کد خبر: ۱۳۶۳۵۲
زمان انتشار: ۲۰:۴۱     ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
گزیده‌ای از مهمترین اخبار انتخاباتی کاندیاهای ریاست‌جمهوری و همچنین تغییر و تحولات سیاسی مربوط به انتخابات را در این خبر که به صورت لحظه‌ای بروزرسانی‌می‌شود، بخوانید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، آگاهی مخاطبان از اظهارات و برنامه‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری با توجه به تعدد کاندیداها و همچین برنامه‌های آنان، امری زمان‌گیر است. بر همین اساس خبرگزاری تسنیم در خبری با به روز رسانی لحظه‌ای، گزیده مهمترین سخنان و اقدامات 8 داوطلب ریاست‌جمهوری و همچنین مواضع انتخاباتی سیاسیون را روزانه منتشر می‌کند.

اخبار کامل روز 4 خردادماه را از اینجا بخوانید.

 مهمترین اخبار انتخاباتی 8 کاندیدای ریاست‌جمهوری در روز یکشنبه (5 خرداد) بدین شرح است:

- 22:50: مهمترین محورهای سخنان ولایتی در گفت‌و‌گوی ویژه خبری:

* تا آخر ادامه می‌دهم و بنا ندارم به نفع کسی عقب نشینی کنم.

* دوره ریاست‌جمهوری چهارده 100 روز است که من بنا دارم هر صد روز یک بار به مردم گزارش بدهم.

* صد روز اول بسیار تعیین کننده است چرا که مردم از نظر معیشت دچار مشکل جدی هستند و برای اینکه شرایط اقتصاد به حالت عادی برگردد نیاز مند اقدام فوری هستیم.

* اولین کاری که می‌شود انجام داد، بازسازی اعتماد بین دولت و مردم است.

* نقدینگی از 1000 میلیارد تومان رسیده به 500 هزار میلیارد تومان. این نقدینگی باید کنترل شود که این موجب کنترل قیمت‌ها خواهد شد. باید به صنایعی که راکد شده یا کند شده، 6 ماه فرصت تنفس بدهیم.

* متاسفانه برخی داروهای حیاتی در ناصر خسرو به چند برابر قیمت واقعی فروش می‌رسد.(لینک خبر)


- 22:45: حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان، حجت‌الاسلام قاسم روانبخش و حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا  به نمایندگی از جبهه پایداری انقلاب اسلامی با سعید جلیلی دیدار کردند.این جلسه از ساعت 22 امشب آغاز شده است و تا 2 ساعت دیگر ادامه دارد. (لینک خبر)


-20:43: محمدباقر قالیباف در کرمان گفته که به عقیده برخی تحریم باعث ایجاد مشکلات در کشور شده است. به گفته او، سهم تحریم در مشکلات اقتصادی ایران بسیار اندک‌تر از ضعف مدیریت و سوءتدبیر مسئولان کشور است.او تاکید کرده که ما امروز گرفتار 2 گروه در کشور هستیم که مانند 2 لبه قیچی هستند که کاری واحد انجام می‌دهند؛ گروه اول سیاست‌زدگانی هستند که با تهمت‌زدن، بداخلاقی، هتک حرمت و بردن آبروی اشخاص حرف از اقتصاد و مسائل سیاسی می‌زنند و گروه دوم افرادی هستند که کار و تلاش می‌کنند اما روح کار و حرکتشان با مبانی و تربیت اسلامی سازگاری ندارد.

قالیباف می‌گوید: در جامعه‌ای که در آن سوءتدبیر موج بزند بی‌گمان فقر و ناامنی حاکم می‌شود، لذا وظیفه ما امروز مجاهدت است و نباید اجازه دهیم مردان مردی که در پشت خاکریز از شرف و عزت مردم دفاع کرده و در مقابل دشمن کرنش نکردند امروز در مقابل ابتدائی‌ترین مشکلات زندگی شکسته شده و فرو بریزند. (لینک خبر)


- 20:00: مهمترین محورهای سخنان سعید جلیلی در برنامه«با دوربین» به شرح زیر است:

* پایبندی به گفتمان ناب دینی و همراهی مردم دو عامل اصلی موفقیت کشور بوده و هرگاه از این دو فاصله گرفتیم موفقیت‌های ما هم کاهش یافت.

* کسی که در مقام ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرد باید این باور و تلاش را داشته باشد تا عمل صالح را متناسب با دستگاه‌های اجرایی ظهور بدهد.

* دولت اگر بتواند دو وظیفه اصلی را انجام دهد موفقیت‌های بسیار بزرگی کسب می‌شود. اول از معطل ماندن ظرفیت‌ها و دوم از منحرف شدن ظرفیت‌ها جلوگیری کند.

* متاسفانه الان بعضاً مردم ما که سروکارشان با مسائل اداری است، احساس نگرانی‌ می‌کنند که چگونه از هفت‌ خوان رد شوند. این موانع نه تنها نباید باشد بلکه ساختار اجرایی باید ظرفیت‌ها را شکوفاتر و فعال‌تر کند.

* رئیس جمهور به مثابه یک ماشین یا قطار است که اولا باید به سمت پیشرفت و تعالی حرکت کند. ضمن اینکه الان آن میزان که خرج این قطار می‌شود، سرعت مناسبی ندارد.

* سفرهای استانی پاسخ هوشمندانه‌ای بود به سرعت قطار. سفرهای استانی در جای خود ارزشمند است و باید تداوم داشته باشد اما کافی نیست. امروز باید سفرهای وزارتخانه‌ای نیز انجام شود.

* باید سازوکاری ایجاد شود که نه تنها افراد صالح بتوانند به خوبی به وظیفه خود عمل کنند بلکه در چارچوب این سازوکار فرد ناصالح هم نتواند اقدام ناسالمی انجام دهد.

* بودجه همانند منبع آبی است که باید این آب به باغچه‌ها برسد و نباید لوله‌هایی که این وسط وجود دارد، ناسالم باشد که آب به مقصد نرسد.

* الان جامعه از تورم رنج می‌برد. یک ظلم اساسی به مردم مالیات تورمی است که بیشتر آثار سوء آن متوجه اقشار ضعیف است.

* مهمترین بحثی که در ساختار اقتصادی اهمیت دارد، مسئله شفاف‌سازی است. اطلاعات در این زمینه باید برای جلوگیری از فساد، شفاف باشد.

* یکی از ظرفیت‌های اساسی امروز ما نیروی انسانی است. حتی از خارج از کشور می‌خواهند این سرمایه‌ ما را ببرند. باید از این ظرفیت استفاده حداکثری شود. (لینک خبر)


- 18:37: محسن‌رضایی، امروز بصورت جداگانه با اعضای کمیته‌های اقتصادی، هنر و دانشجوی ستاد انتخاباتیش دیدار و گفت‌وگو کرد.(لینک خبر)


- 18:35: ستاد انتخاباتی جوانان و دانشجویان حامی محمدرضا عارف با صدور بیانیه‌ای در استان‌های لرستان، فارس و چهار محال و بختیاری، اعلام موجودیت کرد.(لینک خبر)


- 18:31: نشست انتخاباتی سید محمد غرضی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با جمعی از مهندسین برگزار می‌شود. براساس این گزارش، این نشست ساعت 14 فردا در شرکت "مشانیر" برگزار می‌شود.


- 18:13: ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف در شهر یزد و با محوریت علی اکبر اولیا عضو ستاد مرکزی و قائم مقامی سجاد عارفی اعلام موجودیت کرد.


- 17:30: محمد باقر قالیباف در ادامه سفر استانی خود،دقایقی پیش وارد شهر کرمان شد.او در ابتدای سفر خود به کرمان وارد گلزار شهدا شد تا به مقام والای شهدای ٨ سال دفاع مقدس ادای احترام کند


- 16:55: منوچهر متکی نامزد تائید صلاحیت نشده از سوی شورای نگهبان در پیامی تشکرآمیز از ملت ایران آورده است: از روزی که تصمیم به حضور در انتخابات ریاست جمهوری گرفتم، از همدلی و همیاری عزیزانی در اقشار مختلف میهن اسلامی بهره بردم که با احساس مسئولیتی دغدغه‌مدارانه تمام همت خود را برای معرفی اینجانب بکار برده، در حالی که نامی از آنها برده نمی‌شد. برخود لازم می دانم به پاس ادب از یکایک این عزیزان تشکر نمایم. بی تردید هریک از ما به وظیفه و رسالت خود عمل کردیم که انشاالله در آستان حضرت دوست قبول افتد.


- 16:24: رئیس و مسئولین کمیته‌های مختلف ستاد انتخاباتی حداد عادل اعلام شدند. براین اساس حسین نجابت رئیس‌ ستاد، رحمانی‌نیا قائم‌مقام، الیاس نادران رئیس کمیته اقتصادی، ایمانی رئیس کمیته تبلیغات، منوچهر محمدی رئیس سیاست خارجی، مجتبی شاکری رئیس کمیته ایثارگران، زهره الهیان رئیس کمیته بانوان، جوکار مسئول امور استان‌ها، مجتبی توانگر مسئول کمیته روابط عمومی و مهدی تاج مسئول کمیته ورزش شدند.


- 16:07: حداد عادل در نشست خبری:

غلامعلی حدادعادل عضو ائتلاف پیشرفت می‌گوید که تصمیمی برای کناره‌گیری به نفع جلیلی ندارد. فردا از مجموعه مطالعات مکتوب متخصصان اقتصادی رونمایی می‌شود که این مجموعه پشتوانه عملی کارهای حدادعادل است.

او درباره اینکه آیا در انتخابات هیئت رئیسه مجلس که قرار است 7 خرداد برگزار شود، کاندیدا می‌شود، اظهار داشته "قصد کاندیداتوری در هیئت رئیسه مجلس را ندارم. فراکسیون اصولگرایان هم کاندیدایی برای ریاست مجلس نخواهد داشت".حداد به اظهاراتی که این روزها درباره زیر سوال بردن نتایج نظرسنجی در ائتلاف، شنیده می‌شود، واکنش نشان داده و گفته هیچ‌کدام از اعضا نظرسنجی را نفی نکرده‌اند؛ چگونگی بهره‌برداری از نظرسنجی‌ها طی مذاکرات با علما مشخص می‌شود.

او درباره اعلام گزینه نهایی ائتلاف نیز اظهار داشت: معرفی گزینه نهایی ائتلاف به بعد از فرصت تبلیغات رادیو و تلویزیون موکول شد.این کاندیدای اصولگرا گفته تضمینی وجود ندارد که آرای یک کاندیدا  پس از کناره‌گیری به کاندیدای دیگر اختصاص یابد، زیرا مردم تصمیم گیرنده‌اند.حدادعادل دلیل استعفای مظفر را اینگونه تشریح کرد که ماموریت ستاد ائتلاف با آغاز تبلیغات رسمی به پایان رسید. (لینک خبر)


- 16:04: پرویز اسماعیلی سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف: بدیهی است که قالیباف همزمان با آغاز مهلت رسمی تبلیغات انتخاباتی برای فعالیت به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از شهرداری تهران مرخصی گرفته است.(لینک خبر)


- 15:54: محمدرضا عارف در پاسخ به سوالات ایرانیان خارج از کشور در شبکه جام جم از عدم استفاده از ظرفیت‌های شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی در عرصه بین‌الملل تاسف خورده و گفته اگر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود از ظرفیت‌ و تجربیات آقای خاتمی که پیامبر صلح در عرصه بین الملل هستند و همچنین توانایی‌ها و نفوذ آقای هاشمی در منطقه خاورمیانه و دیگر شخصیت‌های برجسته استفاده می‌کند.

او با اشاره به حضور 5 ساله‌اش در آمریکا برای تحصیل در دانشگاه استنفورد، اظهار داشته برای بهبود وضعیت ایران در عرصه بین‌الملل حتما از تجربیات دولت اصلاحات و بکارگیری دیپلمات‌های برجسته استفاده خواهم کرد. باید با همه کشورها از موضع قدرت تعامل و ارتباط برقرار کرد. من مذاکره با آمریکا از موضع ضعف را به هیچ وجه به صلاح منافع ملت ایران نمی‌دانم. (لینک خبر)


- 15:44: حجت‌الاسلام  سمیعی، رئیس ستاد سعید جلیلی در گیلان منصوب شد.


- 15:39: علا‌الدین بروجردی رئیس کمیته پارلمانی علی‌اکبر ولایتی در رشت: گروههای اصولگرا متعدد هستند و نظر آنها برای خروجی ائتلاف به ویژه جامعتین بسیار موثر و به نظرم نظر جامعتین فصل الخطاب خواهد بود. او درباره نتایج نظرسنجی‌ها نیز اظهار داشته "تا کنون تبلیغات رسمی آغاز نشده بود پس نمی‌توان با قاطعیت گفت که کدام کاندیدای ائتلاف پیشرفت در نظرسنجی ها پیشتاز است. باید صبر کرد تا کاندیداها در این مدت مقرر تبلیغات خود را انجام دهند تا در نهایت با نظر جامعتین یک نفر معرفی بشود". (لینک خبر)


- 15:27: سخنگوی جبهه پیروان: کاندیدای نهایی جبهه پیروان در جلسه روز سه‌شنبه این جبهه نهایی خواهد شد. او  با اینکه در ایران نظرسنجی‌ها اعتبار علمی ندارد، تلویحا نتایج نظرسنجی را رد کرده و گفته اکثریت احزاب جبهه پیروان تمایل به علی‌اکبر ولایتی دارند و جبهه پیروان تنها تاکنون با ولایتی مذاکره داشته است. (نسیم)


- 15:26: حجت الاسلام حسن روحانی، ساعت 11:30 سه‌شنبه (7 خرداد)  به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت به این دانشگاه می‌رود و در جمع دانشجویان سخنرانی می‌کند و به سوالات دانشجویان نیز پاسخ می‌دهد. (لینک خبر)


- 15:13: پس از تکذیب کناره‌گیری محمدرضا عارف از سوی روابط عمومی دفتر وی،  دفتر سید محمد خاتمی برخی اخبار مبنی بر کناره‌گیری عارف به نفع حسن  روحانی با رایزنی خاتمی را کذب محض دانست و  تاکید کرد که هیچ توصیه‌ای از سوی وی به عارف برای کناره‌گیری از عرصه انتخابات انجام نشده است. (لینک خبر)


- 15:07: سیدحسین نقوی حسینی عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس: فراکسیون رهروان ولایت هیچ تصمیم فراکسیونی و جمعی برای حمایت از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌گیرد. البته اعضای فراکسیون می‌توانند به صورت شخصی از نامزدهای مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کنند.(لینک خبر)


- 14:48: علی باقری رئیس ستاد انتخابات سعید جلیلی در حاشیه مراسم سخنرانی‌اش در دانشگاه تربیت مدرس از آغاز سفرهای استانی سعید جلیلی از این هفته خبر داد. او در خصوص رابطه جلیلی و لنکرانی و علت دیدار نکردن جلیلی با آیت‌الله مصباح یزدی گفته "دیدید آقای لنکرانی به نفع جلیلی کناره‌گیری کرد و علت دیدار نکردن جلیلی با آیت‌الله مصباح یزدی این بود که چون سفر جلیلی در روز سه شنبه انجام شد و آیت‌الله مصباح یزدی در این روز دیداری ندارند، بنابراین برنامه دیدار هماهنگ نشد".

او بر خلاف بسیاری از سیاسیون که طرح هولوکاست را به ضرر کشور دانستند، گفته"نگاه ما به رژیم صهیونیستی یکی از نقاط قوت ما و ضعف دشمنان است و زمانی‌که سوالی در مورد هولوکاست مطرح شد، جدا از مباحث دینی،‌ از نظر سیاسی نیز برای ما ایجاد فرصت کرد". (لینک خبر)


- 14:30: حسن غفوری‌فرد:در تمام دنیا اوج فعالیت هر حزبی انتخابات ریاست جمهوری است؛ بر همین اساس حزب موتلفه حتماً در انتخابات پیش رو کاندیدا خواهد داشت.او ادامه داد: اعضای حزب، به دنبال آگاهی از نظر مدرسین قم و جامعه روحانیت مبارزند تا بتواند به یک نظر واحد در زیر چتر اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری برسد.گمان می‌کنم آخر هفته و نهایتاً چهارشنبه، موتلفه کاندیدای خود را معرفی کند. (دانشجو)


- 14:06: پرویز اسماعیلی سخنگوی ستاد انتخاباتی محمد باقر قالیباف: قالیباف صبح دوشنبه وارد زنجان می‌شود و پس از زیارت مزار شهدای بزرگوار انقلاب اسلامی با نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه زنجان دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت و حدود ساعت 10:30 تا 12 از نزدیک با مردم استان زنجان در محل مسجد جامع این شهر دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت و بعد از سفر به زنجان برای دیدار با آیات عظام مهدوی کنی و یزدی به تهران باز بر می‌گردد. (لینک خبر)


- 14:03:روابط عمومی ستاد مردمی همیاران پیشرفت اعلام کرده است که این ستاد، نسخه شانزده هزار صفحه‌ای از برنامه‌های محمدباقر قالیباف را به 300 دانشگاه کشور ارسال کرد. (لینک خبر)


- 14:00: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در بیانیه‌ای گفته است "از کاندیداهای انتخابات انتظار می‌رود جوانب مختلف مربوط به پیشرفت را مدنظر داشته و برنامه‌ها و رویکردهای خود را بر مبنای پیشرفت همراه با عدالت که مقاومت هم بدون تردید شرط آن خواهد بود، مطرح کنند".


- 13:40:محسن رضایی در مراغه: روی طرح من برای اجرای فدرال اقتصادی 20 سال است که با بهره‌گیری از بهترین اقتصادهای دنیا کارکرده شده است.او که باور دارد "با امکانات موجود کشور می‌توان 500 میلیون نفر را اداره کرد"، می‌گوید: اگر پیروز انتخابات شوم کاری خواهم کرد که اقتصاد ایران به شکوفاترین اقتصاد در بین کشورهای منطقه تبدیل شود.

رضایی گفته که در دولتش 8 مورد یارانه به مردم تعلق می‌گیرد؛ او از راه‌اندازی مسابقه کار آفرینی در کشور خبر داد و افزود: در دولت ما هرکسی بیشتر تلاش کند سهم بیشتری از در آمد و تولید کشور نصیبش می‌شود.


- 13:06: احمد نجابت عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی از حضور علی‌اکبر ولایتی در جلسه شب گذشته شورای مرکزی تشکل متبوعش، خبر داده و گفته در این جلسه ولایتی به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداخت و در ادامه اعضاء سوال‌های خود را مطرح کردند. جمعیت ایثارگران پس از رایزنی با نامزدهای انتخابات، تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.البته تمایل ما به علیرضا زاکانی بود که وی نتوانست وارد عرصه انتخابات شود و در حال حاضر به غلامعلی حدادعادل نزدیک هستیم.(لینک خبر)


- 13:02: محمدباقر قالیباف در یزد: امروز بیش از هر زمان دیگر، شرایط اقتصادی سخت و بیکاری دغدغه همه خانواده‌ها شده. من به عنوان یک خدمتگزار می‌گویم قبل از اینکه تحریم ما را دچار چالش بکند، سوءتدبیر ما را دچار چالش کرده است.  او می‌گوید "برنامه مهم است اما مهمتر از برنامه‌کارنامه است. برنامه باید ضمانت داشته باشد و ضمانت آن کارنامه افراد است". (لینک خبر)


- 12:55: حجت‌الاسلام حسن روحانی در جمعی از آذربایجانی‌های مقیم تهران:همه ما باید برای تعیین سرنوشت خود در انتخابات شرکت کنیم. آنچه که مسلم است بی‌تفاوت بودن نسبت به این مساله و تشویق مردم به رای ندادن هدفی است که دشمنان نظام همیشه در پی آن بوده و هستند.او گفته در چنین شرایط حساسی همه ما باید کدورت‌ها و گلایه‌مندی‌ها را کنار بگذاریم و به جای نفی و تخریب یکدیگر باید نشست، گفتگو و نقد سازنده و مفید را حاکم کنیم.روحانی تنها را ه نجات اقتصاد از وضعیت کنونی را افزایش روند تولید و حمایت از تولید‌کنندگان دانست.( لینک خبر)


- 12:50: حجت الاسلام سید حامد معلمی سخنگوی ستاد حوزوی حیات طیبه: تا کنون در بیش از 10 استان نمایندگان ستاد حوزوی حیات طیبه مشخص شده است. او از دو همایش که در این هفته و هفته آینده در قم برگزار خواهد شد گفت و افزود: آقای سعید جلیلی در روزهای آینده به قم سفر خواهد کرد و با طلاب و فضلای حوزه علمیه دیدار خواهد کرد. (لینک خبر)


- 12:37: حمیدرضا ترقی معاون امور بین‌الملل حزب مؤتلفه: ارائه برنامه‌ها و معرفی تیم اجرایی و فکری، دو شاخصی است که باید از سوی کاندیداها در دوران تبلیغات برای مردم تبیین شود؛ مردم به نامزدهایی رأی می‌دهند که استراتژی معینی برای حل معضلات کنونی اقتصاد کشور داشته باشند. (نسیم)


- 12:32: مسعود اسلامی رئیس ستاد مردمی حمایت از محمدباقر قالیباف که با عنوان «هم‌صدا» آغاز به‌کار کرده است، نگاه این ستاد را همراهی در حفظ نظام با رقبا و رقابت برای خدمت بیشتر به مردم خوانده و گفته تلاش می‌کنیم کاندیدای خود را با تزریق روح نشاط، شادابی و احساس امنیت به جامعه معرفی کنیم.(فارس)


-12:27: محمدباقر قالیباف در مسجد حظیره یزد: مردم از یک مدیر توقع ندارند که به وعظ، خطبه و نصیحت بپردازد. مردم از یک مدیر انتظار ندارند که نظریه‌پرداز باشد. مدیر باید حرفی که می‌زند طوری باشد که مردم احساس کنند دغدغه‌های خودشان را از خود او می‌شنوند. پاسخ آن دغدغه‌ها را هم به جای اینکه با گوش خود بشنوند در زندگی روزانه خود آن را حس کنند. این خطر وجود دارد که اگر شکر نعمت به جای نیاوریم، خدا آن نعمت را از ما بگیرد و هم دنیای مردم و هم آخرت آنها را از بین ببریم. شکر نعمت این است که ما به عنوان یک مدیر این طور صحبت بکنیم که مردم رفع مشکلات خود را از زبان یک مدیر بشنوند.


- 12:12: محمدباقر‌قالیباف‌ در‌جریان سفر‌به استان‌یزد، پس از دیدار با امام جمعه شهر یزد با حضور در آسایشگاه جانبازان ثامن‌الائمه این شهر با جمعی از جانبازان قطع نخاعی ویلچری و تنفسی دوران دفاع مقدس دیدار کرد. (لینک خبر)


- 11:42:حجت‌الاسلام حسن روحانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری صبح امروز با آذری‌های مقیم تهران دیدار کرد.این دیدار بدون حضور خبرنگاران و در محل ستاد وی انجام گرفته است و برخی اعضای ستادهای استانی وی نیز سخنرانی کرده‌اند. (لینک خبر)


- 11:31: افضلی‌فرد عضو فراکسیون رهروان ولایت: آرایش سیاسی انتخابات براساس نظرسنجی انجام می‌شود. شاید بسیاری از افراد توانمندی‌های لازم را داشته و اما زمینه و پایگاه اجتماعی نداشته‌ باشند بنابراین معتقدم در جریان اصولگرا اگر میزان، نظرسنجی‌ها است باید بر روی یک نفر و حداکثر دو نفر به اجماع برسند که حتی‌الامکان انتخابات به دور دوم کشیده نشود.(ایسنا)


- 11:13: سعید جلیلی، شب گذشته پیش از حضور در گفت‌و‌گوی ویژه خبری، درباره اینکه نامزدی شما در انتخابات با برنامه قبلی بود یا دفعتا صورت گرفت، گفته است: هیچ کدام از این دو نبود چرا که عرصه ریاست‌جمهوری بسیار مهم است و نمی‌توان بدون بررسی وارد آن شد. او درباره نظر وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص انتخابات ایران گفته که "موضوع انتخابات در آمریکا همواره مورد سوال بود و من حتی این موضوع را از خانم اشتون پرسیدم که چرا در آمریکا با 200 سال قدمت و 250 میلیون جمعیت در هر انتخابات فقط به دو نامزد اجازه ورود داده می‌شود؟ آیا در آمریکا هیچ اندیشمند و یا فردی ظرفیت حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد با این سوال‌ها می‌توان فهمید که امروز آمریکا باید به جهان پاسخگو باشد که با چه منطقی ادعای دموکراسی می‌کند. آمریکا با دو حزب که در مسائل اساسی نیز با یکدیگر اختلاف نظر ندارند کاندیداهایی را به مردم معرفی می‌کند که غیر از اتصال به منابع قدرت و ثروت مجال و امکان ظهور پیدا نمی‌کنند. (باشگاه خبرنگاران)


- 10:45:علی اکبر ولایتی صبح امروز با حضور در بیمارستان مسیح دانشوری میثاق‌نامه آستان قدس رضوی را امضا کرده و گفته است "کاری که شما( تهیه کنندگان این میثاق‌نامه)  انجام دادید، کار ارزشمندی بود و این کار شما می‌تواند سرلوحه کار کلیه کشورهایی‌که برای مسلمانان می‌توانند کاری انجام دهند، قرا گیرد و این پیام مبارک نصب‌العین همه قرار گیرد.

در مراسم اخلاق رضوی، قرار است همه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری میثاق‌نامه آستان قدس رضوی را امضا کنند.(لینک خبر)


- 10:42: جعفر توفیقی رئیس ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف: ستادهای ما در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی تشکیل شده است. در استان‌‌های دیگر هم پیگیر موضوع هستیم که تا یکی دو روز آینده که اعضای آن تعیین می‌شوند.او درباره احتمال ائتلاف عارف و روحانی در انتخابات ریاست جمهوری گفته "در ستاد ما هنوز این بحث مطرح نشده است. اگر چنین حرکتی شروع شود، آمادگی داریم تا در آن مشارکت کنیم.ما این مسئله را قابل پیگیری می‌دانیم البته به شرایط بستگی دارد. منتظریم تا تحولات یکی دو روز آینده را هم دنبال کنیم و ببینیم که خاتمی چه برنامه‌ای را دنبال می‌کند.(لینک خبر)


- 10:37: علی‌اکبر ولایتی عضو ائتلاف پیشرفت در مراسم اخلاق رضوی که با عنوان امضای میثاق‌نامه آستان قدس رضوی در بیمارستان مسیح دانشوری برگزار شد، درباره اینکه اولویت مهم شما پس از رئیس‌جمهور شدن چه خواهد بود، گفته است "اولویت من بازگرداندن و تقویت اعتماد بین ملت و دولت و تلاش در جهت بهبود فوری مشکلات مردم به‌خصوص در بعد معیشت و بازسازی اقتصاد روابط خارجی خواهد بود".او، دیدار ائتلاف پیشرفت با آیت‌الله مهدوی‌کنی را برای تعیین نامزد ائتلاف پیشرفت ندانسته و اظهار داشته "ما خدمت ایشان می‌رسیم تا از رهنمودهاییشان بهره ببریم تا همه کسانی که در حوزه اصولگرایی هستند آنچه که مصلحت باشد بدست بیاورند.مشورت با بزرگان وظیفه ماست و آیت‌الله مهدوی‌کنی از بزرگان ما محسوب می‌شوند. (لینک خبر)


- 10:21: محمد باقر قالیباف که صبح امروز به استان یزد سفر کرده است، به دیدار آیت‌الله ناصری نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر یزد رفت. آیت‌الله ناصری در این دیدار، گفته که "در نظام جمهوری اسلامی ایران وظیفه سنگینی بر دوش همه ماست. چنین مسئولیت‌هایی یک امانت الهی است. در کشور ما مهم‌ترین مسئولیت حفظ اسلام و انقلاب است.این مرجع تقلید  ادامه داد که "من شما را از مدت‌ها قبل می‌شناسم؛ چه در دوره دفاع مقدس و حضور درجبهه ها و چه فعالیت‌هایی که بعد از آن داشته اید. هدف و مبدا حرکت شما نیز برای حفظ اسلام و انقلاب بوده است. برنامه شما بر این باشد که از حمایت کنندگان اسلام باشید و کمال الهی و رسیدن به خدا را به عنوان هدف اصلی خلقت بشر در نظر داشته باشید. سوابق کاری شما در شهرداری و همچنین اقدامات شما را در تاسیس خانه‌های قرآنی و مساجد دیده‌ام. احساس می‌کنم اگر شرایط محقق شود،‌ حرکت بزرگی خواهید داشت.

قالیباف هم در این دیدار گفته است "قصد اصلی نظام اسلامی تعالی انسان‌هاست و مسائل معیشتی و اقتصادی وسیله محسوب می‌شود. اگر نتوانیم نیازهای اولیه جامعه را با یک تدبیر درست حل کنیم دچار مشکل خواهیم شد". به گفته او، اگر به منابع اقتصادی و انسانی با تدبیر مناسب و مدیریت صحیح منابع جهت‌دهی کنیم، آن وقت می‌توانیم کمک شایانی به مردم کرده و زمینه زیست مومنانه را فراهم کنیم. اگر فقر و تنگدستی در جامعه وجود داشته باشد، آسیب های اجتماعی و مشکلات بزرگ به وجود می‌آید. (لینک خبر)


- 10:00: جمعی از جوانان آستان قدس رضوی در راستای امضای میثاق‌نامه با علی‌اکبر ولایتی، در بیمارستان مسیح‌دانشوری حاضر می‌شوند.قرار است با امضای این میثاق‌نامه این جمعیت در انتخابات پیش رو از علی‌اکبر ولایتی بعنوان نامزد مورد نظر خود حمایت قاطعی انجام دهند.(باشگاه خبرنگاران)


- 9:54: حسین مظفر رییس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف در نامه‌ای، از ریاست ستاد انتخاباتی ائتلاف پیشرفت استعفا داد. او در استعفانامه‌اش نوشته است: به نظر می‌رسد ادامه بلاتکلیفی و به تاخیر انداختن معرفی فرد واجد شرایط تا بعد از مناظره‌های صدا وسیما به امید احتمال در تغییر معنادار آرای مردمی هر یک از نامزدهای ائتلاف، موجب سرگردانی هواداران و بلاتکلیفی نیروهای اصولگرا و ارزشی و به هدر رفتن سرمایه های انسانی و جذب هواداران به سوی نامزدهای دیگر خواهد شد. (لینک خبر)


- 9:51: سایت رادیو معارف اعلام کرده است که محمد رضا عارف، پنجشنبه (9خرداد)، سعید جلیلی، دوشنبه (13 خرداد)، محسن رضایی، پنجشنبه (16 خرداد)، غلامعلی حداد عادل، شنبه 18 خرداد، سید محمد غرضی، یکشنبه (19 خرداد)، علی اکبرولایتی، دوشنبه (20 خرداد)، حسن روحانی، سه شنبه (21 خرداد) و محمدباقر قالیباف چهارشنبه(22 خرداد)  به مدت 60 دقیقه با مردم سخن می‌گویند و ضمن پاسخ به سئوالات کارشناسی در حوزه دین و فرهنگ برنامه‌های خود را در این حوزه شرح دهند.
علاوه بر این، گفت‌گوهای اختصاصی رادیو معارف با نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در قالب برنامه «چهره به چهره» به سردبیر تهیه کنندگی امیر عباس خاقانی و اجرای رضا هدایت فر و جواد امامی در روزهای مذکور راس ساعت 18 پخش خواهد شد. (لینک خبر)


- 9:49: کمال‌الدین پیرمؤذن عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت از جزئیات جلسه امروز فراکسیون خبر داده و گفته "مقرر شد تاروز سه‌شنبه از علی‌اکبر ولایتی و محمدباقر قالیباف دعوت کنیم تا برای تشریح برنامه‌هایشان در این فراکسیون حضور یابند و پس از این نشست، فراکسیون در مورد حمایت از کاندیدایی خاص در انتخابات ریاست جمهوری، برنامه‌ریزی خواهد کرد.او به اختلاف نظر بین اعضا برای اعلام حمایت پس از برگزاری مناظره‌ها اشاره کرده و تاکید کرده است "به طور قطع گزینه نهایی فراکسیون رهروان در انتخابات ریاست جمهوری، قالیباف و ولایتی است".پیرموذن همچنین گفته که "آقای لاریجانی به دلیل اینکه می‌خواهد دولت آینده با مجلس تعاملات لازم را داشته باشد، در موضوع حمایت از کاندیداها ورود نمی‌کند. اما لاریجانی هم به ولایتی و هم به قالیباف علاقه‌مند است". (لینک خبر)


-9:48: ائتلاف سراسری اساتید و دانشجویان ستاد "باران" با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از سعید جلیلی گفته است"در پاسخ به اشتیاق دانشگاهیان در حماسه حضور ملی در صحنه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، ائتلاف سراسری اساتید و دانشجویان حامی سعید جلیلی تحت عنوان ستاد "یاران امید" فعالیت خود را در عرصه انتخابات آغاز می‌کند. (لینک خبر)


- 9:05: دومین برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، امشب از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود. سعید جلیلی ساعت 20 در برنامه "با دوربین" شبکه اول سیما پخش می‌شود، حضور می‌یابد.
علی اکبر ولایتی نیز ساعت 22:45 در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شرکت می‌کند. در این برنامه تلویزیونی، ولایتی به تشریح دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود خواهد پرداخت و در ادامه به تعدادی از سوالات نیز پاسخ می‌دهد. محمدرضا عارف نیز ساعت 23:30 در شبکه بین المللی جام جم به سوالات ایرانیان خارج از کشور پاسخ خواهد داد. (لینک خبر)


- 8:33: محسن رضایی در اجتماع مردم ملکان که در مسجدی در این شهر برگزار شد، فتح خرمشهر را نشان‌دهنده این دانست که "ایرانیان با توسل به ائمه و به کار گرفتن عقل و توان خود می‌توانند کارهای فوق‌العاده‌ای انجام دهند، اما باید حال پرسید چه شده که ملت و کشوری با این جوانان در اقتصاد و معیشت مردم دارای مشکل باشد". او گفته است که اقتصاد ما مثل ماشین بدون ترمز در سرازیری به حال خود رها شده و هر ماه شاهدیم قیمت کالا بالا می‌رود. ما که می‌توانیم خرمشهر را آزاد کنیم چرا گرانی و بیکاری را حل نکنیم؟

رضایی گفته است: گمشده ما نحوه اداره کشور است برای مثال 700 میلیارد دلار درآمد در چند سال اخیر حاصل کشور شده است که باید حداقل 300 میلیارد دلار از آن را برای امروز ذخیره می‌کردیم، ارزش پول ملی دچار این افت نمی‌شد. با همین سوء تدبیرها گفتند تحریم‌ها کاغذ پاره است.او می‌گوید که دو هدف را دنبال می‌کند؛ یکی اینکه اقتصاد را حل و از تحریم‌ها عبور کنیم که راه و روش آن را من می‌شناسم. بازگشت عزت به خانه‌های ما مثل بازگشت آوارگان جنگی به خانه‌هاست.


- 8:17: محمدباقر قالیباف که در برنامه امروز خود سفر به دو استان یزد و کرمان را دارد، وارد استان یزد شد. او با حضور در گلزار شهدای شهر یزد با اهدای گل و قرائت فاتحه به این شهیدان بزرگوار ادای احترام کرد. (لینک خبر)


- 1:17: پایگاه اطلاع‌رسانی محسن رضایی در اطلاعیه‌ای از آنچه "سانسور" اخطارهای رضایی در برنامه تلویزیونی شب گذشته خواند، گفت. به نوشته این پایگاه "اولین برنامه تلویزیونی محسن رضایی شنبه شب ساعت بیست از شبکه اول سیما پخش شد که دو بخش از اخطارهای وی در این برنامه تلویزیونی با سانسور مواجه شد. رضایی در سخنانش زمانی که از غم و رنج پدر سه شهیدی می‌گفت که اینک پنج پسر تحصیل کرده وی بیکار بودند علی‌رغم اینکه سه نفر آنان فوق لیسانس و دو نفر آنان لیسانس داشت، ادامه سخنان وی در این باره سانسور شد. این در حالی است که این پدر شهید در ادامه مکالمه خود به محسن رضایی می گوید اگر تا چند وقت دیگر مشکلات وی حل نشود، خود کشی می کند. پایگاه رضایی تاکید کرده است که "محسن رضایی با نقل این واقعه می خواست به مخاطبان نشان دهد که بیکاری چه بلایی بر سر اقشار مختلف جامعه و حتی بر سر پدری آورده است که سه فرزندش را تقدیم میهن کرده است".بخش دیگری از سخنان محسن رضایی و زمانی که وی در مورد تبعیض بین قومیت ها سخن می گفت نیز با سانسور مواجه شد. محسن رضایی در این بخش از سخنان خود از تلاش برای از بین بردن تبعیض بین قومیت‌ها سخن گفته بود که این بخش نیز اجازه پخش نیافت". (لینک خبر)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها