أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۳۵۵۱۰
زمان انتشار: ۱۱:۰۸     ۰۱ خرداد ۱۳۹۲
واکنش ۱۵ رسانه غربی به رد صلاحیت هاشمی و مشایی:
انتشار خبر عدم احراز صلاحیت آقایان هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی از سوی شورای نگهبان بلافاصله به تیتر یک بسیاری خبرگزاری ها و رسانه های داخلی و خارجی تبدیل شد. در این میان واکنش برخی رسانه ها که ضمنی و گاه علنی از حضور مخصوصا آقای هاشمی دفاع کرده بودند در نوع خود جالب توجه است.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، انتشار خبر عدم احراز صلاحیت آقایان هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی از سوی شورای نگهبان بلافاصله به تیتر یک بسیاری خبرگزاری ها و رسانه های داخلی و خارجی تبدیل شد. در این میان واکنش برخی رسانه ها که ضمنی و گاه علنی از حضور مخصوصا آقای هاشمی دفاع کرده بودند در نوع خود جالب توجه است. در ادامه به برخی از آنان اشاره شده است.



یورونیوز با اشاره به رئیس جمهور بودن هاشمی در سالهای گذشته اینگونه به رد صلاحیت وی واکنش نشان داد: اکبر هاشمی رفسنجانی که پیشتر در سالهای 1989 تا 1997 رئیس جمهور ایران بوده است توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد. کهولت سن و همراهی با اپوزوسیون داخلی دلیل رد صلاحیت وی است. انتخابات، فقط بین افراد تندرو برگزار می گردد.

گلوب اند میل با ایجاد تشکیک در صحت تصمیم شورای نگهبان از یک سو این شورا را منتصب به رهبری دانست! و از سوی دیگر با دروغ پردازی به نقل از گزارش های ارسالی از ایران نوشت: آیت الله خامنه ای خود به ایشان (هاشمی) اجازه ورود به انتخابات داده بود! این سایت در ادامه با اشاره به حمایت متقابل جنبش سبز و هاشمی از یکدیگر می نویسد این جنبش منتظر فرصت مناسب برای برگشت بود.

ای اف پی، هم مشایی و هم هاشمی را نقطه مقابل جبهه تندرو! می دانند. جالب است که هر فردی که با نظام و ولایت زاویه نداشته باشد، از نظر تندرو محسوب می شود! و جالب تر اینکه این خبرگزاری همانند بسیاری رسانه های دیگر بر موردی دست می گذارد که برخی در داخل کشور آن را انکار می کنند: هاشمی پس از [حمایت از] آشوب های خیابانی سال 2009 توسط محافظه کاران تندرو به انزوا کشیده شد. این خبرگزاری در ادامه می نویسد: طبق نظر منابع دیپلماتیک غربی، رفسنجانی اصلی ترین کاندیدا برای اصلاح طلبان است زیرا نقش اساسی را انتخاب شدن خاتمی در انتخابات سال 97 میلادی داشت. این خبرگزاری در ادامه با اشاره به رد صلاحیت مشایی می نویسد: مشایی نمی تواند هیچ موفقیت اقتصادی را به رخ بکشد و اینگونه رای بیاورد اما می تواند از محبوبیت احمدی نژاد در بین اقشار کم درآمد و ضعیف استفاده کند.این خبرگزاری رقابت را بین آقای ولایتی، قالیباف و جلیلی عنوان کرد.

الجزیره، رد صلاحیت مشایی را به هیچ عنوان دور از ذهن نمیداند اما عدم احراز صلاحیت رفسنجانی را زیر سوال برده آن را امری غیرقابل پیش بینی عنوان می کند. الجزیره نیست رقابت را بین آقای جلیلی و دیگر اصولگرایان میانه رو می داند.

تیتر سایت هیندو در تیتری جالب با اشاره به عدم احراز صلاحیت مشایی می نویسد: به این راحتی خداحافظی نخواهم کرد! این سایت با اشاره به برخی تنش های پیش آمده پیرامون مشایی در دوران ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد از جمله مسئله معاون اولی و اظهارنظر درباره اسرائیل و ... می نویسد با توجه به روحیه احمدی نژاد و حمایت از مشایی در تمامی مسائل پیش آمده بعید است که وی به راحتی کوتاه بیاید!

وال استریت ژورنال نیز در تیتری هدفمند سعی در القای دخالت سلیقه شخصی در احراز یا عدم احراز صلاحیت ها توسط شورای نگهبان داشته است. این سایت خبری در تیتر خود می نویسد: فقط متحدین رژیم تایید شدند! این اعتراف به خوبی نشان دهنده اعتقاد غرب به زاویه داشتن این دو کاندید، با مسیر نظام و انقلاب است.

نیویورک تایمز با شوکه کننده خواندن رد صلاحیت هاشمی با زیرکی باز هم دست به بت ساختن از هاشمی کرده و به نقل از یک ایرانی طرفدار وی می نویسد: ”می گویند انقلاب با گذشت زمان فرزندان خود را می بلعد؛ اما انقلاب ما پدر خود را بلعید!"

این سایت درباره عدم تایید صلاحیت مشایی نیز می نویسد مشایی و احمدی نژاد این رای را نخواهند پذیرفت و از طریق رهبری بالاخره در انتخابات شرکتن خواهند کرد.

اما بیزنس ویک نیز با قابل پیش بینی عنوان کردن عدم احراز صلاحیت هاشمی، رای شورای نگهبان را زیر سوال برده و همانند دیگر رسانه های دروغ پرداز غرب، این تصمیم را سلیقه ای عنوان کرده و دلیل آن را حمایت هاشمی از فتنه دانست. این سایت خبری زاویه داشتن تفکرات مشایی با روحانیت را نیز دلیل رد صلاحیت وی دانست.

رویترز با هشدار درباره عواقب این رد صلاحیت ها عنوان می کند مردم به این رای اعتراض خواهند کرد و رهبر باید از اختیارات خود استفاده کرد و مخصوصا هاشمی را با حکم حکومتی خود دوباره وارد گود انتخابات کند.

هاآرتص نیز با تکرار ادعاهای دیگر سایت های مغرض از طرفی عدم احراز صلاحیت هاشمی و مشایی را به عنوان حذف مخالفین نظام تعبیر می کند  از طرفی با حساسیت ویژه از شانس پیروزی سعید جلیلی سخن می گوید.

سی بی اس نیوز عدم احراز صلاحیت مشایی را قابل پیش بینی اما رد هاشمی را عجیب عنوان می کند و مدعی است برخی روحیانیون و شخصیت های مذهبی با ارسال نامه به رهبر انقلاب خواستار اعمال اختیارات خود در این زمینه شده اند. سی بی اس نیوز در اگرچه به ماجراهای فائزه و مهدی هاشمی اشاره می کند اما باز هم به نوعی رای شورای نگهبان را زیر سوال می برد.

بی بی سی نیز با حساس خواندن شرایط ایران از اعتراض گسترده مردم در خیابان ها خبر داد!! روباه صفتی بی بی سی بر کسی پوشیده نیست بنابراین القای آشوب توسط این خبرگزاری کاملا قریب به ذهن می باشد.

لس آنجلس تایمز، یو اس ای تودی، و ای بی سی نیوز از جمله دیگر سایت ها و خبرگزاری هایی بودند که این خبر را پوشش دادند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
poya
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۸ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۲
۵۹۲
۱۳۴
به گزارش جماران متن کامل این نامه بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

حضور محترم مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی آقای خامنه‌ای مدظله‌العالی

با عرض سلام و ارادت کامل؛

همان روزی که تأئید امام بر رهبری حضرتعالی را از زبان ایشان شنیدم و همواره آن نظریه را در مواقع لازم بیان کرده‌ام تأئید صلاحیت برادر آقای هاشمی را هم شنیدم زیرا امام بعد از نام جنابعالی نام ایشان را هم ذکر کردند. خوشبختانه و به حق حضرتعالی مورد رأی خبرگان قرار گرفتید، لذا لزومی نمی‌دیدم تا ذکری در این مورد از ایشان به میان آورم. اما متاسفانه امروز که می‌بینم شورای نگهبان دست به رد صلاحیت ایشان برای ریاست جمهوری زده است، خواهرانه تذکر می‌دهم که این کار هیچ معنایی جز فاصله انداختن بین دو یار امام و بی‌توجهی به شوق و اقبالی که مردم کوچه و خیابان به نظام و انتخابات پیدا کرده است ندارد. من مدعی نیستم که آقای هاشمی امروزی همان فرد دیروزی است زیرا این تغییرات در تک تک مردم در گذر زمان رخ داده است «وَمَا أُبَرِّیءُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ» اما جدا شدن تدریجی شما از هم بزرگترین لطمه‌ای است که به انقلاب و نظام وارد می‌شود چنانچه امام همیشه می‌فرمودند: این دو وقتی با هم باشند خوبند. خواهشمند است در این امر مهم دخالت فرمائید و نگذارید که یک حرکت همه تلاشها را خراب کند و نشان دهید که چرا امام می‌فرمود: «ولایت فقیه برای آن است که نگذارد هرکس هر کاری دلش می‌خواهد بکند و ولایت فقیه می‌خواهد جلوی دیکتاتوری را بگیرد». خواهش می‌کنم فلسفه وجودی ولایت مطلقه فقیه را یکبار دیگر عینیت ببخشید. اطمینان دارم که این درخواست زبان حال بسیاری از دلسوزان نظام است که نگران وضع ایران اسلامی هستند و دلشان برای شنیدن طنین وحدت و همدلی در این کشور می‌تپد.
پاسخ
ostazona
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۲ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۲
اولین و مهمترین عمل در ماه رجب و ایام البیض را در www.ostazona.ir ببینید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۷ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۲
۱۸۵
۲۱۱
ستاد مردمی دکتر سعید جلیلی
www.saeed-jalili-ker.blogfa.com
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۲ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۲
۴۴
۴۴
جلیلی همه جا رفت جز دفتر مصباح یزدی
پاسخ
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۲
دمش گرم خیلی حال داد
مرتضی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۹ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۲
چون آقای مصباح در قم حضور نداشتن برادر یا خواهر بزرگوارم
داریوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۶ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۲
آقای مصباح قم تشریف نداشتن...
خبرهارو بهتر بخون...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۳ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۲
۰
۰
http://www.598.ir/fa/news/135676/%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%85-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%D9%88%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%DA%86%D9%87-%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA%D8%9F
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۳ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۲
۱۴۹
۵۸
نظر شورای نگهبان محترم است رهبر عزیزمان هرچه صلاح بدانند ان خواهد شد بررسانه های بیگانگان هیچ ربطی ندارد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۲۹ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۲
۱۹
۲
خد ایی این کاندیدا ها 7 نفر شو ن تو ذو ق می زنند او ن یکی هم مظلو م و می تر سم رای نیاره و یا مانند احمد ی نژاد نتو نه کا رکنه ا... اعلم
پاسخ
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۸ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۲
۵۶
۰
مردم شمارابه قران قسم.سايت هاي زير رابخوانند
http://www.qomefarda.ir/news/3238
http://daheye4.blogfa.com/post/167
http://www.rajanews.com/detail.asp?id=154745

http://www.rajanews.com/detail.asp?id=122913
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1007099
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۱ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۲
۷۴
۲۸
کلیپ جدید و پوستر جدیدی حامیان کرمانشاهی دکتر جلیلی در پایگاه ما
www.saeed-jalili-ker.blogfa.com
پاسخ
داود نعمتی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۴ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۲
۳۴
۰
سلام
عزیزبزگوار آیت الله مصباح قم تشریف نداشتند
پاسخ
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۶ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۲
۴۲
۱۱۱
حداد عادل : رئیس جمهور عدالت گستر
امنیت اقتصادی و امنیت اجتماعی و امنیت سیاسی و امنیت فرهنگی : فقط با رئیس جمهور فیلسوف عادل و دانا ؛ جناب آقای دکتر حداد عادل امکان پذیر است .
پاسخ
مسلمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۸ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۲
۰
۰
اقای حداد عا دل در مجلس با ید یک کار ی بکند زمانیکه ایشان رییس مجلس بو د دو لت مشکل چندانی نداشت و لی بعد از ایشان شرو ع شد اقای حداد با ید رییس مجلس شو د باعر ض پو ز ش نه رییس جمهو ر
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها