أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۳۴۳۰۸
زمان انتشار: ۱۴:۲۸     ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: در 8 سال دولت آقای هاشمی به رفاه عمومی مردم بی‌توجهی کردند و قدرت خرید مردم کاهش یافت.

عباسعلی نورا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: اجرای طرح تعدیل اقتصادی در دولت هاشمی بدون در نظر گرفتن قدرت خرید مردم مهمترین ضعف بود و همان زمان هم منتقدانی وجود داشت زیرا معتقد بودند که به فقر دامن میزند و قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد. 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: هر کسی که بخواهد طرح تعدیل اقتصادی را انجام دهد باید اصلاح قیمت‌ها را در کنار افزایش قدرت خرید مردم انجام دهد و اجرای این طرح بدون در نظر گرفتن قدرت خرید سودی برای مردم نخواهد داشت.

نورا گفت: زمانی که آقای هاشمی دست به تعدیل اقتصادی زد شرایط اقتصادی کشور و زیرساخت‌ها به گونه‌ای نبود که این طرح اجرا شود.

وی افزود: در دولت سازندگی با اجرای طرح تعدیل اقتصادی آزاد‌سازی قیمت‌ها مطرح شد تا نرخ را بازار تعیین کند این در حالی بود که عرضه نسبت به تقاضا خیلی کمتر بود و قیمت‌ها به صورت مجازی افزایش داشتند.

نورا ادامه داد: از سوی دیگر درآمد مردم ثابت بود و همین موضوع سبب شد که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد و رفاه عمومی افزایشی نداشته باشد.

از نورا سوال شد که ثبات نرخ ارز هم که در دولت هاشمی مطرح شد با انتقاداتی همراه است، گفت: رابطه پولی، ارزی و ریالی کشور در علم اقتصاد مطرح است و باید بر اساس آن انجام شود، بزرگترین خیانتی که به جهان سوم شد در سال 1972 در زمان رئیس جمهوری نیکسون بود که نرخ ارز را بر مبنای عرضه و تقاضا قرار داد و بیچارگی جهان سوم هم از این زمان شروع شد.

وی ادامه داد: اما این نسخه برای کشوری مانند ایران که عرضه و تقاضا از یک منحنی اصولی تبعیت نمی‌کند مناسب نیست، کشور باید به سمت و سویی برود که توجه به تولید داخل داشته باشیم تا نیاز به ارز کمتر شود.

*هاشمی برنامه‌ای ارائه نکرده است

 نورا با بیان اینکه به رغم کاندید شدن هاشمی در ریاست جمهوری دوره بعدی برنامه‌ای ارائه نداده است، گفت: تنها در صحبت‌های خود به سه محور از مشکلات کشور شامل اقتصادی، مدیریت اجرایی و بحران ارتباط بین‌المللی کنونی اشاره کرده است.

*طرح کنترل جمعیت‌ دولت هاشمی اشتباه بود

به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اجرای برنامه کنترل جمعیت یکی دیگر از ضعف‌های دولت هاشمی بود و از آنجایی که دولت سازندگی نمی‌توانست نیازهای خیل عظیمی از جوانان را که نیازمند شغل و نیازهای جدیدتر بودند تأمین کنند این طرح را اجرا کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه آن زمان به اشتباه فکر می‌شد که درمان مشکلات کشور کاهش جمعیت است، گفت:طرح کنترل جمعیت اثرات خود را بعد از سال 80  در کشور گذاشت.

نورا  گفت: در آن زمان جمعیت دانش‌آموزی کشور بعد از سال ۷۵ حدود ۱۹میلیون نفر بود و در حالی که الان  به 12.5میلیون نفر کاهش یافته است. 

وی ادامه داد: با اجرای طرح کنترل جمعیت وضعیت اقتصادی به هم ریخت همچنان که در حال حاضر به عنوان نقد اصلی کارشناسان بوده و دغدغه مقام معظم رهبری است که بارها به آن اشاره فرموده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱
۶
خودت هم میدونی اما چون خیلی از جوونا و مردم عامی نمیدونن ، آقای هاشمی بعد از جنگ و ویرانی ها مملکت رو تحویل گرفت و با وام های بین المللی تونست به سرعت مناطق آسیب دیده و کارخانجات رو بازسازی کنه و مردم جنگ زده برسرکار و زندگیشون برگردونه خداخیرش بده شما هم با بد گوئی از اون فقط بار گناهانش رو کمتر میکنید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۲
در این که هاشمی به لحاظ سیاسی آدم خوبی نبود شکی نیست ولی این چیه گیر دادید به برنامه کنترل جمعیت دولت هاشمی واقعا با این وضعیت اقتصادی و بالا رفتن هزینه های زندگی کی میتونه بچه ی زیاد بزرگ کنه؟!
پاسخ
م
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
اینجوری که بدتر میشه چون قشر اداره کننده جامعه جوون ها هستند و چند سال دیگه که جامعه پیر شد وضعیت بدتر میشه اگه مشکلاتی هم هست همین جوون ها باید درستش کنند....
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۱
وام گرفتن منوط به شرایطی که اونوری باید تو کشوری ببینن تا بهش وام بدن!ببین داداش،تو اون موقع که هاشمی سازندگی بی در و پیکر کرد و یادت نیست!مثلا تو اون دوران اینقدر جاده ساخت که تریلی می دزدیدند با بارش!!!
پاسخ
کتاب دوران ساز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
آیا بازسازی کشور تنها با وامهای خارجی که گریبان دولتهای بعد را گرفت انجام یافت گویا شما یا در خارج بوده اید که فقط وام خارجی ها را به یاد داریدچون ماها که در ایران بودیم افزایش نرخ 73 ریالی به 3500 ریالی یعنی نزدیک به 50 برابر را به یاد داریم که معنای دیگر آن دست دولت در جیب مردم برای همه کارها از جمله بازسازی کشور و کاسه خرجی آقازاده ها که خدا رحمت کند آقای فومنی(گل آقا )را که هر دو را در کاریکاتورهای مجله اش آورده بود راستی نمایندگی شرکتهای معروف کرهای یادت هست و یا شما نوجوانی که به جوونا میگی شما یادتان نمی آید که البته دروغ نگفتی چون نگفتی خودت هم یادت نمی آید و اینها را یادت دادند بگی؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها