کد خبر: ۱۴۵۹۰۳
زمان انتشار: ۲۳:۴۹     ۱۲ تير ۱۳۹۲
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره بدهی‌های بانک مسکن،‌گفت: این بدهی،‌ بدهی مردم است که وام گرفته‌اند و این یک خط اعتباری است.

احمدی‌نژاد درباره مابه‌التفاوت نرخ ارز، اظهار کرد: موضوع مابه‌التفاوت نیست، تسعیر معنای دیگری دارد. شما ارزی داری که تا دیروز هزار تومان بوده و الان دو هزار تومان شده است، یعنی عملا هزار تومان به آن اضافه شده است این کجا باید برود، این مال دولت است و باید به خزانه برود، اما گفته‌اند قبل از این‌که این مبلغ به خزانه برود بدهی‌ها صاف شود.

وی افزود: تمام دولت‌های قبل از این مابه‌التفاوت استفاده کردند و این پول را به خزانه ریختند. در چند سال گذشته هم که مابه‌التفاوت کم بود هر سال بانک مرکزی این مبلغ را طبق قانون به خزانه می‌ریخت. ما گفتیم قانون را اجرا کنیم، اما می‌گویند این تورم‌زاست، چطور می‌شود؟ من متاسفم برخی تعریف نقدینگی را نمی‌دانند. این ذخایر بانک مرکزی است و بانک مرکزی با فروختن آن ریالش را جمع می‌کند و این ضد تورم است.

رییس‌جمهور ادامه داد: اگر بانک مرکزی دلارهایی که دارد را 1226 تومان بفروشد، بیشتر تورم را مهار می‌کند یا اگر دو هزار و 500 تومان بفروشد؟ معلوم است که با دو هزار و 500 تومان، ریال بیشتری جمع می‌کند، معنایش این است که ما دو هزار و 500 تومان، ریال در بانک مرکزی ذخیره کردیم و این عملا ضد تورم است. من تعجب می‌کنم که چطور می‌گویند تورم‌زاست، می‌گویند غیرقانونی است، بگویید خلاف کدام قانون؟ می‌گویند تورم‌زاست، کجای این کار تورم‌زاست.

احمدی‌نژاد یادآور شد: مجلس تصویب کرده که از سال 92 ارز بانک مرکزی، ‌ارز مبادله‌ای است،‌ تازه ما از قانون بودجه پارسال استفاده کرده‌ایم و قدری کالا با ارز 1226 تومان آورده‌ایم که بازار کالاهای اساسی را تنظیم کنیم.

وی همچنین گفت:‌ ما در چین پول داریم و قرار است آن را فاینانس کنند و در ایران پروژه اجرا کنند، 7/5 درصد این فاینانس را باید ریالی پرداخت کنیم که این را هم جزو تعهدات آوردیم. همچنین تمام حق عضویت‌هایی که دولت باید در طول سال برای مجامع بین‌المللی بدهد پولش را کنار گذاشته‌ایم و گفته‌ایم این هم به عنوان بدهی دولت قبول می‌کنیم و در واقع ما به نفع دولت بعدی کار کرده‌ایم و هزینه دولت بعد را پایین آورده‌ایم.

رییس‌جمهور با اشاره به ذخیره چهار هزار میلیارد تومان کالا با ارز 1226 تومانی، اظهارکرد: این مبلغ با ارز دو هزار و 500 تومانی، هشت هزار میلیارد تومان خواهد شد و تا سه، چهار ماه کالا ذخیره کرده‌ایم، ضمن اینکه هر روز کالا به کشور وارد می‌شود.

احمدی‌نژاد گفت: عده‌ای حرف‌هایی می‌زنند که فقط مخالفت است در حالیکه این کار به نفع کشور است و کار بر طبق قانون انجام شده است. دولت، قانون را اجرا می‌کند، اما می‌گویند چرا اجرا کرده‌ای؟ واقعا نمی‌خواهم به این بحث‌ها ورود کنم، اما طبق قانون، مجمع عمومی بانک مرکزی تمام بدهی‌های تاریخی دولت را صفر کرده و این افتخاری برای کشور است.

وی با بیان این‌که «دولتی را تحویل می‌دهم که هیچ بدهی ندارد»، اضافه کرد: البته کشور بدهی خارجی دارد و مردم هم به بانک‌ها بدهی دارند، اما دولت بدهی ندارد، دولت و بانک‌های دولتی بدهی ندارند.

رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره بدهی شرکت‌های آبفا، برق و گاز به هدفمندی ، خاطرنشان کرد: شرکت‌های وزارت نیرو و آنهایی که طی سنوات بیست ساله اوراق مشارکت فروختند و آن را در پروژه‌های سرمایه‌گذاری برده‌اند... . هزینه‌های جاری آنها به ما ربطی ندارد، آنها هزینه‌های جاری را از بانک نمی‌گیرند. شرکت‌های آب و فاضلاب، نفت و پالایش به هدفمندی بدهکارند و با این مبالغ پروژه اجرا می‌کنند، این تمایل بخشی است که همیشه بوده است، اینها به صندوق هدفمندی بدهکار هستند. این یک صندوق است که می‌تواند طلبکار یا بدهکار باشد اما مهم این است که طراز آن مثبت است.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: دولتی که ما تحویل می‌دهیم دولتی است بدون بدهی که بدهی خارجی‌اش را هم پایین آورده، حالا بعضی‌ها می‌گویند تحریم بوده‌ایم، اما به هر حال بدهی خارجی و تعهدات خارجی کاهش پیدا کرده که این به نفع کشور است. از ابتدای دولت در سال 84 این روند کاهشی بوده یعنی در این دولت به تعهدات خارج از کشور اضافه نشده است، البته تعهداتی داریم که باید بدهیم و اگر ندهیم کشور بدحساب می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها