يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۳۶۶۸۹
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۰۷ خرداد ۱۳۹۲
دکتر جلیلی در جمع اقتصاددانان و فعالان بخشهای اقتصادی و صنعتی:
در این نشست که با حضور دکتر رزاقی، دکتر پرویز داوودی، دکتر زریباف و جمع دیگری از استادان و فعالان بخشهای اقتصادی برگزار شد، دکتر جلیلی گفت: وقتی به هزاران نفر 2800 میلیارد تومان وام می دهیم، نگران آثار تورمی اش هستیم؛ ولی وقتی به 23 نفر 11 هزار میلیارد تومان وام می دهیم، آثار تورمی اش را بررسی نمی کنیم!

دیدار با اقتصاددانان

جمعی از استادان و فعالان بخشهای اقتصادی امروز در نشستی با دکتر جلیلی، دیدگاههای خود را با این کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در میان گذاشتند و از وی نیز حرفهای اقتصادی و مدیریتی شنیدند.

به گزارش حیات طیبه، در این نشست که با حضور دکتر رزاقی استاد اقتصاد دانشگاه تهران، دکتر پرویز داوودی استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، دکتر زریباف رئیس مرکز مطالعات مبانی و مدلهای اقتصادی، دکتر عبدالملکی مدرس دانشگاه امام صادق، دکتر خرسندیان از مدیران ارشد وزارت اقتصاد، دکتر سیدمهدی عاملیان، دکتر شریف زاده مدرس دانشگاه تهران، ابوجعفری معاون پژوهکده مبانی و مدلهای اقتصادی، دکتر جعفرپور از مدیران وزارت راه، دکتر شریعت، سعید حسن زاده معاون مرکز پژوهشهای اسلامی دانشگاه صنعتی شریف و جمع دیگری از استادان و فعالان بخشهای اقتصادی برگزار شد، دکتر جلیلی گفت: گاهی خسارت از دست دادن فرصتها بیشتر از خسارت تهدیدهاست. این کاندیدای یازدهمین دورۀ انتخابات ریاست جمهوری افزود: مثلا خسارت کندی در بهره برداری از میادین مشترک گازی بسیار بیشتر از خسارت برخی تهدیدهاست.

دکتر جلیلی گفت: ایران یکی از استراتژیک ترین موقعیتها را برای ترانزیت دارد؛ اما از این ظرفیت که می تواند هزاران شغل ایجاد کند، درآمدها بسازد و نگرانی هایی را بویژه در مواقع تحریم برطرف کند، استفاده نشده است. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: همچنین دلیلی ندارد که دوبی مرکز ترانزیت کالا باشد و ما که نزدیکتر از امارات، بندر داریم، کالاهایمان را از امارات وارد کنیم. او توضیح داد: می گویند دوبی فلان و فلان مزیت را دارد؛ که وقتی نگاه می کنیم، می بینیم چند عامل سخت افزاری و چند عامل نرم افزاری نظیر قانون است. به گفتۀ دکتر جلیلی، ما می توانیم با فراهم کردن این سخت افزارها و نرم افزارها، خود مبدأ ورود کالا به کشور باشیم و نیازمند واسطه گری دوبی نباشیم.

کاندیدای گفتمان «مقاومت و پیشرفت» ادامه داد: در مباحث اقتصادی، فقط چند وزارتخانۀ اقتصادی دخیل نیستند؛ بلکه بسیاری دستگاههای غیراقتصادی نظیر وزارت خارجه هم می توانند مؤثر باشند. دکتر جلیلی مثال زد: در حوزۀ آمریکای لاتین که برخی ارتباطشان با ایران را به سخره می گیرند، ما نقاط اشتراک بسیار زیادی در منافع داریم که اگر وزارت خارجه آنها را فعال کند، می تواند هزاران فرصت شغلی و درآمد ایجاد کند. به گفتۀ جلیلی، چند سال پیش یک بررسی نشان داد: فقط کشور ونزوئلا ظرفیت ۱۱ میلیارد دلار واردات از ایران را داشت؛ در حالی که سال گذشته با همۀ پیشرفتها، کل صادرات غیرنفتی ایران به ۴۰ میلیارد دلار رسید. او گفت: وقتی می گوییم آمریکای لاتین، یعنی کشورهای همسایه ظرفیتی به مراتب بیشتر برای تعامل اقتصادی دارند که باید از این ظرفیتها بهره برد.

دکتر جلیلی همچنین با اشاره ای به گفتگوی انتخاباتی اش با شبکۀ ۲ سیما گفت: آنجا عرض کردم که هفتاد هزار میلیارد تومان بدهی معوق به بانکها وجود دارد که از این رقم، یازده هزار میلیاردش متعلق به ۲۳ نفر است. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: وقتی به هزاران نفر از مردم می خواهیم مجموعاً ۲۸۰۰ میلیارد تومان وام بدهیم، نگران آثار تورمی اش می شویم؛ اما وقتی به ۲۳ نفر، ۱۱ هزار میلیارد تومان وام می دهیم، آثار تورمی اش را بررسی هم نمی کنیم.

سعید جلیلی با اشاره به سخنان استادان حاضر در جلسه گفت: بسیاری از چیزهایی که دغدغۀ شماست، قبلاً در قانون مصوب شده، زمانش گذشته و اجرا نشده است. جلیلی افزود: قوانین ما به اندازۀ کافی به وجوه مختلف توجه نشان داده است؛ اما بسیاری از همین قوانین، مثلا قطع اتکا به درآمدهای نفتی اجرا نشده است. این کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری افزود: اگر امروز هم برنامه های بسیار خوب دیگری را برای اجرا تدوین و به قانون تبدیل کنیم، ساختارهای اداری ما برای اجرای آنها بسیار کند و ناکارآمد است. به گفتۀ جلیلی، حقیقت این است که سرعت ماشین دولت برای این اهداف بسیار کند است که در درجۀ اول باید دید این ماشین چه عیبی دارد؛ و گاهی این عیب در حد یک پنچری است که با باد برطرف می شود!

دکتر جلیلی دربارۀ شفاف سازی هم گفت: اگر شفاف سازی نباشد، نه می شود برنامه ریزی کرد، نه می شود تصمیم گیری کرد، و نه می شود نظارت کرد. این کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری مثال زد: همین وکالت بدون عزل یا اوراق مشارکت بدون نام باعث می شود که ندانیم چه کسی چه چیزی دارد تا بتوانیم در موقع لزوم نظارت کافی را بر رفتارهای اقتصادی افراد اعمال کنیم. کاندیدای گفتمان «مقاومت و پیشرفت» مثال زد: در همین بحث ارز، اول گفتند که دلالان و ارزفروشان خیابانی باید جمع شوند؛ بعد گفتند که صرافان غیرمجاز هم باید جمع آوری یا قانونی شوند؛ اما در نهایت معلوم شد که حتی فعالیت صرافان مجاز هم از چشم نظارتی دولت پنهان است و مثلا فلان صرافی کلان که رقم بسیار هنگفتی معاملات ارز داشته، حتی مالیات هم نداده است!

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین به لزوم هماهنگی و هم افزایی نهادهای زیرمجموعۀ دولت اشاره کرد و افزود: «در همین بخش اقتصادی، چقدر دستگاه و شورای قانونی داریم که طبق قانون دارند برای اقتصاد کشور تصمیم می گیرند؟ وظیفۀ رئیس جمهور هماهنگ کردن این نهادها و تصمیم گیری ها باهم است.»

دکتر جلیلی با اشاره به اقتضای برخی برنامه های کلان در کشور گفت: اقتضای بعضی از این برنامه ها این است که درازمدت است و اگر یک رئیس جمهور امروز آنها را پایه ریزی کرد، نمی توان در دورۀ مدیریت خودش انتظار برداشت از آن برنامه را داشت؛ گرچه برخی ترجیح می دهند سراغ برنامه های درازمدت نروند تا بتوانند نتیجۀ آن را در دولت خودشان بهره برداری و تبلیغاتی کنند. جلیلی گفت: اگر کسی نگاه وظیفه محور داشته باشد، نباید به این چیزها و کوتاهمدت یا بلندمدت بودن طرحها و برنامه هایش فکر کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها