يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۴۷۷۲
زمان انتشار: ۱۱:۲۵     ۰۵ تير ۱۳۹۰

شیرازه در سال های اخیر رشد قارچ گونه مجتمع های تجاری در شهر شیراز، توانسته است بر میزان مصرف گرایی در میان شهروندان این کلان شهر، دامن بزند. این مساله بیشتر از آن که باعث سرمایه گذاری شود، سرمایه بری را موجب شده است. روند رو به رشد این مجتمع ها که همواره با حرف و حدیث های گوناگونی در کسب مجوز، جذب اعتبارات از طریق وام های کلان بانکی، مالیات و ... همراه بوده است، ریخت فرهنگی شهر را برهم زده است. این درحالی است که این شهر سومین حرم اهل بیت علیهم السلام بوده و باید الزامات فرهنگی متفاوتی داشته باشد.

خيابان عفيف آباد شيراز كه باغ تاريخي عفيف آباد نيز در انتهاي آن قرار دارد ، تا چند سال پيش يكي از خيابان هاي باصفا، آرام و دنج شيراز بود كه با احداث مجتمع هاي تجاري به يكي از شلوغ ترين و پرترافيك ترين خيابان هاي شهر شيراز تبديل شده استاين خيابان كه تاچهار دهه پيش از آسفالت ، گذرگاه، مغازه و ساختمان ردي نداشت، باغ هاي سرسبز و زمين هاي كشاورزي پربار تنها نشانش بود اما به مرور همه باغ ها و زمين هاي سبز را از دست داد . خيابان تنگ و باريك كه چهاردهه پيش براي دسترسي به باغ زيباي عفيف آباد ساخته شده امروز بايد بار عبور و مرور سنگين دو مجتمع تجاري و ده ها مغازه جور و واجور اين خيابان را بدوش بكشد.
اين وضعيت اسف بار نه تنها گريبان اين خيابان فرعي كه از خيابان اصلي قصردشت منشعب مي شود را گرفته ، بلكه در سطح شيراز به يك اپيدمي تبديل شده است. در خيابان عفيف آباد كه دو مجتمع تجاري ستاره فارس و حافظ روبه روي هم براي بقاي خود در كشمكش هستند ، مجتمع ديگري در حال احداث است بدون در نظر گرفتن مجتمع بزرگ تجاري ديگري كه در چند قدمي خيابان در حال ساخت است اما به دلايلي متوقف شده است. (الهام گرفته از گزارش ایرنا)

 

این رویه غلط در سیاست گذاری که همواره از سوی مسئولین استانی و شهری دنبال شده است، مورد اعتراض دلسوزان قرار گرفته است. اعتراضات دانشجویی و مردمی در سال های گذشته به این مجتمع ها همواره مورد توجه رسانه بوده است.

 

نظر امام جمعه شیراز نسبت به چنین مجتمع هایی چیست؟

چندی پیش، نماينده ولي فقيه و امام جمعه شيراز در مصاحبه با ایرنا، به بیان نظرات خود در خصوص مجتمع های تجاری پرداختند. ایشان معتقد است : احداث مجتمع هاي تجاري در شيراز ، در واقع حذف منافع مردم و تامين منافع مالي براي تعداد اندكي سرمايه گذار است. آيت الله اسدالله ايماني افزود: اغلب اين مجتمع هاي نوپا در خيابان هاي پرتردد شهر هستند كه در حقيقت مصادره منافع جامعه به حساب مي آيد.
وي ادامه داد: در صورتي كه مجتمع هاي جديد تجاري نياز واقعي شهر محسوب شود بايد در خيابان هاي دور دست ، نه در مركز شهر و مركز جمعيتي احداث شود كه متاسفانه مسوولان به اين امر توجه ندارند.
وي اضافه كرد: در خيابان شلوغي مانند عفيف آباد يا چهار راه پانزده خرداد كه پيش ازاين مجتمع هاي تجاري بوده اند و مردم را در مضيقه رفت و آمد گذاشته اند بازهم مبادرت به احداث مجتمع هاي جديد مي شود.
وي بيان كرد: اين بدان معناست كه حقوق شهروندان را ضايع و به فرد خاصي واگذار كرده اند .
امام جمعه شيراز گفت: احداث مجتمع هاي تجاري اساسا سرمايه بري است نه سرمايه گذاري، فرد سرمايه گذار با پيش فروش كردن واحدها و بهره گيري از تسهيلات بانكي، برج تجاري را علم مي كند و از ابتدا سرمايه اندكي از خودش را در اين مسير مي گذارد.  وي اظهار داشت: عموما نيازهاي خدماتي و رفاهي جامعه مانند فضاهاي ورزشي ، درماني و... بر اساس نياز جامعه طراحي و برنامه ريزي مي شود اما در مورد مجتمع عاي تجاري اين مهم صدق نمي كند.  آيت الله ايماني افزود: فضاهاي تجاري در شيراز شش برابر نياز جامعه توسعه يافته و در واقع در جهت منافع مردم طراحي نشده استبه گفته وي ، پيش از اين مغازه ها وابسته به توليد افراد بودند و مبناي توزيع كالا و خدمات ، توليدات داخلي بود ، مگر امروز توليدات داخلي چه سهمي در اين واحدهاي توزيعي دارندوي گفت: متاسفانه مبناي ايجاد مجتمع هاي تجاري بالا بردن توليدات داخلي نيست و تنها براي عرضه توليدات خارجي ، بالابردن قاچاق كالا و خروج سرمايه از كشور جان گرفته اند.
وي افزود: با واردات و توزيع كالاهاي خارجي در كشور ، كارخانه هاي توليدي يكي پس از ديگري رو به كم كاري ،كاهش توليد ، تعطيلي و ورشكستگي گذاشته اندنماينده ولي فقيه در استان فارس اظهار داشت:برخي مسوولان حقوق شهروندان را فداي حقوق افراد خاص كرده اند و امكانات را در اختيار گروه خاص گذاشته اند .
وي اضافه كرد: آنها تنها عوارضي را كه از ساخت و ساز اين واحدها نصيب شان مي شود را در نظر دارند اما به زمين خوردن توليد داخلي و افزايش شغل هاي كاذب فكر نمي كنندآيت الله ايماني گفت: مسوولان ايجاد اشتغال در كارخانه ها و عوارضي كه از توليد در اختيار جامعه قرار مي گيرد را نمي بينند و اين مهم به جز ظلم و خيانت به جامعه نيست.

 

گفتنی است چندی پیش، نشریه دانشجویی پاتک 3 به عنوان پرتیراژترین نشریه دانشجویی در سطح استان، در یادداشتی مبسوط، به دلالی مخالفت با گسترش قارچ گونه ی مجتمع های تجاری در سطح کلان شهر شیراز پرداخته بود.

این اشتهای زاید الوصف نهادهای مسئول به دادن مجوز به مجتمع های تجاری، مورد علاقه غیرایرانیان واقع شده است و آن را نشانه ای برای گسترش فعالیت های خود در دیگر شهرهای کشور قلمداد کرده اند.

 

به گزارش شیرازه، لیست برخی از مجتمع  های تجاری در کلان شهر شیراز، از قرار زیر است:


مجتمع بزرگ تجاری و تفریحی خلیج فارس / مقابل شهرک گلستان

مرکز تجارت جهانی، ایران-شیراز / قصردشت - حدفاصل عفیف آباد و ولیعصر

مجتمع تجاری تفریحی ستاره فارس / خیابان عفیف آباد

مجتمع تجاری حافظ /  خیابان عفیف آباد

مجتمع تجاری سینا /  خیابان زرگری نرسیده به چهارراه ستارخان

مجتمع تجاری انوری /  خیابان انوری

مجتمع تجاری تفریحی زیتون فارس /  چهارراه پارامونت

مجتمع تجاری تفریحی پارس /  چهارراه ملاصدرا

مجتمع تجاری الماس / چهارراه ملاصدرا

مجتمع تجاری پارسه /  ابتدای خیابان قصردشت از پارامونت

مجتمع تجاری تفریحی سعدی /  خیابان عفیف آباد

مجتمع تجاری دناسا /  خیابان ملاصدرا

مجتمع تجاری تفریحی آفتاب فارس / معالی آباد نبش خیابان شهید رهبرماه

مجتمع تجاری گاندی /  معالی آباد

مجتمع تجاری پارمین /  معالی آباد

مجتمع تجاری آناهیتا(ویژه تلفن همراه) /  خیابان ملاصدرا نبش خیابان خلیلی

مجتمع تجاری آناهیتا ۲ (ویژه تلفن همراه) /  خیابان قصردشت نرسیده به چهارراه ملاصدرا

مجتمع تجاری ایران زمین /  چهارراه پارامونت

مرکز خرید شیراز / خیابان قصردشت سه راه برق

PC Center(ویژه رایانه) / خیابان ملاصدرا

مرکز تجاری شهر(عمده فروشی) /  خیابان توحید (داریوش(

مرکز صوت و تصویر فارس (ویژه موبایل) /  خیابان توحید (داریوش(

 

در ادامه به بررسی دو مورد از موارد فوق پرداخته می شود.

 

مجتمع مرکز تجارت جهانی

مشخصات ویژه
اين پروژه در قالب شركت مركز تجارت جهانی ایران به شماره ثبت 22921 با سرمايه 100 %  نقدی اوليه به مبـلغ: سه هزار و پانصد ميليارد ريال (3500000000000 ريال) معادل: سيصد و پنجاه ميليارد تومان (350000000000 تومان) كه نقداً پرداخت شده، به ثبت رسيده است.
مسـاحت زميـن:  نزديـك به 10000 متـرمربـع (ده هـزار مـتـر مـربـع)
مسـاحت زیر بنا:  بیش از 95000 متر مربع (نـود و پنج هـزار مـتر مربع)
تعداد كل طبقـات:  مجمـوعاً  47 طبـقه بـه شـرح ذيـل:
تعداد طبقات تجاری:  5 طبقه
تعداد واحدهای تجاری:  بیش از 800 واحد
تعداد طبقات پاركينگ:  4 طبقه
ظرفیت پاركینگ:  بیش از 1000 خودرو
تعداد طبقات اداری و مسکونی:  30 طبقه
تعداد واحدهای اداری و مسکونی:  بیش از 200 واحد
تعداد طبقات خدماتی،ورزشی، تفریحی و فرهنگی:
4 طبقه واقع در پل شیشه ای
تعـداد طبقـات تـاسيسـات:  2 طبـقـه
تعداد طبقات لابی اداری و مسکونی:  2 طبقه
تعداد طبقات  لابی اصـلی:  پنج طبقه
تعداد كل لابی های اصلی و فرعی مركز تجارت جهانی برای اولين بار در ايران:
بیش از 40 لابی با مساحت تقریبی 30000 متر مربع (سی هزار متـر مربع)

از دیگر امكانات این مجموعه:
- وُيد باشكوه مركزی در تمام طبقات مجتمع عظيم تجاری با مساحتی بيش از 5000 متر مربع (پنج هزار متر مربع)

- لابی های مجـلل و وسیـع شامل فضـاهای مدیریتی، سـالن های موسیقی، آمفی تاتر و ...
- هـایپـر ماركـت منـحصـر به فـرد در 2 طبـقه با بیـش از 7 متر ارتفـاع - دهها دستـگاه آسانسور پانورامـیك (شیشـه ای) پرسـرعت، پلـه برقی و آسانسورهای مخصوص بار در کلیه نقاط مجتمع
- بیش از 20  كافی شاپ، رستوران، فودكورت - بیش از 5500 مـتر مربع (پنج هزار و پانصد متر مربع) باغ و فضـای سبز در ارتفاع 14 متری از سطح زمین برای اولین بار در ایران
- پل ارتبـاطی شیشـه ای شامـل رستوران های رویال، دریایی و فود كـورت، مجموعه ورزشی، استخر و سونا با سقف متحرك - پد هـلیكـوپتر چنـد منظـوره با قابلیت استفاده بعنـوان كنسرت هـال و آمفی تاتر روباز، رستوران و ...
- پد هـلیكـوپتر چنـد منظـوره با قابلیت استفاده بعنـوان كنسرت هـال و آمفی تاتر روباز، رستوران و ...

 

انگیزه احداث
 
سایت مرکز تجارت جهانی انگیزه احداث چنین برجی را این گونه توضیح داده است: 

مرکز تجارت جهانی ایران - شیراز با هدف ایجاد یکی از  بزرگترین و خاصترین مجتمع های چند منظوره تجاری، اداری، مسکونی، خدماتی، ورزشی، تفریحی، فرهنگی و توریستی منحصر به فرد در کشور، منطقه، و جهان با بهره گیری و دعوت از دانشمندان، نخبگان و متخصصان ممتاز و برجسته ایرانی و خارجی برای اولین بار در ایران با رعایت استانداردهای روز دنیا با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث می شود.

این انتخاب به دلیل موقعیت ویژه و استراتژیک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهر شیراز به عنوان قلب تجارت و فرهنگ ایران و نیز نزدیکی به خلیج همیشه فارس و کشورهای حاشیه آن صورت گرفت که به تایید کلیه مشاوران، اساتید و متخصصان رسید. پس از تحقیقات گسترده و مطالعات فنی مدون در طرح  جامع و تفصیلی شهر شیراز به منظور انتخاب بهترین موقعیت تجاری شهر جهت احداث مرکز تجارت جهانی و نیز با توجه به وجود مناطق و خیابانهای مشهور و بارز در کلیه شهرهای مهم دنیا که عنصری جدایی ناپذیر از شخصیت هر شهر محسوب می شوند، خیابان قصردشت در شیراز که شاهراه حیاتی ارتباطی و تجاری شیراز می باشد، جهت احداث این پروژه ملی برگزیده شد. در عین حال با توجه به طولانی بودن این خیابان، حد فاصل سه راه عفیف آباد و چهارراه زرگری در این خیابان که قلب تجاری شهر به شمار می رود، علیرغم بالا بودن هزینه های اجرایی و شهری آن اختصاصا به عنوان بهترین منطقه شهر شیراز و در نتیجه بهترین و مناسب ترین جایگاه احداث مرکز تجارت جهانی انتخاب شد.

گفتنی است تجمیع هزاران واحد تجاری و اداری در این مجتمع عظيم که یکی از گرانترین مناطق شهری از نظر منطقه بندی شهرداری و بهترین موقعیت شیراز به شمار می رود، به دلیل جلوگیری از رشد خطی واحدهای تجاری کناره خیابان قصردشت، به طرح جامع و تفصیلی شهر نیز کمک شایانی می نماید.

این منطقه همچنین با توجه به دسترسی های بسیار مناسب ترافیکی و شهری و نزدیکی به بزرگراهها و خیابان های مهم و بویژه ایستگاههای مترو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. (این ادعا در حالی صورت می گیرد که طبق نظر کارشناسان دلسوز و متخصص، حجم بار ترافیکی با احداث چنین مجتمعی رو به ازدیاد خواهد بود )

بدیهی است انتخاب کشور ایران با موقعیت ویژه در منطقه و پس از آن شهر شیراز و نیز بهترین منطقه تجاری این شهر جهت احداث مرکز تجارت جهانی، این پروژه عظیم را از هرحیث متمایز گردانيده و به جرات آن را در رده پروژه های منحصر به فرد و بارز در ایران و جهان مطرح خواهد کرد...

کارفرمای این پروژه از کلیه مقامات عالی کشوری، منطقه ای و استانی، همچنین مشاوران عالی رتبه، دانشمندان و اساتیدی که در روند پیشبرد این پروژه عظیم ملی و کشوری نقش داشته اند، نهایت قدردانی را نموده و امیدوار است با یاری خداوند منان، گامی مفید و موثر در جهت ارتقای سطح اقتصاد، فرهنگ و رفاه مردم کشورمان ایران و نیز شهر شیراز بردارد.

 

(محمدپور، کارفرمای این مجتمع در حالی ادعای ارتقای فرهنگی ناشی از این برج ها را دارد که به گفته ی امام جمعه شهر شیراز و سایر نیروهای حزب اللهی شهر، گسترش بی رویه چنین مجتمعاتی از جمله مرکز تجارت جهانی با حجم وسیع و قابل توجه آن، موجب گسترش روحیه مصرف گرایی و عدم مصرف درامد در بستری مناسب خواهد شد و این شیراز را بیش از هرچیزی دیگری از فرهنگی که لازمه سومین حرم اهل است، دور می کند)

 

 

 

 

 

 


 

 گفتنی است این پروژه چند سال قبل به شدت از سوی دانشجویان شیرازی مورد اعتراض واقع گردید. دلیل این اعتراضات، حرکت های خلاف قانون در گرفتن مجوز ساخت، تعداد طبقات، قطع درختان و برقراری روابط اقتصادی نامشروع از جمله رشوه دادن به برخی مدیران و ... بوده است.

 

مجتمع تجاری خلیج فارس

اهداف احداث

مجموعه خلیج فارس با در نظر گرفتن کمبودها و پتانسیل های شهر، سعی دارد تا با نگاهی به آينده خط مشی مشخصی را جهت نيل به اهداف زیر ترسیم نمايد :
-
ايجاد تفريگاه سالم جهت شهروندان
-
ارتقاء فرهنگی و افزایش رشد اجتماعی شهر
-
ايجاد جاذبه افزون تر سیاحتی و توریستی شهر شیراز در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی شهر و هم پايه با استاندارهای بین المللی
-
اشتغال زایی و ايجاد فرصت شغلی جدید
-
افزایش نشاط و پویایی اجتماعی
-
کاهش سفرهای شهری شهروندان و بار ترافیکی
-
تجارت، سرگرمی های مناسب و سالم و خرید مناسب و یکجا برای مراجعان

 

 

 

 

 

شهریور ماه، 2500 مغازه  مجتمع خلیج فارس واگذار می شود!

به گزارش شیرازه، چند روز قبل سایت گلف نیوز، خبر از اتمام این پروژه عظیم تجاری داد. رویال استار اینترنشنال که پایگاه اصلی آن در دبی است، چندی پیش اعلام کرد که بازار خرید در شیراز را به ارزش 830 میلیون دلار به اتمام رسانده است. در این خبر گفته شده بود که در ماه سپتامبر (شهریور) 2500 مغازه آماده اجاره خواهد بود.

گفته می شود این مجموعه از نظر تعداد واحدهای تجاری، در جهان رتبه اول را داراست.

این مجموعه همچنین چهارمین فروشگاه بزرگ جهان از نظر مساحت می باشد که مساحت ان 420 هزار متر مربع است.

رویال استار اعلام کرده است که این فروشگاه یک مجموعه کرفور خواهد داشت، ، 6 سینما با ظرفیت 240 صندلی ، یک پارک داخلی ، یک قسمت مخصوص بازی های ویدیویی- بولینک و یک تالار و سه طبقه بیلیارد  و پارکینگی با ظرفیت 500 ماشین.

خمزه ابو زند گفت: ما در حال تصمیم گیری در مورد ساحت یک فروشگاه بزرگ در تهران هستیم. زمین و طراحی این مجموعه در مراحله پایان است.

به گزارش شیرازه، ابوزند که یکی از مدیران رویال استار می باشد در مورد انتخاب کشور ایران گفته است: ما به این قضیه از دید سیاسی نگاه نمی کنیم. بلکه دید ما اقتصادی و تجاری است. چشم اندازها نشان می دهد که اقتصاد ایران بهتر و قوی تر می شود و در حال درامد زایی برای جمعیتش است.

 


 

این مجتمع نیز با اعتراضات دانشجویان مواجه شد. حسین قشمی، صاحب اصلی این مجتمع است.

---------------

 

با توجه به آن چه آمد به نظر می رسد، هیچ نهاد مسئولی در استان به فکر مقابله جدی با گسترش قارچ گونه ی چنین مجتمع های تجاری ای نیست. از سوی دیگر برخی ابهامات اساسی در  روند کسب مجوزهای قانونی جهت ساخت و ساز در غالب این مجتمع ها به چشم میخورد.

شیرازه منتظر گزارش های مستند خوانندگان محترم از برخی ابهامات این مجتمع ها می باشد تا آن ها را به گوش مسئولین امر برساند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها