أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۱۳۳۷۲
زمان انتشار: ۱۰:۳۵     ۰۹ خرداد ۱۳۹۰
راضیه کشاورز - خشک شدن نزدیک به 12 هزار اصله درخت در نزدیکی پالایشگاه اصفهان از موضوعاتی است که باید نسبت به آن توجهی دو چندان داشت چراکه جبران این خسارت و کاشت مجدد این درختان خسرانی دو چندان را به همراه دارد. خشک شدن این میزان درخت در حاشیه پالایشگاه اصفهان که خود همواره بر حراست از فضای سبز تاکید دارد جای سوال است که  در این خصوص نظرات مختلفی مطرح شده که در هر صورت انتظار می‌رود تا با بررسی عواملی که زمینه ساز خشک شدن این تعداد درخت شده شاهد بر طرف شدن آن باشیم.با توجه به این که طرح جامع كاهش آلودگی هوای کلان شهرها در مجلس تدوین و در حال حاضر منتظر اجرایی شدن می باشد اما این روزها اصفهان با نشت احتمالی مواد نفتی به فضای سبز محدوده بختیار دشت و مرگ 12 هزار اصله درخت نیز دست و پنجه نرم می کند.     سالی كه نكوست از بهارش پیداست، این ضرب المثلی است كه با حال و هوای این روزهای اصفهان  همخوانی دارد. با گذشت تنها دوماه و اندی از شروع سال 90 ، هوای اصفهان ناسالم بوده بدون حتی یك روز پاک!اما این کلان شهر فقط با هوای آلوده فصل خود را سپری نکرده بلکه به قول معروف مواد نفتی به گلستان بختیار دشت آمده  و منجر به مرگ 12 هزار اصله درخت شده و زحمات 15 ساله مدیریت شهری برای نگهداری و حفظ این فضای سبز100 هکتاری را بر باد داده است. بدون تردید حفاظت از محیط زیست یك ضرورت اساسی و اجتناب ناپذیر است كه بدون توجه به آن نه تنها اهداف توسعه كلانشهرها محقق نمی‌شود كه روز به روز بر مشكلات و معضلات ناشی از آلودگی و تخریب محیط زیست در شهرها افزوده خواهد شد. فضای سبز و به ویژه درختان به عنوان ریه‌های تنفسی شهرها به شمار می‌آید و به همین دلیل نابودی آنها به معنی به خطر افتادن سلامت و تندرستی شهروندان است.اگر اشتباهات و قصور مدیران سازمانها و نهادهای مختلف در خشک شدن درختان به اثبات برسد ، آیا دیگر از شهروندان می توان انتظار داشت در حفظ و نگهداری فضای سبز کوشا باشند؟

اگر پالایشگاه مقصر شناخته شود باید پاسخگو باشد
شهردار اصفهان در این باره با اشاره به خشک شدن 12 هزار درخت در محدوده پالایشگاه اصفهان می گوید: در صورتی که مرگ درختان در این منطقه به دلیل نشت مواد نفتی از سوی کارشناسان تایید شود فاجعه بزرگ زیست محیطی در این کلان شهر رخ داده است.  
دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد می افزاید: علت خشک شدن 12 هزار اصله درخت  در محدوده پالایشگاه اصفهان در حال بررسی  و کارشناسی است.
وی با تاکید بر این که اگر درختان به دلیل آلودگی های آب، خاک و هوای این منطقه بر اثر نشت مواد نفتی خشک شده باشند فاجعه ای بزرگ  به وقوع پیوسته است ادامه داد: با توجه به این که  فضای سبز محدوده پالایشگاه در کاهش  آلاینده های متعدد  نقش بسزایی دارد در صورتی که موضوع مرگ 12 هزار اصله درخت در این منطقه به دلیل نشت نفت تایید شود به طورحتم در محافل و مجامع قضایی مطرح خواهدشد همچنین سازمان محیط زیست در این رابطه پیگیری های لازم را خواهد کرد.
شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه در صورتی که تخلف پالایشگاه اصفهان در این خصوص اثبات شود، این نهاد باید پاسخگوی مردم شهر اصفهان باشد ، اظهار کرد:این موضوع در حال بررسی می باشد و هنوز کار کارشناسی به اتمام نرسیده  و قطعی نشده است .
دکتر سقاییان نژاد درباره توسعه پالایشگاه اصفهان معتقد است اگر بدون توسعه پالایشگاه چنین مشکل زیست محیطی ایجاد شده باشد لازم است مسوولان استان و شهر اصفهان برای حفظ و حراست از سلامت این کلان شهر تدابیری را بیاندیشند تا سلامت شهروندان به علت توسعه ناپایدار تهدید نشود.
وی با تاکید بر این که در توسعه پایدار می بایست تمام جوانب انسانی،زیست محیطی و اقتصادی مدنظرقرارگیرد خاطرنشان کرده شهرداری در رابطه با توسعه  پالایشگاه از حق و حقوق مردم  دفاع خواهد کرد  زیرا سلامتی شهروندان از هر مسئله‌ای برای ما مهمتر است.


ادعای خسارت مدیریت شهری برای مرگ درختان
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این خصوص اعلام کرد درصورتی که تخلف پالایشگاه اصفهان در خصوص خشک شدن 12 هزار اصله درخت اثبات شود، این نهاد باید خسارت وارد شده به شهر را بپردازد.   
مهندس عباس حاج رسولیها می گوید: اگر مقصر  "مرگ ناگهانی درختان کاج و سرو" در محدوده شهرک بختیار دشت در نزدیکی پالایشگاه  بر اساس مستندات علمی مشخص شود ، شهرداری ادعای خسارت خواهد کرد.
وی با تاکید بر این که مدیریت شهری این موضوع را حتی در محافل قضایی پیگیری می کند ، ادامه می دهد: کارشناسان مربوطه در حال بررسی این معضل زیست محیطی هستند و ابهامات باید بررسی و ثابت شود.
وی مرگ درختان منطقه بختیاردشت را فاجعه بزرگ زیست محیطی دانست و بیان می دارد : در محدوده شهرک بختیار دشت حدود 55 هزاراصله  درخت کاج و سرو  وجود دارد لذا لازم است هرچه سریعتر از این تهدید زیست محیطی و وارد شدن خسارت بیشتر به شهر جلوگیری شود.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان خشک شدن 12 هزار اصله درخت در محدوده پالایشگاه  را زنگ خطر بزرگی برای منطقه مسکونی بختیار دشت خوانده و هشدار می دهد : پیامدهای ناگوار مرگ درختان سلامت ساکنان این منطقه را نیز تهدید می کند، البته هشدار می دهد این موضوع در حال بررسی می باشد و هنوز کار کارشناسی به اتمام نرسیده  و قطعی نشده است .


ازصنایع آلاینده نفتی شكایت كرده‌ایم
در این خصوص معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با تاكید بر این‌كه 8 صنعت وابسته به نفت عوامل اصلی آلودگی زیست محیطی در این منطقه وجود دارند ، می گوید: شهرداری اصفهان از این صنایع به مراجع قضایی شكایت كرده و هم اكنون در پی گردآوری مستندات و مدارك برای ارائه به دادگاه است.     مهندس محسن رنجبر اظهار می دارد: عرصه فضای سبز بختیاردشت یكی از قطعه های كمربند سبز در شمال اصفهان به شمار می‌رود كه شهرداری اصفهان به منظور مقابله با آلاینده های زیست محیطی در این محدوده ایجاد كرده است.
وی بیان می دارد: خشك شدن 12 هزار اصله درخت در محدوده پالایشگاه فاجعه بزرگی است كه فقط بخش عیانی از این فاجعه است و اكنون هزاران هكتار از اراضی پایین دست پالایشگاه نیز آلوده شده‌اند.
وی با بیان این‌كه شهرداری سالانه هزینه زیادی برای توسعه و نگهداری فضای سبز شهر صرف می‌كند تاكید می كند : تا چه زمانی قرار است، شهرداری مسائل زیست محیطی را جلو ببرد و عده‌ای تنها به فكر توسعه باشند؟ این استدلال كه دولت به دنبال توسعه است قابل پذیرش نیست چرا كه بی شك دولت نیز نمی‌خواهد محیط زیست كشور به سمت نابودی پیش برود  چرا كه زمین و شهر اصفهان امانت فرزندان ما هستند و با این وضعیت ما به آیندگان چه خواهیم گفت؟
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح می کند: در عرض دو ماه 12 هزار اصله از بین رفت و باید سریع‌تر جلو منشا این آلودگی گرفته شود و اگر منشا آلودگی قطع نشود وقت، انرژی و هزینه زیادی به هدر می‌رود.
رنجبر ادامه می دهد : شهرداری به عنوان نماینده مردم به مراجع قضایی شكایت برده و در حال حاضر مشغول آماده سازی دلایل و مدارك لازم برای اثبات حقانیت خود به دادگاه است. وی با تشریح اینکه 8 صنعت نفتی در شمال شهر اصفهان فعالیت می‌كنند كه فضای بسیار آلوده‌ای را در این محدوده ایجاد كرده‌اند، اعلام می كند: مهم ترین مخاطره‌ای كه شهر اصفهان با آن روبرو است افزایش جمعیت ، معضلات زیست محیطی و به دنبال آن افزایش آلاینده‌ها و ورود گرد و غبار است تا جایی كه اصفهان را به دومین شهر آلوده كشور تبدیل كرده است.
به هرحال آلودگی هوا در سال‌های اخیر نه تنها به کوتاه ‌شدن عمر شهروندان و مرگ ناگهانی آنها منجر شده، بلكه پیامد‌های سوء زیست محیطی بسیاری نیز بر جای گذاشته است که این عوارض بر گیاهان و درختان تاثیر گذاشته و به خزان زودرس درختان منجر شده.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها