أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۳۹۴۰۷
زمان انتشار: ۱۳:۰۱     ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
دکتر جلیلی نقطه عطف مدیریت اجرایی کشور است؛
انسان باید در پیش‌گاه خداوند محبوب شود. بنابراین وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که دکتر جلیلی اصلاً از شعارهایی که برای او رأی جمع کند استفاده نمی‌کند. او وظیفه‌ی خود را انجام می‌دهد با توجه به همه‌ی این‌هاست که من فکر می‌کنم جلیلی در صحنه‌ی سیاست کشور ما نقطه عطف است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز، پروفسور مسعود درخشان استاد برجسته اقتصاد و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است که تخصص اصلی‌‌‏اش در اقتصاد انرژی است.

دکتر درخشان از سال‌ها قبل نقد نظام اقتصادی بین‌الملل را به‌طور مبسوط در دستور کار خود قرار داده است و معتقد است الگوی اداره کشور نیز نباید کپی برداری شده از نظام سرمایه‌داری باشد. وی در نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در حضور رهبر معظم انقلاب هم کاملاً فعال به مطالب خود را به بحث گذاشت.

دکتر درخشان، تحلیلی کاملا متفاوت و عمیق از بازار ارز و مناقشات مربوط به آن دارد. استاد دانشگاه علامه طباطبایی که روزگاری در جلسات سیدمنیرالدین الهاشمی در قم حاضر می‌شده است، هنوز هم روحیه‌ای پرشور و انقلابی دارد.

حالا وی به دلیل آن‌چه که خود از روحیات دکتر سعید جلیلی کاندیدای ریاست جمهوری سراغ دارد او را نقطه عطف مدیریت اجرایی کشور می‌داند و معتقد است حضور او فرهنگ سیاسی کشور را تغییر خواهد داد.

دکتر درخشان اعتقاد دارد به دلیل گم شدن کلید واژه‌ای به نام بصیرت، میان مقام معظم رهبری و طبقه دولت‌مردان شکاف بزرگی افتاده است و به همین دلیل رهبر انقلاب را "تنها" می‌داند.

متن کامل سخنان عمیق این استاد دانشگاه علامه طباطبایی که گزیده ای از آن در مستند دکتر جلیلی آمده بود در پی می‌آید:


ببینید مردم چه می‌خواهند؛ طبعاً مردم ما چند سال است تقریباً به سخنرانی‌های خطابه‌ای و شعارگونه آلوده شدند یک چیزی بشنوند و خوشحال شوند و مطالبه‌ای نداشته باشند. انتظار دارند کس دیگری هم کنارشان باشد همین‌گونه برخورد کند.

اما الآن باید گوش‌زد کرد و تذکر داد که [کاندیداها] به اندازه کافی سخنرانی‌های خطابه‌ای و وعده‌ و وعیدها و شعارهای نه چندان پرمحتوا و نه چندان قابل اجرا داشته‌اند، مردم می‌خواهند برنامه‌هایی را ببینند که امکان تحقق آن است.

من فکر می کنم دکتر جلیلی واقعاً می‌تواند فرهنگ سیاسی کشور را تغییر دهد؛ اگر فرصت پیدا کند فرهنگ سیاسی جامعه را تغییر می‌دهد؛ مردم از این حالت بیرون می‌آیند یعنی وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند "بصیرت" در تمام این کاندیداها الآن مفقود است. الآن که نگاه می‌کنم اکثر کاندیداها طوری رفتار نمی‌کنند که آن بصیرت در جامعه شکل بگیرد، خلاف آن عمل می‌کنند.

الآن مقام معظم رهبری آن‌گونه که احساس می‌کنم تنها است.  یک صحنه‌ی سیاسی داریم که ایشان در رأس آن است و بین ایشان و طبقه دولت‌مردان شکاف بزرگی است.

ایشان صحبت از بصیرت و عمق مسائل می‌کند. اما بدنه دولت‌مردان و سیاسیون کشور در این راستا جلو نمی‌روند، شعار می‌دهند. چه شعارهایی از بعضی کاندیداها مطرح می‌شود؟ تمام شعارهایی است که قبلا شنیده شده است تداعی می‌شود، بی‌نتیجه بودن آن‌ها هم تداعی می‌شود. الآن مردم طوری عمل می‌کنند که عادت کنند این بصیرت را کم می‌کند من مطمئن هستم دکتر جلیلی در تاریخ سیاسی کشور ما نقطه عطف می‌شود. شما ببینید الآن مسائل اقتصادی کشور ما تقریباً برای همه‌ روشن است. تورم، بیکاری، نرخ ارز، کمبود کالاهایی که نوعاً وارداتی بوده است، عدم اطمینانی راجع به درآمدهای ارزی کشور، ورشکستگی زنجیره‌ای برخی واحدهای تولیدی است و مسائلی که همه می‌دانیم.

اما برخی کاندیداها به جای پرداختن به عمق مسائل شروع می‌کنند به نوید دادن‌ و وعده‌ دادن و یک تصویر زیبا ترسیم کردن‌؛ چه فایده؟!

دکتر جلیلی به خاطر اخلاق اسلامی که دارد در این مسائل وارد نمی‌شود، ایشان موازین اسلامی را در گفتار و رفتار رعایت می‌کند. کم هستند سیاست‌مدارانی که موضع‌گیری خودشان را با رفتار اسلامی منطبق می‌کند؛ چرا؟! برای این‌که همه می‌دانیم اخلاق و سیاست با هم‌دیگر سازگاری ندارد، اگر وارد سیاست شدی دیگر موازین اخلاقی را نمی توانی همیشه رعایت کنی. من تا الآن دیدم دکتر جلیلی خلاف این را عمل می‌کند هیچ هم مهم نیست که رأی خواهد آورد یا نه! من جوری می‌بینم که ایشان رسالت و وظیفه‌ی شرعی خود می‌بیند که وارد این میدان شود و بر پایه موازین اخلاق سیاسی اسلامی حرکت کند نتیجه‌ی آن دیگر با خداست و انتخاب مردم.

من شخصاً دوست دارم که ایشان به قدرت برسد و بتواند جامعه را در مسیر تعمیق بصیرت سیاسی حرکت دهد ما خیلی نیاز به این بصیرت سیاسی داریم. اگر مسائل اقتصادی ما درست حل نمی‌شود برای این‌که به عمق مسائل توجه نمی‌کنیم و در حل مسائل اقتصادی هم شعارگونه برخورد می‌کنیم. تا به حال چقدر مسائل تورم و بیکاری و نرخ ارز و تولید و راه‌کارهای مقطعی مثل سرمایه‌گذاری‌های زودبازده  اجرا شده است؟ اما این‌ها از عمق و محتوا خالی است برخوردها معمولاً سطحی است. من فکر می‌کنم دلیل این‌که برخوردها سطحی است به‌خاطر عدم روی‌کرد اسلامی است. اگر روی‌کرد اسلامی باشد به ظواهر توجه نمی‌شود چرا؟ برای این‌که آن سیاست‌مداری که براساس موازین اسلامی پیش می‌رود کاری به ظواهر ندارد اصلاً نمی‌خواهد محبوب شود، او می‌خواهد وظیفه‌ی الهی و شرعی خود را انجام دهد. انسان باید در پیش‌گاه خداوند محبوب شود. بنابراین وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که دکتر جلیلی اصلاً از شعارهایی که برای او رأی جمع کند استفاده نمی‌کند. او وظیفه‌ی خود را انجام می‌دهد با توجه به همه‌ی این‌هاست که من فکر می‌کنم جلیلی در صحنه‌ی سیاست کشور ما نقطه عطف است.

مطمئن هستم ان شاءالله تعالی وقتی که ایشان بیاید، اندیش‌مندان جامعه، آن‌هایی که می‌خواستند مسائل را عمیق و بنیانی ببینند خودشان پیدا می‌شود و راه‌کارهای ارائه می‌دهند؛ چون می‌بینند فضا فضای تبلیغات عوام‌فریبانه نیست و راه خداست و خدمت برای خداست، همه در یک مسیر راه می‌روند آن هم مسیری که رهبری تعیین کرده است که دین ما هم برای همان است مسیر دینی ماست. مسیر الهی است که برای ما ترسیم می‌کند آن‌وقت قدرت‌ها فزاینده می شود، چرا که هم‌سویی ایجاد می‌شود. هم‌سویی اگر در برابر خدا باشد خیلی قدرت پیدا می‌کند.

دکتر جلیلی که بیاید مسیر الهی شکل می‌گیرد، روشن می‌شود. همین الآن هم روشن است و هیچ‌وقت وعده توخالی نداده است، ایشان مسائل را می‌خواهند ریشه‌ای حل کنند معلوم است متفاوت هستند؛ ایشان اخلاق اسلامی را در موضع‌گیری‌های سیاسی اجرا می‌کنند یعنی متفاوت هستند، ایشان می‌گویند مسیر مقاومتی است، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است، آن‌چیزی که مقام معظم رهبری می‌گویند بالاترین سند بالادستی کشور است می‌بینیم تمرکز و توجه زیاد فقط از طرف آقای جلیلی بوده است روی این مسائل. پس معلوم است ایشان به صحبت‌های مقام معظم رهبری تکیه دارند. همین است که موجب تعادل پویا می‌شود. یعنی تعادلی که در مسیر رشد است.

چرا؟ چون نشأت گرفته از رهنمودها که مبتنی بر موازین شرعی است. این چیزی بوده که در دولت‌های قبل تبلورش آشکار نبود. نیت خیلی‌ها خوب بود اما چون آلوده‌ می‌شد به حرف‌های شعارگونه در آن صورت ثمرات را نمی‌داد تاریخ اسلام را که نگاه می‌کنید می‌بینیم الگوهای ما در صدر اسلام کم و بیش از این نوع بوده‌اند الآن آدم از موضع‌گیری آقای جلیلی استشمام می‌کند که اگر بزرگان ما در صدر اسلام بر اخلاق اسلامی حکومت کنند چه وضع و حالی می‌داشت کم و بیش آدم این را می‌بیند که اگر شعارهایی که فقط برای جمع‌آوری رأی باشد نباشد وعده‌های توخالی نباشد چه جوی به‌وجود می‌آید. من مطمئنم خیلی از نیروهای مؤمن و کارشناسان قوی از اقتصاددانان خوب از نظریه‌پردازان علوم انسانی دنبال چنین فرصت‌هایی بودند همه دنبال این فرصت‌ها بودند و هستند و می‌آیند در میدان آن‌هایی که آگاه هستند نقش مهم‌تری برعهده می‌گیرند و البته جوانانی هستند که در پایان دوره‌ ریاست جمهوری ایشان در این راه تربیت می‌شوند؛ البته همه چیز را در اراده و مشیت الهی می‌دانم به همین دلیل است که اگر خواست اینگونه نقطه‌ی عطفی در تاریخ تحولات کشور خواهد بود. حالا خدا چه بخواهد؟

از کاندیداهایی که الآن مطرح هستند از کسانی که می‌خواهند رهبری نظام سیاسی و مدیریتی و اجرایی کشور را برعهده بگیرند دکتر جلیلی بیش از همه و عمیق‌تر از همه و با آگاهی بیشتر از سایرین و با ایمان و اعتقاد راسخ‌تر، از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، از اقتصاد مقاومتی و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و ارزش‌های اسلامی صحبت می‌کند.

برای ما که اقتصاددان هستیم، برای ما که عمیق مسائل را نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم راه‌کاری که ایشان پیش گرفته است می‌تواند مسائل و پیچیدگی‌های اقتصاد کشور را حل کند. این است که از ایشان دفاع می‌کنیم و دعا می‌کنیم که ایشان بتوانند مدیریت اجرایی کشور را دست بگیرند تا این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها آزاد شود و در میدان بیاید و فضا ببیند. چون کارشناسان به مدیران کشور نگاه می‌کنند می‌بینند که آن ها را چه سمت و سویی حرکت می‌کنند وقتی که مقامات پولی کشور هدف اصلی خودشان را مدیریت قیمت سکه گذاشتند دیگر جا برای اندیش‌مندان عمیقی که می‌خواهند مسائل را از دیدگاه به آن عمق اسلامی نگاه کنند نیست هدف اصلی خود را گذاشتند مقابله با تعدادی سفته باز دلار. این‌ها اهداف پایینی است! چه‌قدر شنیدیم که مسئولان پولی کشور که هم و غمشان مدیریت تعدادی سفته باز در خیابان‌های تهران باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها