يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۵۰۲۷۲
زمان انتشار: ۰۹:۳۶     ۳۰ تير ۱۳۹۲
آیت‌الله مصباح یزدی:
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی گفت: صبر دارای انواعی است که در قرآن به آن‌ها اشاره شده اما یک نوع از آن‌ها بسیار مورد تاکید قرار گرفته و آن هم مربوط به صبر در عبادات به ویژه نماز است.

به گزارش 598 به نقل از فارس از قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شنبه شب در دهمین جلسه درس اخلاق رمضان که در حسینیه امام خمینی دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد با اشاره به تاکیدات قرآن مجید مبنی بر صبر خطاب به حضرت محمد(ص) اظهار کرد: این تاکیدات نشان می‌دهد حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) چه مسئولیت عظیمی بر دوش داشته‌اند.

وی افزود: یکی دیگر از درس‌هایی که از این دسته آیات می‌گیریم این است که اندیشه توحیدی آدمی تقویت می‌شود زیرا در می‌یابد که حتی کامل‌ترین انسان روی زمین هم محتاج خداوند است و اتفاقا هرچه در زندگی پیش می‌رود نیازش به پروردگار عالم بیشتر شده و در نهایت به مقام نیاز کامل می‌رسد تا جایی که برای خویشتن اصالتی در نظر نمی‌گیرد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه قرآن پیامبر اکرم(ص) را به صبر در مواقع بروز مشکلات دعوت و امر می‌کند خاطرنشان کرد: از دیگر مواقعی که صبر بر پیامبر لازم شده در مقابل توهین‌ها و ناسزاهای دشمنان است.

وی ادامه داد: نبی مکرم اسلام(ص) دارای مقامی بالاتر از سایر پیامبران بوده و انسان کامل محسوب می‌شود اما سرنوشت و عملکرد آن‌ها در قرآن برای ایشان مثال زده می‌شود و این مسئله نشان‌دهنده اهمیت الگوی صحیح در زندگی است.

آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: الگو قرار دادن دیگر پیامبران نشان از بالاتر بودن مقامشان نسبت به حضرت محمد(ص) نیست و بلکه اموری مانند صلوات بر پیامبر و آل او موجب ارتقا جایگاه و مقامشان نیز می‌شود.

صبر جزو ویژگی‌های همه پیامبران الهی بوده است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه صبر جزو ویژگی‌های همه پیامبران بوده عنوان داشت: خداوند در قرآن خطاب به حضرت محمد(ص) می‌فرماید صبر داشته باشد اما نه از آن نوعی که یونس(ع) در پیش گرفت؛ حقیقت آن است که حضرت یونس(ع) نیز صبر داشت اما امت او کار را به جایی رساندند که این پیامبر الهی ناامید شد و آن‌ها را ترک کرد اما گمان نداشت که خداوند به واسطه این ترک اولی بر او سخت می‌گیرد و پیامبرش را در شکم ماهی گرفتار خواهد کرد، پس از اینکه یونس از این اشتباه توبه و درخواست بخشش کرد خدا او را بخشید و نجات داد.

وی اضافه کرد: این امر نشان می‌دهد پیامبران در مسیر رسالت خویش نباید از دعوت به خیر و نیکی ناامید شوند حتی اگر عذاب الهی هم بر آنها مقدر شده باشد مگر اینکه خداوند دستور ترک یک قوم یا منطقه را به نبی خویش بدهد.

آیت‌الله مصباح یزدی تاکیدات قرآن کریم خطاب به نبی مکرم اسلام(ص) مبنی بر صبر در برابر تهمت‌های دشمنان را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: هر کس وظیفه‌ای الهی را بر عهده می‌گیرد در این مسیر دیگر نباید حرف مردم برایش اهمیت داشته باشد و چنانچه سخن دیگران در وظیفه‌اش تفاوتی ایجاد کند کمبود ایمانش را نشان می‌دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: در کلام معصومین(ع) است که حتی شعار تمام مردم مرگ بر یک انسان باشد او باید اعمالش را با دستورات الهی بسنجد و در صورتی که یکسان بود ترسی به دل راه ندهد و اگر یکسان نبود باید توبه کند و در راستای اصلاح خویش قدم بردارد.

مهربانی پیامبر اسلام(ص) شامل حال دشمنان نیز می‌شد

وی با اشاره به صبر و تحمل بالای حضرت محمد(ص) در انجام رسالت عظیمشان خاطرنشان کرد: دشمنان تهمت‌ها و سخنان بسیار زشتی در مورد ایشان به کار می‌بردند اما حضرت از این امر ناراحت نبودند بلکه آنچه وی را غمگین می‌ساخت هدایت نیافتن مخالفان بود و ایشان به خاطر اینکه دیگران به راه حقیقت نمی‌آیند بسیار ناراحت می‌شدند و کار به جایی رسیده بود که خداوند نیز خطاب به پیامبرش فرمود آن‌ها را رها ساز و وظیفه‌ای که به تو محول شده را انجام بده اما مهربانی پیامبر اکرم(ص) به حدی بود که حتی نسبت به دشمنانشان هم دلسوزی می‌کردند.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: صبر دارای انواعی است که در قرآن به آن‌ها اشاره شده اما یک نوع از آن‌ها بسیار مورد تاکید قرار گرفته و آن هم مربوط به صبر در عبادات است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تاکید قرآن کریم نسبت به پیامبر اسلام(ص) مبنی بر صبر در اقامه نماز و واداشتن خانواده به این امر مهم گفت: حضرت محمد(ص) خود به این مسئله واقف بودند و به نماز عشق می‌ورزیدند بنابراین آیات مذکور در حقیقت درسی برای مسلمانان است تا هیچ‌گاه عبادت مهم نماز را فراموش نکنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها