يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۳۹۴۷۰
زمان انتشار: ۱۸:۳۰     ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
عضو تیم اقتصادی دکتر جلیلی را بیشتر بشناسیم
دکتر مسعود درخشان در سال 1328 در تهران متولد شد. ایشان پس از اخذ مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه تهران در سال 1350 به عنوان فارغ التحصیل ممتاز رشته اقتصاد دانشگاه‌های کشور انتخاب شد و برای تکمیل معلومات دانشگاهی به لندن اعزام گشت و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آکسفورد و دکترای اقتصاد را از دانشگاه لندن(LSE) اخذ نمود.

به گزارش 598 به نقل از ستاد مردمی حیات طیبه، دکتر درخشان استاد دانشگاه علامه طباطبایی و عضو تیم اقتصادی دکتر جلیلی است. دکتر درخشان به تازگی در دومین فیلم انتخاباتی دکتر جلیلی حضور یافت و صحبت هایی را درباره جلیلی و مواضع مدیریتی و اقتصادی اش گفت. اما دکتر درخشان کیست؟

استاد مسعود درخشان

دکتر مسعود درخشان در سال ۱۳۲۸ در تهران متولد شد. ایشان پس از اخذ  مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۰ به عنوان فارغ التحصیل ممتاز رشته اقتصاد دانشگاه‌های کشور انتخاب شد و برای تکمیل معلومات دانشگاهی به لندن اعزام گشتو کارشناسی ارشد خود را  از دانشگاه آکسفورد و دکترای اقتصاد را از دانشگاه لندن(LSE) اخذ نمود.

 از سوابق دانشگاهی ایشان می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • مدرس دانشگاه آکسفورد و دانشگاه لندن از سال ۱۹۹۶  تا سال ۲۰۰۰
  • اقتصاددان ارشد دفتر مطالعات انرژی در لندن (I.B.E.S) و عضو هیئت علمی دانشگاه لندن
  • بنیانگذار و رئیس دانشکده اقتصاد و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق (ع)
  • عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
  • رئیس مرکز تحقیقات اقتصاد ایران (دانشگاه علامه طباطبایی)
  • مدرس اقتصاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
  • مدرس اقتصاد در گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس

فعالیتهای پژوهشی ایشان در این مدت در زمینه های کاربردی پیرامون اقتصاد سیاسی نفت و گاز در خلیج فارس، آسیای جنوب شرقی و دریای خزر، مکانیسم معاملات نفتی در بازارهای نفتی، اقتصاد سنجی و مدلهای ریاضی، اقتصاد بازارهای مالی، اقتصاد ایران، نظامهای اقتصادی و… می باشد . از برجسته ترین آثار ایشان به طور خلاصه می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • کتاباقتصادسنجی،برگزیده شده به عنوان کتاب سال در دوره پانزدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
  • کتاب مشتقات و مدیریت ریسک در بازارهای نفت و گاز، مهمترین مرجع دانشگاهی مباحث مربوط به نقش بازارهای مشتقات مالی در قیمت گذاری نفت خام
  • کتاب نظام های اقتصادی، بررسی تحلیلی – تاریخی مبانی نظام های اقتصادی و مبانی نظام اقتصاد اسلامی
  • ماهیت و علل بحران مالی ۲۰۰۸ و تأثیر آن بر اقتصاد ایران و …

سخن گفتن از ابعاد شخصیت علمی دکتر درخشان بسیار دشوار است. ایشان با سابقه طولانی در عرصه های مختلف نظریه پردازی اقتصادی و تسلط بر اندیشه های اقتصادی، یکی از با سابقه ترین اساتید اقتصاد کشور بوده و سالهاست که به تدریس و تحقیق در این زمینه مشغول می باشد. از خصوصیات علمی و اخلاقی ایشان می توان به موارد زیر اشاره نمود:استقلال فکری،جامعیت، دقت نظر و عمق اندیشه در تحلیل­های اقتصادی، تسلط و اشراف کامل بر نظریات علمی اقتصاد، فهم عمیق و همه جانبه از پیچیدگی های اقتصاد ایران، تواضع علمی، روحیه مردمی و توجه به دفاع از منافع ملی و اقشار مستضعف جامعه در تحلیل‌های اقتصادی، تاکید بر ارزش‌های اسلامی و انقلابی در مباحث علمی و عدم تعلق به روش‌های متعارف اقتصاد سرمایه داری، تفکر نقاد و مستدل در عرصه های مختلف علمی.

علاوه بر موارد گفته شده، تعلق خاطر ایشان به مبانی نظام اسلامی و ولایت فقیه موجب اهتمام ایشان در امر نظریه پردازی اقتصاد اسلامی گردیده است. تمرکز بر مباحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اقتصاد مقاومتی و نیز ارتباط مستمر با دانشمندان علوم دینی در حوزه و دانشگاه شاهدی بر این مدعاست. از ویژگی‌های بارز این استاد گرانقدر، استعدادپروری ایشان است، در توضیح این نکته همین بس که بسیاری از اساتید فعلی اقتصادی کشور، از شاگردان این استاد برجسته می باشند.

در نماهنگ زیر گوشه ای از نظرات ایشان درباره اقتصاد از زبان خودشان بیان می شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها