کد خبر: ۱۳۶۲۱۰
زمان انتشار: ۱۰:۲۸     ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
حال مصدومان خوب نیست، از چند ناحیه دچار شکستگی شده اند ضمن اینکه به خاطر گاز ناشی از انبوهی از زباله ها، هم در ناحیه ریه و هم در تنفس کردن دچار مشکل هستند اما به هر حال زنده بیرون آمدند.
بر روی زباله ها نشسته و بولدوزرهایی را که مشغول کنار زدن زباله ها هستند تا جسد پدرش را بیابند مشاهده می کند. ساعتهاست که درحال کارند اما هنوز نتوانستند اجساد را از میان کوهی از زباله پیدا کنند. خانواده های قربانیان یکی پس از دیگری وارد سایت دفن زباله می شوند تا ببینند کی پیکر بی جان عزیزانشان را تحویل می گیرند. آنها روز پدر را در کنار زباله هایی که پدرشان را بلعید جشن می گیرند.

پسر جوان همچنان بعد از ساعتها بر روی زباله ها نشسته و به اطرافیانش می گوید هر روز با زباله سر و کار داشت و اکنون نیز در روز پدر زباله ها ميهمانش كرده اند.

به گزارش مهر، چهارشنبه حوالی ظهر بود که سایت دفن زباله برمشور شیراز دچار حریق شد، آتش نشانان و سایر عوامل و کارکنان شهرداری و سایت مذکور شروع به اطفای حریق کردند.

دقایقی از عملیات نگذشته بود که ناگهان زباله ها زیر پایشان خالی  و حفره ای به عمق 30 متر ایجاد شد.

13 آتش نشان و کارکنان شهرداری و كاركنان سایت مذکور درون حفره سقوط کردند و رویشان نیز با همان زباله ها پوشانده شد.

کارکنان سایت می گفتند که حدود 40 هزار تن زباله روی آنها را پوشانده است.

دقایقی بعد دستهای بعضی از افراد گرفتار شده از میان زباله ها بیرون آمد، همگی به یاری آنها شتافتند و در دو الی سه ساعت اولیه ريزش زباله ها یعنی حوالی ساعت 15 تا 16 بود که شش تن از 13 نفر زنده از کوه زباله بیرون کشیده شدند.

حال مصدومان خوب نیست، از چند ناحیه دچار شکستگی شده اند ضمن اینکه به خاطر گاز ناشی از انبوهی از زباله ها، هم در ناحیه ریه و هم در تنفس کردن دچار مشکل هستند اما به هر حال زنده بیرون آمدند.

از ساعت 16 تجسس ها با قوای بیشتری شروع شد، کم کم خانواده های افرادی که در زباله ها مدفون شده اند نیز به سایت برمشور می رسند، بولدوزرها و بیل های مکانیکی شروع به جابجایی زباله ها می کنند تا بتوانند اثری از مدفون شدگان بیابند اما چیزی پیدا نمی کنند.

 

ساعتها گذشته اما خبری نیست و هوا نیز رو به تاریکی رفته، بوی تعفن ناشی از زباله کار را برای همه سخت کرده، حتی براي آنهایی که ماسک زده اند و بر روی ماسک خود نیز عطر ریخته اند، اما کار همچنان دنبال می شود.

کارشناسان سایت دفن زباله می گفتند که به اندازه دو ساختمان شش طبقه زباله بر روی گرفتار شدگان ریخته شده و به نظر نمی رسد تا دو روز آینده نیز بشود آنها را از زیر آوار زباله پیدا کرد.

شب شد و خانواده ها اکنون مطمئن شده اند که دیگر امیدی نیست که عزیزشان را زنده ببینند، شیون می کنند، بر سر خود می زنند.

با تاریکی هوا سایت نیز در خاموشی فرو می رود و به همین خاطر شهرداری با دستگاه های مخصوص سایت دفن زباله را روشن  می کند.

اکنون دیگر باید گفت "اجساد". اثری از اجساد نیست اما بولدوزرها و بیلهای مکانیکی همچنان مشغول جابجایی زباله ها هستند.

سگهای زنده یاب نیز با بوی تعفن شدیدی که در منطقه وجود دارد عملا کاری از دستشان ساخته نیست به همین خاطر دستگاه های مخصوصی از بوشهر و هرمزگان برای تجسس در اعماق زیاد سفارش داده می شود تا به منطقه ارسال شود.

این دستگاه ها که بیشتنر نیروی دریایی از آن استفاده می کند در عمق های زیاد برای تجسس استفاده می شود و اکنون در راه است تا به کمک امدادرسانان بشتابد.

تجسس همچنان تا صبح ادامه دارند و همانطور که پیش بینی شد طی روزهای پنجشنبه و جمعه تک تک اجساد از دل زباله ها بیرون می آید و آخرین جسد نیز بعد از ظهر جمعه از زیر خروارها زباله خارج می شود.

 اسامي جان باختگان ريزش زباله ها به شرح ذيل است:

 

1-حسين بهمن پور از كارمندان سايت دفن زباله

2- پرويز بهمن پور از كارمندان سايت دفن زباله

3- مهندس محمدرضا جنتي از كارشناسان ارشد فضاي سبز شيراز

4- مهندس كريم نوربخش از كارشناسان ارشد فضاي سبز شيراز

5- حسين بهروز از آتش نشانان شيراز

6- عبدالله فولادي از آتش نشانان شيراز

7- موسي رحيمي از كارمندان سايت دفن زباله

سایت برمشور شیراز یکی از پایگاه های بیوگازسوز شهرداری شیراز است که از زباله برای تولید برق استفاده می شود.

این سایت ازجمله معدود سایتهای کشور و جهان است که از زباله برق تولید می کند، زباله هایی که قابلیت این کار را دارند به محل مخصوص برده می شود و از گاز متصاعد شده از آن برای نیروگاه و تولید برق بهره برده می شود.

به همین خاطر بود که حریق در چنین سایتی خیلی اهمیت داشت زیرا از این زباله ها برق تولید میشد و خاموش کردن حریق ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

خبرنگار مهر از ساعات اولیه ریزش آوار در منطقه حضور داشت اما نکته قابل توجه ایمنی سایت بود که شاید حداقل در منطقه حادثه دیده کمتر اثری می توان از آن یافت.

کارشناسان مدیریت بحران به خبرنگار مهر گفتند که این اتفاق در سطح جهان کم نظیر بوده به گونه ای که فقط در آمریکا و یک کشور دیگر این حادثه روی داده و باید علت آن را در سایت برمشور شیراز پیگیری کرد.

اینکه چرا حریق در چنین سایتی روی داده و اینکه چرا ایمنی هنگام امدادرسانی و اطفای حریق کمتر رعایت شده بود سئوالی است که باید عوامل شهرداری و مجموعه های ذی ربط پاسخی برای آن داشته باشند.

مدیربحران استانداری فارس: رایزنی برای شهید محسوب شدن جان باختگان/ فرضیه های وقوع حریق و ریزش زباله

در این خصوص مدیرکل بحران استانداری فارس نیز از انجام اقدامات و رایزنیهای لازم برای شهید محسوب شدن جان باختگان این حادثه خبرداد و همچنین فرضیه های ممکن در خصوص چرایی وقوع حریق و همچنین علت ریزش زباله ها را مطرح کرد.

درخصوص اینکه چرا این سایت با چنین اهمیتی دچار حریق شده و یا اینکه چرا حین اطفای حریق زباله ها ریزش کردند و چقدر ایمنی در این سایت لحاظ شده بوده باید توسط کمیته یا کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد.

مدیر بحران استانداری فارس در گفتگو با خبرنگار مهر در ابتدای امر به موضوع شهید محسوب شدن جان باختگان حادثه اشاره کرد و گفت: بر اساس تبصره چهار ماده 20 آیین نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران، کسانی که حین بحران  جان خود را از دست می دهند می توانند از مزایایی قانونی شهید استفاده کنند و ما هم در حال دنبال کردن این موضوع هستیم.

حسن فیاض پور در ادامه سخنان خود به حادثه نیز اشاره کرد و گفت: ریزش زباله ها بسیار نادر است و شیراز سومین نقطه ای در جهان است که چنین اتفاقی در آن روی داده است.

او همچنین به ضرورت خاموش کردن آتش نیز اشاره کرد که این حریق باید خاموش می شد زیرا منطقه دارای فضای سبز گسترده بود و اگر این جنگلها می سوخت، به طور حتم حریق به شیراز و حتی نیروگاه و پست برق سروستان نیز می رسید ضمن اینکه چند خط لوله گاز نیز در مسیر منطقه قرار داشت.

"اینکه ریزش زباله ها به خاطر انفجار گاز زباله بوده یا ناشی از آبی که آتش نشانان برای اطفای حریق بر روی زباله ها ریخته اند فرضیه هایی است که هنوز به صورت قطعی مشخص نیست"، این را مدیر کل بحران استانداری فارس گفت و در عین حال تاکید کرد که به طور حتم شهرداری شیراز تیمی و کمیته ای را تشکیل و ابعاد موضوع را بررسی خواهد کرد.

وی همچنین درباره فرضیه های احتمالی درباره چرایی وقوع آتش سوزی نیز بیان کرد: در آن زمان یک شبکه برق نیز بر روی مسیر زباله ها افتاده بود اما هنوز نمی دانیم که اتصال برق باعث شده زباله ها آتش بگیرد یا اینکه بعد ازشروع آتش سوزی این شبکه برق بر روی زباله ها افتاده است.

خبرنگار مهر همچنین پرسید که تا چه حد سایت دفن زباله مذکور در مقابل حریق ایمن بوده که فیاض پور بیان کرد: به احتمال 99 درصد آنجا ایستگاه آتش نشانی داشته است.

معاون شهردار: قسمت ریزش کرده بخش قدیمی سایت بوده است

معاون اجرایی شهردار شیراز عنوان می کند که قسمتی که ریزش کرده، بخشهای قدیمی سایت دفن زباله محسوب می شده است.

رمضان امینی به خبرنگار مهر گفت: این سایت از سال 77 خاکبرداری شده و از همان کف نیز زباله ها دفن شد، ضمن اینکه مدیر سایت نیز از همان سال در پروژه بوده و شخص باتجربه ای محسوب می شود.

وی درباره اینکه علت حریق و ریزش زباله ها چه بوده است نیز عقیده دارد که باید بررسیهای کامل انجام شود و این کار نیازمند زمان بیشتری است.

معاون اجرایی شهردار شیراز در خصوص افرادی که در محل ریزش گرفتار شدند و آتش نشان نیز نبودند بیان کرد: این افراد نیز به یاری آتش نشانان شتافته بودند و یا در کنار آنها بودند تا کار اطفای حریق انجام شود.

در گذشته نیز حریقهایی در این سایت گزارش شده بود که معاون اجرایی شهردار شیراز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: معمولا در این سایتها حریق رخ می دهد و یا حتی در ماشینهای حمل زباله نیز ممکن است وجود یک ته سیگار و وزیدن باد باعث شود که دود و آتش ماشین را فرا گیرد و عوامل مجبورشوند که کل زباله ها را خالی کنند.

وی ادامه داد: درباره سایت نیز ممکن یک عامل در میان زباله ها وجود داشته که به علت باد یا هرچیز دیگر فعال شده و آتش سوزی را درپی داشته که البته باید این مسائل مورد بررسی قرار گیرد.

در کشورهای مختلفی سایت های بیوگازسوز ایجاد  می شود که از گازهای متصاعد شده زباله ها انرژی برق تولید می شود اما در این سایتها به تمام جوانب ایمنی کار توجه جدی شده است.

امینی در خصوص سطح ایمنی سایت نیز گفت: ما اکنون در بخشهایی از پایین سایت، سلولهای دفن را ساخته ایم و این قسمتی که ریزش کرده یکی از بخشهای قدیمی سایت بوده است.

وی بیان کرد: باید تمام علتها مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود اشکال کار در کجا بوده است.

سایت دفن زباله آخرین ماموریت فرشتگان نجات

سایت دفن زباله برای دو آتش نشانی که زباله آنها را بلعید ماموریت آخرشان بود، ماموریت آخر فرشتگان نجات. فرزندان قربانیان این حادثه ساعتها بر روی زباله ها نشستند و بولدوزرهایی را می دیدند که قرار است پیکر بی جان پدرشان را از زیر 40 هزار تن زباله بیرون بکشد.

یکی از بچه هاي جان باختگان گفت: پس فردا روز پدر است، این هم جشن روز پدر...

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها