يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۳۶۳۷
زمان انتشار: ۱۹:۳۴     ۱۵ خرداد ۱۳۹۰

به گزارش خبر، سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت یوم الله پانزده خرداد پیش از ظهر روز ۱۵خرداد در مهدیه تهران برگزار شد تلویحا به سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی پاسخ داد.

وی با بیان اینکه سرمایه نظام اسلامی ما مردم هستند افزود: هر نظامی که مردم را داشته باشد مانده و هر نظامی که مردم را از دست بدهد می رود. نظامی که مردم را داشته باشد ماندگار است. به حمدالله نظام اسلامی ما مردم را دارد. عنصری که در طول سی و دو سال گذشته تلاش ها شد تا مردم را از این نظام جدا کنند ولی نتوانستند.

خاتمی با بیان اینکه مردم به این نظام اعتماد دارند، گفت: آقایی در مصاحبه ای فرمودند که می توان هنوز هم اعتماد را به این نظام برگرداند. این سخن تا کنون تکذیب نشد و این نشان دهنده این است که مردم اعتماد شان را از دست داده اند که این دروغ است.

وی افزود: این مردم مردمی هستند که اگر کمترین اشاره مقام معظم رهبری بفرمایند که کسانی که به نظام اعتماد دارند به صحنه بیایند دنیا خواهد دید که حماسه ای با شکوه تر از حماسه نه دی شکل خواهد گرفت. متاسفانه برخی خودشان را تجلی نظام می دانند. وقتی می بینند مردم به آن ها پشت کردند فکر می کنند مردم به نظام پشت کردند. مردم ما مردم بصیر و با معیاری هستند. از برخی شما سیاسیون به خاطر عملکرد بدتان عدول کرده و بی اعتماد شدند. مردم معیار دارند که توسط آن همه را ارزیابی می کنند. معیارشان ولایت مداری است. هر کس ولایت مدار تر بود نمره بیشتری به آن می دهند و هر کسی زاویه گرفت نمره منفی می دهند و آفرین بر این مردم.

هاشمی رفسنجانی پنجم خرداد ماه در مراسم بزرگداشت حماسه‌سازان جامعه پزشکی در دوران جنگ تحمیلی شرایط جامعه را بر وضعیت اعتماد مردم موثر دانست و بر ضرورت حضور مردم در صحنه بیش از گذشته تاکید کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرده بود: اگر بخواهیم امروز یک حرف درستی بزنیم و نصیحتی انجام بدهیم آن است که نظام و به طور کلی همه باید تلاش کنیم که اگر اعتماد بخشی از مردم از بین رفته و به تردید افتاده‌اند اعتماد آن‌ها را برگردانیم و صفای بین دولت و مردم، نظام و مردم و حکومت و مردم را ایجاد کنیم. این کار آسان‌تری است چون مردم آگاه آسان‌تر برمی‌گردند و لجبازی نمی‌کنند بشرط آن‌که واقعیت را ببینند.

سید احمد خاتمی که در مهدیه تهران سخن می گفت با بیان اینکه قیام پانزده خرداد در دل ولایت فقیه شکل گرفت گفت: مبارزه با نهاد جا افتاده در دل و جان مردم یعنی ولایت آب به هاون کوبیدن است. به ضد انقلاب بیرونی و داخلی می گویم که از این سخن من عبرت بگیرید که در پانزده خرداد سال ۴۲ مردم ما با ولایت فقیه بیعت خون بستند.

وی افزود: بیعت خون تعبیر من نیست. تعبیر شهید اویس قرنی است. اویس قرن در جنگ صفین نزد امیرالمومنین آمد. گفت یا علی جان من با تو بیعت خون دارم. بیعت می کنم که جانم را نثار تو کنم. از سال ۱۳۴۲ مردم ما ولایتی بوده اند تا کنون. از این پس هم به یاری خداوند ولایتی خواهند ماند.

خاتمی با اشاره به استقبال مردم از سخنان رهبری در مراسم سالگرد امام(ره) گفت: این تجلیل از یک رهبر سیاسی نبود. تجلیل از نائب امام زمان(عج) بود. جریان فتنه هشتاد و هشت می خواست قداست رهبری را بشکند که مردم ناکام شان گذاشتند. عنصر ولایت فقیه در قیام پانزده خرداد و در انقلاب اسلامی عنصری برجسته ای است. عنصر دیگر قیام پانزده خرداد عنصر شهادت و عشق به شهادت بود. در طول تاریخ این عنصر، عنصر عزت، عظمت و ایثار بود. عنصر شهادت یعنی مرگ را ترسانیدن.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان گفت: آخرین عنصر قیام پانزده خرداد عنصر عاشورا و عشق به ابی عبدالله(ع) است. قیام پانزده خرداد در دوازدهم محرم اتفاق افتاد. حال و هوای عاشورایی کشور را نجات داده، می دهد و خواهد داد. معتقدم فتنه ۸۸ را عاشورا جمع کرد. وقتی مردم دیدند که این هتاکان علیه سید الشهداء(ع) شعار دادند، به پرچم عزاداری امام حسین(ع) حمله کردند، خانم و برادری که از عزاداری می آمدند را کتک زدند، با تمام قوت به صحنه آمدند و این فتنه را جمع کردند.

سیداحمد خاتمی با بررسی قیام های ضد شاهنشاهی در تاریخ معاصر خاطرنشان کرد: از جمله حرکت های اعتراضی قهرمانانه علیه رضاخان قلدر قیام فقیه و مجتهد بزرگوار شهید آیت الله مدرس بود. بزرگی که قهرمانانه در برابر دیکتاتوری های رضا خان ایستاد. رضا خان به او پیام داد: سید از جان من چه می خواهی، این سید شجاع گفت می خواهم تو نباشی.

وی با اشاره به شجاعت مدرس گفت: عوامل رضا خان شهید آیت الله مدرس را ترور کردند. از بیمارستان به رضا خان پیغام داد که به کوری چشم رضا خان مدرس زنده است و پیش گویی کرده بود که رضا خان جایی خواهد مرد که نه آب باشد و نه آبادی ولی من هر جا بمیرم آنجا آّباد خواهد شد که تجلی آن امروز کاشمر است. این جمله شهید مدرس در سر در مقبره ایشان نوشته شده است.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان با اشاره به چگونگی شهادت رساندن شهید مدرس گفت: این نوعی حرکت اعتراضی فردی بود ولی من قصد دارم سراغ قیام های جمعی بروم. در طول حکومت پهلوی پدر و پسر چهار قیام شکل گرفت و در این سال ها تنها قیام های اسلامی جواب داد.

وی افزود: قیام های چپ علیه رضا خان نه تنها جواب نداد بلکه به مجرد دستگیری عوامل آن ها بلافاصله رنگ عوض کرده و از حرکت خود اظهار ندامت و پشیمانی کردند. این نوعی قیام بود که طبل رسوایی شان همان روز زده شد. آنان که تاریخ پنجاه ساله اخیر را مطالعه کنند خواهند فهمید که در حرکت های کمونیست ها دنیای خیانت به مردم وجود دارد. چون دیانت در آن ها نبود و اخلاق در بستر دیانت شکل می گیرد.

خاتمی گفت: نوع دوم قیام ها، قیام های لیبرالی است . قیام هایی که با انگیزه های غیر الهی شکل گرفت. در این قیام ها سخن از ملی گرایی، ناسیونالیسم، مسلک لیبرال منشانه و ... بود مانند آنان که امروز اسم شان را ملی و مذهبی می گذاریم. آن ها هم وارد مبارزه شدند ولی مبارزه شان شاه پسند بود. در واپسین لحظات حکومت ننگین محمدرضا پهلوی سراغ همین ملی ها آمد. بختیار از همین ملی ها بود.؛دید به راحتی می توان با آن ها کنار آمد و این ها از ابتدا تا امروز حتی یک روز به امام(ره) و خط امام ایمان نیاوردند.

وی با اشاره به خاطره امام(ره) از ملی مذهبی ها گفت: وقتی امام(ره) پاریس بود آنها خدمت امام(ره) رسیدند و گفتند شاه با مرگ بر شاه سرنگون نمی شود. اجازه بدهید با حرکت پارلمانتاریستی نهضت را ادامه دهیم و پارلمان را به دست بگیریم تا شاه سلطنت کند نه حکومت. امام(ره) فرمودند من به این ها گفتم شما هم بروید همراه با سیل خروشان ملت بگویید مرگ بر شاه. شاه باید برود. تا شاه نرود زمینه هیچ اصلاحی در این کشور فراهم نخواهد شد. این جریان نه تنها نتوانستند ذره ای آسیب به حکومت شاه وارد بیاورد بلکه واقعیت های تاریخی نشان داد که رژیم شاه این نوع حرکت ها و قیام ها را می پسندید. چون شاه باور داشت هر حکومتی به هر حال مخالفی دارد و مخالفت کم خطر این ها هستند.

خاتمی نوع سوم قیام ها را التقاطی عنوان کرد و گفت: یعنی قیام کسانی که دلداده دین نبودند. اسم دین را گرفتند و لعابی از دین داشتند. جریان منافقین که آن روز سازمان مجاهدین خلق به آن ها می گفتند از این دست قیام ها بودند. بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق اعتراف داشتند که مبنای دینی شان قوی نیست. همان زمانی که بسیاری تایید شان می کردند. یکی از علمای بزرگ تهران برای امام(ره) در نجف نامه نوشت که این ها را تایید کن. امام(ره) در همان حال به یکی شان گفت شما بیایید حرف های خودتان را بزنید تا ببینم چه می گویید. حرف های آن ها هم اکنون چاپ شده است. امام(ره) در بیست و چند جلسه همه حرف های این ها را می شنود. وقتی حرف های این ها تمام شد امام(ره) فرمود که حرف های شما کمونیستی محض است. آن زمان که برخی روشنفکری را در حمایت از این ها می دانستد، در اوج خفقان امام(ره) آن روز فرمود حرف های شما کمونیستی محض است. البته جریان التقاطی از متن نهضت آزادی بود. این حرف من نیست. روزنامه ای بود به نام میزان که روزنامه نهضت آزادی بود. آقای بازرگان سرمقاله ای در این روزنامه نوشت و این جریان را فرزندان عزیز نهضت آزادی خواند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه تنها قیام اسلامی علیه شاه جواب داد گفت: این قیام به دو شکل ایجاد شد. یکی قیام فدائیان اسلام بود که انصافا پیشگامان تشکیل نظام اسلامی بودند. در اوج اقتدار شاه این ها منشوری تشکیل دادند و آن جا سخن از حکومت اسلامی دادند ولی باز هم جواب نداد. دلیل آن هم این بود که جلودار این قیام شخصیتی مخلص به نام شهید سید مجتبی صفوی بود. این عزیز مخلص فداکار بود ولی مجتهد و فقیه نبود. نتوانست مردم را به طرف خودش بکشد. مخلصانه وارد شدند و مخلصانه به شهادت رسید ولی فریاد شان بعد از پانزده خرداد پر طنین شد. بارزترین قیام اسلامی که جواب داد قیام الهی پانزدهم خرداد سال ۱۳۴۲ بود.

وی با بیان اینکه قیام پانزده خرداد چند عنصر اساسی داشت گفت: اولین این عناصر آن است که این قیام کاملا انگیزه اسلامی داشت و هیچ انگیزه غیر دین در این قیام نبود. به تعبیر امام خمینی قیام پانزده خرداد با مبدائیت اسلام شکل گرفت. مردم با انگیزه دفاع از دین به صحنه آمدند. وقتی مردم شنیدند که امام شان را گرفتند به خروش آمده و همه ایران به صحنه آمدند.

خاتمی با بیان اینکه اکثر کشور قیام کرد ولی قم و ورامین پیشگام بود گفت: نهضت ملی شدن صنعت نفت را یک نقطه درخشان می دانیم ولی در این قیام اسمی از نفت، نان، مسکن، آزادی و مطرح نبود. دین مطرح بود. وقتی قیامی برای خدا بود نتیجه می گیرد، ولو در کوتاه مدت این قیام سرکوب شد ولی نتوانستند این نهال را از بن در آورند. قیام پانزده خرداد روح انقلاب اسلامی ما است. آنچه نظام اسلامی ما پر آوازه کرده است انگیزه اسلامی است. این مسئله عامل هم افزایی امت اسلامی است. این مسئله چراغ فروزان مصر، تونس، لیبی، یمن و بحرین شد.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان قیام پانزده خرداد را کاملا مردمی دانست و گفت: هیچ حزب و گروهی نمی تواند ادعا کند که این قیام را آن ها سازماندهی کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۰ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
جناب آيت الله خاتمي منظور هاشمي رفسنجاني از نظام خودش و خانواده اش و جبهه نفاق سبز است كه به دنبال برگرداندن اعتماد مردم به خودش است كه سلسله جنبان فتنه سبز بوده نه نظام جمهوري اسلامي .البته كه مردم به نظام عتماد كامل دارند به چيزي كه اعتماد ندارند مدعيان دروغين پيرو نظام و رهبري افرادي نظير خاندان هاشمي و مير حسين يار غار هاشمي و امثالهم هستند .
هاشمي و امثال هاشمي منافقانه يكي به نعل مي زنند و يكي به ميخ هم خود را طرفدار نظام جلوه مي دهند و هم پنهاني با ضد انقلاب و عوامل داخلي شان فالوده مي خوردند و فرزند دلبندشان را هم براي تبادل اطلاعات به خانه دشمن تاريخي ملت ايران بلكه همه مسلمانان يعني انگليس پليد فرستاده تا اقداماتش را با آنها هماهنگ كند .وزارت اطلاعات بايد با دقت حركات جاسوس هاي انگليس را در ايران خصوصا" در قشر روحانيت زير نظر داشته باشد .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها