يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۵۰۱۲۲
زمان انتشار: ۲۰:۳۲     ۲۹ تير ۱۳۹۲
آیت‌الله مصباح یزدی در جلسه درس اخلاق:
حضرت خاتم‌الانبیا(ص) حتی کمبودهای دیگر اولیای خدا را نیز جبران می‌کنند اما اهل بیت(ع) نیز دارای مقام شفاعت هستند؛ در روایات آمده است که برخی دیگر از مومنان هم به واسطه کارهای نیکشان به درجاتی از این مقام می‌رسند که از آن میان می‌توان به معلمان و حتی موذنان اشاره کرد که دیگران به واسطه آن‌ها علم می‌آموزند یا به یاد وقت نماز می‌افتند.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی گفت: وهابی‌ها هم به اصل شفاعت اعتقاد دارند اما آن را مخصوص پیامبر اکرم (ص) و روز قیامت می‌دانند.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی جمعه شب در نهمین جلسه درس اخلاق رمضان که در حسینیه امام خمینی دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد با اشاره به نقش تعیین کننده هر شخص در تعیین سرنوشت خود اظهار کرد: هیچ کس به واسطه بستگان و اعضای خانواده اش در آن دنیا مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد و بهشت و جهنم برای هر کس تنها بر اساس اعمالش تعیین می‌‌شوند.
 
وی افزود: چنانچه شخصی در قیامت به والدین خود یا دیگر بستگانش ملحق شود و در بهشت جای بگیرد در حقیقت به دلیل کارهای نیک خودش شایستگی این مقام را یافته است.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه شفاعت مسئله‌ای است که پیروان همه مذاهب اسلامی حتی وهابیت هم به آن ایمان دارند گفت: در این میان شیعیان اعتقاد ویژه‌ای به شفاعت داشته و با دیدگاه متفاوتی به آن می‌نگرند.
 
وی ادامه داد: حدیث متواتری با این مضمون از حضرت محمد(ص) نقل شده که ایشان فرمودند «من شفاعت خود را برای کسانی که گناهان کبیره انجام داده‌اند ذخیره کرده‌ام»؛ این روایت حتی در کتاب محمد بن عبدالوهاب هم وجود دارد و وهابیون نمی‌توانند شفاعت را نفی کنند اما می‌گویند این امر مخصوص نبی مکرم اسلام(ص) و روز قیامت است اما شیعیان عقیده دارند در همین جهان هم می‌توان از شفاعت اهل بیت(ع) برخوردار شد.
 
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به مومنانی که گناهانی را در این دنیا مرتکب می‌شوند بیان داشت: این افراد طی گذراندن دوران برزخ پاک و طاهر می‌شوند اما برخی که گناهان کبیره انجام داده باشند در روز قیامت هم آثاری از گناه را به همراه خواهند داشت که در این مرحله شفاعت حضرت محمد(ص) نصیب آن‌ها می‌شود.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: این گروه از مومنان دارای ایمان هستند و به واسطه حب اهل بیت(ع) نورانیتی در قلب‌هایشان ایجاد شده که همین امر موجب مزیت‌شان بر دیگران شده و از برکت شفاعت بهره‌مند می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه شفاعت پیامبر اسلام(ص) بالاتر از همه شفاعت‌ها بوده و دیگر شفاعت‌ها در طول آن قرار دارند گفت: حضرت خاتم‌الانبیا(ص) حتی کمبودهای دیگر اولیای خدا را نیز جبران می‌کنند اما اهل بیت(ع) نیز دارای مقام شفاعت هستند؛ در روایات آمده است که برخی دیگر از مومنان هم به واسطه کارهای نیکشان به درجاتی از این مقام می‌رسند که از آن میان می‌توان به معلمان و حتی موذنان اشاره کرد که دیگران به واسطه آن‌ها علم می‌آموزند یا به یاد وقت نماز می‌افتند.
 
آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: پدران و مادران با ایمان فرزندان خود را به گونه‌ای تربیت می‌کنند که اهل ایمان باشند و همین امر نسبت خانوادگی داشتن با مومنان را با اهمیت می‌کند؛ زیرا فرزندان هم به واسطه والدین خود در زمره اهل دین قرار گرفته‌اند.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه علما و صالحان هم چنین نقشی را در یک جامعه ایفا می‌کنند و موجب گسترش ایمان و صبر در میان مردم می‌شوند گفت: اگر امام خمینی(ره) در جامعه ایران زندگی نمی‌کرد معلوم نبود امروز ما چه وضعیتی داشتیم.
 
وی افزود: خداوند در روز قیامت آبروی مومن را حفظ می‌کند و گناهانش را می‌پوشاند اما راه رسیدن به این مقام روشن خواهد شد ولی کسانی که اهل عناد باشند و با خداوند دشمنی کنند خودشان را رسوا کرده‌اند.
 
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به ویژگی‌های قیامت و جهان آخرت بیان داشت: در آن روز دل کسی به حال بستگان و حتی پدر و مادر کافر نمی‌سوزد زیرا احساسات هم تابعی از محبت و دستورات الهی و فرمان‌پذیری از او خواهند بود مگر اینکه برخی تنها ذره‌ای با بهشت فاصله داشته باشند و ایمانشان محفوظ باشد اما به واسطه بعضی گناهان کمبودهایی دارند و در این صورت مورد شفاعت مومنان قرار می‌گیرند اما در اصل همگی بهشتیان مهمان حضرت محمد(ص) هستند و به این امر افتخار می‌کنند زیرا عزت اصلی از آن ایشان است و دیگران هم در شعاع نورانیت او عزت می‌یابند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قضیه سوار شدن حضرت نوح(ع) به کشتی و نافرمانی پسر این پیامبر الهی گفت: ایشان در آن لحظات از خداوند خواستند که پسرش نجات یابد اما پروردگار عالمیان هم ادبیات مخصوص به خود خطاب به پیامبرش فرمود پسرت جزو خانواده‌ات نیست؛ این امر نشان می‌دهد که نسبت خویشاوندی در درگاه الهی و در روز قیامت به ایمان افراد بستگی دارد و کسانی با مومنان همنشین می‌شوند که اهل ایمان باشند.
 
وی ادامه داد: ایمان دارای درجاتی است که ممکن است گاهی اوقات برای رسیدن به بهشت کفایت نکند و در این صورت اگر محبت اهل بیت(ع) در قلب کسی باشد این نور به داد او رسیده و شفاعت نصیبش می‌شود.
 
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه ایمان به واسطه گناهان زیاد به تدریج از بین می‌رود اظهار کرد: کافران پس از اینکه ایمانشان را از دست دادند دین‌داران را مسخره می‌کنند و به آن‌ها تهمت تحجر می‌زنند و آیات خداوند را نوعی شعر می‌دانند اما اگر در مقابل این‌ها مومنان بتوانند ایمان خود را حفظ کرده و نور توحید را زنده نگاه دارند حتی اگر گناهانی را مرتکب شده باشند مشمول شفاعت قرار می‌گیرند و نجات می‌یابند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها