أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۳۸۲۶
زمان انتشار: ۱۵:۱۴     ۱۸ خرداد ۱۳۹۰
پیامدهای رشد ناهنجاری و فساد در جامعه:
جای علت و معلول ها عوض شده. مدام می گوییم که فقر و وضع اقتصادی بد باعث به وجود آمدن بی بند و باری و بی حرمتی ها شده اما اصلش این است که قضیه برعکس است، یعنی این بی بند و باری ها وهرزگی هاست که باعث به وجود آمدن فقر و تهی دستی می شود. گیریم که فقر باعث بی بند و باری می شود. پس چرابرخی از افراد متمول اصطلاحا بلا شهری بی بند و بار ترند؟ مشکل از اینجاست که مادی نگر و مادی گرا هستیم.
سرویس فرهنگی پایگاه 598 - شریف کاظمی/ مطلع بحث را با گفتاری گرانبها از عارف گرانقدر ، روحانی روحانی، حاج آقا مجتهدی تهرانی (ره) آغاز می کنم.

« طبیعت ، طبیعت . من نمی فهمم اینا چیه که می گن ، حالا اونا می گن کافرن ، ایران چرا می گه طبیعت؟ توی تلوزیون ، ما چرا طبیعت می گیم؟ ما مگه ایمان نداریم؟ پس قصه های قرآن رو هم عوض کنن . عاد و ثمود و قوم نوح و عذاب هایی که آمده همه رو عوض کنن بگن طبیعت اینا رو از بین برده . چرا می گن خدا؟ ... اینا رو بگین به مسئولین مملکت ، بگید شما دیگه چرا؟ به رادیو به تلوزیون بگید شما چرا می گین قهر طبیعت . بگین گناه ، به مردم بگین گناه بم رو اونجوری کرد. گناه ، عروسی ناجوری اونجا بود اون بم رو از بین برد. نمی گن، همش می گن قهر طبیعت ، قهر طبیعت ، قهر طبیعت . همش عذابه ، عذاب خدا. و...»

مطلب بالا خود جای اضافه گویی نمی گذارد . بسیار شیرین و دل سوزانه بود. تصور مادی گرانه ما انسانها ست که مدام به دنبال علت های مادی اتفاقها هستیم نه علتهای معنوی آن. مشکلات اقتصادی ، سیاسی ، بیماری های عجیب ، جوان مرگ شدن و ... علتی جز گنهکار تر شدن انسانها ندارد. خودتان قضاوت کنید در طی این 10-20 سال اخیر اخلاقمان چطور شده؟ رابطه مردم؟ الفاظ؟ صله رحم؟ حرف های ما مانند گذشته محترمانه است یا فحاشی می کنیم؟ همدیگر را با بدترین شکل خطاب می کنیم. احترام به بزرگترها و والدین کمتر شده بعد می آییم با دید مادی به قضایا نگاه می کنیم و می گوییم چون وضع اقتصاد فلان است ، این می شود و چه و چه.
مشکل اصلی ما این است که جای علت و معلول را تغییر داده ایم. مدام از حدیث امام علی (ع) می گوییم که ایشان فرمودند: وقتی فقر در خانه ای وارد شود ایمان از آن خانه خارج می شود.

اما نمی آییم فرمایش دیگر ایشان را ملاک قرار دهیم که می فرمایند: برای مومن فقر بهتر از ثروت است. یا اینکه در جایی می فرمایند: آن که از دین خدا جدا و محروم گردد همواره خوف و نا امنی قرین او خواهد بود.

به نظرم همه چیز ما شده اینکه فقط به عقل خودمان رجوع کنیم.هر چیز که به نفع ما است را قبول می کنیم . بعد با نگاه مادی تفسیرش می کنیم. علت اوضاع اقتصادی خانواده ، سیل ، زلزله و ... چه چیز است؟ دلیل علمی ( علم مادیات نه معنویات )می آوریم که بخاطر انباشته شدن انرژی های فلان در زمین است اما هیچ گاه ندیده ایم که برخی زن ها و دختران بی حجاب تر شده اند. بی حیا تر شده اند. با رفتار ها و گفتار ها و لباس و آرایش های فلانشان مردان و جوانان را به هزار راه می کشانند. از برخی مردهایی نمی گوییم که خودشان زن و بچه دارند و چشم چرانی زنان و دختران را می کنند. یا از جوانان سر خیابان و کوچه. نگفتیم از زیاد شدن زنا و لهو ولهب ، از عروسی های فلان وفلان.

جای علت و معلول ها عوض شده. مدام می گوییم که فقر و وضع اقتصادی بد باعث به وجود آمدن بی بند و باری و بی حرمتی ها شده اما اصلش این است که قضیه برعکس است، یعنی این بی بند و باری ها وهرزگی هاست که باعث به وجود آمدن فقر و تهی دستی می شود. گیریم که فقر باعث بی بند و باری می شود. پس چرابرخی از افراد متمول اصطلاحا بلا شهری بی بند و بار ترند؟
مشکل از اینجاست که مادی نگر و مادی گرا هستیم. و گرنه به جز حضرت سلیمان (ع) در بین پیامبران و امامان معصوم (ع) کدامشان وضع مالی خوبی داشتند؟در واقع شاید به لحاظ ظاهری و مادی گرایانه فقیر بودند، اما در معنویت بسیار هم غنی بودند.

در عصر حاضر هم افرادی هستند که به لحاظ عرفانی به اوج خود رسیدند اما در زندگی به لحاظ مالی خیلی هم سرمایه دار نبودند.

سونامی چند سال پیش اندونزی و چند ماه پیش ژاپن را به یاد بیاورید . جالب است که بدانید این دو کشور جزو کشورهایی هستند که در فحشا و مسائل پیرامون سکس بسیار اوضاعشان وخیم تر از کشور های منطقه است. طبق آمار 75 درصد زنان شاغل در ادارات ژاپن مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند .

اما خطری که ما را به عنوان کسی که مسلمان هستیم و در یک کشور اسلامی زندگی می کنیم تهدید می کند در قبال بی اعتنایی نسبت به مسائل خلاف شرع اعم از بی حجابی و فحاشی و ... سکوت می کنیم را در حدیثی از امام محمد باقر (ع) می خوانیم:

خداوند به شعیب پیامبر (ع) وحی کرد : صدهزار نفر از اقوام تو را عذاب می کنم که چهل هزار نفر از بدان و شصت هزار نفر از خوبان هستند . سوال کرد ، بد ها مستحق عذابند اما نیکان را چرا عذاب می کنی ؟ خداوند فرمود : زیرا با اهل معصیت چرب زبانی کردند و برای خشم من خشمگین نشدند.( وسائل الشیعه- جلد 11- ص 416)»

وبلاخره اینکه هر کس به اندازه توانایی که داردباید امر به معروف کند که خدای نکرده بخاطر فراموش کردن این امر بخاطر گناه مورد مواخذه قرار نگیریم .

نکته آخر اینکه بیش از آن که مادی نگر باشیم معنویات را در نظر بگیریم و ملاک قرار دهیم و دلمان برای معنویت دیگران بسوزد تا مادیات شان.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
بنام خدا من بهم با نظر شما موافقم





دانشجوي ارشد جامعه شناسي
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها