يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۵۰۲۷۵
زمان انتشار: ۰۹:۵۸     ۳۰ تير ۱۳۹۲
محمود احمدي‌نژاد اولين و آخرين سفر خارجي خود را با انجام مذاكذات هسته‌اي در نيويورك آغاز و با زيارت عتبات عاليات در عراق به پايان رساند.
به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، محمود احمدي‌نژاد به عنوان رئيس‌ دولت نهم روز سه‌شنبه 22 شهریور سال 1384 به عنوان اولين سفر به نيويورک براي شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل ، در صدر هيئتي بلندپايه عازم آمريکا شد.

در مراسم بدرقه رسمي رئيس‌جمهور ، حجت‌الاسلام و المسلمين محمدي‌گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري ، پرويز داوودي معاون اول رئيس‌جمهور، غلامحسين الهام رئيس دفتر رئيس‌جمهور، جمعي از اعضاي هيئت دولت، جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اسلامي و شماري از مشاوران رئيس‌جمهور حضور داشتند.

بدرقه احمدي‌نژاد براي اولين سفر به نيويورک(شهريور 84)

منوچهر متكي وزير امور خارجه، علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و شماري از مشاوران رئيس‌جمهور، احمدي‌نژاد را در اين سفر همراهي مي‌کردند.

قرار است رئيس‌جمهور در سخناني كه در مجمع عمومي سازمان ملل ايراد خواهد كرد ، ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران را درباره مهمترين مسائل جهاني تشريح كند.

احمدي‌نژاد قبل از ترك تهران به مقصد نيويورك در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران  داخلي و خارجي با بيان اينکه سازمان ملل متحد بايد به سمت دفاع حقيقي از حقوق ملت‌ها گام بردارد و از تسلط يك كشور و يا مراكز قدرت بر اين سازمان جلوگيري شود، گفت: براي تحقق اين مهم، نيازمند تحولات اساسي در ساختار سازمان ملل متحد هستيم.

رئيس‌جمهور همچنين مقابله با تروريسم ، جلوگيري از گسترش سلاح‌هاي كشتار جمعي، مسئله حقوق بشر و همچنين ضرورت گسترش صلح و عدالت در جهان را از ديگر مباحثي عنوان كرد كه تصميم دارد در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد مطرح کند.

احمدي‌نژاد تاکيد کرد: همه ملت‌ها بايد بتوانند به سادگي از همه دستاوردهاي بشري از جمله انرژي هسته‌اي در زمينه‌هاي پزشكي ، صنعتي و نيرو استفاده كنند ما از اين ديدگاه دفاع مي‌كنيم و پيشنهادهاي جديدي داريم تا اين ديدگاه نهادينه شود.

عزيمت احمدي‌نژاد به نيويورک مقر مجمع عمومي سازمان ملل متحد(شهريور 84)

محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهوري اسلامي ايران بعنوان سومين سخنران مباحث عمومي اين نشست تعيين شده‌است. نشست امسال مجمع عمومي با توجه به‌همزماني با شصتمين سال تاسيس سازمان ملل و طرح مباحث مهمي از جمله اصلاحات ساختاري اين سازمان و بررسي روند پيشرفت سند ‪  ۲۰۰۰‬براي كاستن از فقر در جهان ، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

‪ ۱۲۲‬رئيس‌جمهور، ‪ ۵۵‬ رئيس دولت، ‪ ۲‬ معاون رئيس‌جمهور، ‪ ۲‬معاون نخست وزير و ‪ ۹‬ وزير امورخارجه در نشست مذكور شركت مي‌كنند.

محمود احمدي‌نژاد" عصر سه‌شنبه به وقت محلي وارد نيويورك شد و در فرودگاه "جان اف كندي" اين شهر مورد استقبال "محمدجواد ظريف" سفير و نماينده دائم ايران نزد سازمان ملل، رؤساي نهادهاي جمهوري اسلامي ايران در آمريكا و همچنين جمعي از شخصيت‌هاي فرهنگي ايراني مقيم اين كشور قرار گرفت.

وي به محض ورود به فرودگاه "جان اف كندي" نيويورك گفت که تصميم دارد مواضع و پيشنهادهاي تهران درخصوص مهمترين مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي را در دو جلسه سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل بيان کند.

سخنراني مقدماتي احمدي‌‌نژاد در صحن مجمع عمومي سازمان ملل

** جلسه اول سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل متحد

احمدی‌نژاد در اولین سخنرانی خود در شامگاه چهارشنبه 23 شهریور 1384 با حضور در صحن مجمع عمومي سازمان ملل اظهار داشت: سازمان ملل بايد نقطه اتكا و اميد و مشاركت دولت‌ها و ملت‌ها و بستري براي گفت‌وگو، تفاهم و همكاري در جهت تحقق صلح و آرامش جهاني باشد. اين رويكرد مستلزم آن است كه:

‪-1‬عدالت در سازمان حاكم و بر مبناي منشور آن، همه اعضا از حقوق مساوي برخوردار باشند. قدرت يا ثروت بيشتر حق بيشتري براي هيچ عضوي ايجاد نكند.

2- اصول دموكراسي و اخلاق در همه سطوح و اركان سازمان حاكم و سازمان خود الگوي كاملي از حاكميت اين دو باشد.

3- سازمان‌ملل به وظيفه خود در قبال بسط و تعميق عدالت درسطح بين‌المللي عمل كند.

4- ‬كشور ميزبان حق بيشتري نسبت به ساير اعضا نداشته باشد و دسترسي به سازمان براي همه به آساني صورت گيرد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر اصول فوق به رسميت شناخته شود ، آنگاه :

1- سازمان ملل بايد دولت‌ها را به گسترش معنويت و عشق به انسانيت، رهنمون سازد. در اين حالت تحقق اتحاد ملل را پايه‌ريزي كرده است. ‪

2- پذيرش تئوري يكجانبه‌گرايي مساوي با نابودي كل ساختار سازمان ملل خواهد بود، لذا تمامي ساختار سازمان بايد با حساسيت ويژه ، با ويروس مخرب يكجانبه‌گرايي مقابله كند. ‪

3- يكجانبه‌گرايي، توليد و به كارگيري سلاح‌هاي كشتار جمعي ، فشارهاي روحي و تهديدات و تحميل جنگ بر ملت‌ها به بهانه ايجاد امنيت و رفاه براي برخي قدرت‌ها، عملا مسئوليت سازمان ملل را براي استقرار شجاعانه عدالت در همه عرصه‌هاي جهاني و به نفع آرامش انسان‌ها دو چندان كرده است.

4- فلسفه وجودي سازمان ملل بسط صلح و آرامش در جهان است. بنابراين تجويز اقدام پيش‌دستانه كه مبتني بر ارزيابي نيت‌ها و نه واقعيت‌ها و رويكردي جنگ‌طلبانه به شكل مدرن است ، خلاف روح سازمان ملل و منشور آن است.

5- تركيب شوراي امنيت بايد از توازن منطقي و دموكراتيك برخوردار شود و در صورت پذيرش اصل عضويت دائم تعدادي از كشورها، تركيب قابل‌قبولي از نمايندگان همه قاره‌ها و تمدنهاي عمده جهان به عنوان نمايندگان دائم شركت کنند.

** مذاكرات با احمدي‌نژاد درباره برنامه هسته‌اي ايران

"جك استراو" وزيرخارجه انگليس پس از ديدار وزراي خارجه سه كشور اروپايي با احمدي‌نژاد و "كوفي عنان" دبيركل سازمان ملل كه در مقر اصلي اين سازمان در نيويورك انجام شده‌بود، گفت که مذاكرات مثبت و سودمندي درباره برنامه هسته‌اي ايران با رئيس‌جمهوري اسلامي ايران شده است.

وي همچنين ادامه داد که پرونده هسته‌اي ايران فعلا به شوراي امنيت ارجاع نمي‌شود.

عکس يادگاري شرکت‌کنندگان در شصتمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل

دور اول مذاكرات بين سه وزير خارجه اروپايي با علي لاريجاني دبير شوراي‌عالي امنيت ملي و منوچهر متكي وزير امور خارجه کشورمان برگزار شد و در نشست دوم كه به دعوت دبير كل با حضور محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور ايران در دفتر دبير كل انجام شد، طرفين با ديدگاه‌هاي يكديگر آشنا شدند.

سه وزير اتحاديه اروپا اين مذاكرات را سودمند توصيف كردند و پس از اين نشست در مصاحبه مطبوعاتي "يوشكا فيشر" وزيرخارجه آلمان  گفت: موضع اتحاديه اروپا درباره برنامه هسته‌اي ايران تغيير نكرده‌است و ما در انتظار پيشنهاد ابتكاري احمدي‌نژاد هستيم تا بر اساس آن تصميم‌گيري كنيم.

وزير خارجه فرانسه نيز اظهارات دو همتاي اروپايي خود را تاييد كرد. در اين مصاحبه "خاوير سولانا" دبير عالي سياست خارجي و امنيت اتحاديه اروپايي نيز حضور داشت.

** حمايت احمدي‌نژاد از خبرنگاران خارجي با وجود سخت‌گيري پليس آمريكا

 احمدي‌نژاد در حاشيه ملاقات با "ولاديمير پوتين" رئيس‌جمهور روسيه پس از آنكه خبرنگاران خارجي با برخورد تند پليس آمريكا مواجه شدند، به حمايت از خبرنگاران ايستاد و به چند سوال آنان پاسخ داد.

ديدار احمدي‌نژاد و پوتين در سازمان ملل

در جريان اين ملاقات، برخورد احمدي‌نژاد در حمايت از خبرنگاران بر خلاف خواست پليس آمريكا مورد توجه خبرنگاران خارجي مستقر در سازمان ملل قرار گرفت به طوريکه اكثر آنان قصد داشتند از برخورد تند پليس با خبرنگاران و واكنش منطقي احمدي‌نژاد در حمايت از خبرنگاران خبر تهيه كنند.

بيش از ‪ ۸۰‬ خبرنگار، عكاس و فيلمبردار خارجي يك ساعت پشت درب محل جلسه خصوصي احمدي‌نژاد و پوتين رئيس‌جمهور روسيه منتظر ماندند تا احمدي‌نژاد در پايان جلسه، نتيجه مذاكرات خود با پوتين را به اطلاع آنان برساند. در پايان اين ديدار طولاني، پليس آمريكا با برخوردهاي تند خود مانع نزديك‌شدن خبرنگاران به احمدي‌نژاد شد و وقتي با اصرار آنها مواجه شد با شدت يك خبرنگار زن را به زمين انداخت ، در اين موقع ساير خبرنگاران به پليس آمريكا اعتراض كردند.

احمدي‌نژاد با مشاهده صحنه برخورد ماموران پليس آمريكا با خبرنگاران به جمع خبرنگاران بازگشت و آنان را به آرامش دعوت كرد و به چند سوال آن‌ها پاسخ گفت.

واكنش احمدي‌نژاد با استقبال خبرنگاران خارجي مواجه شد و بازتاب گسترده‌اي در بين خبرنگاران فعال در سازمان ملل داشت بگونه‌اي كه همه آنان اين حادثه را براي يكديگر بازگو مي‌كردند.

 ديدارهاي احمدي‌نژاد در سازمان ملل به يكي از پرطرفدارترين ديدارها براي خبرنگاران خارجي تبديل شده و هر مكاني كه احمدي‌نژاد حاضر مي‌شد، ده‌ها خبرنگار براي مصاحبه با وي جمع مي‌شدند.

 اين مسئله باعث نگراني نيروهاي امنيتي محافظ وي شده بود. خبرنگاران رسانه‌هاي بين‌المللي، ديدارهاي رئيس‌جمهور ايران را به دقت زيرنظر داشته و تلاش مي‌کردند با وي و اعضاي هيئت همراه گفت و گو كنند.

** دبيركل اتحاديه عرب: ايران حق دارد از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي برخوردار باشد

"عمرو موسي" دبيركل اتحاديه عرب عصر جمعه در حاشيه شصتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل با احمدي‌نژاد ديدار كرده و استفاده صلح‌آميز از انرژي‌هسته‌اي را حق طبيعي هر كشور از جمله ايران دانست و تصريح كرد که ايران حق دارد از انرژي صلح آميز هسته‌اي برخوردار باشد.

عمرو موسي همچنين در خصوص مسئله عراق و مناسبات اعراب و ايران با احمدي‌نژاد رايزني و تبادل نظر كرد و مراتب نگراني خود را از اوضاع عراق و ناامني در اين كشور مورد تاكيد قرار داد.

احمدي‌نژاد نيز در اين ديدار دبير كل اتحاديه عرب را در جريان ديدگاه‌هاي ايران در خصوص مسئله انرژي هسته‌اي قرار داد و  گفت که ملت ايران به سلاح هسته‌اي نيازي ندارد زيرا ثابت كرده‌است كه مي‌تواند بدون برخورداري از سلاح هسته‌اي نيز امنيت و استقلال خود را تامين و حفظ كند و پيروزي ملت ايران در هشت سال جنگ تحميلي گواهي بر اين ادعاست.

احمدي‌نژاد تاکيدکرد که بر اساس فتواي رهبر معظم انقلاب اسلامي، توليد سلاح هسته‌اي شرعاً حرام است و قدرت جمهوري اسلامي ايران سياسي و فرهنگي است و دولت ايران قدرت واقعي خود را با تكيه بر اراده‌هاي مصمم مردم سخت‌كوش و مقاوم خود به دست مي‌آورد.

** مصاحبه اختصاصى احمدي‌نژاد با کريستين امانپور خبرنگار شبکه ( C N N) آمریکا

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از حضورش در نيويورک با کريستين امانپور خبرنگار شبکه CNN آمريکا به گفتگو نشست.

امانپور در اين مصاحبه تلاش مي‌کرد احمدي‌نژاد را به چالش بکشد.

امانپور در سوالي از احمدي نژاد پرسيد: آژانس بین‌الملی اتمی معتقد است كه شما فعاليت‌هايتان را پنهان كرده‌ايد و نظر ديگرى در مورد آن داريد. آيا شما فاز جديدى را در غنى‌سازى اعلام خواهيد كرد؟ آيا شما به فعاليت‌هايتان ادامه خواهيد داد يا فعاليت جديدى را در فعاليت‌هاى اتمى خود، مانند چرخه سوخت، آغاز مى‌كنيد؟

که احمدي‌نژاد به وي پاسخ داد: فعاليتهايى كه الان ما داريم انجام مى‌دهيم، اينها اصلاً در مسير چرخه توليد سوخت تعريف نشده‌ و در واقع يك فنّاورى معدنى هستند.

آنها خودشان هم مى‌دانند در مقررات آژانس، U.C.F اصفهان مطلقاً جزء چرخه غنى‌سازى نيست. ما فكر مى‌كنيم كه 27 سال است كه بعضى قدرت‌ها با ما خارج از مقررات جهانى و بر اساس منافع سياسى خودشان گفتگو مى‌كنند و چون در بعضى از نهادها تسلط دارند، از عنوان آن نهادها عليه ما استفاده مى‌كنند. در اينجا اگر آژانس مستندات قانونى‌اش را بگويد، ما حتماً همكارى خواهيم كرد.

بيشترين همكارى را جمهورى اسلامى با آژانس انجام داده است. بيش از 1200 نفر از تشكيلات ما بازرسى كرده‌اند كه در طول تاريخ 34 ساله به اين اندازه بازرسى انجام نشده كه طى دو سال فقط از كشور ما انجام شده است و بيش از 1030 مدرك و سند داده شده كه باز در طول تاريخ آژانس بى سابقه است.

بنابراين، ما فكر مى‌كنيم كه زياده‌طلبى بعضي‌ها سيرى‌ناپذير است و طبيعى است كه ملت ما هيچ وقت نمی‌تواند در مقابل زياده‌خواهي‌ها و فراتر از قانون‌ها تسليم بشود.

گزارشگر CNN در سوال ديگري خطاب به احمدي‌نژاد مي‌گويد که شما خود را تقابل با امريكا، اروپا و بسيارى از كشورهاى ديگر قرار مى‌دهيد و رئيس‌جمهور بوش و كشورهاى اروپايى گفته‌اند كه پرونده شما را به شوراى امنيت خواهند فرستاد و درآن موقع تحريم و ايزوله‌شدن ايران به وجود خواهد آمد، آيا شما براى آن مرحله آماده هستيد؟

احمدي‌نژاد در پاسخ به وي تاکيد مي‌کند: شوراى امنيت براى چه درست شده است؟ براى اينكه امنيت ملت‌ها را تضمين كند تا ملت‌ها بر اساس قوانين بين‌المللى به حقوق خودشان دسترسى پيدا بكنند. اگر شوراى امنيت به يك چماق تهديد براى تضييع حقوق ملت‌ها تبديل شود، اين چه شوراى امنيتى است؟ اين از فلسفه وجودى خودش خارج شده است. وقتى ما مى‌بينيم سه كشور اروپايى و امريكا دائماً با عنوان شوراى امنيت تهديد مى‌كنند، معنايش اين است كه شوراى امنيت متعلق به همه ملت‌ها نيست، بلكه ابزار دست چند كشور است.

من توصيه مى‌كنم اين واژه را تكرار نكنند، چون دارند حيثيت و مشروعيت شوراى امنيت را از بين مى‌برند. وقتى دو كشور مى‌آيند و مى‌گويند "آقا! اين زور را بپذير، اگر نپذيرفتى، به شوراى امنيت مى‌برم"، معنى اين حرف اين است كه شوراى امنيت مشروعيت جهانى ندارد. من توصيه مى‌كنم از اين واژه‌ها استفاده نكنند، به خصوص براى ملت ايران؛ ملت ايران كه تجربه شده است. من فكر نمى‌كنم با اين حرف‌ها يك حق آشكار صددرصد را بشود از ملت ايران تضييع كرد.

** حضور رئیس‌جمهور در بین نمازگزاران مسلمانان نیویورک

احمدي‌نژاد روز جمعه و در پايان ملاقات‌هاي خود با سران چند كشور جهان كه در حاشيه اجلاس سران مجمع عمومي سازمان ملل برگزار شد، به مركز اسلامي نيويورك رفت و همراه با صدها تن از مسلمانان مقيم اين شهر نماز جمعه را اقامه كرد.

پس از برگزاري مراسم نمازجمعه، انبوهي از مسلمانان گرداگرد رئيس‌جمهور تجمع كردند و با وي عكس يادگاري گرفتند. همچنين دهها تن از نمازگزاران به رسم ياد بود از رئيس‌جمهوري اسلامي ايران امضا گرفتند. رفتار محبت‌آميز، برادرانه و صميمانه احمدی‌نژاد، براي مسلمانان به يك خاطره شيرين و به يادماندني تبديل شد.

"شاهد حسين" يكي از نماز گزاران كه تبعه پاكستان است و در مراسم نماز جمعه حضور داشت، گفت: احمدي‌نژاد براي مسلمانان سمبل حمايت از محرومان و مستضعفان محسوب مي‌شود و من از ديدن وي خيلي خوشحالم.

وي افزود: اگر رهبران جهان اسلام مثل رئيس‌جمهور ايران مردمي و ساده‌زيست باشند، در قلب‌هاي مسلمانان جا خواهند داشت.

** اولین سخنراني احمدی‌نژاد در مجمع عمومي سازمان ملل

محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور کشورمان روز شنبه 26 شهریور 1384 درمجمع عمومي سازمان ملل طرح ابتكاري ايران را در مورد برنامه صلح آميز هسته‌اي كشور ارائه داد. محورهای مهم سخنان رئيس‌جمهور به اين شرح است:

* امروز انديشه بشر از نقاط ممتاز مشتركي برخوردار است كه زمينه مناسبي را براي تلاش مشترك ايجاد مي‌كند.

* ما معتقديم نظم پايدار و مولد آرامش و صلح، آنگاه محقق خواهد شد كه بر دو پايه عدالت و معنويت برپا شود.

* جمهوري اسلامي ايران ظهور مردم‌سالاري حقيقي درمنطقه است . گفتمان ملت ايران توجه به حقوق انسانها و مطالبه آرامش، صلح، عدالت و پيشرفت در سايه يكتاپرستي براي آحاد بشر است.

* آنان كه امروز مدعي مبارزه با سلاح‌هاي كشتار جمعي هستند آن روز چه واكنشي دربرابر بكارگيري سلاح‌هاي شيميايي نشان دادند ؟ مردم دنيا گواهند كه جمهوري اسلامي ايران بر مبناي اصول انساني حتي در سخت‌ترين شرايط و در حالي كه بيشترين قرباني‌هارا مي‌داد به خود اجازه نداد از اين سلاح‌ها استفاده كند.

* هزاران كلاهك هسته‌اي موجود در زرادخانه‌ها و برنامه‌هاي توسعه اين سلاح‌ها فضاي جديدي از اختناق و حاكميت جنگ‌افزار نظامي ايجاد و جامعه بشري و حتي شهروندان كشورهاي صاحب اين سلاح‌ها را تهديد مي‌كند.

سخنراني اصلي احمدي‌نژاد در سازمان ملل

* كساني كه به صراحت مفاد معاهده NPT را نقض مي‌كنند، حاضر به امضاي معاهده منع جامع آزمايش‌هاي هسته‌اي نشده‌اند و سلاحهاي كشتار جمعي در اختيار رژيم اشغالگر صهيونيستي قرار داده‌اند، نه تنها در پي جبران خطاهاي خود نيستند بلكه در حركتي زورمدارانه بر خلاف حقوق مصرح در معاهده NPT در صدد منع دستيابي ساير كشورها به فناوري توليد انرژي صلح آميز هسته‌اي هستند.

* ما اينجا جمع شده‌ايم تا برمبناي منشور سازمان ملل متحد، پاسدار "حقوق بشر" باشيم و به بعضي قدرتها اجازه ندهيم كه بگويند "برخي كشورها از حق بيشتري برخوردارند" و "برخي حق ندارند از حقوق مشروع و قانوني خود نيز برخوردار باشند.

*  "رژيم صدام" و "حكومت طالبان" هر دو ساخته و پرداخته قدرتهاي خارج از منطقه بودند و مردم عراق و افغانستان بخوبي مي‌دانند چه كساني موجب تقويت اين دو رژيم بودند. اكنون نيز راه استقرار امنيت و ثبات در منطقه، خروج نيروهاي اشغالگر و سپردن كامل حاكميت سياسي واقتصادي به مردم اين دو كشور است.

* مجمع عمومي بايد به عنوان فراگيرترين نماد سازمان ملل متحد، كميته ويژه‌اي را براي تهيه و ارايه گزارش جامع پيرامون تدوين راهكارهاي عملي خلع سلاح كامل مامور کند. اين كميته در خصوص چگونگي انتقال مواد و تكنولوژي و تجهيزات ساخت سلاح هسته‌اي به رژيم صهيونيستي برخلاف معاهده NPT بررسي و راههاي عملي براي عاري‌سازي خاورميانه از سلاح هسته‌اي را ارايه کند.

* برخي، تلاش فني سالم و زير نظارت ايران در مساله هسته‌اي را به عنوان گسترش سلاح هسته‌اي معنا مي‌كنند. اين يك خدعه تبليغاتي است.

احمدي‌نژاد به عنوان رئيس‌جمهوري اسلامي ايران، اصول ايران در زمينه مسايل هسته‌اي را در چهر محور عنوان کرد و گفت:

‬1- همانگونه كه بارها اعلام شده است ايران بر اساس مباني ديني حركت به سمت تسليحات هسته‌اي را جايز نمي‌داند.

‪‬2- جمهوري اسلامي ايران احياي معاهده NPT و ايجاد كميته ويژه پيش گفته را اقدامي ضروري و اساسي براي مقابله با سلاح‌هاي هسته‌اي و رفع آپارتايد هسته‌اي مي‌داند.

3- چرخه توليد سوخت هسته‌اي در جمهوري اسلامي ايران به لحاظ فني متفاوت از چرخه سوخت در ساير كشورهاي بهره‌مند از فن‌آوري هسته‌اي نيست. براين اساس جمهوري اسلامي ايران آماده است در اجراي پروژه غني‌سازي اورانيوم درايران و براي شفاف‌سازي و اعتمادسازي بطور جدي با بخش‌هاي خصوصي و دولتي ساير كشورها مشاركت کند.

4- برپايه حق مسلم ايران براي دستيابي به چرخه توليد سوخت هسته‌اي، ادامه تعامل و مراوده دقيق و فني و حقوقي با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، محور سياست هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران است.

**  بازگشت از نیویورک به تهران

محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهوري اسلامي پس از بازگشت از سفر پنج‌روزه به مقر سازمان ملل متحد در نيويورك در فرودگاه بين‌المللي مهرآباد تهران به خبرنگاران گفت: ارائه طرح ابتكاري جمهوري اسلامي ايران در خصوص پرونده هسته‌اي ايران، چشم‌انداز خوبي براي آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي بوجود آورده و ديگر بهانه‌اي براي كسي وجود ندارد.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران از داشتن چرخه سوخت هسته‌اي در چارچوب مقررات بين‌المللي و زير نظر آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي منصرف نمي‌شود و براي دستيابي به آن، مذاكرات خود را ادامه مي‌دهد.



      بازگشت احمدي‌نژاد از نيويورک


وي همچنين به ديدار خود با "كوفي عنان" دبير كل سازمان ملل متحد اشاره كرد و گفت: حتي " كوفي عنان " نيز مواضع ايران در خصوص پرونده هسته‌اي را تاييد كرد، اما وي گفت كه "از حق خودتان بگذريد."

رئيس‌جمهور ادامه داد: در سازمان ملل اعلام كرديم كه ما بنا به اعتقادات خود دنبال سلاح هسته‌اي نيستيم. ما روي قدرت ملت خود حساب مي‌كنيم. امروز ملت‌ها سرنوشت دنيا را رقم مي‌زنند و دوران استفاده از زور در مناسبات سياسي به پايان رسيد.

استقبال از رئيس‌جمهور پس از بازگشت از سازمان ملل


رئيس‌جمهور در اين سفر 5 روزه ديدارهاي دو جانبه‌اي با رؤساي جمهور لبنان، شيلي، اندونزي، اوكراين، بلاروس، تاجيكستان، گرجستان، عراق، روسيه، الجزاير، پاكستان، ونزوئلا، كرواسي، اروگوئه، پادشاه اردن و نخست وزير كويت داشت.

*آخرين سفر خارجي احمدي‌نژاد در قامت رياست جمهوري به عراق(1392)

محمود احمدي‌نژاد در آخرين سفر خارجي خود به عنوان رئيس‌جمهور اسلامي ايران روز پنجشنبه به بغداد پايتخت كشور عراق به منظور ديدار با مقامات عراقي سفر كرد.

رئيس‌جمهور پيش از سفر با حضور در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران با بيان اينكه روابط ايران و عراق همواره روابط استثنايي بوده است، گفت: کشورهاي ايران و عراق داراي فرهنگ‌هاي غني در عرصه‌هاي ممتاز و نيز داراي سوابق، ديدگاه و باورهاي به طور کامل در هم تنيده هستند.

رئيس جمهور تاکيد کرد: پيشرفت، عزت و شرف عراق پيشرفت و عزت ملت ايران محسوب مي‌شود.

* ديدار احمدي‌نژاد با خضير الخزاعي معاون رييس‌جمهور و کفيل رياست‌جمهوري عراق

احمدي‌نژاد عصر (پنجشنبه) 27 تيرماه در جريان سفر به کشور عراق، در ديدار خضير الخزاعي معاون رييس جمهور و کفيل رياست جمهوري عراق ضمن تشکر از استقبال گرم دولت و ملت اين کشور از هيات ايراني بر توسعه روابط بيش از پيش دو کشور در تمامي زمينه ها تاکيد کرد و اظهار داشت: مناسبات همه جانبه، اجتماع توانمندي ها و فعال کردن ظرفيت هاي همکاري ميان ايران و عراق امروز سبب ايجاد قدرت جديدي در منطقه و جهان شده است.

احمدي‌نژاد گسترش روابط ايران و عراق را به نفع ملت هاي دو کشور، منطقه و جهان اسلام دانست و گفت: هرگاه ملت هاي ايران و عراق در کنار هم قرار گرفته اند، هيچ قدرت خارجي نتوانسته در روابط دو جانبه آنها خدشه اي وارد کند.

خضير الخزاعي معاون رييس جمهور و کفيل رياست جمهوري عراق نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از سفر احمدي نژاد به عراق روابط دو کشور را تاريخي، تمدني و همراه با منافع مشترک دانست و گفت: تهران و بغداد با مشترکات فراوان مي توانند نقش مناسبي در منطقه و جهان ايفا کنند.

وي اظهار اميدواري کرد که سفر رييس جمهوري اسلامي ايران به عراق به همسبتگي و وحدت بيش از پيش دو کشور منجر شود.

* ملاقات رئيس‌جمهور با نوري المالکي نخست وزير عراق

احمدي‌نژاد در ادامه برنامه هاي اولين روز از سفر به کشور عراق، در ديدار نوري المالکي نخست وزير اين کشور که با حضور هيات هاي عالي رتبه دو کشور صورت گرفت ، با اشاره به پيشرفت هاي صورت گرفته در مسير آباداني عراق طي سالهاي اخير، روابط ايران و عراق را دوستانه و برادرانه دانست و تصريح کرد: در حال حاضر روابط تهران - بغداد در عرصه هاي گوناگون رو به توسعه است.

رييس‌جمهور توسعه و رونق گردشگري دو کشور را قابل توجه دانست و گفت: جمهوري اسلامي ايران، هيچ محدوديتي براي توسعه مناسبات خود در عرصه هاي مختلف با کشور عراق قائل نيست.

نوري المالکي نخست وزير عراق نيز در اين ديدار ضمن خوشآمدگويي به رييس جمهور و هيأت همراه روابط دو کشور را مثبت توصيف کرد و گفت: عراق جديد به دنبال توسعه روابط با همه کشورهاي دوست منطقه از جمله جمهوري اسلامي ايران است.

وي با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران با عراق اشتراکات فراواني دارند، تصريح کرد: جمهوري عراق هيچ مرزي در همکاري هاي في ما بين خود با ايران نمي بيند و در حال حاضر در عرصه هاي مختلف با جمهوري اسلامي ايران روابط گسترده اي دارد.

* ديدار احمدي‌نژاد با اعضاي ائتلاف ملي عراق

احمدي‌نژاد در ديدار اعضاي ائتلاف ملي عراق با اشاره به تحولات منطقه، اظهار داشت: معتقديم آزادي، عدالت، کرامت انساني و انتخاب آزاد، حق قطعي و مسلم همه ملت ها بوده و هيچ کس نمي تواند منکر اين حق براي ملت ها شود.

رييس جمهور به ماموريت هاي مشترک ايران و عراق در عرصه بين الملل اشاره کرد و خاطرنشان کرد: امروز نظام سرمايه داري تمام دنيا را تحت تأثير خود قرار داده و سردمداران اين نظام مناسبات فرهنگي، سياسي و اقتصادي را براي همه ملت ها تأمين مي کنند و ما چه بخواهيم، چه نخواهيم تحت تأثير نظام هاي بين الملل هستيم.



احمدي نژاد با تاکيد بر اينکه تا زماني که اصل قدرت در اختيار صالحان قرار نگيرد امنيت در جهان برقرار نخواهد شد، اظهار داشت: ماموريت مشترک ملت ها دفع ظلم و استقرار عدالت در جهان است که مطمئنا وحدت و همدلي مشترکي را ايجاد خواهد کرد.

رييس جمهور اظهار اميدواري کرد با استقرار عدالت در جهان همه ملت ها به طور کامل نجات پيدا کنند.

در اين جلسه که معاون رييس جمهور عراق، نخست وزير و رييس پارلماني مجلس عراق نيز حضور داشتند، ابراهيم جعفري رييس ائتلاف ملي عراق ضمن خوشآمدگويي به احمدي نژاد و هيأت همراه، روابط دو کشور را مثبت و رو به توسعه دانست.

وي با تجليل از موفقيت هاي به دست آمده در مناسبات ايران و عراق در دوران رياست جمهوري احمدي نژاد اظهار اميدواري کرد که روابط و مناسبات دو جانبه دو کشور در آينده بيش از پيش ادامه و گسترش يابد.

رئيس جمهور در ادامه ديدارهاي خود نيز با اعضاي مجلس اعلاي عراق ديدار و گفتگو كرد.



احمدي‌نژاد شامگاه پنجشنبه به وقت محلي در پايان برنامه‌ دو روز سفر به عراق، مرقد مطهر امام موسي کاظم (ع) و امام جواد الائمه (ع)، بارگاه ملکوتي حضرت امام علي (ع)، کربلا مزار مطهر امام حسين (ع)، حضرت علي اکبر (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و ديگر شهداي کربلا را زيارت كرد.
 
به این ترتیب رئیس دولتهای نهم و دهم سفرهای خارجی دوران ریاست جمهوری خود را با سفر به نیویورک آغاز کرده و با زیارت عتبات عالیات به پایان رساند.
 
حال اینکه وی در این سفرها چه دستاوردهایی داشته و توانسته به افزایش قدرت، توان و وزن بین المللی جمهوری اسلامی ایران کمک کند، نیاز به بررسی کارشناسی و موشکافانه دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها