أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۳۹۵۲۸
زمان انتشار: ۲۳:۲۹     ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
نشست تبیین برنامه اقتصادی دكتر جلیلی در دانشگاه خواجه نصیر برگزار شد/
اقتصاد ایران به مرحله جراحی سنگینی رسیده و اینکه برخی می‌گویند به زودی و در کوتاه مدت آن را سامان می‌دهیم، عوام فریبی است مگر اینکه دولتی با ویژگی‌های خاص وارد عرصه شود.اصلاح ساختار قوه مجریه، تشکیل شورای عالی اقتصاد، مدنظر قرار دادن آمایش سرزمینی در فعالیت‌های اقتصادی و بکارگماری نهادهای مردمی در توسعه روستایی بخشی از راهبردهای پیشنهادی در برنامه اقتصادی جلیلی است.

 به گزارش 598 به نقل از رجانيوز، نشست خبری و تبیین برنامه اقتصادی جلیلی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) با حضور نمایندگان اقتصادی جلیلی از جمله دکتر درخشان، دکتر رزاقی، دکتر زری باف، اسکندری، ‌روستا آزاد، ‌مهدی رجایی و شاه اویسی در دانشگاه خواجه نصیر برگزار شد.

 
روستاآزاد: برنامه چند بعدی جلیلی برای نظام اقتصادی/ توجه جلیلی به برنامه‌محوری در حوزه علم و فناوری
 
در ابتدای این برنامه رضا روستا آزاد رئیس کمیته دانشگاهیان ستاد جلیلی با اشاره به وعده‌های برخی نامزدها و مطرح کردن شعارهایی با نیت رای‌جمع کردن اظهار داشت: نامزدهای انتخابات باید در این زمینه روش‌های خود را نیز بگویند.
 
روستاآزاد با بیان اینکه این نشست تیم اقتصادی آقای جلیلی پاسخ به کسانی است که می‌گویند وی تیم و برنامه ندارد، ادامه داد: تنها نامزدی که درحوزه اقتصادی هم تیم و هم برنامه دارد آقای جلیلی است که می‌توان از وی انتظار حل مشکلات را داشت.
 
 
رئیس کمیته دانشگاهیان ستاد جلیلی تصریح کرد: با توجه به حضور دیرهنگام آقای جلیلی در عرصه انتخابات او با چند قدم بلندتر از بقیه جلوتر آمد و در این نشست دوستان پیشنویس برنامه اقتصادی وی را نیز اشاره می‌کنند.
 
وی اقتصاد را یک حوزه چندبعدی توصیف کرد که شامل حوزه‌های فرهنگی، کسب و کار و مالی است و افزود: به طور مثال اگر در حوزه فرهنگ روحیه کار جمعی درست ایجاد نشود محال است که با اعمال سیاست پولی بتوان در حوزه تولید دستاوردی داشت.
 
روستاآزاد به لزوم روحیه خوش بینی به آینده و عدم دارا بودن روحیه اسراف و تبذیر اشاره و خاطرنشان کرد: اگر ملتی چنین روحیه‌ای داشته باشد نمی‌تواند موفق عمل کند.
 
رئیس کمیته دانشگاهیان ستاد جلیلی فضای کسب و کار را که بخش غیرمالی اقتصاد است بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در تعامل با حوزه‌های مالی و فرهنگی باید بتوان فضای کسب و کار و تولید را شکل داد.
 
وی بر همین اساس به تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و کاربردی شدن پژوهش در دانشگاه‌ها پرداخت و گفت:‌ برنامه حوزه علم و فناوری آقای جلیلی در دانشگاه تهران رونمایی شد و بنده ندیدم که هیچ کاندیدایی در این حوزه برنامه‌ای داشته باشد.
 
روستاآزاد تاکید کرد: در نظام اقتصادی دولت آقای جلیلی برنامه‌های اقتصادی به صورت همه‌جانبه و در بخش‌های فرهنگی، مالی و تولیدی در نظر گرفته شده است.
 
 
درخشان: اقتصاد ایران به مرحله جراحی سنگین رسیده/ساماندهی کوتاه مدت عوام‌فریبی است
 
در ادامه مسعود درخشان در نشست خبری تدوین برنامه‌ اقتصادی سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: این حرف که با یک یا دو طرح مسئله بیکاری و تورم تا حدی کاهش پیدا کند و دولت جلوی نقدینگی را بگیرد، یک جریان فردی است و مشکل اقتصاد ما عمیق‌تر از این مباحث است.
 
این استاد اقتصاد دانشگاه ادامه داد: چند سالی است که سیاست استکبار جهانی علیه ایران در حوزه اقتصاد هدف‌گیری شده و این یک حرکت حساب شده است و ما کمترین توجه را به این حوزه داریم.
 
وی گفت: اقتصاد کشور یک اقتصاد بیمار است و مشکلات ساختاری دارد که ناشی از وابستگی به درآمدهای نفتی است و نتیجه چنین وضعیتی پایین بودن بهره‌وری و بزرگ شدن مستمر حجم دولت است.
 
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: من اعتقاد ندارم که اقتصاددانان مردم و صنعت‌گران را نسبت به وضعیت اقتصادی نگران کنند، اما از سوی دیگر نباید خود را فریب داده و واقعیت‌های اقتصاد کشور را انکار کنند.
 
درخشان با بیان اینکه فشار استکبار وضعیت اقتصادی را برای کشور ما سخت‌تر کرده افزود: در حال حاضر به واسطه تحریم‌ها هم از طریق محدود شدن صادرات فشاری بر کشور آمده و هم هزینه‌ها برای کشور افزایش یافته و در چنین وضعیتی قطعا فساد اتفاق می‌افتد.
 
وی ادامه داد: موضوع پرونده سه هزار میلیاردی نمونه کوچکی از فساد اقتصادی است و این فساد در حال فرا گرفتن همه بدنه اجرایی کشور است و اگر ادامه یابد، بقیه بخش‌ها را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
 
درخشان گفت: اقتصاد ایران به مرحله جراحی سنگینی رسیده و اینکه برخی می‌گویند به زودی و در کوتاه مدت آن را سامان می‌دهیم، عوام فریبی است مگر اینکه دولتی با ویژگی‌های خاص وارد عرصه شود.
 
عضو تیم اقتصادی جلیلی با بیان مثالی در مورد مشکل بیکاری گفت: برخی می‌گویند مشکل بیکاری با سرمایه‌گذاری حل می‌شود، اما بعد از آن دانش فنی و مدیریت هم نیاز است حال آنکه در بسیاری از کشورهای دنیا سرمایه‌گذاری زیاد و جایگزینی سرمایه با نیروی کار به جای حل مشکل بیکاری منجر به افزایش بیکاران شده است.
 
وی با بیان اینکه در دولت جدید توانی را می‌بینیم که می‌تواند با این مسئله مقابله کند، گفت: راهکار این است که بدنه مردم در جریان مشکلات قرار گیرند و همه با هم کاری را انجام دهند.
 
وی افزود: پیش از این هیچ‌گاه در حمایت از کاندیدایی صحبت نکرده بودم و تنها بر حسب وظیفه رای دادم، اما در حال حاضر نیاز به کسی داریم که وام‌دار کسی نباشد جز رهبری که نمونه‌ای از نظام ارزشی است.
 
درخشان در خصوص نگاه تیم اقتصادی جلیلی به نرخ ارز و هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: درباره نرخ ارز توجه به دو ویژگی ضروری است اول اینکه سیاست‌های مقام‌های پولی کشور باید در جهت امنیت سرمایه‌گذاران کشور باشد که بدانند نرخ ارز رها شده نیست و می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.
 
نماینده اقتصادی جلیلی نرخ ارز را مانند سایر نرخ‌ها تابع اوضاع داخلی و تحولات بین‌المللی ارزیابی کرد و گفت: در هدفمندسازی یارانه‌ها نیز پرداخت یارانه چیز بدی نیست و اتحادیه اروپا نیز به بخش کشاورزی خود یارانه‌ سنگینی می‌دهد از این رو یارانه‌ها از لحاظ تئوری اقتصادی مجوز دارد اما باید درست استفاده شود.
 
وی با تاکید بر اهمیت هدفمند‌سازی یارانه‌ها یادآور شد: مهمترین نکته یارانه‌ها که همین هدفمند‌سازی بود مغفول ماند و این آثار بدی داشت اما در عین حال هدفمند‌سازی یارانه‌ها قانونی است که باید دولت جدید مقید به قانون باشد.
 
 
نتیجه اقتصاد انتخاباتی «اقتصاد وابسته» است
 
ابراهیم رزاقی اقتصاد‌دان حامی جلیلی در این نشست خبری با طرح این پرسش که چرا ما بعد از دفاع مقدس به این مسیر رفتیم و 24 سال آن را ادامه دادیم اظهار داشت: ما از نظر سیاسی به الگو تبدیل شده‌ایم اما این استقلال را در بعد اقتصادی دنبال نکردیم.
 
رزاقی با یادآوری این نکته که ما در سال 65 که دوران جنگ بود 7 میلیارد نیاز ارزی داشتیم اما در حال حاضر به حدود 90 میلیارد واردات احتیاج داریم تصریح کرد: امروز به جز تورم ما حداقل 10 میلیون بیکار داریم و سیاست لیبرالی باعث این وضعیت شده است از این رو باید سیاست مقاومتی اتخاذ کنیم.
 
 
این اقتصاد‌دان با بیان اینکه از وقتی که جنگ اقتصادی آغاز شده کسی چیزی نمی‌گوید و به مردم مدام می‌گویند که درست می‌شود تصریح کرد: این وضعیت احتیاج به آگاهی دارد که قطعا با اقتصاد لیبرالی و پول و سود نمی‌توان این اقتصاد را نجات داد.
 
وی با تاکید بر اینکه ما باید این تهاجم را به معنای واقعی بشناسیم و از مردم دعوت کنیم که به صحنه بیایند افزود: ما مردم وضع را بدتر می‌کنیم چرا که پول خود را برای خرید طلا و خانه سرمایه‌گذاری می‌کنیم که این باعث گران‌تر شدن آنها می‌شود در حالی که باید در صحنه باشیم و از خودمان که در واقع دفاع از مسلمانان است حمایت کنیم.
 
رزاقی با تاکید بر اینکه با اقتصاد مقاومتی می‌توان این کار را انجام داد گفت: سرمایه‌داری نیازهای ما را زیاد می‌کند و ما فراموش کرده‌ایم که چه هستیم چرا که مهمترین جنبه ما بعد روحانی است و ما باید در اقتصاد متشکل شده و آگاهی و اطلاع پیدا کنیم.
 
شاه‌ اویسی اقتصاد‌دان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه جلیلی برای اقتصاد چند‌محصولی چیست اظهار داشت: خروجی اقتصاد انتخاباتی اقتصاد وابسته است در حالی که اقتصاد مسئول و مقاوم نتیجه‌اش اقتصاد مستقل خواهد بود.
 
شاه‌اویسی با بیان اینکه این مطالبه مقام معظم رهبری با وجود ظرفیت‌های بالای کشور هنوز محقق نشده است تصریح کرد: رفتار و اندازه اقتصاد ما در 30 سال گذشته دچار تقلیل شده است و در عین حال همه شعارهای انتخاباتی می‌دهند اما ما امروز باید ببینیم که در کجا قرار گرفته‌ایم این اقتصاد‌دان تاکید کرد: ما باید در دهه پیشرفت و عدالت ضمن توجه به آرمان‌های حضرت امام و مطالبات مقام معظم رهبری به ظرفیت‌های و آینده آرمانی جمهوری اسلامی که قرار است برای جامعه موعود مهدوی راهبری کند باید تکلیف خود را با ظرفیت‌ها مشخص کند و ما قطعا با اقتصاد جلیلی و اقتصاد لیبرالی به این نکته نخواهیم رسید.
 
وی یادآور شد: مطرح شدن بحث‌هایی همچون کنترل خرید و فروش دلار در خیابان‌ها و مطالبی از این دست نشان دهنده تنزل مطالبات ما در عرصه اقتصادی است. در حالی که آقای جلیلی با توجه به تفکر راهبردی خود اقتصاد را به صورت کامل می شناسد.
 
 حجت‌الاسلام رجایی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شاخص‌های عدالت مدنظر آقای جلیلی چیست اظهار داشت: جلیلی با درک درست از شرایط کشور و انقلاب و همچنین مسائل آتی جهان گفتمان درستی را مطرح کرد که در واقع از بهترین گفتمان‌ها محسوب می شود.
 
وی به سه عنصر مدنظر جلیلی که در صحبت‌های وی نیز اشاره شده بود پرداخت و ادامه داد: عناصری همچون مقاومت، آزاد‌سازی ظرفیت‌ها و اصلاح نظام اداری و قوه مجریه از سوی آقای جلیلی مطرح شده است.
 
حجت‌الاسلام رجایی مبنای آزاد‌سازی ظرفیت‌ها را برنامه‌ریزی و اصلاح قوه مجریه دانست و افزود: در حال حاضر ماشین نظام اداری دچار فرسودگی است و نمی‌تواند بار انقلاب را به نتیجه برساند.
 
 
محورهای اقتصادی برنامه جلیلی/ شورای عالی اقتصاد در دستور کار
 
سید مهدی زریباف در همایش تبیین برنامه‌های اقتصادی سعید جلیلی اظهار داشت: در این برنامه تمام موضوعات اقتصادی مدنظر قرار گرفته و برای نمونه اصول حاکم بر اقتصاد مقاومتی در 7 محور ذکر شده است.
 
عضو تیم اقتصادی جلیلی ادامه داد: عدالت ساختاری، پرهیز از کوته‌نگری و شوک درمانی، مبارزه با تورم و محور قرار گرفتن تولید از جمله این اصول است.
 
وی افزود: مردمی کردن اقتصاد و مدیریت جهادی با ساز و کار جهش و پیشرفت از دیگر اصول حاکم بر اقتصاد مقاومتی در این برنامه است.
 
 
وی به ناهماهنگی در ساختار تصمیم‌گیری اقتصادی، نابسامانی اطلاعات اقتصادی، اتلاف منابع و خلاء در نظام بانکی به عنوان مشکلات شناسایی شده اشاره کرد و افزود: انحصارات و شبه انحصارات در جامعه تولیدی نگاه هزینه‌ای به بودجه، بلاتکلیفی پروژه‌های زیربنایی و رها شدن توسعه روستایی از دیگر مشکلات موجود است.
 
زریباف در مورد راهبردهای پیشنهادی در این برنامه گفت: اصلاح ساختار قوه مجریه، تشکیل شورای عالی اقتصاد، مدنظر قرار دادن آمایش سرزمینی در فعالیت‌های اقتصادی و بکارگماری نهادهای مردمی در توسعه روستایی بخشی از راهبردهای پیشنهادی در برنامه اقتصادی جلیلی است.
 
وی اضافه کرد: برنامه‌های مشخصی در بخش نفت و گاز، بازار سرمایه، مالیات و تورم نیز پیش‌بینی شده که جزئیات آن در برنامه آمده است.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها