کد خبر: ۱۳۲۶۰
زمان انتشار: ۱۳:۳۵     ۰۷ خرداد ۱۳۹۰
راهکارهای تحقق عینی جهاد اقتصادی در خانواده ها:
جهاد اقتصادی يعنی مبارزه اقتصادی با دشمن. يعنی (علاوه بر عرصه سياسی و فرهنگی) در عرصه اقتصادی هم به نوبه خود کاری کنيم که دشمن، متضرر شود و اقتدار اسلام بالاتر رود. در اين باره چند راهکار عملی و روشن وجود دارد که خانواده ها (پدرها، مادرها و فرزندان) می توانند آن را در فعاليت های اقتصادی روزانه، ماهانه و سالانه خود رعايت کنند.
سرویس اقتصادی پایگاه 598 - حسن نوروزی / جهاد اقتصادی يعنی مبارزه اقتصادی با دشمن. يعنی (علاوه بر عرصه سياسی و فرهنگی) در عرصه اقتصادی هم به نوبه خود کاری کنيم که دشمن، متضرر شود و اقتدار اسلام بالاتر رود.

در اين باره چند راهکار عملی و روشن وجود دارد که خانواده ها (پدرها، مادرها و فرزندان) می توانند آن را در فعاليت های اقتصادی روزانه، ماهانه و سالانه خود رعايت کنند:

1ـ نگاه به فعاليت های اقتصادی به عنوان عبادت: خانواده های ايرانی بايد بدانند که اقتصاد، ابزاری برای مبارزه با دشمنان اسلام است؛ بنابراين بايد «نيت» خود را در اين زمينه ارتقاء ببخشند و با انگيزه الهی به اين کارها بپردازند.

2ـ تحريم کالاهای کشورهای استکباری: خانواده ها بايد کالاهای صهيونيستی و آمريکايي را که موجب تقويت کفر می شود، تحريم کنند؛ برخی نوشيدنی ها، خوراکی ها، کفش ها و لباس ها، برخی تلفن های همراه، برخی پرينترها، برخی نت بوک ها، برخی اسباب بازی ها و ... از اين قبيل هستند که غالب آنها دارای آرم هستند.

3ـ خريد کالاهای داخلی: همچنان که رهبر انقلاب (در دیدار هزاران نفر از كارگران سراسركشور 1390/2/7) فرمودند: «ما بايد كارى كنيم كه كالاى ايرانى به عنوان يك كالاى محكم، مطلوب، زيبا، همراه باسليقه و بادوام در ذهن مصرف كننده‌ ايرانى و غير ايرانى باقى بماند». بر همين اساس، خانواده های مصرف کننده ايرانی هم بايد کالاهای ايرانی بخرند تا اقتصاد ملی تقويت شود؛ مثلاً در کالاهايي مثل انواع خوراکی ها، انواع پوشاک، کتاب، دارو، تلفن همراه، رايانه، وسائل نقليه، وسائل منزل، کيف و ... به نوع ايرانی آن مراجعه کنند.

حتی اگر در مواردی کالاهای خارجی، ارزان تر و مرغوب تر از کالاهای داخلی است، خانواده جهادگر اقتصادی بايد ايثار به خرج دهد و با تحمل کمی ضرر، به اقتصاد ملی کمک کند.

4ـ خريد از مراکزِ دارای فعاليت های مثبت اقتصادی: شناسايي و خريد از مراکز و فروشگاه هايي که دارای فعاليت های مثبت اقتصادی هستند و تقويت آنها در نهايت، موجب تقويت اقتصادی جامعه اسلامی و دولت اسلامی می شود؛ مثلاً خريد از شرکت های بزرگ اقتصادی، در درازمدت موجب انباشت ثروت در دست عده ای خاص می شود، اما خريد ار کارگاه های کوچک، اين مشکل را به همراه ندارد. همين طور، بايد از مراکزی خريد کرد که مديران آن دارای سلامت سياسی و فرهنگی هستند.

5ـ پرهيز از مصرف کالاهای قاچاق: هر كالاي قاچاق كه ارزان‌تر به دست مصرف کننده مي‏رسد، حتماً موجب تضييع حقوقي از بيت‏المال يا توليد كننده‏های داخلي ديگر شده است؛ بنابراين، مصرف آنها در شأن خانواده جهادگر اقتصادی نيست.

6ـ کمک نکردن به سيستم ربوی: ربا پايه مشکلات و مفاسد اقتصادی است و در مذمت آن بسيار سخن گفته شده است. خانواده هايي که دارای پس انداز هستند، بهتر است آن را در طريقی که موجب تقويت سيستم ربا می شود به کار نگيرند. البته حذف ربا از سيستم اقتصادی، در درجه اول وظيفه دولت اسلامی است.

7ـ امر به معروف و نهی از منکر در مسائل اقتصادی: خانواده ها می توانند با امر به معروف و نهی از منکر، اطرافيان، فاميل و همسايه ها را از فعاليت های منفی اقتصادی مثل تجملات و اشرافی­گری در زندگی و مراسمات و ازدواج ها و ... بازدارند. البته خودشان هم بايد به اين موارد عمل کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۸ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
جهاد اقتصادي در كشور جمهوري اسلامي يعني يك توليدي كوچك بتوانند توليدي خودش را در جهان بفروشد اين در يك اشل كوچكش است لذا تمام وزارتخانه ها بايد همگي جهاد اقتصادي داشته باشد جهاد اقتصادي عملي آن اين است كه همه توليدي هاي كوچك و بزرگ كشور براي جهان كار بكنند واين يك مبارزه با بيكاريست و توسعه علمي و اقتصادي براي كشور ارمغان مي آورد متاسفانه جهاد اقتصادي را شعار و نصيحت مسئولين مي پندارند. و در حيط خانواده ميدانند . لذا نياز مند يك محور قوي ايجاد گردد تا بتوانيم فرا كشوري جهاد كرد تا بتوان داخلي را پويا و قدرتمند كرد .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها