يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۴۵۰۷۱
زمان انتشار: ۲۰:۳۵     ۱۰ تير ۱۳۹۲
مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری در خصوص آخرین مراحل تولید مستند «سرداران دفاع مقدس» گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مستند‌های شهید چمران و شهید عباس دوران از مجموعه مستند «سرداران عشق» اواسط مرداد رونمایی می‌شود

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار سینمایی فارس، مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری چندی پیش در گفت‌وگویی که با خبرگزاری فارس داشت عنوان کرد: حوزه هنری علاوه بر اینکه امسال تولید 8 فیلم بلند سینمایی را در دستور کار دارد در زمینه فیلم کوتاه و مستند نیز برنامه‌های ویژه‌ای دارد که یکی از مهمترین مجموعه‌های مستند حوزه، مجموعه مستند «سرداران دفاع مقدس» به تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی و کارگردانی سیدرضا میرکریمی است.

برای پیگیری آخرین وضعیت تولید این مجموعه مستند و همچنین زمان عرضه آن با سهیل جهان بیگلری گفت‌وگو کرده‌ایم.

* هدف از اصلی از ساخت «سرداران دفاع مقدس» ثبت خاطرات، دلاوری‌ها و قهرمانی یک نسل است

- یکی از مهمترین پروژه های حوزه هنری در سال 91 تولید مستند سرداران دفاع مقدس به کارگردانی سیدرضا میرکریمی بود. این پروژه در چه مرحله‌ای است؟

پروژه هفت سردار دفاع مقدس از دو سال پیش در حوزه هنری وارد مرحله تولید شد، نیت اصلی ما از تولید این پروژه ثبت خاطرات، دلاوری‌ها و قهرمانی یک نسل است. نسلی که برای دفاع از دین و میهنشان بالاترین مرتبه ایثار را داشت. انتقال آن تجربه‌ها و عواطف به نسل امروز وظیفه ما است.

سیدرضا میرکریمی از مدت‌ها پیش به چنین طرحی فکر کرده بود، آن را با من در میان گذاشت. شخصیت‌های مختلفی که دستاوردهایی عظیم در دفاع مقدس داشتند انتخاب شدند، آنها از نظر خانوادگی، اجتماعی، تحصیلات و موقعیت فرهنگی متنوع بودند اما حضورشان در متن انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فراموش نشدنی و برای جوانان و نوجوانان همراه با تازگی و جذابیت است.

به این فکر کردیم که این واقعیت‌ها را با چه زبانی و با چه شکلی برای نسل امروز مطرح کنیم که با آن ارتباط برقرار کنند.

رضا میرکریمی چند مستند خوب و ویژه در کارنامه دارد، او در سینمای داستانی و مستند کارنامه قابل قبولی دارد و انتخاب مناسبی برای این پروژه بود. او و محمد پیرهادی می‌خواستند مستندی درباره سرداران جنگ بسازد، اما همه به فکر راهکاری بودیم تا این مستند قالب و مضمونی تازه و بدیع داشته باشد.

* استفاده از تکنیک کمیک موشن در روایت سرداران دفاع مقدس

- گویا مستند «در سرزمین عشق» ساختار تصویری متفاوتی دارد؟

پس از ماهها تحقیق و بررسی، به ساختاری داستانی و مستند رسیدیم، که نقاط قوت هر دو بخش را داشته باشد. آنهم برای مخاطب نوجوان. آقای میرکریمی به این نتیجه رسید که کل مجموعه در 30 دقیقه و با تکنیک کمیک موشن ساخته شود. با این شیوه در سینمای جهان تجربه هایی چند ثانیه‌ای و کوتاه فراوان است، اما در این مدت زمان و در این قالب و وسعت، نمی‌توان نمونه‌ای را یافت.

* همکاری پرستویی و علیقلی در تولید مستند شهید چمران

- روند تولید کار به چه شکل بود؟

تولید هفت مستند همزمان شروع شد، تحقیق، پژوهش، طراحی‌ها و انجام می‌شد و البته ابتدا مستند شهید چمران برای نمایش آماده شد. خوشبختانه در این پروژه پرویز پرستویی عزیز همراه ما شد و گفتار متن را خواند، صدای گرم و دلنشین این هنرمند که از دوستداران شهید بزرگوار مهندس چمران است، یکی از امتیازهای این قسمت از مجموعه است. همراهی و همکاری محمدرضا علیقلی عزیز برای آهنگسازی این مستند هم قابل تقدیر است.

- مستندهای بعدی در چه مراحلی هستند؟

مستند بعدی درباره شهید عباس دوران است که 80 درصد طراحی آن تمام شده است. این دو مستند را اواسط مردادماه در مراسمی ویژه رونمایی خواهیم کرد.

 

 

* در 30 دقیقه نمی‌توان همه حقایق درباره این شهیدان بزرگوار را بیان کرد

- در این مستندها به چه بخش‌هایی از زندگی و جایگاه این شخصیت ها پرداختید؟

نکته‌ای که باید در مورد این مستندها به آن توجه کرد زمان و نوع مخاطب آن است. در 30 دقیقه نمی‌توان همه حقایق درباره این شهیدان بزرگوار را بیان کرد. از سویی دیگر مخاطب اصلی این آثار نوجوان‌ها و جوان‌ها هستند، پس شیوه ارائه اطلاعات، نوع مباحثی که مطرح شده و ساختار آن متناسب با این گروه سنی است، هر چند که گروهی کاملا حرفه ای در زمانی طولانی و با وسواس و حساسیت در خلق این اثر سهیم بوده اند.

* تعامل با آموزش و پرورش و شبکه‌های تلویزیونی برای دیده شدن آثار

- برای عرضه این مستندها برنامه ریزی کرده اید؟

نحوه عرضه این آثار یکی از مهمترین دغدغه های ما از آغاز تولید پروژه بوده است، اگر بشود سه مستند را در یک قالب 90 دقیقه‌ای عرضه کنیم، این کار انجام خواهد شد و اگر نتوانیم فرصت نمایش سینمایی برای آنها فراهم کنیم، به عرضه این مستندها در شبکه نمایش خانگی فکر می‌‌کنیم. قصد داریم با آموزش و پرورش و شبکه‌های تلویزیون مذاکره کنیم و از امکاناتی که این نهادها دارند برای دیده شدن بیشتر فیلم استفاده کنیم.

*تلاش برای فراهم کردن زمینه دیده شدن آثار در فضای بین‌المللی

- این مستندها می‌توانند در جشنواره‌ها به خوبی دیده شوند؟

این مجموعه مستند طوری ساخته شده که مخاطب داخلی و خارجی می‌تواند از آن استفاده کند. علاقمندیم که مخاطب غیرایرانی قهرمان‌های ما را بشناسد و تلاش می‌کنیم زمینه دیده شدن این آثار در فضای بین‌المللی را فراهم کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها