کد خبر: ۱۳۶۶۷۴
زمان انتشار: ۱۰:۲۷     ۰۷ خرداد ۱۳۹۲
حجت‌الاسلام حسن روحانی که روز یکشنبه نشان "حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی" را دریافت کرده بود، بخش زیادی از سخنان انتخاباتی شب گذشته خود را به تمجید و تطهیر آقای هاشمی و نیز عملکرد هسته ای دولت اصلاحات اختصاص داد.
به گزارش 598 به نقل از سرویس سیاسی جهان نیوز، او که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما روبروی حسن عابدینی، مجری برنامه، نشسته بود، در ابتدا به بیان انتقادات متعددی از وضع موجود پرداخت و حتی خواستار دادگاهی شدن مسئولان ناکارآمد هم شد. او البته نگفت با این منطق آیا می توان مسببان تورم ویرانگر دولت سازندگی را هم به دادگاه کشاند یا خیر؟!

آقای روحانی در عین حال هیچ راهکار مشخصی برای حل مشکلات ارائه نداد و بیشتر، جملاتی شعارگونه و کلی بیان کرد؛ اینکه "باید تولید را سامان دهیم، اشتغال ایجاد کنیم، به قانون عمل کنیم و..."

او در ادامه سخنانش که گاه با لحنی آرام و گاه فریادگونه بیان می شد، از انتقادات مطرح شده در سیما به آقای هاشمی بشدت انتقاد کرد سپس برای توجیه عملکرد هسته ای خود در زمان دولت اصلاحات،‌ تمام تلاشش را بکار گرفت.

هدف اول دبیر شورای عالی امنیت ملی دولت اصلاحات، نسبت دادن تمام اقدامات انجام شده به رهبر معظم انقلاب و تبرئه خود از عقب نشینی های آن دوران بود.

روحانی مدعی شد که تصمیماتش در آن زمان با تایید مقام معظم رهبری همراه بوده است.
او در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر توقف قراردادهای سعدآباد، بروکسل و پاریس با لحنی سریع و تند گفت: شما که می‌دانید این مسائل دروغ است، در سعدآباد اصلاً قراردادی نبود، طرح این مسائل مربوط به بی‌سوادها است، شما که اینها را می‌دانید و اگر در گوشی به شما اطلاع می‌دهند حتماً آنها بلد نیستند که به شما می‌گویند! در بیانیه تهران قطعنامه این بود که همه چیز متوقف شود ولی ما اجازه ندادیم.

در ادامه مجری برنامه در رابطه با تعطیلی UCF سؤال کرد که روحانی ضمن تمسخر وی اظهار داشت: شما آن زمان کجا بودید؟ خوب است که تاریخ را بخوانید، مذاکرات تهران مهر سال 82 انجام شد و UCF فروردین 83 به مرحله اول رسید و مرحله پس از آن پائیز 83 بود و در فروردین 84 نیز تکمیل شد.


روحانی تا جایی پیش رفت که حتی مدعی شد: ما هیچ کاری را متوقف نکردیم بلکه فناوری را تکمیل کردیم ... ما فرصت‌ها را ساختیم؛ البته ما که می گویم یعنی رهبری و نظام نه حسن روحانی.


او درپایان هم به انتقاد از تیم مذاکره کننده هسته ای پس از خود پرداخت و تلویحا آن را ناکارآمد توصیف کرد.


این ادعاهای آقای روحانی تامل برانگیز بود زیرا هنوز حافظه تاریخی ملت کارنامه هسته ای دولت اصلاحات را به خوبی به یاد دارد.

آقای روحانی به درستی رویکرد کلی هسته ای کشور را متوجه سران نظام دانسته اما توضیح نداده که تصمیم به عقب نشینی و تعلیق داوطلبانه فعالیت های هسته ای در دولت اصلاحات، تصمیم کدام مقام یا مقاماتی بود که حتی رهبر معظم انقلاب را مجبور به دادن هشدار علنی کرد.

رهبر معظم انقلاب این واقعیت را در دیدار کارگزاران و مسئولان نظام در مرداد ماه 91، اینگونه روایت کردند: در آن دوره اي كه ادبيات مسئولان ما آميخته به تملق گويي از غرب و امريكا شد، فردي كه مجسمه شرارت بود، به خود اجازه داد كه جمهوري اسلامي ايران را محور شرارت معرفي كند.

ايشان همچنين با اشاره به دوره اي كه برخي عقب نشيني ها در موضوع هسته اي انجام شد خاطر نشان كردند: در آن دوره بواسطه همراهي با غربي ها و عقب نشيني هايي كه انجام گرفت، آنها آنقدر جلو آمدند كه من مجبور شدم شخصاً وارد ميدان شوم.

رهبر انقلاب افزودند: غربي ها در آن دوره آنقدر گستاخ شدند كه حتي هنگامي كه مسئولان ما به سه سانتريفيوژ قانع شده بودند، آنها مخالفت كردند اما امروز 11 هزار سانتريفيوژ در كشور فعال است.

حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند، اگر آن عقب نشيني ها ادامه پيدا مي كرد قطعا امروز از پيشرفتهاي هسته اي و نشاط و ابتكار علمي در كشور خبري نبود.

علاوه بر شواهد و اسناد متعددی همچون تعهدات پاریس و سعدآباد که از انفعال تیم هسته ای دولت اصلاحات حکایت دارد، آبان ماه 90 هم واعظ، کارشناس سابق آژانس بين‌المللي انرژي به شبکه بي‌بي‌سي گفت: در سال ۲۰۰۳ که دولت آقاي خاتمي بر سر کار بود، مقامات دولتي ايران به آژانس آمدند و گفتند که ما اشتباه کرديم دنبال فناوري هسته‌اي رفتيم.


زهره الهيان نماينده مردم تهران در مجلس هشتم شوراي اسلامي هم درباره "قرارداد سعد آباد" در دولت اصلاحات می گوید: در زمان دولت خاتمي قرارداد سعد‌اباد ايران را متعهد كرد كه 10 سال غني‌سازي اورانيوم را متوقف كند البته گفتن اين نكته هم جالب است كه جك استراو وزير امورخارجه انگليس در همان جلسه‌اي كه قرارداد منعقد شد آنقدر موقعيت تيم وقت ايران را خوار مي‌ديد كه پاي خود را با كفش روي ميز مذاكره گذاشته بود از اين رو جوانان ايران جلوي كاخ سعدآباد دراز كشيدند و گفتند اگر تن به اين قرارداد بدهيد بايد ماشين‌هاي خارجيان از روي ما عبور كنند اين در حالي است كه ما امروز شاهد آن هستيم كه غرب ايران را كشوري هسته‌اي مي‌داند.

در نتیجه این واقعیت هاست که ادعاهای آقای روحانی تعجب ناظران سیاسی را برانگیخته است؛ هرچند که به نظر می رسد او برای تغییر دیدگاه منفی مردم نسبت به خود، این راه تبلیغاتی را بر پذیرش و عذرخواهی از اشتباه ترجیح داده است.

اما در هر حال به نظر می رسد تلاش برای لاپوشانی وادادگی هسته ای دولت اصلاحات خیلی دوام نیاورد؛ زیرا مناظره های انتخاباتی کاندیداها از روز جمعه آغاز خواهد شد و آن زمان است که جناب روحانی در مقابل انبوهی از اسناد منتقدانش بویژه سعید جلیلی قرار می گیرد؛ کسی که از زیر و بم پرونده ای هسته ای آگاه است. پاسخ آقای روحانی آن زمان شنیدنی است!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها