أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۳۳۵۱۷
زمان انتشار: ۱۱:۵۰     ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
«ملكه» به كارگرداني محمدعلي باشه‌آهنگر در حالي به نمايش عمومي درآمده كه وضعيت گيشه‌اش رضايت بخش نيست.
598 به نقل از بانی فیلم: اتفاقي كه در مورد فيلم «ملكه» افتاده پيش از اين در مورد اغلب توليدات جنگي سينماي ايران نيز تكرار شده است و در سال‌هاي اخير «اخراجي‌ها» كه فروش بسيار بالايي كرد و فيلم «ضدگلوله»، اغلب فيلم‌هاي مرتبط با دفاع مقدس در گيشه شكست خورده‌اند. سال گذشته فيلم ستايش شده «روزهاي زندگي» اكران عمومي شد و با فروش پايين از گيشه خداحافظي كرد و حالا اين اتفاق در مورد فيلم «ملكه» تكرار شده است. اين در حالي است كه هزينه توليد يك فيلم جنگي گاهي اوقات چند برابر فيلم‌هاي شهري است. سرمايه‌اي كه در اغلب موارد از سوي نهادهاي دولتي تأمين مي‌شود و وضعيت فروش فيلم‌هاي دفاع مقدس باعث شده تا بخش خصوصي رغبتي براي حضور در اين عرصه نداشته باشد. به نظر مي‌رسد حمايت از توليدات دفاع مقدس صرفاً در مرحله توليد صورت مي‌گيرد و وقتي نوبت به اكران مي‌رسد برنامه مدوني براي دستيابي به گيشه‌اي قابل قبول وجود ندارد.

مسؤولان بيشتر در قالب شعار از ژانر دفاع مقدس حمايت مي‌كنند

سعيد سعدي گفت: مشكل اساسي در سينماي دفاع مقدس اين است كه زيرساخت‌هاي تعريف شده‌اي در اين خصوص در سازمان‌هاي متولي وجود ندارد.

تهيه‌كننده «روزهاي زندگي» در اين باره به «باني فيلم» گفت: متأسفانه فيلم‌هاي دفاع مقدس در حال حاضر به شدت مهجور مانده‌اند. مشكل اساسي كه در سينماي دفاع مقدس وجود دارد اين است كه زير ساخت‌هاي تعريف شده‌اي دراين خصوص در سازمان‌هاي متولي وجود ندارد و براي آن سرمايه‌گذاري نمي‌شود. در اين زمينه بايد سرمايه‌گذاري شود و زيرساخت‌هايي تعريف گردد تا براساس آنها كارگاه‌هايي تشكيل شده كه محصولشان فيلمنامه‌هاي جذاب و محكمي براي توليد باشند. متأسفانه در حال حاضر يكي از مشكلات اساسي كه در سينماي دفاع مقدس وجود دارد اين است كه فيلمنامه‌ها از ساختار و انسجام درستي برخوردار نيستند و همچنين به دليل گراني توليد در اين اثر ژانر بخش خصوصي نمي‌تواند فعاليت چنداني در اين حوزه داشته باشد. بنابراين مراكز و نهادهايي كه متولي امر دفاع مقدس‌اند بايد حمايت‌هاي جدي را در اين زمينه انجام دهند. متأسفانه مسؤولان بيشتر در قالب شعار از اين ژانر حمايت مي‌كنند و وقتي به مرحله عمل مي‌رسند حمايت و پشتيباني از اين سينما انجام نمي‌گيرد و تا جايي با سينماگران دفاع مقدس پيش مي‌آيند كه عكس‌شان را بگيرند. وقتي عكس‌هايشان را گرفتند و تبليغات لازم را از كنار آن مقوله بردند، ديگر كاملاً فراموش مي‌كنند كه چه ديني نسبت به 8 سال دفاع مقدس دارند و چگونه بايد اين حماسه را به تصوير بكشند. متأسفانه در حال حاضر ما در اين زمينه دچار بحران هستيم.

سعدي افزود: فيلم‌هاي اين ژانر به دليل عدم داشتن نگاه جذاب از مخاطب كمي برخوردارند. ضمن اينكه در زمينه اكران هم حمايت جدي از اين سينما نمي‌شود و سينمادارها رغبت به اكران اين فيلم‌ها نمي‌كنند. به اين دليل كه فروش غالب اين قبيل فيلم‌ها پايين است و اكران‌شان براي سينماداران مقرون به صرفه نيست. چرا كه هزينه سينما بسيار سنگين است و اكران فيلم‌هايي در اين ژانر نمي‌تواند هزينه آنها را تأمين كند و نياز دارد كه متوليان امر حمايت‌هاي جدي را از اين ژانر به عمل آورند. همان طور كه در طي اين سال‌ها از بعضي از فيلم‌هاي اين ژانر حمايت‌هاي جدي شده و آن فيلم‌ها به فروش ميلياردي رسيده. اگر دغدغه‌ رشد سينماي دفاع مقدس در مسؤولان وجود داشته باشد بايد از اين گونه آثار هم مثل همان فيلم‌ها حمايت شود. هر چند كه آن فيلم‌ها دغدغه‌ دفاع مقدس نداشتند و در حد شعار به سينماي دفاع مي‌پرداختند و البته يكسري موارد خاص هم در آن آثار بود. به هر صورت حمايت‌هاي جدي از آن آثار شد كه در حال حاضر نياز است همان گونه حمايت‌ها هم از اين آثار شود تا بتوانند حداقل هزينه‌هاي توليدشان را درآورند.

ژانر دفاع مقدس سخت‌ترين گونه سينمايي در تمام دنياست

محمدعلي باشه‌آهنگر نيز گفت: نمي‌دانم «ملكه» كجاي سينما را تنگ كرده!
كارگردان فيلم «ملكه» ضمن بيان اين مطلب كه هيچكس به فكر سينماي دفاع مقدس نيست به «باني فيلم» گفت: خيلي از فيلم‌هاي اين ژانر هستند كه مخاطبان از آنها استقبال زيادي كرده‌اند. متأسفانه فيلم‌هاي ضعيفي كه طي اين سال‌ها ساخته شده‌اند به اين ژانر صدمه زده‌اند. ضمن اينكه خيلي از دوستان كه سفارش فيلم دفاع مقدس مي‌دهند، واقعاً فيلم‌هاي سفارشي مي‌خواهند و قطعاً مخاطب با فيلم سفارشي در هر ژانري كه باشد ارتباط برقرار نمي‌كند. ژانر دفاع مقدس سخت‌ترين گونه سينمايي در تمام دنياست و شوخي‌بردار هم نيست. اصلاً اينگونه نيست كه هر كسي از راه برسد بتواند از پس اين سينما و مفاهيم عميق نهفته در آن برآيد. بعضي از دوستان اين سينما را سرسري گرفته‌اند و لطمات جبران‌ناپذيري به اين گونه سينمايي زدند. اين گونه سينمايي سال‌هاست با فيلم‌هاي خوب كيفيت سينماي ايران را ارتقا داده، لذا اين سينما كاملترين گونه سينمايي ماست و ابتدا بايد جوشش مفاهيم عميق اين سينما در درون فيلمساز رخ دهد و بعد آنهايي كه بايد آن را حمايت كنند، يك بار براي هميشه حمايت‌هايشان را فارغ از سفارشهاي نامناسب‌شان انجام دهند و به فيلمسازان باتجربه و اعتماد پس داده اعتماد كنند تا بتوان قامت برافراشته اين سينما را دوباره به چشم ديد و از آن در ارتقا كمي و كيفي سينماي ايران استفاده كرد.

همان طور كه گفتم اين ژانر، گونه مشكلي است و بايد براي آن زحمت كشيد، تلاش كرد و سفارشي كار نكرد تا فيلم به ورطه‌اي بيفتد كه پايه سينما را سست كند.
وي در خاتمه خاطرنشان ساخت: قرار بود فيلم «ملكه» 18 ارديبهشت اكران شود ولي يكدفعه به ما گفتند كه يك هفته زودتر اكران آن را آغاز خواهند كرد. يك هفته‌اي كه ما نه بيلبوردي آماده كرده‌ايم و نه كلاً آمادگي در اين خصوص داريم. من واقعاً نمي‌دانم اين فيلم كجاي اين سينما را تنگ كرده! «ملكه» فيلمي است كه بر اساس واقعيات ساخته ‌شده و متأسفانه هر كاري خواستند با اين فيلم كردند. 15-14 ماه اين فيلم منتظر اكران ماند و حالا يك هفته زودتر از موعد مقرر و بدون آمادگي ما روي پرده اكران مي‌رود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها