امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۱۵۱۸۱۸
زمان انتشار: ۰۹:۴۰     ۰۳ مرداد ۱۳۹۲
استاد اخلاق حوزه علمیه قم، عزت کنونی ملت ایران را حاصل برکت اسلام و تدابیر امام خمینی(ره) و نیز فداکاری‌های شهدا دانست و گفت: هر روز که می‌گذرد تواضع و خشوع مردم ایران هم باید بیشتر شود و ولی‌نعمتان خود را مورد احترام قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی چهارشنبه‌شب در چهاردهمین جلسه درس اخلاق رمضان که در حسینیه امام خمینی (ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، اظهار کرد: حضرت محمد(ص) در جریان رسالت خویش آزارهای فراوانی از سوی قریش از جمله ابوجهل دید و روزی او را با سنگ می‌زدند و ایشان به کوهی در اطراف شهر پناه بردند که در آن هنگام جبرئیل و چند فرشته دیگر بر او ظاهر شدند و عرض کردند اگر مایل باشید این مردم را هلاک می‌کنیم ولی حضرت فرمودند من رحمة للعالمین هستم و نمی‌خواهم به دعای من آنها عذاب شوند.

وی افزود: پیامبر اسلام(ص) رسالت خود را بر مبنای خوش‌رفتاری با امت بنا نهاده بود و در این مسیر هیچ وقت از آزار و شکنجه‌های مشرکین گلایه نکرد؛ به تدریج که بر تعداد پیروان اسلام افزوده می‌شد مشرکان هم بر اذیت خود نسبت به آنها می‌افزودند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم به مهاجرت گروهی از تازه مسلمانان به حبشه به فرمان پیامبر اکرم(ص) اشاره و عنوان کرد: آنها در آنجا با آرامش خاطر در میان نصرانیان زندگی می‌کردند و وقتی هم که قریش برای بازگرداندنشان افرادی را به نزد نجاشی پادشاه آن سامان فرستادند نتوانستند کاری از پیش ببرند زیرا نجاشی هم شیفته مسلمانان شده بود و سرانجام به اسلام ایمان آورد.

وی ادامه داد: تمام این حوادث و پیشرفت روز افزون اسلام سبب شده بود بزرگان قریش احساس خطر کنند به همین دلیل جلساتی را برای رفع این خطر تشکیل دادند که خروجی آن تصمیم به قتل پیامبر اسلام(ص) و امضای تفاهم‌نامه‌ای به همین منظور بود اما در مقابل ابوطالب(ع) به شدت از برادرزاده خویش یعنی حضرت محمد(ص) دفاع می‌کرد.

آیت‌الله مصباح یزدی، محاصره اقتصادی را یکی از راهکارهای قریش برای از پا درآوردن مسلمانان دانست و خاطرنشان کرد: سه سال محاصره در شب ابیطالب و منع هرگونه معامله و رفت و آمد با مسلمانان آنها را در فشار سختی گذاشت و پیامبر(ص) تنها در دو ماه رجب و ذی‌الحجه که از ماه‌های حرام و مورد احترام قریش بودند می‌توانست به مکه برود و به تبلیغ اسلام بپردازد زیرا در این ماه‌ها هیچ کس متعرض دیگری نمی‌شد و طی همین ماه‌ها بود که زمینه هجرت ایشان به مدینه از طریق آشنایی با چند نفر از اهالی آنجا فراهم شد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اذیت‌های فراوان قریش نسبت به مسلمانان گفت: حضرت محمد(ص) همواره آنها را به صبر در مقابل اینگونه رفتارها دعوت می‌فرمود زیرا استقامت مومنان سبب می‌شود میزان ایمانشان مشخص شده و آنگاه از پشتیبانی ویژه خداوند بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: بعضی از اهل ایمان گمان می‌کنند به دلیل اسلام آوردنشان منتی بر سر خداوند گذاشته‌اند و حال باید خدا طلب آنها را به وسیله رفع همه مشکلات مادی در این دنیا و مشکلات معنوی در جهان آخرت بپردازد در حالیکه سخت در اشتباه هستند و این خداست که بر آنها منت گذاشته و اهل ایمانشان کرده است.

آیت‌الله مصباح یزدی، عزت کنونی جمهوری اسلامی و ملت ایران را حاصل برکت اسلام و تدابیر امام خمینی(ره) و نیز فداکاری‌های شهدا دانست و عنوان داشت: هر روز که می‌گذرد تواضع و خشوع مردم ایران هم باید بیشتر شود و ولی نعمتان خود را بیش از گذشته مورد احترام قرار دهند؛ البته در این بین آنها که ایمان ضعیفی دارند ممکن است از وسوسه‌های شیطان تاثیر بپذیرند و ادعاهایی داشته باشند یا بگویند به دلیل اینکه ما هشت سال در جبهه‌ها بوده‌ایم امروز باید ثمره آن را در اختیارمان قرار دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: هیچ کس به راحتی وارد بهشت نمی‌شد؛ نبی مکرم اسلام(ص) در روایتی فرموده‌اند ای مسلمانان بدانید هر راهی که توسط بنی اسرائیل پیموده شد شما نیز به آن راه خواهید رفت و این بدان معناست که تمام مشکلات مومنان گذشته بر سر راه مسلمانان هم خواهد بود.

وی، نهایت امید به لطف الهی را در شرایط اوج سختی‌ها و مشکلات دانست و گفت: امروز عمرها نسبت به گذشته کمتر شده‌اند و نهایت زندگی افراد 70 تا 100 سال است و همین طور بهره‌مندی آنها هم از نعمت‌ها بیشتر شده و وسایل ارتباط جمعی سبب شده‌اند انسان بتواند بر کسانی که حتی آنها را نمی‌شناسد تاثیر بگذارد.

آیت‌الله مصباح یزدی در پایان متذکر شد: به همین ترتیب سرعت گمراه شدن آدمی هم فزونی یافته و اگر در گذشته سال‌ها برای این منظور وقت صرف می‌شد امروز یک فیلم یا مقاله می‌تواند ره چند ساله را یک روزه بپیماید بنابراین لزوم صبر در مقابل عوامل گمراهی هم باید بیشتر شود و مسلمانان از ابزارهای گوناگونی که در اختیارشان قرار گرفته برای تبلیغ و ترویج آیین حق استفاده کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها