری‌اش گفت: خوشبینم به دلیل عملکرد خودم و در واقع جایگاهی که اصلاح‌طلبان دارند و اگر اصلاح‌طلبان با اجماع بیایند کاندیدایشان پیروز می‌شود.

سوال دیگری که خبرنگاران از عارف پرسیدند مربوط به عده‌ای از افراد می‌شد که روند انتخابات را زیر سوال می‌برند و در خارج از کشور حضور دارند که وی در پاسخ به این سوال گفت: ممکن است فردی از کشور برود اما اینکه این موارد را به دولت اصلاحات وصل کنیم غیرضروری است. روند انتخابات را که طبق قانون عمل می‌شود تائید می‌کنیم؛ رای مردم امانت است و امانتداران باید در امانتداری نهایت کار خود را انجام دهند.

«نگران بودم که بخش عظیم جامعه که به دلایلی انگیزه لازم را ندارند فعال کنم و جلسات خوبی در این راستا در دانشگاه داشتم تا قشر جوان و دانشجو را فعال کنم و نتایج خوبی نیز به دست آوردیم.» این جواب عارف برای سوال جذب آرای خاموش بود.»

وی در عین حال به باز شدن فضای کشور و انتخاباتی شدن آن نیز اشاره کرد که گروه‌های مختلف نقطه‌نظرات خود را اعلام کنند.

معاون اول خاتمی معتقد است اگر قشر خاموش بیاید قشر اصلاح‌طلب پیروز می‌شود.

عارف در خصوص پرونده هسته‌ای نیز اظهار داشت: این پرونده سیاسی است و باید دنبال راه‌حل سیاسی و تعامل قوی با دنیا بود؛ باید تلاشمان این باشد تا در اولین فرصت این پرونده بسته شود چراکه تاخیر زمانی به نفع ما نیست و باید در چارچوب منافع ملی و پیگیری اخلاق خود این کار را انجام دهیم.

«نظری ندارم.» این پاسخ عارف به تقسیم‌بندی اصلاح‌طلبان اصلی و بدلی بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رابطه با آمریکا افزود: حل مشکل را رابطه با آمریکا نمی‌دانم چراکه مشکل در کشور باید درست شود و مشکلات مدیریتی داخل کشور هستند. باید به سمت اصلاح ساختار‌های داخل کشور برویم اما در عین حال اهل تعامل و مذاکره هستیم و در شرایطی که دست برتر داشته باشیم دنبال صلح هستیم.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال توسعه همه‌جانبه و فراگیر هستم تصریح کرد: باید در همه بخش‌ها توسعه وجود داشته باشد؛ در اتفاقات 88 باید در یک زمانی تحلیل‌ها و کارشناسی‌های قبل و بعد از انتخابات و سهم همه گروه‌ها و افراد را مشخص کرد، کشور را باید به سمتی ببریم که امکان این بحث بوده و برای جلوگیری مجدد اقدامات لازم را انجام دهیم. نمی‌خواهم مچ‌‌گیری کنم اما باید تحلیل را ارائه کرد.

«مسئله دانشجویان ستاره‌دار را از پرونده آموزش عالی پاک خواهم کرد.»؛ متاسفانه با سعه صدر با دانشجو برخور نشده است، با تفکیک جنسیتی مخالفم و امکانات هم این کار را به ما نمی‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما دولت اصلاحات هستید گفت: دولت من دولت اصلاحات نیست دولت شایسته‌سالار است؛ اصلاً نگاه جناحی و باندی ندارم و معتقد به دولت شایسته‌سالار هستم.

معاون اول خاتمی با تاکید بر اینکه برنامه خود را اعلام خواهم کرد و برنامه‌ام برای جوانان اشتغال است اظهار داشت: تامین مسکن و ازدواج نیز از دیگر مسائل خواهد بود چرا که سن ازدواج در کشور 5 سال بالا رفته و با ایجاد تسهیلات و شرایط مناسب جوانان باید بتوانند تشکیل زندگی دهند.

خبرنگاری از عارف پرسید شما با آقای جهانگیری و مهرعلیزاده اجماع کرده‌اید و وی در پاسخ گفت: ما 4 نفر هستیم که این مسئله را پیگیری می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که شما گفته‌اید آقای روحانی اصلاح‌طلب نیست گفت: ارادت بنده را به آقای روحانی همه می‌دانند. ایشان خود گفته بود که اصولگراست وگرنه بنده درباره وابستگی جناحی کسی صحبت نمی‌کنم.

عارف در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کنید دوره شما دیگر گذشته است افزود: از لحاظ سیاسی جوانم و فکر نمی‌کنم فردی در این کشور ولایت‌‌مدار‌تر از ما پیدا شود.

عارف همچنین شعار خود را معیشت دانست که همراه با منزلت و عقلانیت باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره رنگ انتخاباتی اش گفت: رنگ انتخاباتی ام سفید و رقیب اصلی من عدم حضور مردم است.

حضور حداد عادل در ستاد انتخابات کشور

غلامعلی حداد عادل صبح امروز (جمعه) برای ثبت نام در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، در ستاد انتخابات کشور حضور یافت و نام خود را در میان نامزدهای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ثبت کرد.

خانواده پدری و دوران کودکی و نوجوانی

در زمان ناصرالدین شاه قاجار زمانی که اولین ماشین دودی (قطار) وارد ایران شد و بین تهران و شاه عبدالعظیم شروع به کار کرد، برای انجام امور فنی آن حاج عباس استخدام شد؛ برای کار ایشان که مکانیک قطار بود، هنوز واژه‌ای معادل وجود نداشت و از طرف دیگر اولین تعمیر کار قطار ایران، با حجم انبوه آهن آلات این وسیله نیز مشغول به کار بود، به همین جهت حاج عباس معروف به حداد عادل شدند.

از محل درآمد مناسب این کار، کم‌کم کامیون و بعدها اتوبوس خریداری شد و هر 4 فرزند پسر ایشان راننده کامیون و گاراژدار شدند و در همین مسیر فعالیت اقتصادی کردند؛ سال 1320 در هیئت ابوالفضلی‌های تهران ازدواجی کلید می‌خورد.

حاج عباس حدادعادل و حاج حسن مصدق که هر دو از موسسین این هیئت بودند، فرزندان خود را به عقد یکدیگر درمی‌آورند و حاج رضای حداد و دختر حاج حسن مصدق وصلت می‌کنند.

حاج‌رضا مشغول به رانندگی و همسر ایشان به سبک همه زنان متدین آن دوران خانه دار بودند، از ثمرات این وصلت فرزندی به نام غلامعلی است که در 19 اردیبهشت 1324 متولد می‌شود، کودکی را در یکی از مناطق پایین شهر آن دوران می گذارند؛ محل بازی او و همسالانش منطقه فقیر و نامناسبی به نام «پای خط»، از ضعیف‌ترین مناطق تهران بود.

دبستان را در مدرسه عمومی بندار رازی در خیابان لرزاده گذراند، اما نکته مهم دوران نوجوانی ایشان پیوستن به مدرسه علوی، از اول نظری سابق بوده است؛ در آنجا زیر نظر مرحوم علامه کرباسچیان و آقای روزبه تعلیمات دینی و علمی دید، در همان مدرسه که از قوی‌ترین مدارس دوران خود بوده کار علمی جدی را تجربه می‌کند.

دانشگاه، فعالیت‌های علمی و مبارزات قبل از انقلاب

سال 1342 با دیپلم ریاضی وارد رشته فیزیک دانشگاه تهران می‌شود و 1345 در همین رشته مقطع کارشناسی ارشد را در  دانشگاه دولتی شیراز پی می‌گیرد؛ در همان‌جا با جدی‌تر شدن مبارزات، او نیز فعالیت‌های انقلابی و مبارزاتی خود را شروع می‌کند همزمان با تحصیل به دلیل قوت و توانایی علمی مشغول به تدریس در دانشگاه می‌شوند.

در شیراز انجمن اسلامی دانشگاه را راه‌اندازی می‌کند و پس از مدتی دستگیر شده و تحت بازجویی ساواک قرار می‌گیرند؛ نهایتا به جهت مبارزات انقلابی و فعالیت‌های سیاسی از دانشگاه شیراز اخراج می‌شوند؛ آشنایی آقای حداد با شهید علامه مطهری نیز در همین دوران و در شیراز اتفاقی می‌افتد گرچه بعدها تبدیل به رابطه استاد و شاگردی محکمی می‌شود.

ایشان آن طور که بین نزدیکان شهید مطهری مشهور است به بهترین شاگرد غیر روحانی استاد مطهری شناخته می‌شوند؛ سال 1347 در رشته علوم اجتماعی مجدد وارد دانشگاه تهران می‌شوند اگرچه در این ایام به دلیل استمرار مبارزات و فعالیت‌های انقلابی در چند نوبت از دانشگاه اخراج می‌شود.

در اوایل دهه 50 نیز توسط ساواک دستگیر شده و البته با  همه فراز و فرودهای زندگی انقلابی در سال 1353 دروس دکتری خود را در رشته فلسفه با رتبه ممتاز به جهات علمی به پایان می‌برد؛ از خانواده ایشان افراد مبارز و انقلابی دیگری نیز دستگیر می‌شوند و از نکات کمتر توجه شده این مسئله خواهر ایشان است که کم سن و سال ترین دختر دستگیر و شکنجه شده در ساواک است.

شهید مجید حداد عادل نیز که برادر کوچکتر ایشان بوده است به همراه برخی دیگر از اعضاء خانواده از دستگیر شدگان مبارزات قبل از انقلاب بودند؛ شهید مجید حداد عادل که سرپرستی استانداری کرمانشاه رادر اوایل جنگ بر عهده داشت در غروب روز هفتم مهرماه سال 1360 در جبهه دارخوین و در  سن 30 سالگی بر اثر اصابت ترکش کاتیوشا به ناحیه سر در عملیات ثامن‌الائمه (ع)  که همان عملیات شکست حصر آبادان بود، آسمانی شد.

در دوران زندان ساواک آقای حداد، به دلیل قوت فکری و انقلابی وی، تقی شهرام (نویسنده بیانیه تغییر ایدئولوژیک سازمان مجاهدین) که مدتی با حداد در یک بخش زندان بوده است گفته بود : «علی حداد حتما باید از بدنه مبارزین مسلمان جدا شود و من اگر جای ساواک بودم حتما  به هر طریقی این کار را می‌کردم ».

در همین سال‌ها  و در کنار این مبارزات بود که پس از تدریس در دانشگاه شیراز در دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه ملی سابق (شهید بهشتی) نیز دروس مختلفی را تدریس کرد؛ با همه فعالیت‌های انقلابی، مبارزات، اخراج‌های مکرر از دانشگاه، دستگیری خود و خانواده و شکنجه شدن اعضاء خانواده و موارد متعدد از این دست که بیانگر خط روشن ایشان قبل از انقلاب بوده، برخی به دلیل مسئولیت سید حسین نصر در دفتر فرح گمان برده‌اند که وی نیز با دفتر فرح ارتباط کاری داشته، در حالی که دکتر حداد اصرار نصر را  برای همکاری با وی در این حوزه نمی‌پذیرد، حتی پا فشاری ایشان برای حضور در انجمن فلسفه و حکمت  شاهنشاهی را هم رد می‌کند و این گمان غلط به دلیل  تحصیل فلسفه  نزد دکتر نصر بوده  که استاد مذهبی فلسفه آن زمان دانشگاه تهران است.

از سوی دیگر به  جهت قدرت علمی در فلسفه، حدادعادل جوان مورد توجه سیدحسین نصر واقع می‌شود و این نیز مزید بر این شائبه شده است؛ ایشان همچنین عضویت در حزب رستاخیز را که در آن دوران اجباری بود را نپذیرفت و به همین دلیل تهدید به اخراج دانشگاه صنعتی شریف شد و البته با انقلابی‌تر شدن فضای کشور در سال‌های بعدی از این فشار ها کاسته شد.

ازدواج و خانواده

در سال‌های منتهی به دهه 50 با تنها دانشجوی دختر چادری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران که به خاطرچادری بودن وی نیز چند مورد اخراج از کلاس و دانشگاه را تجربه کرده بود و از خانواده روحانیت بود ازدواج کرد.

ثمره این ازدواج 1 فرزند پسر به نام فریدالدین و 3 فرزند دختر با نام‌های آزاده، زهرا و بنت‌الهدی است؛ فریدالدین دکتری علوم سیاسی می‌خواند و معلم مدرسه و استاد دانشگاه است؛ همسر او نیز خانه دار و در کنار آن معلم ادبیات است.

آزاده حداد دکترای نانو دارد و مشغول تربیت 4 فرزند و خانه‌داری است، همسر ایشان  متخصص درمان ژنتیک بیماری‌های صعب‌العلاج است و در یکی از بیمارستان‌های دولتی مشغول به طبابت‌اند و در دانشگاه تدریس همان رشته را هم انجام می‌دهند، زهرا حداد کارشناسی ارشد مدیریت ارتباطات خوانده و معلم مدرسه است همسر ایشان روحانی است و در قم مشغول به تدریس درس خارج فقه‌اند.

بنت الهدی حداد نیز کارشناسی ارشد فلسفه خوانده و وی نیز خانه‌دار است؛ همسر او خواهر زاده شهید وزوایی و متخصص هوش مصنوعی و استاد دانشگاه تهران است. به غیر از داماد روحانی ایشان، همگی در منزل پدری زندگی می کنند.

فعالیت‌های انقلابی، مدیریتی و اجرایی ابتدای انقلاب

با پیروزی انقلاب مبارزه و کارهای علمی، فکری و فرهنگی وی تبدیل به مدیریت‌های اجرایی مهم و کلان کشور گردید. در دولت اول پس از انقلاب شرط پذیرش میناچی در وزارت ارشاد وقت (وزارت فرهنگ و هنر سابق)  حضور دکتر حداد در معاونت این وزارت خانه بوده که به توصیه جریان روحانیت و انقلابی شورای انقلاب و مخصوصا شهید بهشتی و شهید مطهری اتفاق می‌افتد.

کمی بعد از آن ایشان به وزارت آموزش و پرورش می‌رود و در آنجا نیز به مدت حدود 11 سال  ابتدا مشاور و بعد معاونت این وزراتخانه را بر عهده می‌گیرد؛ از اقدامات مهم دوران مدیریت وی در آموزش و پرورش تغییر تمام کتب درسی زمان پهلوی، تنها ظرف 3 سال بوده است؛ برخلاف دانشگاه‌ها که در انقلاب فرهنگی تعطیل شد، برای مدارس کشور با وسعت زیاد این امکان فراهم نبود لذا این کار، مستمر و سریع انجام شد. رهبری در دهه 70 با عنایت به همین تغییرات در کتب درسی مدارس، این بخش را از نقاطی بر شمردند که خیالشان نسبت به آن راحت است؛ از دیگر مسئولیت‌های حساس و مهم ایشان در ابتدای انقلاب، شورای مدیریت صداوسیما بود که با حضور افرادی چون غضنفرپور(نزدیک به بنی‌صدر)، بهزاد نبوی، دکتر هادی، موسوی خو‌ئینی‌ها و ایشان صورت گرفت.

نکته شایان ذکر تا این سال‌ها آن است که دکتر حداد تا سال 1372 به همراه یکی دیگر از انقلابیون، پرسابقه‌ترین معاونین وزیر جمهوری اسلامی بودند و تقریبا حدود 13 سال اول انقلاب را در قوه مجریه گذرانده‌اند؛ با وجود این مسئولیت‌های اجرایی بنا به ضرورت انقلاب و در آستانه اصلاحات و اواخر سازندگی به طور جدی به فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشگاه بر می‌گردد.

برای تقویت جبهه فکری انقلاب اسلامی فعالیت‌های علمی خود را گسترش داده و در همین دوران به ریاست فرهنگستان انتخاب شد و مدیر عاملی بنیاد دایرة المعارف نیز به ایشان سپرده می‌شود.

تاسیس رشته فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه امام صادق (ع)، تدریس در حوزه علمیه، تدریس و مدیر گروهی تاریخ علم در دانشگاه تهران و بسیاری دیگر از فعالیت‌های علمی و فرهنگی در همین دوره کوتاه انجام گرفته است؛ بیان این نکته نیز خالی از لطف نیست که ایشان اولین استاد غیر روحانی موسسه آیت‌الله مصباح طی سال‌های اوایل دهه پنجاه در قم بوده‌اند و  اگر چه  دوستی نزدیک ایشان با علامه به سال‌های قبل از انقلاب برمی‌گردد در دهه 70 که فقدان کار های تئوریک انقلابی بیشتر می‌شود همکاری نزدیک‌تری را با مجموعه ایشان انجام می‌دهند.

دکتر حداد چه در زمانی که آیت‌الله مصباح موسسه راه حق را داشتند و چه در ادوار مختلف موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی (ره) با علامه و شاگردان ایشان همکاری علمی و اداری داشته‌اند؛ در کنار همه این اشتغالات اجرایی، مدیریتی و علمی دریافت جایزه دانشمند برجسته جهان اسلام، کتاب سال جمهوری اسلامی، چهره ماندگار فلسفه حاکی از تلاش برای تعمیق فکری و انجام کارهای انقلاب است.

مبارزات مجلس ششم و ریاست دوره هفتم مجلس

در همین سال‌های میانی دهه 70 اوضاع کشور مخصوصا در حوزه سیاست نابسامان است؛ اصولگرایان در انتخابات مجلس ششم اگر چه با افراد شاخصی در انتخابات به میدان می‌آیند؛ اما فقط آقای هاشمی رفسنجانی و حداد توانستند وارد مجلس شوند  ماجرای معروف مسجد هدایت که ایشان و خانواده‌شان در آن صندوق رای داده بودند و در اعلام نتایج رای ایشان  صفر اعلام شده بود در همین دوره اتفاق می‌افتد.

بعد از ورود به مجلس ششم با تلاش جدی حزب مشارکت و  سازمان مجاهدین، اعتبار نامه وی تا چهار ماه تایید نشد! در رفت‌وآمدهای همین چند ماه و در فرصت‌های خالی مجلس ششم بود، که برای دومین بار زبان فرانسه را مرور کرد ایشان به زبان‌های عربی و انگلیسی سخنرانی و مذاکره می‌کنند و به زبان فرانسه نیز تسلط دارند.

او در مجلس ششم رئیس فراکسیون اصولگرایان(اقلیت) شد؛ به این ترتیب وی در خط مقدم مبارزه با افراطیون اصلاح‌طلب قرار می‌گیرد، از همین رو اصلاح طلبان تندرو هرگز میانه خوبی با ایشان نداشته و ندارند؛ موضع‌گیری ایشان نیز نسبت به آنان همواره شفاف و صریح بوده است.

نطق‌های انقلابی و مخالفت‌های ایشان با  لوایح و طرح‌های ضد نظام، بسیاری از بحث‌های گرم مجلس ششم را ایجاد کرد و اقلیتی قدرتمند را برای اصولگرایان در مجلس ششم پدیدار ساخت؛  دکتر درحالی در مجلس به مواجهه با این جریان پرداخت که در همان دوران، فتنه منتظری، اصلاح قانون مطبوعات، پس لرزه‌های وقایع 18 تیر، ماجرای آقاجری، تحصن مجلس ششم و بسیاری دیگر از مسائل در آن مجلس پیش آمد.

در کنار این فعالیت‌ها در مجلس، با مسئولیت رئیس فراکسیون اقلیت، زمینه سازی برای بازگشت اصولگرایان به صحنه خدمت رسانی انقلاب نیز در کنار دیگر دلسوزان وجه همت ایشان قرار می‌گیرد.

با موفقیت نیروهای وفادار به انقلاب و مردم در شورای شهر دوم، جریان اقلیت از این شورا و شهرداری احمدی‌نژاد با تمام توان حمایت می‌کند و با پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس، ایشان با رای اول مردم تهران وارد مجلس شورای اسلامی شده و به ریاست آن انتخاب می‌شود.

خانه ملت در دوره انتقالی و پیچیده اواخر خاتمی و اوایل احمدی‌نژاد نیازمند تدبیر و مدیریت کارامد است؛ همین مجلس هفتم به اذعان کارشناسان سیاسی معتقد و مکتبی از نقاط مثبت کارنامه مجلس و ایشان است و معمولا با خاطره مثبت از آن یاد می‌شود؛ کما اینکه رهبر انقلاب در آخرین دیدار مجلس هفتمی‌ها فرمودندکه مجلس هفتم از صخره زار مجلس ششم رویید و درباره مدیریت این مجلس بیان فرمودند که: «یکى از چیزهایى که من واقعاً باید از برادران مجلس هفتم، بخصوص جناب آقاى دکتر حداد عادل تشکر کنم - حالا آن‌چه که در بیرون منعکس است، ممکن است در مواردى جور دیگرى باشد؛ اما ما در متن قضایا بودیم و حرف‌ها را از این طرف و از آن طرف مى‌شنیدیم و تلاش‌ها را می‌دیدیم - این است که حقاً و انصافاً تلاش زیادى در مجلس هفتم می‌شد براى اینکه نگذارند بین دولت و بین مجلس اختلاف به وجود بیاید؛ واقعاً تلاش و کار می‌شد؛ حالا بعضى از رسانه‌‌ها و مطبوعات و منبردارهاى سیاسى بى‌انصافی‌هایى می‌کنند، لیکن حقیقت قضیه این است؛ اینکه ما می‌دیدیم و مشاهده می‌کردیم.»

این تایید کلی و مهم در پایان عملکرد آن دوره و در کنار تذکرات ایشان به مجالس بعدی بیانگر موفقیت نسبی در مدیریت مجلس هفتم است؛ مجلسی که تدابیر عاقلانه‌ای چون همکاری با دولت خاتمی برای پیشبرد کارهای اجرایی کشور، جلوگیری از استیضاح‌های سیاسی (که در مجالس بعد به چشم می‌آید)، مدیریت منطقی استیضاح خرم و اقدامات انقلابی و شجاعانه‌ای چون تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد با همه فشار‌های مخالف، تحقیق و تفحص از قوه قضاییه، جلوگیری از ریخت و پاش‌ها در اداره مجلس و حقوق نمایندگان، وضع قوانین قاطعانه در تایید غنی سازی طرح ساماندهی استخدام معلمان و معیشت آنها، طرح به روز رسانی حقوق بازنشتگان و بسیاری دیگر از این دست طرح ها مدیریت همراه با  موفقیتی را برای اصولگرایان در مجلس هفتم رقم می‌زند.

در دو سال همزمانی مجلس هفتم با دولت احمدی نژاد گرچه ایشان  به شیوه  اداره کشور در پاره ای از موارد انتقاداتی داشتند اما در مقابل فشار های نابجای مخالفان احمدی‌نژاد تغیر روش نداده و سعی در مدیریتی متعادل و همراه با حفظ آرامش داشتند؛ از نکات مهم دیگر مجلس هفتم در کنار اقدامات انقلابی و تدابیر مختلف برای  گذراندن این برهه، رعایت اخلاق وایجاد آرامش نیز در عملکرد این مجلس دیده می شود. بعد از پایان مسئولیت این دوره، رهبری ،ایشان رابه عنوان مشاور عالی خود انتخاب کردند.

مجالس هشتم، نهم و فتنه 88

در شروع مجلس هشتم با لابی‌گری سیاسی آقایان رحیمی، باهنر و کردان، اصلاح طلبان مجلس که از دیر باز دل خوشی از حداد نداشتند به سمت آقای لاریجانی رفتند؛ برخی طرفداران دولت نیز به امید اینکه ایشان رابطه بهتری با دولت خواهد داشت با ایشان به توافق رسیدند.

در این دوره با اصرار نمایندگان ارزشی مجلس ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس را بر عهده گرفتند و البته دیری نپایید که با روشن شدن زوایای امر تغییر نظر دادند، به همین جهت در دوره نهم سه جریان انقلابی مجلس یعنی پایداری، رهپویان و ایثارگران از ریاست مجلسی ایشان حمایت کردند؛ در دوره نهم تقابل با جریان راست سنتی و آقای لاریجانی نیز پررنگ‌تر اتفاق افتاد و ایشان اگر چه لابی‌های مجلس به سمت ریاست آقای لاریجانی پیش می‌رفت انقلابی و محکم تا آخرین لحظه مبارزه ایستادند.

از دیگر نکاتی که در فعالیت‌های سیاسی ایشان به چشم می‌خورد، این است که مشی سیاسی آقای حداد با آقای هاشمی رفسنجانی در دوره‌های مختلف اداره کشور یکسان نبوده و اگرچه ایشان در ادوار مختلف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده‌اند، به غیر از یک مورد  هیچ جلسه خصوصی در تمام دوران مسئولیت  این دو برگزار نشده، البته آن جلسه هم که ظاهرا درباره فعالیت‌های یکی از فرزندان آقای هاشمی بوده است با نتیجه به پایان نمی‌رسد.

یکی از مبانی این اختلاف نگاه، مخالفت او با روحیه تکنوکراسی است؛ البته ایشان نوع انحراف آقای هاشمی و خاتمی را معرفتی و اساسی می‌دانند و مشکلات احمدی‌نژاد را شخص‌محور و نه در اساس گفتمان؛ در فتنه 88 نیز نزاع موسوی در برابر  نظام را مقابله اسلام و سکولاریزم می‌دیدند.

لذا قاطعانه ایستادند و شاید مجموع سخنرانی‌های ایشان در این باره بتواند به کتابی 500 صفحه‌ای تبدیل شود؛ ایشان البته نسبت به مناظره‌های آقای احمدی‌نژاد نیز منتقد بودند و آن را مشکل‌ساز می‌دانستند؛ فتنه 88 آزمون و محکی برای تمامی مسئولان بود و به نظر می‌رسد ایشان با روشنگری‌ها و سخنرانی‌های پیشگامانه و با صلابت اولین مسئول بلندپایه نظام بودند که در شرایط سخت اولیه فضای سکوت برخی آقایان را شکستند.

ماجرای سخنرانی ایشان در میدان ولیعصر نیز قابل توجه است؛ مسئولین شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چند ساعت مانده به زمان سخنرانی با ایشان تماس می‌گیرند و ضمن دعوت از ایشان برای سخنرانی در جمع مردم انقلابی که علیه فتنه‌گران تجمع کردند، عدم پذیرش برخی دیگر از شخصیت‌ها را هم به ایشان اطلاع می‌دهند.

اوضاع حساس، نابسامان و حتی به جهات امنیتی هم کاملاً به هم ریخته است؛ تیم حفاظت ایشان نیز که مسئله را شنیده بودند، اعلام مخالفت می‌کنند و تامین امنیت ایشان را در این اوضاع انجام نشدنی می‌دانند؛ مسئول دفتر دکتر به تیم حفاظت خبر می‌دهد که اگر شما این کار را نمی‌کنید با حلقه‌ای از بسیجیان حاضر در میدان فلسطین ایشان را به محل سخنرانی می‌رسانیم.

تیم حفاظت حرکت می‌کند اما به دلیل ازدحام جمعیت از میدان فلسطین به بعد پیاده تا محل سخنرانی می‌روند؛ شب پس از آن نیز گرچه برخی مصلحت اندیشان، مخالف با این نوع حضور انقلابی در شرایط اولیه فتنه بودند و به ایشان برای عدم حضور فشار می‌آوردند، با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری پیش از بسیاری دیگر از مسئولین موضع خود را شفاف و صریح اعلام نمودند.

چندی بعد رهبری معظم انقلاب در دیدار جمعی از مسئولین با تمجید از سخنرانی  ایشان در آن روز یکی از وجوه اهمیت صحبت‌های ایشان را در میدان ولیعصر برهه زمانی انجام آن دانستند و شاخصه مهم دیگر آن را نیز بیان این نکات در شرایط سکوت بسیاری افراد که از آنها توقع می رفت بیان کرد؛ با این موضع‌گیری‌ها برخی گمان می‌کردند که رای ایشان  در انتخابات مجلس نهم تهران شکسته خواهد شد، اما اعلام نتایج افزایش 20% آرای ایشان را نسبت به انتخابات قبل فاصله بالای ایشان با نفرات بعدی را نشان داد.

با شروع مجلس نهم سه جریان انقلابی‌تر مجلس یعنی رهپویان، ایثارگران و پایداری با تشکیل فراکسیون اصولگرایان وی را به ریاست آن انتخاب کردند؛ در آنچه از عمر مجلس نهم نیز گذشته در رویدادهای مهم آن یعنی سوال از رئیس‌جمهور و استیضاح وزیر کار مخالفت ایشان و فراکسیون با  فرمایشات رهبری معظم انقلاب که پس از آن ماجراها بیان شد تطابق داشت.

از نکات دیگری که بیان آن در پایان خالی از لطف نیست عدم ورود ایشان به فعالیت‌های اقتصادی است؛ گرچه پدر ایشان از متنفذین صنعت حمل و نقل بوده‌اند، هیچ گاه نه تنها وارد کار اقتصادی نشدند، حتی حاضر به پیش بردن جریان اقتصادی ارث پدری را همزمان با مسئولیت داشتن در نظام اسلامی نیز نگردیدند و همواره کار های کشور و انقلاب وفعالیت های علمی و فرهنگی را به آن ارجحیت دادند.

اعلمی یکبار دیگر شانسش برای عبور از فیلتر شورای نگهبان را امتحان کرد

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس مستقر در ستاد انتخابات وزارت کشور، اکبر اعلمی دقایقی پیش برای ثبت نام در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شد.

اکبر اعلمی در مرداد 1333 در بندر شاه (بندر ترکمن) به دنیا آمد. پدرش از کارکنان راه‌آهن بود و در هنگام تولد او محل کارش در رودسر و بندر شاه بود و یک سال بعد برای همیشه به تهران منتقل شد. اعلمی کودکی و جوانی خود را در تهران گذراند و فعالیت ورزشی زیادی داشت به‌طوری‌که به گفته خودش اگر وارد سیاست نمی‌شد به ورزش قهرمانی روی می‌آورد.

وی تحصیلاتش را در 3 رشته علوم اقتصادی با گرایش بانکداری (دانشگاه علامه طباطبائی)، حقوق- علوم قضائی(دانشکده علوم قضائی- 1366) و اقتصاد بین‌الملل (دانشگاه علامه طباطبائی- 1375) در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. پس از انقلاب تا سال 1366 مسئولیت واحد سیاسی_فرهنگی سپاه تهران، مسئول حفاظت فرودگاه تهران، جانشین عملیاتی سرپل ذهاب در زمان فرماندهی اصغر وصالی و همزمان با آغاز جنگ ایران و عراق و واحد آموزش عقیدتی_سیاسی پادگان ولیعصر را برعهده داشت و 33 ماه در جبهه حضور داشت و از ناحیه دست، شکم، پا و صورت آسیب دید و 45٪ جانبازی دارد.

وی از سال 1366 تا 1378 فرماندار مغان، معاون اداره کل امور انتظامی وزارت کشور، معاون اداره کل بازرسی وزارت کشور، معاون اداره کل دفتر مطالعات و تحقیقات سیاسی وزارت کشور و مدیر کل بازرسی بنیاد مستضعفان و جانبازان و مشاور سیاسی و اجتماعی سرپرست بنیاد بود.

اعلمی از سال 69 تا 78 روزنامه‌نگاری نیز می‌کرد و عضو هیئت تحریریه روزنامه سلام بود.

در سال 1378 کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه تبریز شد و به مجلس راه یافت.

اکبر اعلمی توانست در انتخابات مجلس هفتم از شورای نگهبان تائید صلاحیت گرفته و به عنوان نماینده مجلس هفتم انتخاب شود. در مجلس هفتم وی همراه با فراکسیون اقلیت مجلس از منتقدین دولت نهم بود.

در تمام دوران نمایندگی در دو مجلس ششم و هفتم عضو «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» و دو سال رئیس شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما بود.

البته اعلمی بعد از آن در انتخابات مجلس هشتم و انتخابات ریاست جمهوری هم رد صلاحیت شد و جالب است که یک بار دیگر با حضور در این عرصه قصد دارد شانسش را برای عبور از فیلتر شورای نگهبان امتحان کند.

البته روز 4 اردیبهشت ماه بود که اکبر اعلمی با حضور در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه در انتخابات پیش رو کاندیدهای اصلاح طلب واقعی حضور ندارد و به نظر می‌رسدکه بعضی از جریانات طبق معمول می‌خواهند برخی افراد را به عنوان اصلاح طلب معرفی کنند، بنده به این نتیجه رسیدم که به عنوان یک شخصیت اصلاح طلب وارد میدان رقابت‌ها شوم.

وی افزود: شعاری که انتخاب کرده ام «احیای منشور نوفل لوشاتو» است که ان شاءالله برای توضیح این شعار بیانیه‌ای صادر خواهم کرد.

اعلمی ادامه داد:هر انقلابی مبتنی و متکی بر مجموعه ای از شعارها و وعده‌های رهبران انقلاب‌ها است؛ نظر به اینکه مهمترین بخش شعارهای رهبران انقلاب در نوفل لوشاتو صورت گرفت، من از عنوان منشور نوفل لوشاتو استفاده می‌کنم.

وی اضافه کرد: بنده به عنوان یک فرد مستقل وارد عرصه شدم و از آنجا که چهره شاخص اصلاح طلب معرفی نشده، احساس کردم که باید در صحنه حضور یابم.

حداد عادل: گزینه نهایی ائتلاف پیشرفت پس از اعلام نظر شورای نگهبان مشخص خواهد شد

غلامعلی حداد عادل در بدو ورود به ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره زمان اعلام گزینه نهایی ائتلاف پیشرفت گفت: گزینه نهایی پس از اعلام نظر شورای نگهبان مشخص خواهد شد.

وی درباره معیارهای تعیین گزینه نهایی این ائتلاف افزود: قطعاً نظرسنجی عامل موثری در این موضوع است و ممکن است عوامل دیگری هم موثر باشند. اما بین خودمان با در نظر گرفتن نظرسنجی به گزینه نهایی خواهیم رسید.

حداد عادل  همچنین درباره حمایش از قالیباف گفت: اینکه از قالیباف حمایت کردم به این معنا نیست که کاندیدای نهایی ائتلاف پیشرفت قالیباف است.

وی در مورد علت عدم حضور همزمان 3 کاندیدای ائتلاف پیشرفت در ستاد انتخابات، تصریح کرد: برای جلوگیری از تجمع به صورت تک تک به وزارت کشور آمدیم؛ ائتلاف ما اصول خاص خود را دارد.

حداد در پاسخ به این سؤال که چرا سه نفر اعضای ائتلاف پیشرفت با یکدیگر ثبت‌نام نکردند و این نشانگر یک اختلاف است، اظهار داشت: خیر نباید اینگونه تصور شود؛ جدا جدا آمدن محیط را خلوت‌تر می‌کند تا شما هم سؤالات خود را مطرح کنید.

وی در پاسخ به این سؤال که شما از نزدیکان مقام معظم رهبری هستید آیا برای حضور در انتخابات با ایشان مشورتی داشته‌اید گفت: مقام معظم رهبری همانگونه که صریحا در سخنرانی نوروزی خودشان اعلام فرمودند درباره هیچ نامزدی نفیا یا اثباتا اظهار نظری نمی‌کنند.

رئیس مجلس هفتم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه انتخابات مجلس هشتم شما از استقبال خوبی از سوی اصولگرایان برخوردار بودید، آیا در اینجا نیز دارای جایگاه هستید گفت: انتخابات رئیس مجلس تابع ترکیب نمایندگان در داخل مجلس است و انتخابات رئیس مجلس علامت رای مردم به یک معنا نیست.

وی درباره اینکه گفته می‌شود شما از مخالفان تعدد فراکسیون‌ها در مجلس هستید آیا با تعدد نامزدها در انتخابات موافقید، گفت: مسلما تعدد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را در میان اصولگرایان نمی‌پسندم دلیل این امر هم حضورم در ائتلاف سه گانه یا پیشرفت است که این ائتلاف از روز اول با این نیت شکل گرفت که از تعدد کاندیداها جلوگیری شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است در نهایت از ائتلاف پیشرفت یک نفر انتخاب شود اظهار داشت: قرار این است که یک نفر انتخاب شود اما هر سه نفر ثبت‌نام کنند.

حداد عادل در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سوابق اجرایی شما چیست یادآور شد: تجربیات اجرایی بنده بعد از انقلاب از اسفند 57 آغاز می‌شود و بنده معاون وزیر ارشاد بودم یعنی در اولین دولت بعد از انقلاب مسئولیتم در سطح معاون وزیر بود؛ در سال 58 مسئولیتی در صدا و سیما داشتم و همچنین عضو شورای سرپرستی 5 نفره و سه نفره بودم.

عضو ائتلاف پیشرفت با تاکید بر اینکه 11 سال از 1361 تا 1372 معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهشی - آموزشی بودم گفت: کار اجرایی سنگینی در آن مسوولیت وجود داشت که یک بخش آن چاپ کتاب‌های درسی در زمان جنگ بود و این موارد بخشی از مسئولیت‌های بنده بوده است؛ همچنین بنده در مقام رئیس مجلس مسئولیت اداره مجلس را بر عهده داشتم که مسئولیت اجرایی آن از یک وزارتخانه قطعا بیشتر است.

حداد عادل همچنین در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره خروجی ائتلاف 5گانه چیست اظهار داشت: آقای ابوترابی از دوستان ما هستند و از طرف عده‌ای دیگر از نامزدها معرفی شدند. طبعاً این انتخابات عرصه رقابت است و چنانچه تا پایان حضور داشته باشد باید دید که رای ملت چیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود دولت آینده بر اساس نظام پارلمانی خواهد بود نظر شما در این زمینه چیست گفت: اینکه گفته می‌شود خیلی مبنا نیست؛ این فکر چند سالی است که مطرح است ولی یک جایی دیده نشده که تبدیل نظام فعلی به نظام پارلمانی اقدامی صورت گرفته باشد و این بحث دیگری است و وقتی که به صورت جدی مطرح شد محاسن و معایب آن را مطرح می‌کنیم.

عضو ائتلاف پیشرفت درباره نظر‌سنجی‌ها نیز افزود: نظرسنجی‌ها مختلف است و هنوز هیچ نظر‌سنجی خاصی از سوی ائتلاف پیشرفت سفارش داده نشده که بر اساس آن بتوانیم نتایج نظر‌سنجی را از روی آن مبنا و ملاک قرار دهیم.

ما در انتخاب یک نفر از 3 نفر نظر‌سنجی را ملحوظ می‌کنیم و مورد نظر قرار می‌دهیم

حداد عادل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امروز مشکل اصلی مردم گرانی است آیا جنابعالی برای برخورد با این گرانی برنامه خاصی دارید گفت: امروز یکی از مشکلات مهم مردم و قطعا مهمترین آنها مشکل معیشتی است و همچنین مشکل گرانی و مسئله اقتصادی نیز از مهمترین مسائلی است که هر کس رئیس‌جمهور آینده ایران شود باید برای حل آن مشکل اقدام کند و اشاراتی که به نتایج اخلاقی ناشی از فقر منجر می‌شود مورد تائید است و امید است با در نظر گرفتن همه عوامل بتوان این فشار اقتصادی را کاهش داد. به ویژه اینکه قشر حقوق‌بگیر نیز فشار کمتری به آنها وارد شود.

عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به سوالی درباره اینکه برنامه‌های شما برای جوانان چیست یادآور شد: بنده همواره در جمهوری اسلامی عموما با جوان‌ها و دانشجویان سر و کار داشتم و جوان‌ها را سرمایه‌های اصلی کشور می‌دانم و معتقدم پایه‌های شخصیت آنها در مدارس استوار می‌شود؛ جوان‌ها مسائل زیادی دارند که یکی از آنها اشتغال و همچنین تحصیل و ازدواج است و بنده در نظر دارم اگر توفیق خدمتگزاری را به عنوان رئیس قوه مجریه پیدا کردم برای برپایی یک نهضت آسان در کشور برنامه‌ریزی و اقدام کنم که تصور می‌کنم مورد علاقه عموم جوانان است.

وی افزود: ما در کشور نیازمند یک حرکت اجتماعی و اجرایی گسترده برای آسان کردن ازدواج هستیم.

حداد عادل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما بعد از انقلاب سوابق انقلابی مشخصی دارید و از سوابق قبل از انقلابتان نیز برای ما توضیح دهید گفت: دشمنان انقلاب صد در صد تلاش می‌کنند شبهاتی را ایجاد کنند ولی بنده باید بگویم به دلیل فعالیت در انجمن اسلامی دانشجویان فعالیت سیاسی ضدرژیم سلطنتی شاه از دانشگاه شیراز درحالی که مربی دانشگاه بودم و فوق لیسانس فیزیک داشتم اخراج شدم و بعد هم از دانشگاه شهید بهشتی امروز و ملی سابق اخراج شدم و در سال 50 نیز در زندان قزل قلعه زندانی سیاسی بودم؛ پرونده بنده در وزارت اطلاعات فعلی مرکز اسناد وزارت اطلاعات اسنادش موجود است و هرکس بخواهد از سوابق بنده قبل از انقلاب اطلاع پیدا کند می‌تواند به آن پرونده مراجعه نماید و بهترین پاسخ برای رفع آن شبهات این است که بنده در دی‌ماه 57 یعنی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی عضو شورای مرکزی جمهوری اسلامی بودم که در آن زمان عموم انقلابیون در آن حزب جمع بودند و آن حزب اجرا کننده برنامه‌های اول انقلاب بود.

حداد عادل در پاسخ به این سوال که خروجی نهایی ائتلاف چه زمانی مشخص می‌شود گفت: گزینه ائتلاف تا قبل از اعلام نظر شورای نگهبان اعلام نخواهد شد؛ ممکن است در یک بخشی از تبلیغات هم سه نفر ما شرکت داشته باشیم تا اینکه نظرسنجی‌ها قدری واقع‌بینانه‌تر شود چرا که هرچه به رای‌گیری‌ها  نزدیکتر می‌شویم نظر‌سنجی‌ها بهتر صورت می‌گیرد اما بنده و دو نفر دیگری که در ائتلاف شرکت کرده‌ایم نفس شرکت ما در ائتلاف با این قول و قرار صورت گرفته که دو نفر کنار برویم و ما چنین پیمانی با هم بسته‌ایم و امیدوارم تا پایان بر این عهد و پیمان ملتزم باشیم.

وی درباره ضمنانت اجرایی این مساله یادآورشد: ضمانت اجرایی شخصیت  و ‌باورهای خود ماست؛  و هیچ ضمانت اجرایی از بیرون تضمین کننده این قول و قرار نیست و این تصمیمی است که ما با هم گرفته ایم.

رئیس مجلس هفتم  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی ادعا می‌کنند شما در مجلس هشتم فعال نبوده‌اید، آیا این را می‌پذیرید،‌گفت: بنده در مجلس هشتم البته اهل جدال و جنجال نبودم و در هیچ عرصه‌ای نیز اینگونه نبودم و لی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بودم و در این سمت فعال بودم و اگر به نطق های بنده توجه کنید  از میان نطق‌های متعددم می توان به نطقی که بعد 25 بهمن 88 ایراد کردم اشاره کنم،  که نطق تعیین کننده ای بود.

وی درباره حضور هاشمی نیز گفت: بنده در پاسخ خبرنگاران در روزهای اخیر همیشه گفته‌ام آنچه من می‌توانم پیش‌بینی کنم این است که هاشمی در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که شما خیلی به جبهه پایداری نزدیک بودید و در اولین جلسه که این جبهه اعلام موجودیت کرد شرکت داشتید اما در حال حاضر به دلیل حضور در ائتلاف سه‌گانه نقدهایی به شما وارد می‌کنند، نظرتان چیست اظهار داشت: بنده عضو جبهه پایداری نیستم و از روز اول هم عضویتی  در این جبهه نداشتم؛ با بخشی از مواضع آنها همفکری و همسویی دارم و در برخی موارد نیز ممکن است اختلاف سلیقه داشته باشیم چون معتقد به وحدت اصولگرایان هستم در دعوتی که دوستان جبهه پایداری هنگام تاسیس این جبهه برای سخنرانی از بنده داشتند شرکت کردم.

حداد عادل افزود: آنجا  درباره لزوم وحدت صحبت کردم، و با توجه به  اختلاف سلیقه‌ای که در برخی موارد به آن اشاره کردم طبیعی بود که جبهه پایداری نامزد دیگری را معرفی کند و بنده هم از این حیث از آنها گله‌ای ندارم چراکه آنها انتخاب خود را کرده‌اند و ملت هم انتخاب خود را انجام می‌دهد و از این رو بنده از طرف جبهه پایداری احساس تخریب‌ نکرده‌ام.

حداد عادل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران هستید ، گفت: عضو شورای مرکزی این جمعیت نیستم اما کسانی که در جمعیت ایثارگران و رهپویان حضور دارند؛ از دوستان نزدیک و مورد اعتماد من هستند و بنده به نظر آنها احترام می‌گذارم.

عضو ائتلاف سه گانه درباره کارگروه‌های تخصصی ائتلاف پیشرفت خاطرنشان کرد: ائتلاف به معنای این نیست که ریاست‌جمهوری آینده شرکت سهامی بین ما سه نفر خواهد بود، کارگروه‌ها نتایج بررسی‌های خود را به هرکس که از این سه نفر رئیس‌جمهور شود تحویل می‌دهند  و اگر کسی خارج از این سه نفر هم کاندیدا شود مایل هستیم که نتایج بررسی ها را به آنها ارائه دهیم.

بازدید مدیرکل امور اجرایی شورای نگهبان از ستاد انتخابات کشور

علیرضا نیلچی مدیرکل امور اجرایی شورای نگهبان صبح امروز از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

وی در این بازدید از نزدیک در جریان فرآیند مراحل ثبت نام و فعالیت‌های ستاد انتخابات کشور قرار گرفت.

زاکانی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد وزارت کشور شد

علیرضا زاکانی صبح امروز با حضور در حرم مطهر امام‌خمینی (ره) با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهدا تجدید بیعت کرد و سپس با  جمعی از خانواده‌های شهدا و جانبازان و استادان دانشگاه و روحانیون که وی  را همراهی می کردند برای ثبت‌نام در وزارت کشور حاضر شد.

زاکانی را هنگام ثبت نام  روستا آزاد، رحماندوست، شاکری، نادران و الهیان نیز همراهی می‌کردند.

علیرضا زاکانی در اسفند سال 1344 در جنوب شهر تهران، بین میدان خراسان و میدان شوش و در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. پدربزرگ مادری اش آذری و اهل تبریز است، مادربزرگ مادری اش اهل کاشان است و پدربزرگ و مادربزرگ پدری اش اهل روستاهای بالای تهران هستند؛ حوالی اوشان و فشم، دو روستای زایگان (زاغون) و لالان (لالون). اما پدرش و پدرشان اهل شهر ری بودند. همسرش نیز اصالتا تبریزی است و معاون حوزه های علمیه استان تهران است.

پدرش از ورزشکاران با سابقه شهر ری و تهران، داور کشتی بین المللی کشتی و از دوستان صمیمی مرحوم تختی و در ورزش های باستانی کشتی پهلوانی هم از سرآمدان ایران و به تعبیری «صاحب زنگ» بود و تا زمانی که مرحوم شد مسوول برگزاری مراسم سالگرد تختی هم بود. علیرضا زاکانی خود نیز کشتی گیر بود تا اینکه به مناطق عملیاتی رفت، ماندگار شد و دست راستش مجروح گردید.

زاکانی سه فرزند دختر دارد که دو نفرشان ازدواج کرده اند. اولی دانشجوی دانشگاه تهران است و داماد اولش نیز دانشجوی دانشگاه تهران بوده و همزمان در حوزه علمیه هم درس حوزوی می خواند، برادر شهید است و پدر و پدربزرگ و برادرش هرسه روحانی اند، یعنی از یک خانواده بسیار معتقد و انقلابی هستند. فرزند دومش هم دانشجوی مهندسی کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریف است، داماد دومش نیز دانشجوی مهندسی رایانه در همان دانشگاه و فرزند یک جانباز هفتاد درصد دفاع مقدس می باشد.

2.       فعالیتهای دوران انقلاب

علیرضا زاکانی در ابتدای پیروزی انقلاب که 12، 13 ساله و دانش آموز بود، وارد مبارزه با رژیم شاه شد و در نوجوانی همزمان با اوج گرفتن انقلاب اسلامی اولین حضور اجتماعی‌ خود را با شرکت در تظاهرات و راهپیمایی‌های مردمی تجربه کرد. مسجد فعالیتش ابتدا مسجد لرزاده تهران با محوریت مرحوم حجت الاسلام عمید زنجانی بود و بعد از آن بیشتر فعالیت‌هایش از سال 59 به بعد در مسجد همت‌آباد با محوریت آیت‌الله تنکابنی بود.

3.      سابقه فداکاری در دوران دفاع مقدس

علیرضا زاکانی با شروع جنگ تحمیلی، در ماه های اولیه دفاع مقدس، همدوش دیگر جوانان بسیجی پا به عرصه دفاع از دین و میهن گذارد که حاصل آن تا پایان دوران دفاع مقدس، 62 ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها، شرکت در پانزده عملیات بزرگ رزمندگان اسلام و افتخار جانبازی پنجاه درصد شد. وی که در هنگام پیوستن به جبهه حق بیش از 15 سال نداشت، پس از حضور در لشگرهای محمّد رسول‌ا… (ص) و سیدالشهداء (ع) و قرارگاههای جنوب و غرب، عمده حضور خود را در واحدهای «تخریب» و «اطلاعات و عملیات» سپری کرد و توفیق قبول مسوولیت‌هایی از جمله معاون گردان، مسئول محور «اطلاعات و عملیات» قرارگاه نجف اشرف 3، قائم‌مقام «اطلاعات و عملیات» لشگر محمّد رسول‌ا… (ص) و نهایتاً مسوولیت محور این لشگر را کسب نمود.

سردار حاج محمداسماعیل کوثری فرمانده اسبق لشکر 27 محمدرسول الله (ص) درباره زاکانی چنین گفته است: «برخی در دوران دفاع مقدس با سن و سال کم اما آگاهانه آمدند و با همه سختی های جنگ و جبهه و دشمنان ایستادگی کرده و مسوولیت می پذیرفتند و یکی از این کسانی که من احساس وظیفه و احساس تکلیف کردم که بیایم و بگویم برادر عزیزمان آقای دکتر زاکانی است که در همان سن و سال پایین به جبهه آمد و مسوولیت پذیرفت با اینکه شاید ایشان دوره ای ندیده بود و یا اینکه علاقه ای به مسائل نظامی نداشت اما به عنوان یک بسیجی آمد و وارد صحنه شد چرا که آن زمان حضرت امام خمینی (ره) این را می خواستند.  اگر این طور افراد از خود گذشته و فداکار در جنگ حاضر نمی شدند چه اتفاقی می افتاد و ما به نسل های فعلی و آینده چه جوابی باید می دادیم؟ ... تصمیم گیری افراد در آن ایام و اینکه در جبهه ها به فکر آینده خود نبودند و در آن لحظه تنها احساس تکلیف کردند که امام از آنها خواسته در جبهه ها حضور داشته باشند بسیار مهم است. بسیاری از افراد در دوران جنگ در شهرها حضور داشتند و هیچ قدمی برنداشتند.»

4.       تحصیلات دانشگاهی و سوابق علمی

زاکانی با پایان جنگ‌ تحمیلی، در سال 1368 پس از مدتها دور بودن از فضای درس و تحصیل، در کنکور سراسری شرکت کرد و در بهمن‌ماه سال 1368 رشته پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع و در تابستان سال 1376 دکترای عمومی‌ را اخذ کرد. بعد از آن با شرکت در آزمون تخصص، به‌عنوان دانشجوی دوره تخصصی پذیرفته شد. در سال 1380 دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را آغاز و در اسفند 1382 آن را به پایان رساند و هم‌اینک بعنوان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) خدمت می‌نماید. علاوه براینکه عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران نیز می باشد.

سردار کوثری در این باره نیز می گوید: «بعد از پذیرش قطعنامه برادر عزیزمان آقای دکتر زاکانی به دنبال درس و تحصیلات خود رفت و این اقدام او مانند حضورش در جبهه به موقع و لازم بود چرا که در زمانی که کشور نیاز به علم  و دانش داشت ایشان پا به دانشگاه گذاشتند و به مدارج عالیه رسیدند.»

5.      فعالیتهای انقلابی در دانشگاه و مسوولیت سازمان بسیج دانشجویی کشور

سابقه حضور داوطلبانه درجبهه‌های جنگ تحمیلی، زاکانی را بر آن داشت تا از بدو ورود به دانشگاه، فعالیت‌های اجتماعی داوطلبانه خویش را در قالب حضور در تشکل‌های دانشجویی سامان بخشد. زاکانی پس از مدتی عضویت در انجمن اسلامی دانشجویان نظر به اهمیت بسیج دانشجویی در کلام امام و رهبری به تاسیس بسیج دانشجویی روی آورد و پس از مدتی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با مسوولیت وی در میان بسیج تمام دانشگاههای کشور به رتبه نخست دست یافت که پس از ادغام با دانشگاه تهران مسوولیت کل بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران را بر عهده گرفت و همزمان به اداره مسجد دانشگاه تهران نیز می پرداخت.

زمان مسوولیت او در بسیج دانشجویی تا خرداد 1376 مصادف با دولت آقای هاشمی رفسنجانی بود که فعالیت سیاسی دانشجویان را بر نمی تابیدند ولی نوع عملکرد وی در بسیج دانشجویی مبتنی بر تحلیل سیاسی دانشجویی، اعلام موضع و اقدام و عمل به آن تحلیل از سر تکلیف بود. مقام معظم رهبری بعدها کسانی را که می خواستند دانشگاه غیرسیاسی باشد، به شدت مورد انتقاد قرار دادند: «خدا لعنت کند کسانی را که دانشجو را سیاسی نمی خواهند.»

در حالیکه نحوه مدیریت زاکانی در بسیج دانشجویی دانشگاه تهران ـ بها دادن به نیروهای جوان دانشجو و بازگذاشتن دست آنها در امور همراه با نظارت ـ مورد اعتراض برخی از افراد مافوقش بود، در بهمن 1376 در دیدار با مقام معظم رهبری، ایشان پس از استماع گزارش زاکانی به عنوان مسوول وقت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، هم سخنان و هم برنامه های اعلامی او در بسیج دانشجویی را اینچنین تایید کردند: «برادرمان بسیار حرفهای خوبی بیان کردند، از اینکه الحمدلله شما جوانان خوب و مومن در دانشگاه هستید و حضور دارید، من خیلی خوشحالم. این کارهایی را هم که گفتید دارید می کنید و کرده اید، همه خوب است.» (کتاب بسیج دانشجویی ص140)

زاکانی در اواخر سال 1377 مسوولیت بسیج دانشجوئی دانشگاه‌های استان تهران و از سال 1379 تا1382  مسوولیت سازمان بسیج دانشجوئی کشور را برعهده گرفت و منشاء تحولات اساسی در ساختار و نیز نوع عملکرد بسیج دانشجویی گردید و برخلاف برخی مسوولان در جاهای دیگر ـ که از بیرون یک سازمان یا وزارتخانه و از بالا به آنجا تحمیل می شوند ـ مراحل ترقی در بسیج دانشجویی را با توکل بر خدا و اتکا به توانمندیهای مدیریتی خود پیمود.

در بهمن ماه سال 79 و زمانیکه مسوول بسیج دانشجویی کل کشور بود در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان دیدگاههای وی را اینچنین مورد تایید کامل قرار دادند: «برادرمان در اینجا مطالب درستی را در زمینه مسائل دانشگاه و دانشجویان و تشکلهای دانشجویی بیان کردند که مورد تایید بنده است.» (کتاب بسیج دانشجویی ص 156)

سردار کوثری در این خصوص چنین گفته است: «بعد از دوران جنگ نیز عده ای در دوران دوم خرداد که برخی قصد داشتند نظام و انقلاب را از بین ببرند مانند دوران جنگ ایستادگی کردند. زاکانی نه تنها مقابل جریان انحرافی ایستاد بلکه در زمان اصلاحات نیز به عنوان مسئول بسیج دانشجویی وظیفه اش را به خوبی انجام داد و ما نیز چون از ایشان از همان دوران دفاع مقدس شناخت کافی را داشتیم حمایتش می کردیم. ما برای خودمان هیچ چیزی جز احساس مسوولیت نداریم و باید همیشه در صحنه های مختلف حضور داشته باشیم چرا که در غیر این صورت ولی امر است که تنها می ماند. این طور نیست که با هر وسیله و هر مسیری که بخواهیم انقلاب را حفظ کنیم، ما باید در مسیر درست و در جهت اسلام ناب حرکت کنیم و افتخار نیز می کنیم که در این مسیر هستیم. آقای زاکانی چنین ویژگی ای دارد و ایشان در تمام این مسیر از دوران دفاع مقدس که بنده ایشان را می شناسم تا بعد از آن و حتی تا به امروز محکم در مقابل دشمنان ایستاده و پایبند به ارزشهای دینی و اسلامی است... زاکانی فردی پرکار و شجاع است.»

6.       نمایندگی مردم در سه دوره مجلس شورای اسلامی

6.1.     مجلس هفتم

در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی در کسوت «آبادگران ایران اسلامی» در تهران نامزد و به ‌عنوان نماینده مردم شریف تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به مجلس راه یافت. حضور در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نیز شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان در کنار قبول مسوولیت دبیرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس و عضویت در کمیسیون ماده 10 احزاب به ‌همراه فعالیتهای قانونگذاری و نظارتی به‌ویژه توفیق انجام بزرگترین تحقیق و تفحص مجلس در دوره صد ساله خود با عنوان تحقیق و تفحص از نظام آموزش عالی کشور ـ به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ـ همچنین تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری و نیز مشارکت در تحقیق و تفحص از قوه قضائیه، از دیگر فرصت‌های خدمتگزاری  وی در دوران نمایندگی در مجلس هفتم بود.

6.2.    مجلس هشتم

در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در قالب «جبهه متحد اصولگرایان» در تهران نامزد و به ‌عنوان نماینده مردم شریف تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به مجلس راه یافت و در کنار پیگیری فعالیتهای قبلی، به کمیسیون اصل 90 مجلس رفت تا بیشتر در بعد نظارتی ایفای نقش کند و مسوولیت حوزه قوه مجریه و کمیته اقتصادی در این کمیسیون را قبول و پیگیری امور مربوط به رفع مشکلات اقتصادی از بعد نظارتی و تلاش برای مواجهه فعال با مفاسد اقتصادی را با همکارانش ادامه داد. کمیسیونی که به همت فعالان آن به عنوان یکی از ارکان نظارتی کشور فعالیتی چشم‌گیر یافته و با اثربخشی بالای خویش و تغییر رویه خود برای انجام نظارت فعال بجای مواجهه منفعلانه با امور (پاسخ به شکایات)، سهم مهمی از تلاشهایش را صرف پیشگیری و رفع نواقص و معایب نموده است.

زاکانی علاوه بر ایفای دقیق وظایف نمایندگی اش در مجلس هشتم، در جریان فتنه 88 نقشی موثر و فعالانه داشت. در مقابل فتنه گران موضع گیری افشاگرانه و صریحی داشت؛ برای جداسازی مردم فریب خورده از فتنه سازان به روشنگری صحیح و بدور از افراط و تفریط اقدام نمود و در دانشگاهها که بسیاری جرات حضور نداشتند، حاضر می شد و مسائل را تبیین و از حق شهدای فتنه دفاع می نمود؛ در کمیته منتخب مجلس برای مذاکره با نامزدهای معترض و حامیان آنها مشارکت داشت؛ در قضایای دردآور کوی دانشگاه و کهریزک به گره گشایی پرداخت؛ برای آزاد دانشجویان بی تقصیر و ستاندن حق مظلومان کهریزک کوشش بسیار نمود.

6.3.   مجلس نهم

زاکانی در انتخابات مجلس نهم نیز همچون مجلس هشتم عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان بود که این بار رئیس ستاد آن نیز گردید و خود به مجلس راه یافت؛ نظر به اهمیت شوراها در سازماندهی اجتماعی به کمیسیون اجتماعی و شوراها رفت، رئیس فراکسیون سازمانهای مردم نهاد شد، همچون مجلس هفتم به عضویت کمیسیون ماده 10 احزاب درآمد، نقشی محوری را در شکل گیری فراکسیون اصولگرایان مجلس ایفا نمود و علاوه بر عضویت در شورای مرکزی ، سخنگوی این فراکسیون شد.

7.      مهمترین فعالیتهای سیاسی، مذهبی و فرهنگی

7.1.    دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

در اردیبهشت سال 80 ـ که دکتر زاکانی مسوول بسیج دانشجویی کشور بود ـ توفیق داشت به همراه گروه‌های 27 گانه وفاق خدمت مقام معظم رهبری برسد، آنجا‌ مقام معظم رهبری نکاتی راجع به ضرورت حزب در کشور و شیوه تحزّب مطلوب اسلامی ـ ایرانی فرمودند و سه مولفه راس فکور، قاعده هرم اجتماعی گسترده و شبکه ارتباطی موثر را ضروری دانستند. بعد از این جلسه بود که شورای هماهنگی نیروی انقلاب شکل گرفت و متصدی کار سیاسی اصولگرایان شد. این فرمایشات زمینه ای شد تا بخش اقشار شورای هماهنگی نیروهای انقلاب و بعدها جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی براساس آن شکل گیرد. البته ویژگیهای حزب مطلوب را رهبری معظم انقلاب در سفر به کرمانشاه به طور علنی و مبسوط تبیین نمودند.

در حال حاضر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی پس از 4 سال فعالیت خود، یکی از گسترده ترین تشکلهای سیاسی کشور است که در 30 استان و بیش از 270 شهرستان فعال است و سه کنگره کشوری 700 ـ 600 نفری برگزار نموده است. برای اداره جمعیت مدل‌سازی شده است، نظام آموزشی دارد، مدل جذب و توسعه دارد، نظام هویت بخشی دارد، به شکل سیستمی کار می‌کند و فردمحور نیست، رهپویان نشریه فکری ـ فرهنگی و جریان ساز پنجره را مدیریت می کند، سایت خبری تحلیلی جریان ساز سیاسی جهان نیوز دارد و جلسات اندیشه ای گفتمان انقلاب اسلامی را فعال نموده است. علاوه بر اینکه مدل توسعه تشکیلاتی اش نیز مبتنی بر کانال کشی در اقشار تخصصی 18 گانه ای است که بصیرت بخشی را سرلوحه برنامه های خود قرار داده اند.

این جمعیت برخلاف برخی احزاب رایج نه تنها دولت ساخته و مستظهر به حمایت های دولتی نبوده است که به دلیل موضع انتقادی اش به اشکالات دولت وقت، مورد محبت آنها هم نبوده است. با این وجود در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به ضرورت حفظ اصل انقلاب از رئیس جمهور مستقر حمایت مشروط به رفع اشکالات و طرد اطرافیان مساله دار نمود.

7.2.   نقش محوری در جریان اصولگرایی

دکتر زاکانی به دلیل نقش آفرینی تحولی اش در سازمان بسیج دانشجویی مورد اعتنای فعالان سیاسی اصولگرا قرار گرفت و از اواخر دوران مسوولیتش در آن سازمان در قالب شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی به کمک فکری آنها آمد و پس از آن به اصرار آنها از بسیج دانشجویی جدا و در قالب آبادگران وارد مجلس هفتم شد و در اتفاقی نادر در همان سال نخست به عضویت هیات رئیسه مجلس درآمد که نشانگر اعتماد اکثریت مجلس به یک نماینده جوان و تازه وارد به دلیل توانمندی های دیده شده از او بوده است.

زاکانی از همان زمان تاکنون همواره جزو افراد محوری جریان اصولکرایی بوده است. در انتخابات شورای شهر دوم و مجلس هفتم محور بخش سازماندهی اقشاری شورای هماهنگی نیروهای انقلاب و مسوول ستاد آبادگران بود. در انتخابات ریاست جمهوری نهم، پس از جدایی بخشهای اقشار و احزاب از یکدیگر و تشکیل میثاق نامه 4نفره بین آقایان توکلی، رضایی، احمدی نژاد و قالیباف، رئیس ستاد کلی آنها شد در حالیکه قبل از آن هم هر یک از ایشان خواهان پذیرش مسوولیت ستاد شخصی خودشان توسط زاکانی بودند.

در انتخابات شورای شهر سوم، محور ائتلاف بزرگ اصولگرایان بود و همزمان به درخواست شخص مرحوم آیت الله خوشوقت، رئیس ستاد انتخاباتی ایشان در مجلس خبرگان رهبری گردید.

در انتخابات مجلس هشتم عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان بود و در مجلس نهم علاوه بر آن، رئیس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان شد.

7.3.   مبارزه عملی با مفاسد اقتصادی

زاکانی جزو معدود کسانی است که در محدوده تاثیر خود بیشترین اهتمام عملی را در مبارزه با مفاسد اقتصادی داشته است و بواسطه مبارزه با فساد و کانون های قدرت و ثروت مورد بیشترین تخریبها قرار گرفته است. برای اختصار در بیان به سرفصلها اشاره می شود:

 تحقیق و تفحص از نظام آموزش عالی کشور، آزمون دستیاری و قوه و قضائیه

از آنجاکه حوزه قانون‌گذاری مجلس به نسبت حوزه نظارتی فعالین زیادتری داشت، زاکانی بیشترین انرژی و سرمایه گذاری اش در مجلس را در بخش نظارت صرف نمود. یک مورد بحث تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری سال 82 بود که به نتیجه رسید؛ دیگری تحقیق و تفحص از کل نظام آموزش عالی کشور بود که دانشگاه آزاد بخشی از آن بود که حدود 1500 نفر را که همه از همان جریان دانشجویی بودند سازماندهی کرد، 4000 ثبت سند گردآوری شد، شبکه ای از بچه های بسیج دانشجویی تشکیل شد و 43 جلد گزارش استخراج شد که در تاریخ 100 ساله مجلس بی نظیر است.

فراخواندن وزیر اطلاعات دولت خاتمی به مجلس

اگر در این مملکت قرار باشد با فساد درست برخورد شود باید با قوی‌ترین افراد برخورد کرد. یک نمونه از برخورد با دانه درشتها، بخش مربوط به پیگیری از وزارت اطلاعات دولت آقای خاتمی در ماجرای پرونده سوءاستفاده چند میلیاردی یک شرکت در گمرک بود که مورد حمایت معاون اقتصادی وزیر بود و با پیگری زاکانی و پس از رد تهدیدها و تطمیع ها به نتیجه رسید.

مقابله با مدارک جعلی در میان اصولگرایان برای صیانت از مقام علم و استاد و جلوگیری از آبروریزی در میان اصولگرایان

مقابله با تخلفات دادستان سابق تهران در آزمون دستیاری، دانشگاه آزاد و پرونده کهریزک

7.4.   فعالیت فرهنگی ـ مطبوعاتی

عضویت در هیات منصفه مطبوعات

دکتر زاکانی در زمان دولت دوم خرداد که پایه نفوذ خود در جامعه را بر دو محور دانشگاه و مطبوعات قرار داده بودند، هم در دانشگاه با جریان سازی منسجم در میان دانشجویان حزب اللهی و هم با عضویت در دو دوره هیات منصفه مطبوعات، با آنها به مقابله عملی و غیرشعاری پرداخت.

 نشریه فکری ـ فرهنگی پنجره

یکی از افتخارات علیرضا زاکانی فعالیت در عرصه فرهنگی و در حوزه فکر و اندیشه بوده است تا جایی که از بدو ورود به دانشگاه در سال 1368 همیشه دغدغه فعالیت در این حوزه یکی از اولویت های وی بود و از این رو در آخرین توفیقاتش از 3 سال پیش بنابرضرورت فعالیت در حوزه رسانه ای کشور، هفته نامه پنجره را  با رویکرد کارشناسی و نقد و تبیین امور از نگاه گفتمان انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف بویژه تبیین اندیشه نورانی بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری راه اندازی کردو مفتخراست که اینک بعنوان صاحب امتیاز و مدیر مسئول این نشریه در آن فعالیت می کند. نشریه پنجره با رویکرد ترویج اندیشه های کاربردی اسلام ناب محمدی و نگاه فرهنگی انقلاب اسلامی فعال شده است و توانسته است در همین مدت کوتاه در فضای اندیشه ای و سیاسی کشور جریان سازی نماید. به باور بسیاری از فعالان فرهنگی و مطبوعاتی، پنجره تراز کار مکتوب در گفتمان انقلاب اسلامی را ارتقاء داد و توانمندی جریان حزب الله را در این حوزه به اثبات رساند.

7.5.   عضویت در کمیسیون ماده 10 احزاب

دکتر زاکانی دو دوره در مجالس هفتم و نهم به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی به عضویت کمیسیون ماده 10 احزاب در وزارت کشور درآمد. این اعتماد نمایندگان قطعا ناشی از آگاهی آنان از اشراف سیاسی وی بر امور سیاسی در کشور و شناخت کامل او از فعالان سیاسی کشور بوده است.

7.6.   عضویت در شورای عالی جمعیت هلال احمر

دکتر زاکانی در استمرار فعالیت داوطلبانه در سایه الطاف خدای بزرگ و اعتماد اعضای داوطلب هلال احمر و به انتخاب مجمع عمومی این نهاد خدمتگزار از سال 1387 برای یک دوره به عضویت شورای عالی جمعیت هلال احمر درآمد.

7.7.   مدبر بودن و اشراف سیاسی در کنار توانمندی مدیریت

در کنار توان اجرایی و پرکاری همانگونه که رهبری معظم انقلاب در خراسان شمالی و در سخنان نوروزی امسال بیان فرمودند، مولفه تدبیر و عقلانیت سیاسی نباید فراموش شود.

موافقت و مخالفت ها در مجلس

نوع مواجهه دکتر زاکانی با دولت احمدی نژاد از سر نقد اشکالات و حمایت توامان بود. از دو وزیر معرفی شده خارجه و اطلاعات دفاع کرد که اولی بعد از موازی کاری های متعدد در سیاست خارجی به ناحق برکنار شد و دیگری هم با اصرار حلقه انحرافی برای برکناری مواحه ولی با حکم حکومتی رهبری ابقا شد که پس از آن ماجرای خانه نشینی پیش آمد. زاکانی در مخالفت با دو وزیر دیگر هم صحبت کرد و محور مخالفتها بود. اولی وزارت کشور مرحوم کردان بود که بعدا به دو دلیل از سه دلیل مخالفت اولیه او استیضاح شد و متاسفانه با آبروریزی رفت. دیگری هم وزیر راه و ترابری بود که زاکانی جدی ترین مخالف او بود، ولی رای آورد. اما بعدا استیضاح و برکنار شد و الان در ماجرای پرونده 3000 میلیاردی می بینیم که چند معاون و مدیرکل زمان وزارت وی محکوم قطعی شدند. قطعا این نوع موافقت و مخالفت ها ناشی از تدبیر درست بود که بعدها حقانیت آن اثبات شد.

اشراف سیاسی به سبب حضور 9 ساله در مجلس

حضور موثر در سه دوره مجلس شورای اسلامی و در هیات رئیسه، کمیسیونهای مهمی چون آموزش و تحقیقات، اصل90 و شوراها و نیز نقش محوری در فراکسیون اصولگرایان مجلس، شناختی کامل از ساز و کارهای تعامل با مجلس را به دست داده است که برای رئیس جمهور بسیار مهم است که بتواند به درستی با مجلس تعامل کند.

7.8.   تخصص عمیق در چند حوزه مهم

رئیس جمهور به عنوان یک فرد، اگرچه باید بتواند کلیات امور را فهم و تدبیر کند و نمی تواند در همه حوزه ها متخصص جزء باشد، اما اگر در برخی حوزه های مهم عمیق شود، کمک بسیاری به پیشبرد اهداف دولت خواهد کرد. دکتر زاکانی در چند حوزه تخصص و ورود عمیق دارد:

آموزش عالی و حوزه دانشگاهی: زاکانی به دلیل حضور در سازمان بسیج دانشجویی با بدنه دانشگاه آشناست، به دلیل تحقیق و تفحص آموزش عالی از معضلات ساختاری و مدیریتی آگاه است و نیز به دلیل عضویت هیات علمی دانشگاه با مسائل حوزه استادان عمیقا مرتبط است.

 نظام سلامت: زاکانی به دلیل رشته تحصیلی اش که متخصص پزشکی هسته ای است با معضلات نظام سلامت به طور ملموس آشناست.

سیاست داخلی: زاکانی به دلیل فعالیت حرفه ای سیاسی در کشور، جزء معدود سیاسیون مسلط به تعاملات سیاسی کشور است و به سبب فعالیت تشکیلاتی چندین ساله و سفرهای متعدد به اقصی نقاط کشور، با مسائل کلان سیاسی و حوزه استانداران و فرمانداران کاملا آشناست.

مبارزه با مفاسد: دکتر زاکانی در این زمینه به دلیل حضور موثر در کمیسیون اصل 90 مجلس و خصوصا مسوول بخش دولت در آن کمیسیون با روشهای قانونی و عملی گره گشایی از مبارزه با مفاسد خصوصا در پیکره بزرگ دولت آشناست.

زاکانی: سعید جلیلی ثبت‌نام کند با وی ائتلاف می‌کنم

علیرضا زاکانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در زمان ورود به ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نظرش درباره رنگ انتخاباتی نامزدها چیست؟، گفت: بنده چه این موضوع را قبول داشته باشم یا خیر، خودم رنگ انتخاباتی انتخاب نکرده‌ام.

وی درباره شعارش برای انتخابات تصریح کرد: این موضوع را در مرام‌نامه خود آورده‌ام.

زاکانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره جدی شدن ثبت‌نام سعید جلیلی، گفت: اگر آقای جلیلی ثبت‌نام کند، بنده استقبال کرده و با وی ائتلاف می‌کنم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا حضور جلیلی را جدی می‌دانید یا خیر؟، به گفتن این جمله بسنده کرد که «نمی‌دانم».

وی تأکید کرد: جلیلی اعلام کرده که در حال فکر کردن است و از این رو آرزو می‌کنم به نتیجه برسد و این بحث مربوط به دیداری است که با وی داشتم.

زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما از حامیان آقای حداد عادل در مجلس محسوب می شوید، آیا به نفع وی کنار خواهید رفت، گفت: بنده از علاقمندان آقای حداد بوده و هستم اما خودم نامزد انتخاباتم و تا آخر در صحنه خواهم ماند.

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا حاضرید به نفع فرد دیگری کنار بروید اظهار داشت: بنده تلاش می کنم ظرفیت هایی ایجاد کنم تا دیگران به نفع من کنار روند.

برپایه این خبر زاکانی همچنین پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در نشست خبری اظهار داشت: دلیل حضورم تحقق اهداف انقلاب اسلامی است؛ امروز انقلاب اسلامی در مسیر رسیدن به اهداف خود نیاز به تلاش مضاعف دارد و ایثار و جانفشانی بیش از گذشته باید صورت گیرد.

نامزد ریاست جمهوری یازدهم تصریح کرد: ما معتقدیم با حضور در صحنه راه پرتلاشی را برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی آغاز کنیم که جز با تبعیت شایسته از مقام معظم رهبری و خدمت‌گذاری شایسته به ملت عزیزمان محقق نمی‌شود؛ گفتمان ما گفتمان پیشرفت اسلامی است و مبتنی بر مسیری که رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی است،‌ خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه قائل به تفکر انقلابی در کشور هستیم‌، یادآور شد: کمرنگ شدن این تفکر ما را بر این داشت که خواستار بازگشت حال و هوایی هستیم که در آن برادری و همبستگی بود.

زاکانی با بیان اینکه اگر این تفکر در کشور حاکم شد، نوع نسبتی که با رهبر معظم انقلاب داریم فارغ از شرایطی خواهد بود که برخی سیاسیون دارند و در واقع نوع نگاه مردم متفاوت خواهد بود. تبعیت از رهبری افتخار و خدمتگذاری شایسته به مردم یک اصل قرار می‌گیرد و مردم را هم ولی نعمت خود دانسته و هم حضور آنها را در عرصه‌های مختلف جامعه راهگشای رسیدن به اهداف انقلاب و مشکل‌گشای مشکلات خواهد بود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: بنده قائل به شایسته سالاری و حضور نخبگان در امور جامعه هستم و قائلم که وزرای دولت باید عناصر فوق‌العاده قوی و شایسته‌ای باشند؛ معتقدم دولت آینده باید به جای وعده عمل کند و معتقدم به جای هرزه‌انگاری به همه ظرفیت‌ها توجه کند و با بسیج همه ظرفیت‌های کشور ساختن ایران اسلامی را آغاز کند؛ توجه به همه ارزش‌های انقلاب اعم از استقلال،‌آزادی، عدالتخواهی و اصلاح طلبی مستمر در چارچوب قانون اساسی، توجه به شکوفایی اقتصادی و عدالت گستری و توجه به محرومین سرلوحه کار دولت باشد.

زاکانی دولت آینده دولتی است که به شدت معتقد به ارزش‌هاست و خود را خدمتگذار مردم می‌داند از این رو فقرزدایی و مبارزه جدی با فساد در برنامه‌های ما خواهد بود؛ معتقدیم پاک بودن کافی نیست بلکه دولت باید فساد ستیز باشد.

وی افزود: در صورت توفیق دولت ما دولتی خواهد بود که افتخار خود را قائل به رهبر می‌داند و خدمت بی‌منت به مردم است؛ حرکت در جهت اصلاح امور و مبارزه جدی با فساد نیز از مهمترین برنامه‌های ماست. ما معتقدیم راه مبارزه جدی با نظام سلطه ساختن ایران اسلامی است و در برابر دشمن هم قائل به یک سیاست پیشرو هستیم و در صورت هجوم دشمن مقاومت مدبرانه خواهیم داشت تا بتوان از منافع ملی خود به نحو احسن استفاده کرد.

نامزد ریاست جمهوری یازدهم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ایرانیان خارج از کشور دارای برخی سرمایه‌ها هستند و شما برای استفاده از برخی آنها چه راهکارهایی خواهید داشت، اظهار داشت: بنده معتقدم ایرانیان خارج از کشور سرمایه‌های گرانسنگی هستند که در واقع باید دلشان برای ایران اسلامی بتپد؛ در کشور عرصه فعالیت آنها وجود دارد و معتقدم اکثریت آنها علاقه‌مند به ایران هستند.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهایی که می‌تواند به شکوفایی کشور در داخل کمک کند توجه به توانمندی ایرانیان در خارج از کشور است لذا هموار کردن مسیر حضور ایرانیان خارج کشور در داخل را مهیا می کنیم.

زاکانی در پاسخ به سئوالی درباره شکاف در داخل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و اخباری مبنی بر حمایت برخی از اعضای این جمعیت از قالیباف گفت: با توجه به اندوخته‌ای که فراهم کرده‌ایم و همیاری و همراهی کسانی که صاحب فرهنگ انقلابی هستند یک راه اثباتی رقابت را با سایر دوستان خواهیم داشت بدون اینکه فضا را با ضدیت افراد غبارآلود کنیم. مسیر ما اراده یک تفکر و اندیشه خدمتگزاری به مردم شریف است. همان تفکری که در دوران دفاع مقدس حماسه‌ها را خلق کرد.

نامزد ریاست جمهوری یازدهم تاکید کرد: حرکت مبتنی بر برنامه در یک چارچوب معین را برای خود یک اصل می‌دانیم و توجه به گمانه زنی ها و نکاتی که مطرح می شود نداریم.

خبرنگاری درباره حضور زاکانی در ستاد قالیباف در سال 84 پرسید که وی پاسخ داد: در سال 84 در ستاد شخص نبودم . قالیباف، احمدی نژاد، توکلی و رضایی میثاق نامه‌ای امضا کرده بودند که بر اساس آن قرار بود در 5 خرداد هر کسی در نظرسنجی‌ها جلوتر بود مطرح شود. من مسئول ستاد جریانی بودم که پای آن را امضا کرده بودند و پیش از آن نیز مسئول ستاد آبادگران بودم. از آنجا که قالیباف در نظرسنجی‌ها از احمدی نژاد جلوتر بود من مسئول آن ستاد شدم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره حضور صبح امروزش در مرقد امام گفت: ما خودمان را آزاد شده حضرت امام می‌دانیم. امام ما را از منجلاب ستمشاهی نجات داد لذا خود را مدیون امام می‌دانیم و بعد از امام هم مسیر رشد و آزادی را از مقام معظم رهبری آموختیم. لذا توجه به این میراث گرانسنگ و شهدا به عنوان پیروان صادق آنها در آغاز حرکت یک ضرورت است.

زاکانی درباره رنگ انتخاباتی‌اش گفت: ما پرچم را به عنوان نماد اساسی و جدی که ملت رشید ایران به آن افتخار می‌کنند انتخاب کرده‌ایم.

نامزد ریاست جمهوری یازدهم در پاسخ به این سئوال که حضور احمدی نژاد در انتخابات دوره گذشته اعتماد به نفس کاندیداها را افزایش داده است، بیان کرد: احساس تکلیف من ربطی به احمدی نژاد ندارد. بنده به عنوان یک عنصر انقلابی تکلیف خودم را در این لحظه حضور در انتخابات می دانستم.

وی با اشاره به اینکه روزی به حضورمان در انقلاب روز دیگری دفاع مقدس و روزی در دانشگاه و روز دیگری در عرصه‌های مختلف سیاسی نیاز بود که در همه عرصه‌ها حاضر شدیم بیان کرد: امروز به عنوان یک عنصر انقلابی در عرصه خدمتگزاری به مردم حضور جدی داشته باشم.

زاکانی در خصوص برنامه‌هایش درباره بیکاری و تورم نیز گفت: همه امکانات کشور را برای حل مشکلات بسیج می‌کنیم. خودم را سرگرم تنش های داخلی نخواهم کرد. وقت ملت را با شکاف بین ظرفیت های مختلف نخواهم گرفت. آنچه می‌تواند ما را از شرایط فعلی عبور دهد توجه به ظرفیت‌های جامعه است.

نامزد ریاست جمهوری یازدهم تاکید کرد: ما به مردم وعده نمی‌دهیم و معتقدیم با عمل خود و نتیجه عمل‌مان شیرینی را به کام مردم بچشانیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مهار تورم، تثبیت قیمت‌ها، حرکت به سمت واقعی کردن قیمت‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها در این زمینه، همچنین تولید، ایجاد اشتغال و عدالت محوری و توجه به محرومیت و فقرزدایی از برنامه های مهم ما در این مسیر است.

به گزارش خبرنگار فارس، علیرضا زاکانی نامزد ریاست جمهوری یازدهم صبح امروز پیش از حضور در ستاد انتخابات کشور با حضور در مرقد امام و مزار شهدا با آرمان‌های امام و شهدا تجدید پیمان کرد.

بر این اساس زاکانی را تعدادی از جانبازان و خانواده‌های شهدا همراهی کردند و با بدرقه پدر یک شهید علیرضا زاکانی برای انتخابات ریاست جمهوری به ستاد انتخابات کشور آمد.

وزیر آموزش و پرورش دولت نهم هم برای ریاست جمهوری ثبت نام کرد

علی احمدی وزیر آموزش و پرورش دولت نهم با همراهی تعدادی از دانشجویانش برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد وزارت کشور شد و به عنوان داوطلب کاندیداتوری در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

خلاصه سوابق علمی – مدیریتی دکتر علیرضا علی احمدی

1- تحصیلات :

 کارشناسی ارشد مهندسی صنایع و دکتری مدیریت تولید / تحقیق در عملیات از دانشگاه تربیت مدرس(1373-1365)

 کارشناسی مهندسی مواد(1365-1357)

 دیپلم جامع (ریاضی – فیزیک – فنی)(1357-1353)

 

2- درجه علمی

• دانشیار پایه 27 دانشگاه علم و صنعت ایران با سوابق تدریس در دانشگاههای علم و صنعت ،تهران ، شهید بهشتی، امیرکبیر ، امام حسین(ع) ، علوم و فنون مازنداران دارنده مدال درجه 1 توسعه علمی از جشنواره خاتم و تحقیقات و دکتری آزاد اسلامی واحدهای تهران مرکزی، کرج، و تحقیقات و دکتری، پیام نور

• نظریه پرداز در حوزههای علوم انسانی اسلامی، الگوی اسلامی ایرانی – پیشرفت و الگوی سبک زندگی اسلامی - ایرانی

 

3- تالیفات علمی و انتشارات

 تالیف و انتشار 20 عنوان کتاب از جمله:

مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات و کاربردهای آن ، نگرشی جامع بر برنامه ریزی استراتژیک ، استراتژی رقابت و نوآوری در کسب و کار ، برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و ارتباطات برنامه ریزی خطی، کار آفرینی موفق، مدیریت فناوری، توصیفی جامع از روشهای تحقیق ،روش تحقیق و راهنمای پایان نامه نویسی، تصمیم گیری با معیارهای چندگانه ، گوهر های مدیریتی ، مدیریت ارزشی با تکیه بر ارزشهای اسلامی، مبانی و اصول مدیریت اسلامی، پیش طرح الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، شناخت فرهنگ و فرهنگ سازمانی ، ارزیابی کار و زمان، واژه نامه مدیریت و مهندسی صنایع ، نقش ارزشهای اسلامی در نظارت و کنترل

 انتشار بیش از 140 مقاله علمی – پژوهشی – علمی ترویجی – ISI و ISC در مجلات معتبر و کنفرانسهای بین المللی داخلی و خارجی

 مدیر مسئول و سر دبیر فصلنامه مدیریت فردا با رتبه علمی – پژوهشی –ISC و انتشارات تولید دانش

 

4- سوابق فعالیتهای اجرایی و مشاوره

 عضو گروه اقتصاد معاونت بررسیهای بیت مقام معظم رهبری 1381 – تا 1384(دوران اصلاحات و مدیر گروه اقتصادی بیت(1391)

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای عالی اداری در دولت نهم1388-1386

 عضو دفتر طرح و برنامه و مشاوره / هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی 1364 تاکنون

 وزیر آموزش و پرورش و عضو هیات دولت نهم 1386 تا 1388

 مشاور برنامه ریزی راهبردی رئیس جمهور و مسئول تنظیم برنامه دولت نهم 1384

 عضو کمیسیونهای مختلف دولت نهم

 عضو هیات امنای دانشگاههای علم و صنعت، صنعتی اصفهان، مازنداران، گرگان، پیام نور و موسسه بین المللی مطالعات انرژی 1384-1392

 عضو هیات ممیزه دانشگاه علم و صنعت و پیام نور1392-1391

 رئیس دانشگاه پیام نور با بیش از 500 مرکز و واحد دانشگاهی و بالای یک میلیون دانشجو در داخل و خارج کشور 1384-1386

 رئیس هیات رئیسه صندوقهای بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت

 مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صندوقهای بازنشستگی .کارکنان صنعت نفت

 رئیس اولین دانشکده مهندسی پیشرفت 1391-1392

 رئیس موسسه آفرینش –دانشگاه آزاد اسلامی / نماینده دانشگاه در هیات نظارت شورای عالی انقلا ب فرهنگی 1375- 1384

 رئیس دانشکده مدیریت و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش 1371- 1372

 فعالیتهای پاره وقت در آزمایشگاههای اکتشاف مواد ، شیمی تجزیه ، ... در ذوب آهن اصفهان و انسیتو تکنولوژی سروش 1353-1357

 آزمایشگاههای بخش چالثتر، اشکفتک  و زانیان(مهدی شهر)

 مسئول جهاد سازندگی در استان چهارمحال و بختیاری 1358 از بدو تاسیس جهاد

 عضو جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت ایران 1361 – 1368

 مشاور تحقیقاتی و صنعتی وزارتخانه های صنایع و معادن، نیرو، دفاع ، علوم تحقیقات و فناوری ، نفت (پتروشیمی )، صدا و سیما از 65 تا 1384

 عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران – 1368 تاکنون

 معاون دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت و مجری پروژههای مختلف تحقیقاتی

 

5- حوزههای تخصصی

حوزه های مدیریتی: مدیریت راهبردی ، مدیریت تحقیق و توسعه ، مدیریت پروژه، مدیریت علمی و فرهنگی ، مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات مدیریت تولید و بهره وری و مهندسی صنایع

 

حوزه های کاری: صنایع و معادن ، نفت و پتروشیمی ، تحقیقات دفاعی، دانشگاهی ، تعلیم و تربیت ، اقتصاد

 

6- اجرای طرحها و پروژه های تحقیقاتی

 مجری طرح جامع صنایع پایین دستی پتروشیمی و تعیین اولویتهای سرمایه گذاری- وزارت صنایع و معادن

 مجری طرح ملی تبیین نقش عوامل اصلی توسعه پایدار- طرح ملی

 مجری طرح ملی تبیین نقش ارزشهای اسلامی در تصمیم گیری های مدیریت – طرح ملی

 مجری طرح ملی ویژه ارتقا سطح تکنولوژی صنایع پایین دستی پتروشیمی – طرح ملی

 مجری طرح راهکارهای ایجاد رابطه مطلوب بین کارکنان صف و ستاد فولاد مبارکه – فولاد مبارکه

 مجری پروژه ارزیابی و انتخاب طرحهای تحقیقات دفاعی – دانشگاه مالک اشتر

 مجری طرح مشکلات تامین مواد اولیه صنعت پلاستیک – وزارت صنایع

 مجری پروژه بررسی گلوگاه های صنایع پایین دستی پتروشیمی- وزارت صنایع

 مجری بخش مهندسی صنایع طرح مطالعات کارشناسی صنایع شیمیایی و پتروشیمی – وزارت بازرگانی

 مجری پروژه های برنامه ریزی استراتژیک صنعت الیاف، برنامه ریزی استراتژیک صفحه نمایش کامپیوتر، برنامه ریزی استراتژیک تولید قطعات خودرو برنامه ریزی استراتژیک صادرات نرم افزارو .............. طرح دو در هزار وزارت صنایع و معادن

 مجری پروژه بررسی آثار سرویسهای مخابراتی – مرکز تحقیقات مخابرات

 مجری پروژه افزایش بهره وری در صنعت قفل،/ صنعت لاستیک – وزارت صنایع و معادن

 مجری پروژه طراحی ساختار سازمانی واحدهای تحقیق و توسعه تحت پوشش وزارت صنایع و معادن – وزارت صنایع و معادن

 مجری پروژه برنامه ریزی و کنترل پروژه برجهای آتی ساز/ حرم امام – بنیاد مستضعفان و جانبازان

 مجری پروژه اثربخشی فعالیتهای تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی – دانشگاه علم و صنعت ایران

 اجرای پروژه های قیمت تمام شده کارخانجات سیمان، شوینده ها و لاستیک ، کاغذ - وزارت بازرگانی

 اجرای پروژه های تعیین ارزبری صنایع لاستیک پودرهای شوینده و کاغذ - وزارت بازرگانی

 مجری طرح جامع نظام آموزشی صدا و سیما – صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

 مجری بررسی و تدوین برنامه جامع توسعه و تقویت توان فنی - مهندسی در واحدهای کوچک و متوسط صنعتی – وزارت صنایع ومعادن

 مجری پروژه طراحی سیستم نظارت و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی- دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

 مجری طرح مطالعاتی تدوین برنامه پنج ساله شرکت خدماتی کالای شهروند با نگرش راهبردی – شهرداری تهران

 مجری پروژه طراحی ارکان جهت ساز الگوی پیشرفت اسلامی – ایرانی- مرکز مطالعات بنیادین

 مجری پروژه های طراحی الگوی کلان برنامه ریزی راهبردی (رویکرد متدولوژیک)- دانشگاه عالی دفاع

 مجری پروژه طراحی روشهای نظریه پردازی و ارزیابی نظریه های کاربردی – دانشگاه علم و صنعت ایران

7- حوزه های اعمال مدیریت تحول آفرین با رویکرد اسلامی – ایرانی – علمی

 مدیریت عالی طراحی و تدوین برنامه تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش عمومی کشور (1388-1386)

 طراحی و پیاده سازی برنامه  توسعه همه جانبه نظامهای آموزش از راه دورف نیمه حضوری و آموزش تلویزیونی و آموزش مجازی در قالب طرحهای توسعه دانشگاه پیام نور

 طراحی نقشه راه طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت و ارائه پیش طرح الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت

 مجری طرح طراحی برنامه های سبک زندگی اسلامی – ایرانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

 طراحی و راه اندازی اولین مدرسه علوم اسلامی در دانشگاه علم و صنعت ایران

 طراحی و مدیریت اولین دانشکده مدیریت و مهندسی پیشرفت در کشور 1392-1391

 طراحی و مدیریت اولین دانشکده مدیریت و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش1373-1371

 

8- سوابق فعالیتهای سیاسی- فرهنگی – مطبوعاتی

 هوادار حزب جمهوری اسلامی ایران- شاخه دانشجویی 1358-1360

 عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران و نماینده دانشگاه در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان

 مسئول ستاد جبهه و جنگ دانشجویان دانشگاه علم و صنعت و مسئول اعزام نیرو به جبهه های جنگ حق علیه باطل 1362-1364

 از فعالین جریانات دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس و عضو اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشگاهیان دانشگاه علم و صنعت ایران

 همکاری فعال با دفتر نمایندگان مقام معظم رهبری دوران دانشجویی و مسئول راه اندازی مدرسه علوم اسلامی دانشجویان 1365-1361

 مسئول راه اندازی هفته نامه فرهنگ آفرینش (فرهیختگان) دانشگاه آزاد اسلامی 1371-1373

 کارد فرهنگی و هیات علمی جهاد دانشگاهی علم و صنعت ایران 1361-1369

 مسئول راه اندازی، صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت فردا (دارای اعتبار ISC)1282-1392

 عضو دفتر طرح و برنامه مشاور و هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی 1368-1392

 رئیس کمیسیون سبک زندگی اسلامی ایرانی و مجری طراحی برنامه های سبک زندگی اسلامی – ایرانی شورای عالی انقلاب فرهنگی

 مسئول جهاد سازندگی یکی از بخشهای استان چهار و محال بختیاری تابستان 1358

 همکاری با بسیج دانشجویی و بسیج اساتید دانشگاههای و مشارکت در راه اندازی بسیج اساتید دانشگاههای کشور

 عضو کمیسیونهای فرهنگی ، اجتماعی و لوایح دولت نهم 1388-1386

 

9-  دروس تدریس شده در مقاطع مختلف تحصیلی

1- مقطع دکتری: مدیریت استراتژیک، برنامه ریزی توسعه صنعتی و تکنولوژیکی، کاربرد نرم افزارهای بهینه سازی، روش تحقیق (به تناوب)

2- مقطع کارشناسی ارشد: سازماندهی و رهبری، روش تحقیق، برنامه ریزی استراتژیک، توسعه اقتصادی، تئوری تصمیم گیری، زمان سنجی پیشرفته، مدیریت انتقال تکنولوژی، برنامه ریزی عملیات صنعتی (به تناوب)

3- مقطع کارشناسی: تحقیق در عملیات، ارزیابی کار و زمان، کنترل پروژه، مدیریت کارخانه، اصول مدیریت، طرح ریزی واحدهای صنعتی (به تناوب)

 

علی احمدی: کاندیداتوری من هیچ ربطی به احمدی‌نژاد ندارد/مستقل آمده‌ام

علیرضا علی احمدی در کنفرانس خبری که پس از ثبت نام در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ساختمان وزارت کشور برگزار شد گفت: ‫هدف بنده از اعلام نامزدی در این انتخابات این است که از توانمندی هایی که در حوزه های علمی و اسلامی دارم برای طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحقق آرمانهای ملت ایران استفاده کنم و با عزم جزم و با تجربه اجرایی قوی که در دستگاه های مختلف و از جمله در وزارت آموزش و پرورش ، صنعت نفت و همچنین دانشگاه پیام نور به دست آوردم،  بتوانم پاسخگوی نیازهای دهه عدالت و پیشرفت باشم‬.

‫وی با اشاره به شعار دولت احتمالی خود گفت: شعار دولت ما پیشرفت در تراز ملت ایران است و امیدوارم بتوانم دینم را به جامعه ادا کنم.‬

‫علی احمدی با اشاره به  ویژگی های مثبت دولت احمدی نژاد اظهار داشت: بنده ویژگی های مثبت دولت نهم و دهم را قبول دارم و از حاشیه هایی که وجود دارد پرهیز می کنم و هزینه برای کشور درست نمی کنم‬.

‫این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: کاندیداتوری بنده هم هیچ ربطی به تصمیمات آقای احمدی نژاد ندارد و نخواهد داشت و هیچگاه ‬نگفتم از خط مشی احمدی نژاد پیروی می کنم.

‫وی با بیان اینکه خود را در تقسیم بندی های موجود اصولگرا می دانم نه اصلاح طلب اظهار داشت: ‫ولی در مرام کاری بنده تمام افرادی که بتوانند بر اساس شایسته سالاری پاسخگوی نیازهای جامعه باشند،جای دارند و می توانند در دولت من‬ حضور داشته باشند.

‫علی احمدی رنگ دولت خود را  رنگ همدلی و اعتماد زیر پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: ‫بنا ندارم به نفع کسی صحنه را ترک کنم‬ و ‫به عنوان یک شخصیت علمی، سیاسی به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده ام‬

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در عرصه های اقتصادی، برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت راهبردی تدوین کرده ام‬ تصریح کرد: ‫ما به دنبال اشتغال آفرینی و تولید ملی براساس دانش های نوین هستیم‬ و تولید مشاغل خدماتی در رسته های مختلف و تعاملات اقتصادی با کشورهای منطقه ای و اسلامی را در دستور کار داریم‬.

‫ وی اضافه کرد: ما برای تجاری سازی دستاوردهای دانش بنیان و توسعه پارکهای علم و فناوری تلاش خواهیم کرد.‬

وزیر آموزش و پرورش دولت نهم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران ‫مبنی بر اینکه  اگر مشایی ثبت نام کند باز هم شما در صحنه می مانید؟‬ گفت: ‫بنده کاملا مستقل در صحنه حضور پیدا کردم،آخر چه رابطه ای بین من و مشایی وجود دارد‬؟

‫ی با تشریح بخشی از سوابق خود در حوزه های اجرایی اظهار داشت: ‫بنده همانند سایر نامزدهای تسلیم قانون خواهم بود.

اعلمی: هاشمی به دنبال منافع خود است/ برخی خود را قیم اصلاحات می‌دانند

اکبر اعلمی نماینده مجلس ششم و کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز پس از ثبت نام رسمی در وزارت کشور، در جمع خبرنگاران گفت: وضع موجود را با وضع پهلوی مقایسه نمی کنم اما بیگانه شدن نسل جدید به علت محقق نشدن وعده های ماست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما گفته بودید که می توانیم امام حسین را هم استیضاح کنیم گفت:  من گفته بودم کابینه خاتمی  که سهل است، اگر کابینه امام حسین هم تشکیل شود،می توانیم از اعضای آن کابینه سوال کنیم،‫سوال کردن از امام معصوم هم جزو حقوق مردم است‬.

‫‫ اعلمی با بیان اینکه برخی ها به عنوان قیم جریان اصلاح طلبی می آیند و عده ای را به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان معرفی می کنند خود را یک اصلاح طلب دانست.‬

‫ این کاندیدای ریاست جمهوری ضمن دعوت از اعضای ائتلاف سه گانه برای مناظره با خود گفت: دعوت احمدی نژاد برای حضور همه سلایق در انتخابات بنده را ترغیب به حضور در انتخابات و ثبت نام کرد.‬

‫وی در پاسخ به این سوال که صلاحیت شما در سال 84 توسط شورا ی نگهبان رد شده است،این بار فکر می کنید که صلاحیت شما را تایید می کنند یا خیر گفت: امیدوارم این بار شورای نگهبان در چارچوب قانون اساسی صلاحیت من را تایید کند.‬

‫اعلمی با بیان اینکه  هاشمی به دنبال منافع خودش است و یکی به نعل می زند و یکی به میخ تاکید کرد:هاشمی را قطعاً اصلاح طلب نمی‌دانم اما بسیار مایلم که با خاتمی مناظره کنم.

وزیر کشور: مهلت ثبت نام تمدید نخواهد شد/ تقاضای نجار از داوطلبان

مصطفی محمد نجار وزیر کشور در حاشیه این بازدید گفت که تا کنون از 336 داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام شده،که از این تعداد 8 نفر زن بوده اند.

وزیر کشور تاکید کرد: از داوطلبان خواهش میکنم ثبت نام را به فردا موکول نکنند.

محمدنجار با بیان اینکه همکاران ما با آغوش باز از نامزدها پذیرایی کرده اند، گفت: مراحل ثبت نام در حداقل زمان ممکن انجام شده است.

وی با ابراز تشکر از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،که با مسئولان وزارت کشور همکاری کردند، تصریح کرد: مراحل ثبت نام به صورت هماهنگ توسط همکاران ما انجام شد.

نجار خاطرنشان کرد که زمان ثبت نام تمدید نخواهد شد و فقط داوطلبان تا فردا برای ثبت نام وقت دارند.

وی با بیان اینکه کاندیداها و هوادارانشان به زمان تبلیغات انتخاباتی توجه کنند، اظهار داشت: بنا بر کلیاتی که قبلا به تصویب رسیده، تبلیغات باید در زمان قانونی صورت گیرد و نباید عملی انجام شود که شائبه تبلیغاتی بودن متوجه آن شود.

وزیر کشور در همین رابطه گفت: عمل به قانون برای کسی که نامزد ریاست جمهوری است، مهم به شمار می رود.

نجار با بیان اینکه ستاد انتخابات تا پایان وقت امروز (ساعت 18) از نامزدها ثبت نام به عمل می آورند، تصریح کرد: فردا (شنبه) نیز ثبت نام ادامه می یابد و بعد از اتمام مهلت ثبت نام، جمع بندی نامزدها به سمع و نظر ملت ایران می رسد.

وزیر کشور درباره احراز صلاحیت نامزدها نیز گفت: ما برای انجام سریع تر کارها، هر شب آمار و اطلاعات افراد را به شورای محترم نگهبان ارسال می کنیم و این شورا بر اساس قانون از زمانی که ثبت نام ها به پایان می رسد، بحث تایید صلاحیبت ها را آغاز می کند.

وی زمان احراز صلاحیت ها را 5 روز عنوان کرد و تاکید کرد که این زمان به مدت 5 روز دیگر نیز قابل تمدید است که پس از 10 روز و ارسال نتایج، ما هم اسامی را برابر قانون اعلام میکنیم که پس از آن تبلیغات آغاز می شود.

محسن رضایی برای رفتن به پاستور ثبت‌نام کرد

محسن رضایی دقایقی پیش پس از شرکت در نمازجمعه تهران به همراه همسر، فرزندان، برادر و گروهی از هواداران خود که پرچم‌های نارنجی با خود داشتند با حضور در ستاد انتخابات کشور، به ‌منظور نامزدی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

محسن رضائی میرقائد دهم شهریور ماه 1333 در روستای بنه‌وار از توابع شهرستان مسجد سلیمان متولد شد و پدرش نام «سبزوار» را برای وی برگزید؛ البته نام رضایی بعدها به دلیل استفاده حضرت امام از نام «محسن» برای وی در حکم فرماندهی اش در سپاه، تغییر کرد.

وی در سال 52 برای تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه علم و صنعت به تهران آمد اما به دلیل ورود به فعالیت‌های سیاسی دانشگاه را رها کرد.

رضایی همزمان با اوج مبارزات مردمی علیه رژیم ستمشاهی پهلوی به همراه جمعی از دوستان انقلابی اش گروه «منصورون» را تشکیل داد؛ گروهی که در سال 57 با ائتلاف 6 گروه انقلابی دیگر «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» را بنیان نهاد و رضایی از اعضای کلیدی آن سازمان شد.

محسن رضایی در سال 60 و در اولین ماه‌های جنگ تحمیلی در حالی که 27 سال داشت، با حکم امام راحل (ره) فرماندهی کل سپاه را بر عهده گرفت و تا پایان دوران دفاع مقدس در این مقام بود؛ البته او در سال‌های دفاع، فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح را نیز در کارنامه خود ثبت کرد.

از جالب‌ترین موضوعات مرتبط با رضایی ادعای واهی صهیونیست‌ها مبنی بر دخالت و نقش وی در انفجار مرکز همیاری یهودیان آرژانتین بود که اگر چه به صدور حکم تعقیب وی توسط پلیس بین الملل منجر شد اما در نهایت به دلیل عدم اثبات ادعای مطرح شده، به خروج نام فرمانده سابق سپاه از فهرست تحت تعقیب اینترپل منتهی شد.

رضایی پس از پایان جنگ، تحصیلات مهندسی خود را نیمه‌کاره گذاشت و در مقطع کارشناسی رشته اقتصاد در دانشگاه تهران به ادامه تحصیل پرداخت و پس از طی دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد، توانست در سال 79 دکترای خود را از دانشگاه تهران دریافت کند.

محسن رضایی پس از کناره‌گیری از فرماندهی سپاه در سال 1376 رسماً ردای سیاست را بر تن کرد و با حکم مقام معظم رهبری به دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

وی که در زمان فرماندهی سپاه تأسیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء را به نام خود ثبت کرد، در مجمع تشخیص مصلحت نیز در مقام ریاست کمیسیون اقتصاد کلان نقش مؤثری در تدوین سند چشم‌انداز 20  ساله و نیز اصلاح قانون سرمایه‌گذاری خارجی ایفا کرد.

رضایی در سال 78 داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران شد و در فهرست «ائتلاف خط امام و رهبری» قرار گرفت اما نتواست با کسب آرای لازم به خانه ملت راه یابد.

وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم در سال 84، با شعار انتخاباتی «دولت عشق» وارد عرصه شد اما دو روز قبل از برگزاری انتخابات، با صدور بیانیه‌ای به دلیل «جلوگیری از پراکندگی آرای مردم بر اثر کثرت نامزدها»، کناره‌گیری خود را اعلام کرد.

رضایی که به عنوان یک چهره خط سومی (جریانی که به هیچ یک از دو طیف سیاسی اصلی کشور تعلق ندارد) معروف است، در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بار دیگر به صورت مستقل کاندیدا شد.

او برای ورود هر چند دیرهنگامش در انتخابات، ایده «دولت ائتلافی» را مطرح کرد و «تأسیس نظام فدرالی» اصلی ترین برنامه‌اش بود اما به دلیل عدم کسب آرای لازم که جایگاه سوم از بین 4 کاندیدا را نصیب او کرد، از رفتن به پاستور بازماند.

اگر چه محسن رضایی پس از انتخابات 88 به نتایج اعلام شده اعتراض کرد اما به دلیل آنچه «رفتار غیر دموکراتیک دو نامزد دیگر» عنوان کرد و تأکید داشت که راه آنها را قبول ندارد و همه مسائل را باید از راه قانون پیگیری کرد، صحت انتخابات را تأیید کرد و از پیگیری اعتراضش انصراف داد.

رضایی بار دیگر در تاریخ 14 اسفند 91 در جمع مردم دیواندره در استان کردستان به‌طور رسمی کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را اعلام و شعار خود را «سلام بر زندگی» با تشکیل «دولت فراگیر و جامعه امید» عنوان کرد.

هفته‌نامه «آذر» و روزنامه جدیدالتأسیس «تابناک» از رسانه‌های نزدیک به این داوطلب ریاست جمهوری هستند و «جبهه ایستادگی»، «خانه دانشجو» و «حزب سبز» نیز، گروه‌های حامی وی را تشکیل می‌دهند.

واکنش مرتضوی به کارناوال تبلیغاتی یک کاندیدا

سید صولت مرتضوی رئیس ستاد انتخابات کشور با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالات متعدد درباره اقدام حامیان محسن رضایی در به راه انداختن کارناوال انتخاباتی در خیابان های اطراف وزارت کشور گفت: ما در قانون انتخابات یک فصل به عنوان تبلیغات داریم و به استناد مواد 62، 63، 64 و به بعد آن تبلیغات انتخابات از زمانی که وزارت کشور اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده را اعلام می کند مجاز است.‬

‫وی افزود: بر اساس قانون، هرگونه تبلیغات قبل از این تاریخ، از ناحیه هر فرد،سازمان و جناحی که باشد خلاف قانون است.‬

‫مرتضوی ادامه داد: راه اندازی کارناوال و انسداد خیابان ها خلاف قانون است و هرگونه اقدام در این راستا تخلف محسوب می شود.‬

‫رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: توصیه ما به کاندیداها این است که‬  ‫چارچوب ها را رعایت کنند. ما به داوطلبانی که به ستاد مراجعه می کنند مخصوصا کسانی که صاحب نام هستند از قبل اعلام کرده ایم که مدیر برنامه هایشان را برای هماهنگی ها به اداره کل انتخابات بفرستند؛ هر کاندیدا می تواند 10 الی 15 نفر را به همراه خود به ستاد انتخابات بیاورد که از این تعداد، چند نفر می توانند در مراحل ثبت نام هم کاندیدا را همراهی کنند و کاندیدا هم می توانند در محل پاسخگویی به سوالات خبرنگاران پاسخ دهند.‬

مرتضوی تصریح کرد: راه اندازی کاروان، تبلیغات زودهنگام محسوب می شود و توصیه می کنیم که همه این موضوع را رعایت کنند‬

وی در پاسخ به این سوال که‬ ‫آیا برخوردی هم با این موارد صورت می گیرد، اظهار داشت: نمایندگان شورای نگهبان در محل حضور دارند و رفتارهای خلاف قانون را به دستگاه های نظارتی گزارش می دهند.

رضایی: به نفع هیچ کس کنار نمی‌روم/ برای درمان مشکلات اقتصاد نسخه می‌پیچم

محسن رضایی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در مورد کارناوالی که توسط حامیان وی به وزارت کشور آمدند و شعارهای مطرح شده توسط این کاروان گفت: بنده خطاب به همه کسانی که درباره من شعار می‌دادند می‌گفتم که شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر دهید و یا ابوالفضل بگویید و کسی شعار بدین صورت ندهد و بنده وظیفه دارم کسانی را که در کنار من حرکت می کنند کنترل کنم که در چارچوب مراسم امروز شعار دهند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ما در سال گذشته حقوق کم آوردیم تا به کارمندان خود بدهیم اظهار داشت: ما مانند دولت و جاهای دیگر نیستیم که امکاناتی در اختیار داشته باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شما که توانایی مدیریت یک سایت خبری را نداشته‌اید چگونه می‌خواهید رئیس‌جمهور شوید‌؛ اظهار داشت: از صاحب امتیاز و مدیرمسئول سوال کنید من نه صاحب امتیازم و نه مدیر مسئول.

رضایی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به انتخابات قبلی و آراء پایین‌تان در آن چرا دوباره تصمیم به کاندیداتوری گرفته‌اید، خاطرنشان کرد:من یک رزمنده‌ام و هر وقت احساس خطر کنم جانم را فدای ملت ایران می‌کنم من از این تحریم‌های اقتصادی که بر ملت ایران فشار می‌آورد به صحنه آمدم و با یاری رهبر انقلاب اگر خطری متوجه کشور شود، آن خطر را دفع کنم.

وی مجددا رای ملت را همچون ناموس توصیف کرد و گفت: قطعا از آراء مردم دفاع خواهم کرد چون قانون‌شکنی را نوعی اهانت به نوامیس ملت ایران می‌دانم.

این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری درباره خدمت سربازی نیز که سؤال یک خبرنگار بود، گفت: رئیس جمهور، رئیس شورای امنیت ملی کشور است و در رابطه با تمام مسائلی که در خصوص امنیت ملی کشور محسوب می‌شود در آن جلسه تصمیم‌گیری می‌شود. مسائلی که مربوط به نیروهای مسلح است، در دبیرخانه شورای امنیت ملی با نظر ستاد کل نیروهای مسلح که مسئول نیروهای مسلح است، دنبال می‌شود بنابراین طرح‌هایی که درباره نظام وظیفه و سربازی دارید پس از گرفتن نظر ستاد کل نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بحث می‌شود و پس از تصویب در آن شورا وتصویب رهبر معظم به اجرا درخواهیم آورد.

رضایی در پاسخ به سؤالی درباره کارناوالی که توسط هواداران وی تشکیل شد، گفت: اگر هر کسی در این کشور در چارچوب قانون عمل کند، این اتفاق (اردوکشی خیابانی) نمی‌افتد. بنابراین من در صحبت با هوادارانم گفتم باید از قانون تبعیت کنند؛ امروز هم عرض می‌کنم قانون شکنی در این کشور اساس فتنه‌هاست؛ اگر کسی که اعتراض و انتقادی دارد آن را در چارچوب قانون دنبال کند نه گروه انحرافی در کشور به وجود می‌اید نه فتنه‌ای صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد:دو موضوع فعالیت‌ها و تبلیغات انتخاباتی را باید از هم جدا کنیم، به دلیل نقص در قانون فرق بین فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغات انتخاباتی تفکیک نکرده‌ایم و همیشه در انتخاباتی از 6 یا 7 ماه قبل فعالیت انتخاباتی بدون تبلیغ شروع می‌شود و این اشکال ندارد؛ فعالیت‌های انتخاباتی اگر همراه تبلیغات باشد دارای اشکال است زیرا قانون، تبلیغات انتخابات را پس از اعلام شورای نگهبان مجاز می‌داند.

رضایی همچنین گفت: چه طور می‌شود یک حماسه سیاسی انجام داد ولی هر استانی که نامزدهای انتخاباتی رفتند با فشار دولت مواجه بودند؟ تحت این عنوان که تبلیغات زودرس صورت نگیرد؛ پس شعار رهبر انقلاب چه می‌شود؟ چرا جلوی فعالیت‌های بدون تبلیغات نامزدهای انتخاباتی را گرفته‌اند؟ به نظر من باید گروهی بنشینند و ببینند چه کسانی نمی‌خواهند شور و حماسه در انتخابات امسال شکل بگیرد و به شعار امسال آسیب وارد کنند.

رضایی با بیان اینکه هواداران وی قصد ورود به وزارت کشور را نداشتند، خاطرنشان کرد: البته این تجمع کنندگان تعداد زیادی از هواداران بنده بودند و تعدادی هم مردم عادی بودند که از راهپیمایی بازمی‌گشتند.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با کسی ائتلاف می‌کنید، گفت: من چون با ملت ایران ائتلاف کردم و 77+1 را درست کردیم دیگر به نفع کسی کنار نمی‌روم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره وضعیت اقتصادی کشور گفت: فشار اقتصادی اکنون بالاست من هر شهرستانی که رفتم مهمترین مشکلات مردم، اقتصادی بود البته بخشی از آن زیر سر تحریم‌هاست اما معتقدم 70 درصد این مشکلات یا مربوط به سوءمدیریت است یا مربوط به خودزنی است و یا مربوط به خود تحریمی است؛ البته موج طوفان کالاهای چینی هم که وارد اقتصاد ایران می‌شود، بازار را از تولید کنندگان ایرانی گرفته است و این موضوع در تشدید مشکلات اقتصادی در این 5 سال اخیر بی‌تاثیر نیست.

وی با بیان اینکه بایستی برای اقتصاد بیمار نسخه پیچید، گفت: گرانی یک بیماری است و باید برای آن نسخه پیچید لذا اگر گرانی و بیکاری صحبت می‌کنیم از نوع توصیه‌های دلسوزانه نیست بلکه از نوع نسخه پیچیدن برای مشکلات است.

رضایی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا به نفع هاشمی رفسنجانی کنار می‌روید، گفت: من به نفع هیچ کس کنار نمی‌کشم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا از حضور هاشمی در انتخابات اطلاع دارید یا خیر، تصریح کرد: خبرهای آقای هاشمی را از خودش و یا دفترش بپرسید؛ بنده دو سه هفته‌ای است وی را ندیده‌ام و نمی‌دانم چه کار می‌خواهد بکند.

رضایی همچنین  در بدو ورود به ستاد انتخابات کشور درباره التزام به قانون اظهار داشت: سابقه‌ام نشان می‌دهد که به قانون پایبندم.

وی اضافه کرد: برای این به صحنه آمدم که قانونگرایی در کشور رواج یابد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتخابات نیز گفت: به فرموده مقام معظم رهبری انتخابات به صورت پرشور برگزار خواهد شد.

 

نوری:ثبت نام 123 نفر در روز چهارم ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری

حسنعلی نوری در پایان روز چهارم ثبت‌نام از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجموع دواطلبان روز چهارم ثبت‌نام یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،123 نفر بود که از این تعداد 7 نفر خانم بودند.

وی افزود: بر این اساس جمع کل ثبت‌نام‌کنندگان تا این لحظه 366 نفر است که 12 آن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

 

 

در ساعت 18/ چهارمین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پایان یافت

 

چهارمین روز از ثبت‌نام نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ساعت 18 به پایان رسید.

 

تاکنون 366 نفر در این انتخابات ثبت نام کردند که از این تعداد 123 نفر سهم امروز هستند.

 

فردا آخرین روز ثبت‌نام از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است و گمانه‌زنی‌های فراوانی برای حضور چهره‌های مطرح شنیده می‌شود.

 

تاکنون چهره‌های همچون کامران باقری لنکرانی، حجت‌الاسلام حسن روحانی، مصطفی کواکبیان، علی فلاحیان، غلامعلی حدادعادل، علیرضا زاکانی، صادق واعظ‌ زاده، حسن سبحانی، محمدباقر خرازی، محسن رضایی، محمدرضا عارف،روح الله احمد زاده کرمانی،سعیدی کیا،علیرضا علی احمدی، در این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۱ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۰
۲۰
این جریان انقلابی و انقلابی تر چیه؟
شما با چه معیاری دسته بندی میکنید؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها