کد خبر: ۱۵۱۴۴۳
زمان انتشار: ۱۱:۵۲     ۰۲ مرداد ۱۳۹۲
اهمیت شهر مقدس قم و نزدیکی این منطقه به مسجد جمکران از حیث زائرپذیری ایجاب می کند که بیش از این ها به یادمان شهدای گمنام رسیدگی شود اما با این همه به نظر می رسد که برخی فرصت سوزی ها از این سرمایه گرانقدر ، موجبات دلخوری متدینین و خانواده های شهدا را فراهم آورده است.
 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سخن از شهدا، سخن از همه ایستادگی، حیثیت و عزت و شرافت ملی و دینی ماست و این مدعا، به واقع ترجمان سخن امام خمینی (ره) است که فرمود "شهید نظر می کند به وجه الله"

دقیقا از همین روست که سخن امروز امام خامنه ای نیز این است که " زنده نگهداشتن یاد شهدای انقلاب باعث تداوم حرکت انقلاب است."

به راستی که امروز مزار و گلزار شهدا ، میعادگاه عاشقان راه شهادت و بندگی است و به تعبیر زیبای امام امت(ره) "همين‌ تربت‌ پاك‌ شهيدان‌ است‌ كه‌ تا قيامت‌ مزار عاشقان‌ و عارفان‌ و دارالشفاي‌ آزادگان‌ خواهد بود."

در باب جایگاه بس رفیع شهید و شهادت و قداست گلزارها و یادمان های شهدا می توان مقاله ها و کتاب ها نوشت و البته بسیار سخن ها گفت اما روی سخن در این جا ناظر به مظلومیت شهدا به ویژه شهدای گمنامی است که به سان گوهری در هر شهر و دیاری می درخشند.

اینان گرچه بر روی شناسنامه سنگی شان نوشته شده «شهید گمنام»، اما به راستی که این گمنامی نه تنها باعث بی توجهی به آنان نشده، بلکه همه آنان را به نام فرزند روح الله می شناسند.

چندسالی است که منطقه کوه خضر نبی قم ، پذیرای 14 شهید گمنام است. چندی پیش به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و سپاه علی بن ابیطالب(ع) و مجموعه های انقلابی دیگر و با حضور مسئولان از المان این مجموعه پرده برداری صورت گرفت.

اهمیت شهر مقدس قم و نزدیکی این منطقه به مسجد جمکران از حیث زایرپذیری ایجاب می کند که بیش از این ها به یادمان شهدای گمنام رسیدگی شود اما با این همه به نظر می رسد که برخی فرصت سوزی ها از این سرمایه گرانقدر ، موجبات دلخوری متدینین و خانواده های شهدا را فراهم آورده است.

متاسفانه پس از گذشت چند سال از دفن ابدان مطهر شهدای گمنام در این منطقه ، هنوز این مکان مقدس با مشکلات زیرساختی و رفاهی وامکاناتی روبروست به گونه ای که وضعیت کلی محوطه آن چندان در شان شهدای گمنام و پذیرایی از عاشقان و رهروان شهدا نیست.

با توجه به نزدیکی لیالی قدر و این که این مکان مقدس در این ایام به محلی برای اجتماع شب زنده داران مومن تبدیل می شود، اما با این حال با مشکلاتی جهت رفاه حال مردم روبروست که در همین رابطه با تنی چند از مسئولان و شخصیت های استانی و نیز مردم در خصوص لزوم توجه و پیگیری نسبت به حل مشکلات این مکان ، گفتگوهای کوتاهی انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

رونق کوه خضر به برکت شهدای گمنام

آیت الله سید محمد سعیدی، امام جمعه قم بر لزوم توسعه و تجهیز مزار و یادمان شهدای گمنام قم واقع در منطقه کوه خضر نبی تاکید کرد و گفت: شهدا با ایثار خون خود در راه خدا، عزت و شرافت به همه ما دادند و امروز هم می بینیم که مزار آن ها مردم را به خود جذب کرده است.

وی بر لزوم رسیدگی هر چه بیشتر به یادمان ها و مزارهای شهدا به ویژه شهدای گمنام تاکید کرد و افزود: کوه خضر نبی که یکی از جاهای دور افتاده شهر قم بوده و تعداد کمی از مردم به آنجا رفت و آمد می کردند به برکت حضور همین شهدا،امروزه پذیرای قشر وسیعی ازمردم به ویژه زایران مسجد جمکران است و رونق بسیار خوبی پیدا کرده به طوری که حتی شاهد حضور مردمی از کشورهای دیگر در این مکان مقدس هستیم.

مسئولان موظف به رسیدگی هستند

تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) همچنین بیان داشت: در این بین وظیفه مسئولان است که همان گونه که شهید با همه هستی خود به این مکان ها رونق بخشیده ، آنان نیز در حد امکانات و اختیارات خود بر رونق بیشتر این امکان مذهبی و فرهنگی بیفزایند.

وی اضافه کرد: بی شک تلاش در این خصوص، در راستای تداوم کار شهداست و قطعاً ماندگار خواهد بود.

امام جمعه موقت قم گفت: هر چقدر در این مکان ها امکانات و پول خرج شود اسراف نشده و از بین نمی رود چرا که ارزش شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی ما بسیار بیشتر از این حرفهاست.

وعده های استاندار قم

کرم رضا پیریایی، استاندار قم درباره طرح توسعه و بهسازی شهدای گمنام کوه خضر(ع) گفت: این مجموعه در حدود 5 هکتار است که شامل اطراف این یادمان نیز می باشد.

وی با اشاره به بحث در نظر گرفتن اولویت های توسعه استان خاطر نشان کرد: ما در استانداری ، شورای اولویت ها را ایجاد کرده ایم که این­کار در جای دیگری دیده نشده است. در این شورا معاون استاندار، شهردار و شورای شهر حضور دارند که در آن مهمترین عناوین مطرح شده در این جلسه بررسی های لازم صورت می گیرد  و در نهایت تصمیم مقتضی را می گیریم.

پیریایی اضافه کرد: همچنین باید صحبت مفصلی نیز راجع به باغ موزه در مجموعه مزار و یادمان شهدای گمنام داشته باشیم و به بررسی ابعاد مساله بپردازیم.

وی یادآور شد: خوشبختانه فاز اجرایی این طرح شروع شده و فاز توسعه آن نیز پس از برآورد اعتبار آغاز می گردد و در حال حاضر بحث اصلی بر سر تامین بودجه است.

مدیریت شهری آمادگی همکاری دارد

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد آتش­زر، رییس شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: همه ما مدیون شهدا هستیم، به خصوص شهدایی که گمنامانه شهید شدند و هم اکنون هم شاید خانواده هایشان منتظر آنها باشند و ما در یادمان های این شهدای عزیز در واقع میزبانان آنان هستیم.

وی در رابطه با لزوم توسعه طرح یادمان شهدا و حل مشکلات رفاهی و امکاناتی مربوط به آن افزود: متولی این کار مستقیما شهرداری نیست و نهادهای دیگری متولی این امر می باشند، البته ما طی جلسات متعددی که با استاندار داشته ایم قرار بر این شده که ضعف ها و نواقصی که در بحث امکانات رفاهی در این مجموعه وجود دارد انشالله مرتفع گردد.

یک وظیفه مهم ملی و اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن اکبری، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه علی بن ابیطالب(ع) نیز با تاکید بر این که خدمت به شهدا و توجه به ابنیه و اماکنی که به نام و یاد آن هاست، وظیفه ای ملی و اسلامی به شمار می رود، ابراز داشت: تجلیل و تکریم شهدا و بناهای مذهبی و دینی مانند سازه هایی که برای شهدا احداث می شوند نماد هدایت انسان و تلاش در مسیر اعتلا بخشیدن به کلمه حق است و از این رو اهمیت مضاعفی پیدا می کند.

وی همچنین گفت: بهترین راهکار و ادای دین به شهدا این است که هر کس به اندازه درک، فهم و تشخیص خود در این راستا گام بردارد تا این گام ها در کنار هم قرار بگیرند و انشاالله منتهی به گام استوار حقیقی که ظهور دولت حق است، بشود.

لزوم حل سریع کمبودها و مشکلات

حجت الاسلام عرب انصاری، معاون امنیتی و سیاسی استاندار قم نیز بیان داشت: در اولین فرصت و در جلسه اولویت گذاری های استانداری مشکلات موجود مربوط به مزار و یادمان شهدای گمنام مطرح شده و درباره حل سریع آن ها تصمیمات لازم گرفته می شود

وی افزود: شخص آقای استاندار نیز به طور جدی در این باره دستور داده اند و از مسئولان خواستار حل مشکلات شده اند.

عرب انصاری همچنین گفت: از آن جا که استقبال از این مکان مقدس به صورت گسترده ای صورت می گیرد ، لذا آبادانی آن عزم جدی می طلبد که در صورت عزم مسئولان سریعاً مشکلات رفع خواهد شد.

فرصتی برای جذب بیشتر مردم و زایران

اسماعیل زارعی کوشا فرماندار قم نیز با بیان اینکه قم یکی از شهر های مقدس و زائر پذیر کشور است، اظهار داشت: کوه خضر نبی و حرم شهدای گمنام به عنوان یک مکان مقدس یکی از فرصت های بسیار خوب استان قم است که به دلیل نزدیکی به مسجد مقدس جمکران زائران بسیاری در طول ایام هفته و بخصوص شبهای چهارشنبه از شهر های مختلف برای زیارت به این جا می آیند به همین خاطر پروژه توسعه و تجهیز این مکان حتما باید جزو اولویت های اصلی عمرانی استانی باشد که همین طور هم هست.

امیدواری فرماندار به رفع کمبودها

وی گفت: البته دستور آقای استاندار دستوری راه گشاست و در شورای اولویت های استانداری نیز این موضوع مطرح شده و به زودی شاهد حل مشکلات و کمبودها و نواقص موجود در این مکان مقدس خواهیم بود.

 زارعی کوشا افزود: البته  نوع نگاه مسئولان امر هم باید  تغییر کند و اولویت های منطقه، طرح جامع محدوده و بویژه لزوم تغییر و توسعه مسیر ورودی می بایست در نظر گرفته شود تا بتوانیم به نتیجه مطلوبی برسیم.

پای صحبت های مردم

 پس از شنیدن سخنان مسئولان، به سراغ تنی چند از مردم رفته و دیدگاه های آنان را نیز جویا شدیم.

حسن رضایی، شهروند 43 ساله قمی با اشاره به این که این گونه مکان های مقدس و معنوی، بهترین فرصت برای جذب نسل جوان به معارف و آموزه های دینی و انقلابی است، گفت: بنده بر اساس مشاهداتی که در مسافرت ها به شهرهای مختلف داشته ام باید عرض کنم که برخی شهرها واقعا به یادمان ها و مزار شهدای گمنام رسیدگی بسیار خوبی داشته و امکانات مناسبی را برای مردم فراهم کرده اند تا افراد بتوانند دقایقی ولو کوتاه در کنار قبور مطهر شهدا احساس آرامش معنوی پیدا کنند، اما متاسفانه در شهر مقدس قم ، شاهد کمبودهایی در این باره هستیم.

همه سنین و اقشار را جذب کنیم

وی افزود: با توجه به این که اقشار مختلف مردم از کودکان و نوجوانان تا جوان ها و افراد میانسال و حتی کهنسالان به این گونه اماکن می آیند، لازم است که با یک برنامه ریزی منسجم کاری کرد که همه طیف های سنی و فکری ، جذب شده و بدین وسیله با شهدا، تجدیدی پیمانی دوباره ببندند.

حسن مزاری ، طلبه اهل پاکستان که به همراه تنی چند از دوستانش به این مکان مقدس آمده نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه رفیع شهدا اظهار داشت: آن طور که من فهمیده ام ، اینجا مدفن پاک شهدای بی پلاکی است که گمنام هستند اما در عین گمنامی توانسته اند راه سعادت را پیدا کرده و امروز الگوی همه ما باشند.

وی اضافه کرد: این شهدا، بسیار عزیز و والامقام هستند و لازم است که مدفن و مزار آن ها نیز محترم و ارزشمند باشد و بتواند قلوب مردم را هر چه بیشتر به خود جذب کند.

حسی خدایی در جوار شهدای بی نشان

رضا ایزدی، دانش آموز بسیجی نیز این گونه به بیان نظر خویش پرداخت و گفت: هر وقت که به تنهایی یا به همراه دوستان بر سر قبر شهدای گمنام می آیم، حس و حال عجیبی پیدا می کنم؛ احساس می کنم که بیش از هر زمانی به شهدا نزدیکم و انگار آن ها با من سخن می گویند.

وی همچنین بیان داشت: چه خوب است که مسئولان با رسیدگی بیشتر به این مکان مقدس به ویژه در ایام نورانی ماه مبارک رمضان و خصوصاً شب های پرفضیلت قدر، زمینه استفاده هر چه بیشتر مردم خصوصاً جوانان و نوجوانان را فراهم کنند.

حمید قاسمی، دبیر 42 ساله آموزش و پرورش نیز با اشاره به برخی کمبودها و نقصان های محوطه کوه خضرنبی و مقبره شهدای گمنام گفت: در حال حاضر دستشویی ها و آبخوری این محل چندان مناسب و بهداشتی نیست ، ضمن آن که محل دسترسی و رفت و آمد مردم نیز به جهت سهولت و ایمنی نیز با مشکل روبروست.

اینجا بام قم است و مایه افتخار قمی ها!

وی اضافه کرد: از آن جا که کوه خضر نبی و مقبره شهدای گمنام ، بام شهر قم می باشد و از سویی محلی است که بیشترین تعداد شهدای گمنام در آن مدفون است ، لذا مسئولان استان باید یک همت جمعی داشته باشند تا این مکان مقدس هر چه بهتر بتواند جوابگوی خیل مشتاقان و عاشقان راه و سیره شهدا باشد و به نوعی اینجا مایه افتخار قم و هر فرد قمی باشد.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها